גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שרוצה לשנות את הפרסום הדיגיטלי: "אנחנו סוכנות אוטומטית על סטרואידים"

הסטארט־אפ אליסון, שפיתח פלטפורמת בינה מלאכותית לניתוח ויצירת תוכן וקריאייטיב, מציג כלי חדש ליצירת סרטונים באורך של עד דקה ● המייסד והמנכ"ל אסף ינאי מסביר למה עדיף להשתמש באנימציה, איך ייראה שיתוף־הפעולה שלו עם נטפליקס, ומהם הסיכונים בתחום

אסף ינאי, מייסד ומנכ''ל אליסון / צילום: ALISON.AI
אסף ינאי, מייסד ומנכ''ל אליסון / צילום: ALISON.AI

פרסום אפקטיבי מבוסס לא מעט על מיומנות של הבנה פסיכולוגית: מה תופס את תשומת־הלב, מה מעורר אהדה ומה מניע לפעולה. בסטארט־אפ Alison.AI, המתמחה בפרסום דיגיטלי באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מנסים להפוך את זה למדע מדויק. 

התחזית: שיווק בשידור חי, קמפיינים מותאמים אישית וסיפור מותג שניסח AI
התחרות האפקטיבית בשיווק: משרד הפרסום שהוביל והמחווה לחטופים

בניתוח שעשתה החברה לאחרונה נבחנה שורה של סרטוני פרסומת ברשתות החברתיות, במטרה למצוא מהם הפרמטרים שמעלים את שיעור ההקלקות. בין הממצאים: לוקיישן ביתי שמשדר חמימות מביא לתוצאות טובות ב-62% מלוקיישנים ציבוריים וחיצוניים; דמויות מונטאז' או אנימציה מובילות לעלייה של 45% בהקלקות; וסימבולים אבסטרקטיים מניבים עלייה של 43%. 

סיפור עלילה הפוך, שמתחיל מהתוצאה ומאתגר את הצופים להבין מה קרה בהתחלה, מביא לעלייה של 33% בהקלקות; ולבסוף, חצאי תמונות ומשחקי צללים מפעילים את יצר הסקרנות ומובילים לעלייה של 27%. 

שימוש בשפה אבסטרקטית בפרסומת מוביל לעלייה של 43% בהקלקות / צילום: Alison.AI

"החוזק של הבינה המלאכותית הוא גם היכולת לראות מעבר לקיבעונות ולקונספציות", מסביר אסף ינאי, מייסד משותף ומנכ"ל אליסון. "אנחנו מסבירים ללקוחות את הרציונל ברמה הסטטיסטית, הם בודקים אותנו כמה פעמים, ובסוף מאמינים שזה עובד.

"יש הבנה בשוק ש־AI זה לא באזז וורד ולא טרנד, אלא המציאות היומיומית. מי שרוצה להישאר בחזית הטכנולוגיה ולשפר מדדים וביצועים, חייב להשתמש בכלים האלה. זה מחליף אנשים, וזה יותר זול - מה שעלה פעם 2,000 דולר, עולה היום דולרים בודדים".

"מכונת AI עצומה"

נתח הפרסום הדיגיטלי נמצא בעלייה מתמדת, אך לפחות בישראל, השימוש בבינה מלאכותית הוא עדיין מנת חלקם של הנועזים בענף. השמרנים עדיין מאמינים בשיטות המסורתיות, אך ייתכן כי לא לזמן רב.

באליסון מנסים לחולל את הקפיצה הבאה בתחום ברמה הגלובלית: אחרי שפיתחו פלטפורמת בינה מלאכותית לניתוח ויצירת תוכן וקריאייטיב, כעת משיקה החברה כלי חדש ליצירה אוטומטית של סרטונים באורך של עד חצי דקה (תוך כמה חודשים כבר יהיה מדובר בדקה שלמה).

הסרטונים מבוססים על הדאטה של המפרסם, אך לא פחות חשוב מזה - גם על הדאטה של המתחרים. איך זה עובד? כלי הבינה המלאכותית של אליסון מפרקים אלמנטים, פיצ'רים ומאפיינים בפרסומות קיימות, מחפשים התאמה לביצועי הקמפיין (פרפורמנס) ומספקים תובנות לגבי טיוב הקריאייטיב.

כעת מגיע השלב שבו החברה מציעה פרסום מקצה לקצה: החל מניתוח והפקת תובנות מדאטה של קמפיינים קודמים ושל מתחרים, דרך גיבוש בריף מפורט הכולל סטוריבורד, קופי, תסריט ופסקול - ועד ליצירת סרטון שלם שמותאם לפלטפורמות, קהלי יעד, גאוגרפיה, העדפות צרכניות ועוד.

