גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בפינלנד פסקו: שליחי וולט הם עצמאים. בישראל מחכים להכרעה

הוויכוח סביב מעמד השליחים, המכונה "כלכלת חלטורות", הוכרע לאחרונה בבית המשפט בפינלנד, מייסדת וולט, ובבריטניה, כשנפסק כי שליחי חברת המשלוחים דליברו אינם שכירים ● התביעה הייצוגית בישראל ממתינה לעמדת המדינה ולהכרעה בערעור

שליח Wolt / צילום: שלומי יוסף
שליח Wolt / צילום: שלומי יוסף

בפני בית הדין הארצי לעבודה עומדת ההכרעה על מעמדם של שליחי וולט בישראל, לאחר שאושרה בקשה של שליח לשעבר לנהל תביעה ייצוגית להכיר בשליחים כעובדים. בינתיים, בפינלנד ובבריטניה התקבלו לאחרונה פסקי דין המכירים בשליחים בפלטפורמות הדיגיטליות כעצמאים. 

שליחי וולט יוכרו כעובדים? הייצוגית שמאיימת על המודל העסקי של החברה
ניתוח | תקדים וולט: איך ייראו יחסי העבודה בכלכלה החדשה
וולט מערערת על אישור הייצוגית להכיר בשליחי החברה כעובדים

וולט החלה לפעול בישראל בשנת 2018, גדלה בקצב מסחרר בתקופת הקורונה, וכיום היא מעסיקה בארץ כ-17 אלף שליחים. הערעור יקבע איך ייראה שוק העבודה בישראל בנוגע למודל התעסוקה החדש, והוא בעל השלכות רוחב. היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, צפויה להגיש באמצע מרץ את עמדתה.

המחלוקת על מעמד שליחי הפלטפורמות - או כפי שהוא מכונה בעולם "כלכלת חלטורות" (Gig Economy) - צברה תאוצה בשנים האחרונות. בהיעדר חקיקה נדרשים בתי המשפט להכריע אם השליחים הם עובדים או עצמאים. לפי מודל ההעסקה של וולט, אובר וחברות נוספות מתחרות, השליחים אינם עובדי החברה, אלא עצמאים.

למודל יש יתרונות, שהמרכזי שבהם הוא הגמישות והחופש של העובד, שמחליט מתי לעבוד מבלי להתחייב. מנגד, הוא לא נהנה מזכויות סוציאליות כמו שכר מינימום, הפרשות לפנסיה, דמי אבטלה ועוד.

בסוף השבוע שעבר התקבלה החלטה חשובה בפינלנד, המדינה-האם של וולט. לפי תאגיד השידור הציבורי הפיני YLE, בית המשפט קבע כי לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד בין השליחים והחברה, ובכך הפך החלטה של מועצה ממשלתית, שלפיה קיימים יחסי עבודה בין החברות והשליחים.

החלטה נוספת התומכת במודל ההעסקה העצמאי התקבלה בנובמבר 2023 על-ידי בית המשפט העליון בבריטניה, בעניינה של חברת המשלוחים דליברו. על-פי ה"פייננשל טיימס", נקבע כי השליחים בדליברו, הפועלת בשיטה זהה לוולט, אינם בעלי מעמד של עובדי החברה.

לעומת זאת, בית המשפט לעבודה בבריסל בבלגיה קיבל בדצמבר האחרון תביעה של 28 שליחי דליברו וקבע כי יסווגו כשכירים. דליברו הודיעה כי תערער.

החקיקה באירופה תקועה

וולט פועלת ביפן וב-26 מדינות באירופה, אך מודל ההעסקה שלה קיים בחברות מתחרות במדינות רבות. בגרמניה מועסקים עובדי וולט כשכירים, בשל חוקי המדינה. האיחוד האירופי מנסה זה שלוש שנים לעשות סדר בסוגיה, אך המחלוקות רבות, ועד היום לא אושרו כללים מחייבים.

