הרובע שהבטיח את הניצחון של חולדאי בתל אביב

מנתונים ראשוניים מסתמן כי בתל אביב-יפו ראש העירייה הוא רון חולדאי שזוכה ל-51% הצבעה, וזאת בזכות הרובע של שכונות עבר הירקון • בחיפה, לעומת זאת, ראשת העיר המכהנת, עינת קליש-רותם, קיבלה את אחוז ההצבעה הנמוך ביותר שנרשם אי-פעם לראש עיר מכהן

בחירות לרשויות המקומיות בתל אביב, היום / צילום: מיטל וייזברג
בחירות לרשויות המקומיות בתל אביב, היום / צילום: מיטל וייזברג

באתר הבחירות הרשמי עוד לא עודכנו התוצאות הסופיות לראשות עיריית תל אביב, אך מנתונים ראשוניים מסתמן כי בעיר תל אביב ראש העירייה הוא רון חולדאי שזוכה ל-51% הצבעה, לעומת ברביבאי עם 37% ויובל צלנר עם 12%. בכך, חולדאי כנראה הצליח להתעלות על 46% ההצבעה להם הוא זכה ב-2018, אז התמודד מול אסף זמיר ואסף הראל. 

ראשי הערים החדשים ואיפה הולכים לסיבוב שני: המהפכים בבחירות המקומיות
49% בלבד הלכו לבחור: מה מגלה שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות

אייל אקרמן, שהתמודד במקום השני ברשימת הצעירים בראשות חן קראוס, מספר ש"ברביבאי לא נתנה אלטרנטיבה לחולדאי. היה לה קמפיין פרווה, אחרי 30 שנה של רון חולדאי היה אפשר להגיד הרבה דברים על הקדנציה שלו, אבל היא לא עשתה את זה. היא עשתה משהו מאוד רך. אם אתה לא ממש נגד חולדאי, אין מה להצביע. אין נושא אחד שאורנה לקחה כדגל. פשוט אין הבדל. היא פשוט 'לא רון' זה הכל".

בעיניו, הסיבה שחולדאי זכה נובעת קודם כל מאופי ההצבעה בעיר: "ברמת הריאל פוליטיק, בסוף רוב מצביעי תל אביב נמצאים בעבר הירקון, משפחות גדולות, בגילאי הביניים. מי שרוצה לזכות בתל אביב נלחם בעבר הירקון. מי שהיו חזקים במרכז כמו זמיר, הורוביץ וחנין הביאו 30-40 אחוז. חולדאי פשוט חזק שם. הוא גבר מבוגר שנמצא הרבה זמן בתפקיד והוא טוב במה שהוא עושה. יושבים אנשים שמרנים ומבוגרים שגרים באזור שלא דומה למה שאנחנו מדמיינים כתל אביב. והם בוחרים בראש עיר שיותר מתאים להרצליה וזה חולדאי".

עם נצחונו, חולדאי יסגור כנראה 30 שנה בראשות העיר השנייה בגודלה בישראל. האם זו תהיה הקדנציה האחרונה? "הוא לא אמר באופן רשמי שזה האחרונה שלו, אבל זו המילה ברחוב" אומר אקרמן "מצד שני, זה גם מה שאמרו בפעם הקודמת. אם עוד 5 שנים הוא יגיע למסקנה שהוא יכול להשיג עוד קדנציה, הוא יעשה את זה. הוא לא פראייר. הסיבוב שלו עם "הישראלים" סגר לו את הפינה עם הארצי. הוא לא יושב על התחת, הוא בא לעבוד. הוא לא רואה את עצמו פורש לפנסיה. מה אתה רואה אותו עושה? הוא היה רוצה למות בתפקיד". 

המועמדת אורנה ברביבאי התקשרה לברך את ראש העיר רון חולדאי על נצחונו, ופרסמה בטוויטר "בהצלחה לרון חולדאי שימשיך לכהן כראש עיריית תל אביב-יפו. תודה לציבור הגדול שתמך בי ולכל השותפים לדרך".

רון חולדאי נבחר לראשונה לראשות עיריית תל אביב ב-1998, כאשר העיר סבלה מהגירה שלילית והזנחה. בתקופתו היה פיתוח ניכר של רובעי העסקים בעיר, ולאחרונה אושרו גם תכניות בניה נרחבות למגורים. בשנים האחרונות הוא שינה גישה ברמה התחבורתית, מהתבססות על רכב פרטי לדחיקתו, לטובת שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית. 