בריף של אליסון באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מתוך קמפיין לחברת גיימינג / צילום: ALISON.AI

"אנחנו מחוללים מהפכה בשוק האונליין - בשיווק, בדאטה ובאנליזה - באמצעות מכונת AI עצומה", אומר ינאי. "עד לאחרונה, התוצר העיקרי שלנו היה בריף חכם שמבוסס על המון מידע של הלקוח והמתחרים, והלקוחות אמרו לנו שזה חוסך להם 50% מהזמן. עכשיו אנחנו מקצרים את זמן ההפקה ב־90%. אנחנו מציעים וידאו מלא, שניתן להזין מיידית לתוך הקמפיינים. זו סוכנות פרסום אוטומטית על סטרואידים".

בלי 30 מעצבים

אליסון הוקמה ב־2021 על־ידי ינאי וקובי ברקוביץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות. ב־2022 השלימה החברה סבב גיוס פרה־סיד של כ־5 מיליון דולר. בין לקוחותיה נמנים גוגל, פייסבוק, טיקטוק, זינגה, LG, וורנס ברדרס, אוגליבי ועוד.

הפלטפורמה מבוססת על כך שהלקוח נותן לחברה גישה לדאטה שלו ברשתות החברתיות. האלמנטים הקריאטיביים שהוא יצר עד כה, לצד האלמנטים שעבדו עבור המתחרים שלו, מוזנים למנועי בינה מלאכותית יוצרת, ואז מתקבלים התוצר שמוביל לסרטון וידאו חדש. "אין בעיית זכויות יוצרים", אומר ינאי, "כיוון שאנחנו לא מעתיקים את הוויז'ואל של המתחרה, אלא רק משתמשים בפיצ'רים שעבדו לו טוב".

אם אתה מתבסס תמיד על העבר. איך יגיעו הברקות?
"בעיניי זה מגדיל את הקריאטיביות בצורה אקספוננציאלית. היום היא מגיעה מסיעור מוחות ומחקר באינטרנט, מסתכלים על המתחרים ומגיעים עם קונספט חדש. אנחנו עושים את זה הרבה יותר מהר ממה שאדם יכול לעשות, ואנחנו לא מוגבלים בשום דבר".

כשדיברנו לפני שנה, אמרת שאתה לא מתיימר להחליף אף אחד. זו כבר לא המציאות.
"בהתחלה לא התיימרנו להחליף, אבל היום הטכנולוגיה מאפשרת. מי שמשתמש באליסון, לא יצטרך להחזיק צוותים גדולים. במקום 30 מעצבים, יספיקו שלושה. אנחנו משפרים את העבודה של אנשי הקריאייטיב. במקום סרטון אחד בשבוע, אפשר לייצר 100 ביום, שמבוססים על הרבה יותר מידע רלוונטי וקוהרנטי, ומביאים ביצועים טובים יותר.

"אנחנו לא הופכים לסוכנות פרסום, אבל כן עובדים ישירות מול הלקוחות, כך שהם יצטרכו הרבה פחות את סוכנויות הדיגיטל. חלקם יחליפו או יקטינו את הפעילות איתן בעזרת אליסון, ואחרים ינצלו את זה להרחבת הפעילות".

טריילרים לנטפליקס

כניסת הבינה המלאכותית היוצרת לענף הובילה לכך שחסמי הכניסה ליצירת וידאו ירדו משמעותית. בלי שום ניסיון מוקדם, ניתן להיכנס לאחת הפלטפורמות, לכתוב כמה משפטי הנחיה ולקבל סרטון. "כל אחד יוכל להיות מפיק וידאו, והתוצאה תהיה שכמויות הווידאו יעלו משמעותית", אומר ינאי.

"הצפי שלי הוא שבעוד שנתיים נראה אינפלציה של תכנים שיוצרו ב־AI. יהיה צונמי, וזה מסוכן משתי סיבות: הראשונה - בתור משתמשים אנחנו נוצף, וחוויית המשתמש תיפגע משמעותית. והשנייה - אם מפרסם ייצר 300 סרטוני וידאו במקום שלושה, זה ישאב לו את התקציב ויכניס הרבה רעש למערכת. יהיה צורך בהטמעת כלי אנליזה, שמוציא את המוץ מהתבן, ושם תהיה החוזקה שלנו כאליסון".

מה השלב הבא מבחינתכם?
"נכניס את היכולות שלנו לתוך תוכנות עיצוב כמו פוטושופ, אבל בעיקר נעבוד עם טלוויזיות חכמות ותכני סטרימינג. אנחנו במגעים עם נטפליקס בכל מה שקשור לעולם הטריילרים.

"לכל סדרה יש מספר טריילרים, לפעמים מדובר בעשרות, שמטרתם למשוך את היוזר. למה הם מייצרים עשרות? כי הם לא יודעים מה יעבוד. בודקים בלייב מה עובד, וזה עולה זמן וכסף. ברגע שאנחנו ניכנס לתמונה, נוכל להמליץ מה כדאי לכלול בכל טריילר.

"לפני עשור הקונספציה הייתה שסרטון אחד יתאים לכולם, אבל היום מבינים שזה לא עובד. אנחנו מאפשרים ללקוח להכניס פרטים על הקהלים שלו - מדינות, שפות, גיל, נשים־גברים ומאפיינים נוספים - והקריאייטיב נוצר על בסיס זה. לכל קהל מאופיין, למשל נשים מאלבמה שמשתמשות במוצר מסוים, יהיה וידאו משלו". 

עוד כתבות

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

השותפות בלוויתן הבטיחו את הקמת צינור יצוא הגז למצרים

לאחר שחתמו על הסכם אספקה בשווי 35 מיליארד דולר מול מצרים, השותפות במאגר לוויתן התחייבו לקחת לפחות שליש מהקיבולת של צינור יצוא הגז ● השותפות אף הסכימו לקחת את הקיבולת המלאה של הצינור - ובכך הבטיחו את הקמתו ● עדיין לא התקבל אישור סופי ליצוא, ושר האנרגיה מאיים למנוע יצוא אם מחירי הגז לחברת החשמל יעלו

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

שי סנדלר, מנכ''ל Vega Security (משמאל) ואלי רוזן / צילום: Ohad Kab

שנה מההקמה: סטארט־אפ הסייבר מגייס 65 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון דולר

כיום מועסקים בחברת הסייבר הישראלית ווגה סקיוריטי כ־60 עובדים בתל אביב ובניו יורק, ובחברה מציינים כי המוצר נמצא כבר בשימוש בארגוני פרוצ׳ן 500 ● החברה מפתחת מערכת שמאפשרת לארגונים לזהות ולחקור מתקפות סייבר באופן מיידי, ברגע שהן מתרחשות

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

דובר צה''ל, תא''ל אפי דפרין / צילום: צילום מסך

דובר צה"ל: "שלוש אוגדות פועלות בעיר עזה, אנחנו אוחזים בשטחים רבים"

טיל שוגר מתימן ויורט בהצלחה, אזעקות הופעלו מחשש לשברי יירוט ● צה"ל הרחיב את התקיפות בעיר עזה כהכנה לכניסת כוחות קרקעיים • גורם ביטחוני: "מספר העזתים שהתפנו מאפשר להתחיל את התמרון בעיר" • בצל התקיפות העזות ברצועה: משפחות חטופים ושורדי שבי הקימו הלילה אוהלים מול מעון רה"מ בירושלים ● שר החוץ האמריקאי מזהיר: "חלון ההזדמנויות להסכם הפסקת אש הולך ונסגר" ● 48 חטופים - 711 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

הנפקת אודיטי טק. מציעה אופציה בפרמיה של פי 2 על מחיר המניה / צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic

הנפקות של 4 מיליארד דולר: בשוק נוהרים לאג"ח עם ריבית של 0%

גיוס חוב באמצעות אג"ח להמרה בריבית 0% הפך לטרנד לוהט בוול סטריט עם גיוסים של מיליארדי דולרים, גם בקרב חברות ישראליות ● גם בורסת הקריפטו Coinbase, גייסה באמצעות האג"ח הללו 2.6 מיליארד דולר, וחברת האוצר סטרטג'י הייתה מראשונות הטרנד השנה וגייסה בחודש פברואר 2 מיליארד דולר ● מה עורר מחדש את המכשיר שכמעט ונעלם?

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

הדרמה בבורסה נרגעה, ובשוק מסבירים: "לא מאמינים לסרט של נתניהו"

הבורסה המקומית נפתחה הבוקר בירידות שערים חדות בצל נאומו של רה"מ בנימין נתניהו לצד העמקת התמרון הקרקעי בעזה; עם זאת, לאחר מספר שעות כל הירידות נמחקו ● "לא רואים קריסה במדדים או זינוק בדולר מול השקל" ● ראש הממשלה צפוי לקיים הערב מסיבת עיתונאים כלכלית

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד