המל"ט החדש של אלביט ועסקת הענק של ידידת ישראל

אלביט השיקה את המל"ט הטקטי החדש הרמס 650 בסלון האווירי בסינגפור • איראן חשפה מערכות הגנה אוויריות ליירוט טילים בליסטיים ורקטות בגובה נמוך • וגם: סעודיה מתעניינת ברכישת רקטות עם ראשי קרב תרמובארים מרוסיה • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מל''ט הרמס 650 תוצרת אלביט / צילום: אלביט מערכות
מל''ט הרמס 650 תוצרת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אלביט הצליחה השבוע להגיע להישג משמעותי, בדמות הצגת מל"ט טקטי חדש ויוקרתי - על אף האתגרים הבלתי מבוטלים שנובעים ממלחמת "חרבות ברזל". כך, הוכיחה החברה הביטחונית הציבורית כי היא לא ויתרה על המו"פ שלה - אלא להיפך.

מנגד, איראן משפרת את יכולות ההגנה האווירית שלה בכלל הטווחים, טורקיה מקדמת את בניית נושאת המטוסים שלה, והסעודים מתעניינים ברכש אמל"ח תרמובארי מרוסיה. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

התעשייה האווירית מגיעה לבאר שבע ועסקת הענק של סעודיה
טילים בליסטיים לטווחים של מאות ק"מ: משלוחי הענק של איראן  

אלביט חושפת מל"ט חדש בסינגפור

אלביט ניצלה את הסלון האווירי בסינגפור, שנפתח ביום שלישי ויתקיים עד יום ראשון, כדי להשיק את המל"ט הטקטי החדש הרמס 650, שמאפשר המראה ונחיתה ממסלולים קצרים. המל"ט החדש יכול לשאת 260 ק"ג, ויכול לפעול בטווח של עד 300 ק"מ, במשך 24 שעות.

הסלון האווירי של סינגפור זו תערוכה דו־שנתית משמעותית בעולם התעופה. השנה, יקיימו בה מטסי ראווה חילות האוויר של הודו, אינדונזיה, קוריאה הדרומית, סינגפור, אוסטרליה, וכן חברת המטוסים המסחריים של סין. בין החברות הגדולות שיציגו בתערוכה נמנות איירבאס, דאסו וגולפסטרים.

מערכות ההגנה האווירית החדשות של איראן

איראן חשפה את מערכות ההגנה האווירית "ארמאן", שמיועדת ליירוט טילים בליסטיים, ואת "אזרחש", לרקטות בגובה נמוך. על החשיבות הרבה שמייחסים בטהרן לאירוע מעיד טקס הסרת הלוט, בו נטל חלק שר ההגנה, מוחמד רזא אשתיאני.

מערכת ההגנה ארמאן, לפי דברי האיראנים, מסוגלת ליירט שישה איומים בטווח של 180-120 ק"מ, ואילו אזרחש מיועדת לאיומים בטווח של עד 50 ק"מ, ונושאת ארבעה מיירטים. בדיווח של סוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית IRNA, נטען כי "עם כניסת המערכות החדשות לרשת ההגנה של המדינה, יכולת ההגנה האווירית של איראן תגדל משמעותית".

טורקיה חשפה את תוכניות נושאת המטוסים

מפקד הצי הטורקי אדמירל ארג'ומנט טטליאולו והמטה של החיל הגיעו השבוע למחלקת התכנון שלהם, כדי לסקור את התוכנית לבניית נושאת מטוסים טורקית לאומית ועיצובה, תוכנית עליה הורה הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן.

בביקור, נטלו חלק נשיא התאחדות התעשיות הביטחוניות הטורקית, פרופ' חלוק גורגון, רקטור אוניברסיטת הביטון הלאומי פרופ' ארהאן אפיונג'ו, ומנכ"לים של החברות הביטחוניות הגדולות. החברה היחידה ששלחה בכיר שהוא אינו מנכ"ל היא יצרנית המל"טים "בייקאר". במקום זאת, הגיע סמנכ"ל הטכנולוגיות סלצ'וק בייראקטר, חתנו של הנשיא ארדואן.

סעודיה מתעניינת ברקטות תרמובאריות מרוסיה

סעודיה מתעניינת ברכישת רקטות עם ראשי קרב תרמובארים מדגם TOS-1A, כך סיפר אלכסנדר מיחאייב, מנכ"ל התאגיד הרוסי הממלכתי ליצוא נשק - רוסובורונאקספורט. נשק תרמובארי מפזר חלקיקים דליקים באוויר, כולל מתכות קטנות כמו מגנזיום ואלומיניום, ואחרי כמה שניות יש הצתה של כל גלי ההדף. כך, נוצר נזק משמעותי, כפי שבא לידי ביטוי גם באוקראינה.

ה־TOS-1A מסוגל לשגר 30 רקטות 220 מ"מ, או 24 רקטות 220 מ"מ תרמובאריות. הדגם שבו מתעניינים הסעודים יכול להיות מותקן על שלדת טנק T-72, אך הוא ורסטילי ותואם גם לשלדת T-90.

ההתעניינות הסעודית מתווספת לדיווח מלפני כשבועיים בסוכנות הידיעות האיטלקית RID, כי במהלך תערוכת הביטחון העולמית שהתקיימה החודש בריאד - הסעודים רכשו ממוסקבה את מערכת ההגנה האווירית Pantsir-S1. המערכת עלתה לכותרות לפני חודשים ספורים, כאשר ב־CNN דווח בחודש נובמבר כי נשיא סוריה בשאר אסד העביר אותה לידי חיזבאללה. לא פחות מעניין מכך על מי הופקדה משימת ההעברה: כוח ואגנר.

העסקה הביטחונית ההיסטורית של ידידת ישראל עם פקיסטן

מערכת היחסים של ישראל עם אזרבייג'ן היא המיוחדות ביותר: קשר יהודי-שיעי רציף ויציב, שבתחילה התבסס על נפט ואמל"ח - אך כיום חולש על תחומים רבים. עם זאת, המלחמה הנוכחית מוכיחה את עומק הקשרים, כשדווקא בתקופה זו הפכה ישראל ליעד יצוא הנפט המרכזי של אזרבייג'ן. בד-בבד, באקו מנהלת מערכת יחסים קרובה עם מעצמת הגרעין פקיסטן, ואתמול (ד') זה בא לידי ביטוי ברכישת ענק של מטוסי קרב מדגם JF-17C בלוק III בסך 1.6 מיליארד דולר.

את המטוסים פיתחו במשותף התעשייה האווירית צ'נגדו הסינית ותאגיד האווירונאוטיקה של פקיסטן, כשהמטוסים הפכו למבצעיים ב-2003. מדובר על מטוס קרב מהדור הרביעי, שמהווה את עיקר העוצמה של חיל האוויר הפקיסטני, ומיוצר במדינה. לפי הערכות, מחיר כל מטוס מדגם עומד על כ-25 מיליון דולר. כלומר, ככל הנראה, העסקה הפקיסטנית אזרבייג'נית עומדת על כ-65 מטוסים.

זו המכירה הביטחונית הגדולה ביותר של אסלאמבאד מעולם, כשמנגד ידוע כי באקו לא בוחלת בסכומים במטרה לשדרג את יכולות הצבא באמצעים מתקדמים. בנובמבר, למשל, אזרבייג'ן רכשה מהתעשייה האווירית מערכות הגנה אווירית מדגם ברק MX בהיקף כולל של כ-1.2 מיליארד דולר.