הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בתל אביב; מניית דלק רכב זינקה בכ-14%

מדד ת"א 35 ננעל סביב רמות הבסיס • עסקת ענק לאלביט מערכות • דלתא מותגים מזנקת בחדות • בנק הפועלים: "נתוני התוצר הגבירו את ההערכות שבנק ישראל יוריד את הריבית, מה שהוביל לגידול ברכישות הזרים את הדולר" • לאחר פרסום נתוני הצמיחה אתמול, במזרחי טפחות מרגיעים: "למרות האינדיקציות מהתוצר, השווקים עדיין מביעים ביטחון בכלכלת ישראל"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:32

נעילה מעורבת בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס ות"א 90 השיל מערכו 0.2%. בלטו לחיוב מניות הביומד זינקו בכ-2%. מנגד, מדד ת"א נפט וגז השיל מערכו 0.9%.

מחזור המסחר היומי הסתכם בכ-2.9 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות דלק רכב , סאפיינס , דלתא גליל , ורידיס , ופריון נטוורק .

מנגד, פריורטק , קמטק , חברה לישראל , סאמיט  ורבוע נדלן  נסחרו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של עד 0.1%. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל סביב רמות הבסיס. 

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק בכ-1.4% מול השקל ועומד על כ-3.67 שקלים בשעה זו. האירו מתחזק בכ-1.8% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.97 שקלים.

17:15

לקראת סיום המסחר, העליות בבורסת ת"א מתמתנות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס.

מניית חברת דלק רכב  מזנקת בכ-13% לאחר שדווח לפני זמן קצר כי החברה קיבלה הצעת רכש מיוחדת לרכישת 6.3 מיליון מניות (כ-6.5% מהון החברה) מטעם חברת האחזקות של גיל אגמון. 

15:55

מניית חברת התוכנה התוכנה סאפיינס , מובילה את עליות השערים במדד ת"א 35 לאחר שהציגה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה. הכנסות החברה  ברבעון הרביעי של שנת 2023 צמחו בכ-9.6% לכ-130.9 מיליון דולר, לעומת כ-119.5 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנת 2022, ועקפו את הצפי המוקדם. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה ברבעון עלה בכ-11.4% בהשוואה לרבעון המקביל לכ-20.1 מיליון דולר - 36 סנט למניה, מעל התחזיות המוקדמות שציפו ל-34 סנט למניה.

14:58

המסחר בת"א מתנהל כעת ברובו בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ומדד ת"א 90 ב-0.1%. מדד הבנקים מוסיף 0.8%. 

קמטק פרסמה היום את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2023 אשר הסתיימו ב-31 בדצמבר, 2023. החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של כ-88.7 מיליון דולר, צמיחה של 8% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות בשנת 2023 הסתכמו בכ-315.4 מיליון דולר, קיטון של 1.7% ביחס לאשתקד. הרווח הנקי עמד הסתכם ב-20.8 מיליון דולר והרווח הנקי על בסיס המתואם הסתכם ב-28.2 מיליון דולר.

הנהלת החברה מצפה להכנסות בטווח של 93-95 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024, גידול של כ-30% בנקודת האמצע בהשוואה לרבעון הראשון של 2023, והמשך צמיחה בשנת 2024 אשר תהיה שנת שיא בהכנסות החברה.

13:59

לפי הודעתה תבצע פריון נטוורק  רכישה עצמית של מניותיה בסך של עד 50 מיליון דולר. התוכנית שאושרה על ידי הדירקטוריון תאושר סופית עם לפרסום הדו"חות הכספיים של החברה ל-2023 בחודש הבא.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים התייחס לפני זמן קצר לפיחות השקל: "מאז פרסום נתוני התוצר במשק אתמול לרבעון הרביעי של 2023, אנו רואים שינוי מגמה במטבע. אמנם נתון התוצר היה בציפיות של בנק ישראל, אך מתחת לממוצע הציפיות בשווקים". 

"נתוני התוצר הגבירו את הערכות הגופים הזרים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בפגישה הקרובה, מה שהוביל לגידול ברכישות הזרים את הדולר כנגד השקל"

13:04

לאחר שנפתחה בירידות שערים, הבורסה נסחרת כעת במגמה מעורבת, מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.1% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.2%, מדד הבנקים עבר לעליה של 0.1%. 

