ישראל בונה כביש החוצה את עזה לקראת השלב הבא במלחמה

הציר ממזרח למערב נועד להקל על תנועת חיילים וסיוע לוגיסטי

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

צה"ל סולל כביש החוצה את רצועת עזה ממזרח למערב כדי להקל על פעולותיו, כחלק מהתוכניות לשמור על שליטה ביטחונית במובלעת תקופה מסוימת, על פי גורמים במערכת הביטחון.

כביש העפר הוא אחד מהמאמצים בהם נוקטת ישראלי כדי לעצב מחדש את רצועת עזה - ולתת לצבא חופש פעולה ואחיזה חזקה יותר ברצועה, ממנה יצאה לדרך מתקפת ה-7 באוקטובר, בה נרצחו בה כ־1,200 אנשים.

שאלות ותשובות | מסוכנת יותר וכמעט בלתי אפשרית להריסה: מערכת המנהרות של חיזבאללה בצפון
WSJ | לפחות אלף פצצות: משלוח הנשק שבדרך לישראל

הדרך, הנמצאת מדרום לעיר עזה, נמשכת לאורך כ־9 קילומטרים מהגבול המזרחי של עזה עם ישראל עד הים, ומחלקת את הרצועה לשניים. רצועת הדרך ממזרח למערב נמצאת בשליטה ישראלית מאז שלב מוקדם במלחמה, הנמשכת כבר ארבעה החודשים.

הרחבת דרך זו תאפשר לצה"ל להמשיך לנוע במהירות ברחבי הרצועה לאורך ציר מאובטח, גם אחרי שרוב החיילים הישראליים ייצאו מעזה. כבר היום צה"ל שולט בכבישים המרכזיים מצפון לדרום בעזה.

הכביש מהווה חלק מתמונה המתגלה של האופן בו צה"ל מתכונן לשלב הבא במלחמה. הצבא מתכנן לסגת מאזורים מאוכלסים ולהתרכז בפשיטות ממוקדות נגד חמאס, שארה"ב מגדירה כארגון טרור.

הרחבת הכביש מגיעה במקביל להקמת אזור חיץ ברוחב כקילומטר בגבול בין עזה וישראל, אליו יהיה אסור לפלסטינים להיכנס.

גורמים אמריקאיים הזהירו את ישראל שוב ושוב נגד שינוי הגבולות של עזה או חלוקה של השטח. הם הביעו התנגדות בפומבי להקמת אזור חיץ.

הכביש ממזרח למערב נועד לשימוש צה"ל וסיוריו עד שפעילותו בעזה תסתיים, דבר העלול לקחת חודשים או אפילו שנים, על פי גורמים ישראליים, שאמרו שאין להם כוונה לכבוש את עזה באופן קבוע, אבל שהם מתכננים לשמר "שליטה ביטחונית" בתוך גבולותיה לתקופה לא מוגבלת. לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, הבטיחה ישראל שתמגר את איום חמאס מעזה.

השלב השלישי של המלחמה

הכביש המשופץ יוכל גם לשמש כחיץ, שמטרתו למנוע חזרה של תשבי עזה מדרום הרצועה לצפונה. בשלב מוקדם במלחמה, במסגרת ההפצצות הישראליות וקריאות לפינוי, עברו דרומה כמיליון אזרחי עזה, על פי אנליסטים. הכביש יישמר על ידי חיילים ישראליים כדי למנוע התקפות עליו, אמר אחד הקצינים.

גורמים ישראלים אף אמרו שאין כוונה לאפשר לעזתים שעזבו את בתיהם לחזור, לפחות עד שהפעילות הצבאית בצפון הרצועה תושלם ויושג הסכם להחזרת כ־130 חטופים והרוגים הנמצאים בידי חמאס מאז ה-7 באוקטובר.

"הייתי מגדירה את זה כזמני לטווח ארוך - בהחלט במשך כל 2024", אמרה מירי אייזין, קצינת מילואים בצה"ל, לגבי משך הזמן בו ישתמש הצבא בציר ממזרח למערב.

מהנדסי קרב ישראליים מתכננים להשמיד בתים ומבנים אחרים מצידי הכביש וכבר מניחים שכבה נוספת של חצץ שתהפוך את הציר שימושי יותר לצבא, על פי צילומים ששודרו בשבת בערוץ 14. דובר של צה"ל סירב להגיב לדיווח.

צילומי לוויין מפברואר שסופקו לוול סטריט ג'ורנל על ידי Maxar Technologies, חברת לוויינים מקולורדו, מראים מה שנראה ככביש עפר מתפתל החוצה את עזה, דרך חוות ואזורים מאוכלסים פחות. הציר מקביל לכביש סלול ממזרח למערב שנסלל מעט יותר צפונה, על פי הצילומים.

יעקב נגל, ממלא מקום ראש המל"ל לשעבר, אמר שהכביש ייצור הפרדה ברורה בין צפון עזה לשאר הרצועה. עוד הוא אמר, כי לא סביר שתוקם חומה לצד הכביש, אבל הוסיף שייתכן שייבנו נקודות מעבר לאורך הציר שיוכלו להיות מאויישות.

"אני חושב שזה בעיקר סמלי כדי להפריד בין הדרום לצפון", אמר נגל, עמית בכיר בקרן להגנת הדמוקרטיות.

ישראל כבר עברה בצפון עזה למה שהיא מכנה שלב ג' של המלחמה. תנועות של כוחות גדולים נפסקו, ובמקומן צה"ל מפעיל פשיטות ממוקדות יותר. השלב הראשון היה הפצצה אווירית של עזה בשבועות הראשונים, ולאחר מכן שלב ב' היה הכניסה הקרקעית, שעדיין ממשיכה בדרום הרצועה.

גורמים ישראליים מעריכים שגרים בין 150 אלף ל־200 אלף פלסטינים בעיר עזה, עיר שאוכלוסייתה מנתה בעבר 1.2 מיליון נפש.