אחרי הורדת הדירוג, החשכ"ל יוצא לגייס משקיעים. זה מה שאמר ל-FT

יהלי רוטנברג יצא לסבב פגישות במטרה למנוע הפחתת דירוג נוספת לישראל • בראיון לפיננשל טיימס הוא מדגיש כי הגורם העיקרי להתחזקות הכלכלה הוא חזרת אנשי המילואים לשוק התעסוקה

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: רפי קוץ
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: רפי קוץ

החשב הכללי, יהלי רוטנברג, מנסה למנוע הורדה נוספת של דירוג האשראי של ישראל, ולשם כך הוא יצא לסבב פגישות עם משקיעים בלונדון ובניו יורק. המטרה: לשדר לשווקים עסקים כרגיל לקראת החלטת הדירוג של פיץ', שתתפרסם בשבועות הקרובים.

הדוח שחושף: רווח של מיליוני שקלים בשנה מהשכרת מקומות חניה במגדל משרדים בת"א 
משבר הסאב-פריים הבא? האיום החדש על בנקים בעולם 

לפי הערכות בשוק, פיץ' ו-S&P עשויות אף להקדים את פרסום ההודעות שלהן, בשל אי הוודאות בישראל, זאת לאחר שחברת הדירוג מודי'ס הורידה לאחרונה את דירוג האשראי של ישראל מ-A1 ל-A2 . פיץ ' מדרגת את ישראל לפי רמת + A. לפי החשש במערכת הכלכלית, הפער שנפתח כעת בין דירוגי שלוש החברות בעקבות החלטת מודי 'ס, עלול ליצור לחץ לפגיעה בדירוג הישראלי גם בקרב חברות הדירוג המקבילות.

רוטנברג מדגיש את חוזקו הכלכלי של המשק הישראלי

כחלק מפגישותיו מעבר לים, ערך רוטנברג ראיון עם המגזין הכלכלי פייננשל טיימס, ובו הדגיש את החוזק של הכלכלה הישראלית. "הבסיס הכלכלי עדיין קיים להתאוששות המשק , הוא מתקיים בסקטור ההייטק, בהשקעות בתשתיות ובצריכה הפרטית", אמר רוטנברג.

הגורם העיקרי להתחזקות הכלכלה, לטענת רוטנברג, הוא חזרת אנשי המילואים. מתוך גיוס ענק של כ-300 אלף מילואימניקים בתחילת המלחמה, הצפי הוא לירידה ל 30 עד 40 אלף בלבד בסוף מרץ. עוד הוסיף החשב הכללי בראיון כי "זה התרחיש אותו חוזה התקציב".

בינתיים, התקציב המעודכן לשנת 2024 עדיין נדון בוועדות הכנסת, ונראה כי בממשלה מנסים לדחוס אליו סכומים נוספים כחלק מהכספים הקואליציוניים. בנוסף, התקציב של משרד הביטחון עתיד לגדול באופן משמעותי. "אנו חושבים שיחול גידול בהוצאות הביטחוניות בשנים הקרובות, זו הסיבה שביצענו את הצעדים הפיסקליים כבר כעת", אמר החשב והוסיף כי המדינה הקימה ועדה מיוחדת, בהשתתפות גורמים אזרחיים וצבאיים כאחד, זאת במטרה לגבש תוכנית תקציבית רב שנתית לצרכי הביטחון של ישרא.ל

החשב הכללי התייחס בראיון למגזין הבריטי גם ליכולת גיוס החוב של המדינה, ואמר כי "החוב יגויס בעיקר באופן מקומי", אך באוצר בוחנים גם את השוק הדולרי ומדגישים כי "הכול עומד על הפרק".

"משקיעים באמת רוצים להחזיק באג"ח ישראליות, הם חושבים שזו הזדמנות ומזהים את הירידה במתח", סיכם רוטנברג.