מאסיבית טכנולוגיות הדפסה תלת מימד  דיווחה היום כי השלימה הנפקת זכויות בהיקף של כ-18 מיליון שקל. בהנפקת הזכויות השתתפו חברי דבוקת השליטה אותה מוביל יו"ר הדירקטוריון, ירון יחזקאל, אשר מימש את כל זכויותיו ואף קנה זכויות נוספות בשוק.

כמו כן, יזם החברה גרשון מילר ובעלי העניין קרן הגידור אלפא וחברת מגדל מימשו את כול זכויותיהן. עוד יצוין כי חברה בבעלות צורי דבוש מימשה את כל זכויותיה והפכה להיות בעלת עניין. בנוסף השתתפו בהנפקה נושאי משרה בכירים ביניהם איגור יעקובוב, יזם החברה ודירקטור בחברה, דדי פרלמוטר דירקטור בחברה, ארז צימרמן מנכ"ל החברה, ויובל כהן סמנכ"ל הכספים.

12:05

בשוק המט"ח נרשם היום פיחות בשקל ושערו יורד בכ-1% מול הדולר והאירו. שערו עומד על 3.65 שקלים לדולר ו-3.94 אירו לדולר. 

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו ניהול סיכונים פיננסים טוען ששער השקל מול הדולר צפוי להיות תנודתי בזמן הקרוב: "פעילות היצואנים המוכרים מט"ח לתשלומי שכר ומיסים, תורמת לעודפי מט"ח ולייסוף השקל. בשווקים ממתינים להחלטת הריבית בישראל ובארה"ב, כאשר הערכה היא שבשלב הנוכחי על רקע נתוני המקרו ובראשם הביקושים בשוק העבודה, לא צפויה הפחתת ריבית ברבעון הראשון".

"המהלך תורם מחד להתחזקות הדולר אל מול המטבעות המרכזיים, ואולם מנגד בזירה המקומית ישנה פעילות ערה של מכירת יצואנים בתקופה בה הביקוש למט"ח לנסיעות לחו"ל ולשימושים מקומיים נמוך, מה שיוצר עודפי היצע וגוררים להתחזקות השקל. להערכתנו, רכבת ההרים צפויה להימשך כאשר הדולר צפוי לנוע בתחום שערים רחב ופוטנציאל הייסוף יוותר מוגבל. הצורך לגייס מקורות מימון משמעותיים והפנייה הצפויה לשווקי חו"ל לגיוס מקורות כהשלמה לגיוס בשוק המקומי, צפויה לאתגר את האוצר עם הפחתת דירוג האשראי".

סיבה אפשרית נוספת לירידת הדולר היא פרסום הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה של נתוני הצמיחה במשק הישראלי - בהשוואה בין רבעונים, הרבעון הרביעי, בו פרצה המלחמה בדרום, גרר ירידה בנתוני התוצר והציג ירידה של כמעט 20% בצמיחה. נתונים אלה עשויים "לעזור" לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית בשבוע הבא. 

11:28

המסחר בבורסה מוסיף ומתנהל כעת בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 ב-0.4%, מדד הבנקים משיל 0.6%. 

סקייליין דיווחה הבוקר שהמשא ומתן שניהלה עם הרוכש הפוטנציאלי למכירת כל נכסי המלונאות של החברה בארה"ב לא הבשיל לכדי הסכם מחייב כפי שנקבע במכתב הכוונות הבלתי מחייב (LOI) המקורי.

נכון למועד זה, החברה בוחנת אפשרות למכור את כל או חלק ממלונות ה-Courtyard שלה לרוכשים אחרים, שהם צדדים שלישיים שאינם קשורים לחברה אך מוכרים לרוכש הפוטנציאלי. בנוסף, החברה מנהלת משא ומתן ודיונים עם אותו רוכש פוטנציאלי למכירת נכסי החברה בקליבלנד (מלון Renaissance ומלון Hyatt). לפי החברה, לא ניתן להבטיח כי דיונים ומשא ומתן אלה יובילו להסכמים מחייבים.

11:03

דלתא מותגים  הציגה ברבעון הרביעי החברה צמיחה של 9.2% בהכנסות שהסתכמו בכ-317 מיליון שקל לעומת כ-290.5 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. דלתא גליל    היא בעלת השליטה בחברה (80%). 

הכנסות החברה בשנת 2023 גדלו בכ-3% והסתכמו בכ-946 מיליון שקל לעומת כ-919 מיליון שקל בשנת 2022. דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד של כ-32.3 מיליון ש"ח המתווספים לכ-44 מיליון שקל שחולקו בשנת 2023. החברה גם דיווחה על גידול של כ-20% ברווח הנקי בשנת 2023 שהסתכם בכ-116 מיליון ש"ח לעומת כ-97 מיליון ש"ח בשנת 2022.

10:34

המסחר בת"א מתנהל כעת בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ומדד ת"א 90 ב-0.3%, מדד הבנקים משיל 0.9%. 

דירקטוריון אלרון  החליט אתמול לפעול להגשת בקשה לבית המשפט לחלוקת דיבידנד בסך של 35 מיליון דולר ארה"ב, כ-70 סנט למניה, אשר מתוכו סך של כ-34.6 מיליון דולר ארה"ב שלא מתוך רווחים. חלוקת הדיבידנד כפופה לאישור בית המשפט בהתאם לסעיף 303 לחוק החברות והמועד לחלוקה ייקבע בהתאם. בכוונת החברה להגיש לבית המשפט הנכבד בקשה בהתאם.

החלטת הדירקטוריון התקבלה לאחר שהדירקטוריון מצא, בהתחשב במצבת הנכסים וההתחייבויות של החברה, כי מתקיים מבחן יכולת הפירעון על פי חוק החברות, דהיינו: כי לא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מן החברה את היכולת לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן, וכי החלוקה הינה לטובת החברה ובעלי מניותיה.

10:05

לאחר יומיים של עליות, המסחר בת"א נפתח הבוקר בירידות, מדד ת"א 35 נסחר בירידה של 0.5%, ת"א 90 יורד ב-0.2%. מדד הבנקים יורד ב-0.9%. 

אלביט מערכות  הודיעה היום (ג') כי זכתה בחוזה בסך כ־300 מיליון דולר לאספקת מערכות נשק, סיור, נהיגה ומודעות מצב ללקוח אירופאי, עבור כ־230 רכבים משוריינים. החוזה יבוצע על פני תקופה של שש שנים, וכולל עיצוב מותאם אישית, ייצור, תחזוקה למשך חיי המוצר, ותמיכה מלא במוצר בתוך המדינה.

החברה אמנם שומרת על חיסיון של זהות הלקוח האירופאי, אבל מהודעת הנשיא והמנכ"ל, בצלאל (בוצי) מכליס, ברור כי מדובר באחת ממדינות אירופה הרבות שהחברה כבר סיפקה להן מערכות. הוא מסר כי "חוזה זה מדגיש את שביעות הרצון הגבוהה של הלקוח מהמערכות והפתרונות שלנו שכבר בשימוש". לדבריו, החוזה "גם מחזק את ההובלה של אלביט מערכות בשוק הרכבים המשוריינים, שבבסיסה המחויבות שלנו לאספקת פתרונות חדישים שעונים על צרכי לקוחותינו".

08:26

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק כעת בכ-0.5% מול השקל ונסחר ב-3.64 שקלים לדולר, האירו ב-3.92 שקלים לאירו. 

07:58

1. שוקי המניות

יום המסחר צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת. אתמול (ב’) עלה מדד ת"א 35 ב-1.3% ומדד ת"א 90 בכ-0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מניות הבנייה קפצו בכ-2%. מדד הבנקים זינק בכ-1.7%. מנגד, מדד הביטוח השיל מערכו 0.4%.

מניית קבוצת חג'ג'  זינקה על רקע הודעת החברה כי היא מגדילה משמעותית את פעילותה בתחום ההתחדשות העירונית. הקבוצה נכנסת כשותפה בחברת צים בהרי, תחילה בהחזקה בשיעור של 30% ממניות צים בהרי, תוך שליטה משותפת בחברה, וכן קבלת אופציה להגדלת האחזקה לשיעור של 50%.

הסערות בדירקטוריון קבוצת הביטוח מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, נמשכות. אתמול (ב') החליט דירקטוריון החברה שלא לחדש את כהונתם של שני דירקטורים - אריה מינטקביץ'  וכרמי גילון (לשעבר ראש השב"כ). וגם: נדחתה ההצעה להדחתה של הדירקטורית מירב בן כנען הלר, היו"ר ברנע ביקש כמה ימים לדון בנושא מול רשות שוק ההון.

נבחרה הקבוצה הזוכה בפרויקט להקמת הרכבת הקלה 'נופית': קבוצה המורכבת מהחברות אלסטום, אלקטרה  ומנרב, זכתה אתמול (יום ב') במכרז של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברת חוצה ישראל להקמה והפעלה של הרכבת הקלה שתחבר בין חיפה לנוף הגליל ונצרת.

ארית תעשיות  קיבלה אתמול (ב') הזמנה ממשרד הביטחון לאספקת מרעומים בהיקף של כ-23 מיליון שקל ממשרד הביטחון. עוד מדווחת החברה כי צבר ההזמנות שלה עומד על סך של כ- 215 מיליון שקל. 

שאלות ותשובות | מדד המניות של הבורסה בת"א שהשאיר אבק לנאסד"ק ול-S&P 500 

למרות הורדת הריבית בסין, המסחר באסיה מתנהל הבוקר ברובו בירידות שערים, הניקיי יורד ב-0.3%, מדד שנחאי נסחר כעת ללא שינוי, מדד הנג סנג יורד ב-0.3% והקוספי הדרום קוריאני ב-1.3%. 

ראיון | מנהל ההשקעות שראה מקרוב את בועת הדוט.קום ממשיך להמליץ על מניות טק 

לקראת פתיחת שבוע המסחר המקוצר בניו יורק, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות. הנאסד"ק יורד ב-0.8%, הדאו ג'ונס ב-0.3% וה-S&P 500 ב-0.5%. 

אתמול יום הנשיא בארה"ב לא התקיים מסחר בוול סטריט. בשישי האחרון, בורסות וול סטריט ננעלו בירידות שערים. מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.4%, מדד ה-S&P 500 ננעל בירידות של כ-0.5% והנאסד"ק ב-0.8%. 

בשוק כרטיסי האשראי נרקמה עסקת ענק בין שתיים מחברות כרטיסי האשראי הגדולות בארה"ב כשקפיטל וואן פייננשל  רוכשת את דיסקבר פיננשיאל סרוויסס. קפיטל וואן הוא הבנק התשיעי בגודלו בארה"ב.  

אנבידיה , תפרסם את תוצאותיה לרבעון הרביעי ביום רביעי אחרי המסחר ותשפוך אור על תחום השבבים לתעשיית ה-AI, הציפיות ממנה הן רווח של 4.63 למניה והכנסות של 20.52 מיליארד דולר, בארבעה הרבעונים האחרונים עקפה החברה את הציפיות. בתחום הקמעונאות ידווחו השבוע וולמארט  והום דיפו .

אבק הכוכבים של אנבידיה: לחברת השבבים הספיק דיווח אחד כדי להקפיץ שורת מניות

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל בעליות של כ-0.4%.

בשוק החוב האמריקיאי נרשמה בשבוע האחרון עליה בתשואות האג"ח הממשלתיות, האיגרת ל-10 שנים נסחרת הבוקר ב-4.29%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שוק המט"ח המקומי, השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר עומד על 3.62 שקלים לדולר ושער האירו, 3.90 שקלים לאירו. 

מחירי הנפט נסחרים הבוקר ללא שינוי משמעותי וחבית מסוג ברנט נסחרת ב־83.5 דולר, הנפט האמריקאי ב-79 דולר. 

בסיטי גרופ צופים אפשרות שמחירי הזהב והנפט עשויים לנסוק ל-3,000 דולר לאונקיה ו-100 דולר לחבית בהתאמה ובתוך 12-18 חודשים. "הזהב, שנסחר עתה ב-2,016 דולר, עשוי לעלות ב-50% בזכות רכישות מסיביות של בנקים מרכזיים או בגלל מיתון גלובלי", אמר אקאש דובי, ראש מחלקת הסחורות של סיטי.