רק ביוני 2023 נרשמה פריצת דרך כשהמדינות הגיעו להסכמה ראשונית, הדורשת אישור במועצת אירופה, על חוקי העבודה שיחולו על החברות ושיקנו לעובדים זכויות סוציאליות שאותן לא היה להם בעבר. פלטפורמות המשלוחים ובהן וולט התנגדו ליוזמה. על-פי ההצעה יידרשו שלושה מתוך שבעה קריטריונים כדי להיחשב כעובד מן המניין ולהיות זכאי לזכויות סוציאליות. עד כה לא הגיעו להסכמות.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בישראל באוגוסט 2020 על-ידי גולן חזנוביץ, שליח לשעבר בוולט, באמצעות עורכי הדין יעקב שפיגלמן, עמית עידו ואחיה רבינוביץ. בבקשה נטען כי וולט מעסיקה את השליחים כעצמאים למרות שיש יחסי עבודה, ולכן השליחים זכאים לזכויות סוציאליות.

באוגוסט 2022 אישרה השופטת אריאלה גילצר-כץ בהחלטה דרמטית את ניהול התביעה. השופטת, יחד עם נציגי הציבור, קבעו כי העובדה שמדובר בעבודה גמישה, אין בה כדי לשלול יחסי עבודה. נקבע כי "ניתן לקבוע בשלב זה כי קיימת אפשרות סבירה שייקבע כי התקיימו יחסי עבודה בין המבקש והקבוצה למשיבה".

בית הדין הסתמך על כך שהשליח אינו פועל על דעת עצמו, והוא אחראי רק כלפי וולט ולא כלפי המסעדה או הלקוח; על העובדה כי וולט היא זו שקובעת את שכרו, ובידה לשנותו; ועל כך ש "לוולט אין עסק ללא השליחים". מבחן נוסף היה השליטה והפיקוח. נקבע כי לחברה יש יכולת פיקוח על השליחים באמצעות האפליקציה בזמן אמת, והם מדורגים במשובים על-ידי הלקוחות. הטענה של וולט כי החברה משמשת כגורם מתווך בלבד בין השליחים למסעדות נדחתה, מאחר שהחברה אחראית כלפי המסעדה והלקוח לאספקת המשלוח.

הערעור: הגמישות תיפגע

בערעור טוענים עורכי הדין של וולט, ממשרד הרצוג פוקס נאמן, כי הגמישות הקיימת במודל ההעסקה הנוכחי היא שגורמת לתפקיד להיות אטרקטיבי ומביאה אלפים לרצות לעבוד כשליחים. הם טוענים כי אם התביעה תתקבל, על השליחים יוטלו חובות הנובעות מקיומם של יחסי עבודה, בהן החובה לעבוד בזמנים מסוימים, וכך הגמישות תיפגע.

הם גם טוענים כי בית הדין האזורי לא התמודד עם האתגר במודל התעסוקה החדשני, אלא בחר להכניסו למבחנים המסורתיים לקיום יחסי עבודה. "היה מצופה מבית הדין האזורי לקיים דיון מעמיק במודל החדשני, במהותו ובמאפייניו הייחודיים".

בשנים האחרונות הוקמה ועדה בין-משרדית על-ידי משרד הכלכלה, אך לא ניתנו המלצות, והוועדה לא קידמה את ההסדרה בתחום. ביוני 2023 התקיים דיון בערעור בפני הנשיאה ורדה וירט-ליבנה, השופטים רועי פוליאק ואילן איטח וכן שני נציגי ציבור. לאחר הדיון נקבע כי המדינה תגיש את עמדתה בסוגיה ובנוגע לפעילות הוועדה הבין-משרדית עד 27 ביולי 2023. מאז התבקשו דחיות פעם אחר פעם, החלה המלחמה שהביאה לדחיות נוספות, וכעת צפויה היועמ"שית להגיש את עמדתה עד לאמצע מרץ, כאשר הנשיאה וירט-ליבנה ציינה כי "ארכה נוספת לא תינתן". 

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח