התקווה לשינוי נדל"ני בחיפה והנת"צ שהוביל למהפך בקריית אונו

אתמול הדיחו התושבים את ראשי הערים בעיר שקפאה במקום (חיפה) ובעיר שרצה מהר מדי עם הבנייה עד כדי כך שתקעה את התושבים בפקקים בכל בוקר (קריית אונו) • בקריית גת התושבים מסתייגים מהפיתוח המואץ ומהחשש מהסכמות על הקמת שכונות חרדיות נוספות, ובבני ברק בחרו להחזיר את ראש העיר שהיה עד 2018, בציפייה שימשיך בקידום אזור התעסוקה

חיפה. קפאה במקום / צילום: Shutterstock
חיפה. קפאה במקום / צילום: Shutterstock

נושא הנדל"ן והתשתיות הוא בעל השפעה מהותית על התושבים בבואם לבחור את ראש העיר. כך, אתמול (ג') הדיחו התושבים את ראשי הערים בעיר שקפאה במקום (חיפה) ובעיר שרצה מהר מדי עם הבנייה עד כדי כך שתקעה את התושבים בפקקים בכל בוקר (קריית אונו). בקריית גת - שם המאבק טרם הסתיים - התושבים מסתייגים מהפיתוח המואץ ומהחשש מהסכמות על הקמת שכונות חרדיות נוספות, ובבני ברק בחרו להחזיר את ראש העיר שהיה עד 2018, חנוך זייברט, גם מתוך ציפייה שימשיך בקידום אזור התעסוקה בעיר. 

הסיבוב השני המותח, ההדחה הדרמטית וההישג של המפלגות החרדיות: ההפתעות של הבחירות
זה נראה כמו ההפסד הצורב ביותר אי־פעם לראש עיר מכהן
משה ליאון רשם ניצחון סוחף בירושלים, אבל יש כוכבית
הרובע שהבטיח את הניצחון של חולדאי בתל אביב

ירידה בהתחלות בנייה בחיפה

ראשת העיר חיפה עינת קליש־רותם התמקדה בקידום פרויקט חזית הים ובפינוי מפרץ חיפה, אולם היזמים הפעילים בחיפה אינם חוסכים בביקורת על המצב בעיר וטוענים כי היא לא קידמה כלל בנייה למגורים, לא חדשה ולא בהתחדשות עירונית.

העיר סובלת מירידה ניכרת בהתחלות הבנייה. לפי נתוני הלמ"ס מאוקטובר 2022 עד ספטמבר 2023 החלו לבנות 920 יחידות דיור בלבד. לשם השוואה - בתל אביב החלו לבנות 5,907 יחידות דיור, ובירושלים 4,012 יחידות דיור באותה תקופה.

לדברי אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת היישוב התחדשות עירונית, "לא התקדמו תוכניות בהתחדשות עירונית - בין הספורות שאושרו בעיר נמצאת תוכנית שלנו בבת גלים להקמת 725 יחידות דיור. משלא התאפשר לנו לקדם תוכניות בוועדה המקומית, הלכנו לוועדה המחוזית ישירות, ושם קיבלנו חיבוק חם".

בקריית אונו, הנושא המרכזי שעמד על סדר היום לקראת הבחירות היה דווקא בעיות התחבורה, ובעיקר נתיב הנת"צ שנסלל בדרך לוי אשכול בניגוד לדעתם של רבים מהתושבים, על־ידי חברת נתיבי איילון. הבוחרים החליטו להחליף את ראש העיר המכהן ישראל גל, ובחרו במקומו במיכל רוזנשיין. העיר היא אחת המובילות בארץ בהתחדשות עירונית, ויש בה פרויקטים רבים של פינוי־בינוי ושל תמ"א 38, וכן נבנות ומתאכלסות בה שתי שכונות חדשות.

ארז גולדשטיין, בעלים ומנכ"ל של חברת היזמות גולדשטיין נדל"ן ופיננסים אשר פועל במסגרת שכונת מורדות לינקולן בחיפה הצפויה לכלול 720 יחידות דיור שכבר אושרו, ו-2,778 יח"ד שנמצאות בהליכי אישור סופיים: "חיפה זו עיר שמשוועת לבנייה חדשה, וראינו את נושא הפיתוח הנדל"ני תופס חלק בהבטחות המועמדים לתושבים.

"ניתן טיפ מנסיון של שנים: טוב יעשה כל מועמד שמעוניין לקדם הבנייה והפיתוח בעיר אם יקצוב מועדים קשיחים לקבלת החלטות ולקידום פרוייקטים, כך שתינתן ודאות גם ליזמים, וגם לרוכשי הנדל"ן בעיר".

חוסר בעתודות קרקע בבני ברק

בבני ברק, ראש העיר לשעבר חנוך זייברט חוזר לכיסא ומחליף את אברהם רובינשטיין. זייברט כיהן כראש העיר בני ברק בשנים 2013־2018 וידוע בפיתוח מרכז העסקים BBC שהכניס לעיר הענייה הכנסות מארנונה.

בבני ברק עתידה להתאכלס בקרוב שכונה חדשה בצפון העיר. אבל לעיר אין עתודות קרקע רבות לבנייה למגורים, והתחדשות עירונית מתקדמת בעצלתיים בגלל שהאוכלוסייה ברובה מתנגדת לשימוש במעלית שבת, ולפיכך אין היתכנות לבנייה לגובה.

בקריית גת צפוי סיבוב שני להכרעה בין ראש העיר אבירם דהרי המכהן כבר 20 שנה מול כפיר סוויסה. דהרי קידם בעיר לא רק את הרחבת המפעל של אינטל אלא גם בנייה למגורים, באמצעות שלושה הסכמי־גג שעליהם חתם עם המדינה. גולת הכותרת של הבנייה היא שכונת כרמי גת החדשה בצפון העיר, שבסופו של דבר ייבנו בה כ־7,500 דירות אשר אלפים מהן כבר מאוכלסות. בכרמי גת מערב, ממערב לכביש 40, מתוכננות עוד 10 אלף דירות.

"בקריית גת יש היום ראש עיר שמוטה פיתוח, ואני לא יודע מה יהיה בסיבוב השני", אומר חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ומנכ"ל חברת צמח המרמן.