הזינוק במניית שופרסל: האחים אמיר כבר מרוויחים "על הנייר"

בתוך שבועיים מאז שהגישו האחים את ההצעה לרכישת השליטה ברשת, זינקה המניה ב־23%, והוסיפה יותר מ־100 מיליון שקל לשווי החזקותיהם הצפויות • מדובר בסכום הדומה לתשלום שנדרשים השניים לשלם לפז בגין קיצור הסכם אי תחרות עליו חתמו

סניף רשת שופרסל שלי / צילום: תמר מצפי
סניף רשת שופרסל שלי / צילום: תמר מצפי

האחים יוסי ושלומי אמיר שסיכמו בשבוע שעבר עסקה לרכישת כרבע ממניות רשת שופרסל , כבר מורווחים "על הנייר", הגם שהעסקה טרם הושלמה והשניים עדיין לא התיישבו על כסאות היו"ר והמנכ"ל של הרשת הגדולה בישראל, כפי שנחשף בגלובס שבכוונתם לעשות.

ניתוח | לידיעת אברכהן: זו התוכנית של האחים אמיר לשופרסל
מסע רכישות ואקזיט חלומי: הכירו את האחים אמיר, הבעלים המיועדים של שופרסל

לפני שבועיים הגישו האחים אמיר הצעה לגופים המוסדיים המחזיקים בכ־64% ממניות שופרסל, לרכוש מידיהם 24.99% מהמניות לפי מחיר של 22.5 שקל למניה, המשקף שווי חברה של 6 מיליארד שקל. באותה עת היווה המחיר המוצע פרמיה של 14% על מחיר השוק של מניות שופרסל.

בעקבות הגשת ההצעה זינקו מאז מניות שופרסל בכ־23%, והוסיפו לשווי החברה קרוב ל־1.2 מיליארד שקל (משקפות שווי נוכחי של 6.45 מיליארד שקל).

בעקבות עליית המניה שוות המניות שירכשו האחים אמיר מעל 1.6 מיליארד שקל - קרי רווח על הנייר של מעל ל־100 מיליון שקל. אלא שמרבית הסכום יתקזז עם "קנס" שאותו נדרשים האחים לשלם לחברת תחנות הדלק והקמעונות פז, שלה מכרו ב־2021 את רשת פרשמרקט שהקימו.

 

במהלך המגעים לרכישת מניות המוסדיים בשופרסל סיכמו האחים אמיר עם פז כי בגין קיצור הסכם אי התחרות שנחתם בין הצדדים בעת מכירת פרשמרקט (שהיה אמור להסתיים בסוף השנה הנוכחית) הם ישלמו לה 100 מיליון שקל.

בד בבד מאותתים האחים אמיר כי בכוונתם לנער את ענקית הקמעונות. לאחר חשיפת גלובס כי בכוונת השניים להשתלט על תפקידי הניהול הבכירים (יוסי לתפקיד היו"ר ושלומי לעמדת המנכ"ל), כפי שניהלו בפרשמרקט, הם שיגרו בסוף השבוע שעבר מכתב לדירקטוריון הרשת בראשות איציק אברכהן, ולמנכ"ל אורי וטרמן, בו התריעו כי אל להם לבצע פעולות משמעותיות עד להשלמת העסקה, שצפויה בשבוע הקרוב.

"יידעו 'לספק את הסחורה'"

עליית המניה של שופרסל בשבועיים האחרונים עשויה להצביע על הבעת אמון של המשקיעים בחברה, בכוונת האחים אמיר לקחת את המושכות ולהוביל להשבחת וייעול הרשת.

שופרסל, שהתנהלה מאז יוני 2018 ללא גרעין שליטה, מפעילה כיום כמעט 420 סניפים ברחבי הארץ, מרביתם סופרמרקטים וחלק מהם סניפי רשת הפארם Be. בשנים האחרונות הסבה מניית החברה אכזבה למשקיעים המוסדיים (חברות הביטוח הגדולות ובית ההשקעות אלטשולר שחם). גם לאחר עלייה של כ-40% מתחילת 2024 מניית שופרסל מציגה תשואה שלילית של יותר מ־5% בשלוש השנים האחרונות.

נראה שהמוסדיים בשופרסל העדיפו את הצעתם של האחים אמיר, למרות הצעה גבוהה יותר שהגישו "ברגע האחרון" צביקה ויליגר ודלק ישראל, בשל נסיונם הקמעונאי המוצלח שהסתיים באקזיט ענק שבו נמכרה פרשמרקט שהקימו ב־2.1 מיליארד שקל.

אחד המוסדיים שצפוי למכור את מניותיו בעסקה אמר לגלובס כי "בחרנו באחים אמיר משום שאנחנו מעריכים שהם יידעו 'לספק את הסחורה', והם גם נזילים ויכולים לשלם עבור המניות במזומן (הכסף טרם הועבר, ח"ש). הם הראו בעבר שהם יודעים לייעל את פרשמרקט, וכאשר מכרו אותה לפז היא היתה עם שיעורי הרווחיות מהגבוהים בענף רשתות המזון. כך שהאמנתי שהם יוכלו לשפר את שופרסל ושנראה תשואה טובה במניות שנמשיך להחזיק (המוסדיים מוכרים לאחים רק כ־40% מהחזקותיהם, ח"ש)".

יפצלו או ישביחו הנדל"ן?

כיצד ישביחו האחים אמיר את שופרסל? עד כה לא נחשפו פרטים משמעותיים על התוכניות העסקיות שלהם, אך דרך פעולתם בפרשמרקט מלמדת על נטייה לקצץ בהוצאות מיותרות, בין היתר כנראה בהנהלה. למרות ששופרסל מחזיקה נכסי נדל"ן בשווי גדול, בעלי השליטה שבדרך לא צפויים על פי ההערכות לפצל את פעילות הנדל"ן של הרשת, אלא להשביח אותה. שופרסל מחזיקה היום בנדל"ן מניב בשווי 3.5 מיליארד שקל, הכולל עשרות נכסים (רובם מושכרים לסניפי הרשת).