לגבי הנפט צופים בסיטי שמחירו יעלה בגלל המתיחות הגאו פוליטית, שיבושים בשרשרת האספקה ומדיניות מהדקת של OPEC+. "אך בעיקר בגלל השפעת מתקפות החוט'ים בים האדום". 

4. מאקרו

אתמול פרסמה הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני הצמיחה במשק הישראלי -  בהשוואה בין רבעונים, הרבעון הרביעי, בו פרצה המלחמה בדרום, גרר ירידה בנתוני התוצר והציג ירידה של כמעט 20% בצמיחה. 

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות מרגיע: "התוצר התכווץ ברבעון הרביעי ב-19.4% - בחלק הפסימי של ציפיות האנליסטים, אבל למרות הכותרת המפחידה, נזכור כי מדובר למעשה בנתון במונחים שנתיים. קרי, לאן התוצר היה מגיע אם במשך ארבעה רבעונים היינו רואים התכווצות כמו היום. הגריעה עצמה בתוצר, לעומת רמת הפעילות המשקית ברבעון השלישי של 2023, עומדת על סדר גודל של 5%". 

"מעבר להיות נתון זה מתון לכשעצמו, בטח ביחס לתקופת מלחמה הוא גם משקף תוצר דומה, עדיין, לציפיות הראשוניות של הסקטור הציבורי, וחלק מגופי הדירוג הבינלאומיים, להשפעת המלחמה על התוצר ברבעון הזה. מעבר לזה, נוסיף כי במידה רבה נתון התוצר הנוכחי מבוסס על נתונים מתחילת הרבעון".

"רמת הפעילות המקומית, נזכיר, המשיכה להתאושש בדצמבר, עם צמצום מתקפות הרקטות על המדינה. להערכתנו נראה את זה בא לידי ביטוי באופן משמעותי בעדכון של נתוני התוצר המקומיים, בחודש הבא".

"למרות האינדיקציות מהתוצר, השווקים עדיין מביעים ביטחון בכלכלת ישראל, כאשר השקל ממשיך להראות התחזקות קלה ונע גבוה במעט מרמת 3.60 שקלים".

סין הורידה את הריבית - הבנק המרכזי בסין הוריד הלילה את הריבית על ההלוואות לחמש שנים, וזאת בפעם הראשונה מאז יוני בשנה שעברה. הממשל הסיני מקווה לאושש את שוק הנדל"ן במדינה. הריבית לחמש שנים, שמשמשת שם ללקיחת משכנתאות ירדה ב-25 נקודות בסיס ל-3.95%, יותר מהצפי שעמד על ירידה של 15 נקודות בסיס. 

קנדה תפרסם היום את מדד המחירים לצרכן, ברביעי יפורסם פרוטוקול דיון החלטת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב ובחמישי מספר דורשי העבודה החדשים במשק. עוד ברביעי יפורסמו מדדי מנהלי הרכש לחודש פברואר באירופה, בריטניה ויפן.

5. תחזית

בגולדמן סאקס פרסמו תחזית אופטימית לגבי מדד S&P 500: בבנק חוזים שהמדד יעלה עד לשער של 5,200 עד סוף השנה, דיויד קוסטין, אנליסט בחברה העלה את תחזיתו הקודמת שעמדה על 5,100. הסיבה העיקרית לפי גולדמן סאקס היא העלייה ברווחי החברות.

בית ההשקעות ציין כי "שבעת המופלאות" שהניעו את רוב העליות האחרונות במדד נותרו חזקות. האנליסטים מצפים כי החברות במגזרי טכנולוגיות המידע ושירותי התקשורת ימשיכו לספק ביצועים טובים יותר מאשר חברות במגזרים האחרים.

בבנק אוף אמריקה מעריכים: אלה המניות שיקפצו השנה בעשרות אחוזים 

גם לפי סקירתו של דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X שוק המניות עדיין לא במצב של קניית יתר - "מדד העוצמה היחסית (RSI) עבור ה-S&P 500 עומד כעת על 65, כאשר רמה של 70 ומעלה מעידה על קניית-יתר. חצייה של רף 70 עשויה לתת את האות לתקופה של תיקון".