גם המנגנון הפיננסי של העיריה נחשב מוצלח במיוחד, ואקרמן מספר ש"חולדאי הצליח לאורך השנים לייצר מנגנון יעיל. העירייה יעילה כלכלית ועצמאית - הוא לא נכנס לגירעונות. כחבר ועדת מכרזים, אופן הניהול של הכספים הוא טיפ טופ. הוא הצליח לייצר מסגרת היררכית נוקשה, לא דמוקרטית אבל מאוד יעילה. הוא גם מאוד אמיץ. ככל שהוא זכה יותר בבחירות, הוא מרשה לעצמו לעשות מה שהוא רוצה: לשפץ את העיר בבת אחת, לסלול שבילי אופניים על חשבון חניות. הוא יזכה והמנגנון שלו לצדו". 

אך מצד שני, נשמעת כלפיו גם ביקורת לשלילה: "באופן מוצהר הוא הפקיר את דרום העיר. הלך על אסטרטגיה שדרום העיר לא מעניינת אותו. אם צפון העיר זה כמו הרצליה, בנווה שאנן זה סלאמז מהגורעים בעולם, אין דברים כאלה בקמבודיה. לדעתו מגיע להם לחיות ככה. מי שמצפה ממנו להביא בשורה אחרי 30 שנה לדרום העיר - זה לא יקרה. אבל כל מי שלא נמצא בטווח הראיה של רון חולדאי לא קיים. כל הנושא של יוקר המחיה, שכירות, חיי לילה. הגירה שלילית של צעירים. מכיוון שחולדאי מבוגר שגר בעבר הירקון, ואין לו קולות נוספים. אני לא מצליח לחדור לשם ולהגיע אליו".

עינת קליש-רותם התרסקה בחיפה: 4.5% בלבד מהקולות

ראש העיר המכהנת של חיפה, עינת קליש-רותם, הגיעה למקום ה-5 בלבד בבחירות לראשות חיפה, עם 4.5% מהקולות, פחות מעשירית מההצבעה הסוחפת שהיא זכתה לה ב-2018, אז קיבלה 57.8% מהקולות מול ראש העיר המכהן יונה יהב. הפעם, יהב הצליח להגיע שוב למקום הראשון עם 36.3% מהקולות, והוא צפוי ללכת לסיבוב שני ראש בראש מול דוד עציוני שזכה ל-21.9% מהקולות.

בכך, קליש מגיעה כנראה לאחוז ההצבעה הנמוך ביותר שנרשם אי-פעם לראש עיר מכהן. שיעורים נמוכים במיוחד נרשמו בבחירות 2018 בכפר סבא, אז ראש העיר המכהן צביקה צרפתי הצליח להשיג 6.7% בלבד מהקולות. אך קליש, כך נראה, הצליחה לרדת נמוך אפילו יותר מזה.

ניר שובר, שרץ ב-2018 כחלק מהרשימה של קליש ועתה התמודד בראשות רשימה עצמאית ותמך ביונה יהב, אומר שהנפילה שלה "הייתה תקלה חמורה. קליש סופר-ראויה ברמה הערכית, אין ויכוח ואין דיון. היא אדם ישר והכוונות שלה טובות. היא עשתה דברים טובים שלא מספיק יצאו לציבור אבל נראה בטווח הארוך", אך, "היא באה עם גישה שכל מי שמתנגד לה הם אויבים. 'ירושלים DC', כלומר הממשלה המרכזית - אויבים. חברי המועצה - אויבים. התקשורת - אויבת. יש לה רטוריקה שקצת מזכירה את נתניהו במובן הזה. היא רק מחפשת את האשמים, וזו לא גישה נכונה. במילון בערך 'פוליטיקה' מזכירים שפוליטיקה עוסקת בחיבור בין ניגודים, אחרת את לא פוליטיקאית - וזה מה שהיא לא הצליחה לעשות".

הוא מדגיש ש"היא באה עם המון כוונות טובות, אבל זה לא זה. צריך לדעת להסתדר, לחבר בין אנשים ולחלק את התקציב. אני אישית הייתי איש אמונה ועשיתי כל מה שהיא חלמה ועזרתי לה להיבחר, אבל זה לא עבד. קליש זו השתלת כליה שהגוף מסרב. זה פחות המדיניות שהיא יזמה, ויותר ההתנהלות האישית שלה. הפסדנו מזה".

חיפה נחשבת למעוז שמאל, וכינויה "חיפה האדומה" משקף את עברה כעיר פועלים שמצביעה למפלגת העבודה. יונה יהב, ראש העיר הוותיק של חיפה שנבחר ב-2003 וכעת יתמודד בסיבוב השני - צפוי לזכות בשל כך. ניר שובר אומר ש"יונה יהב הוא ה-DNA החיפאי. עציוני ובורובסקי הם יותר ימניים וחברי מרכז ליכוד. בעיני, יונה ינצח בסיבוב שני כי הוא מחובר ל"חיפה האדומה". החרדים גם חברו לעציוני ובורובסקי, וחיפה תבחר במי שהחרדים לא בחרו".