מסטרס ועד סרטן השד: אפליקציות לניהול המחזור פותחות עולם חדש של מחקר

מחקר שהתבסס על נתונים מאפליקציית טמפדרופ ויוצג בכנס פמטק בחודש הבא מראה כיצד סטרס משפיע על המחזור החודשי • הוא מצטרף לשורת מחקרים שמתבססים על אפליקציות דומות ויכולים להקפיץ את הרפואה המותאמת אישית

אפליקציית טמפרופ / צילום: צילום מסך
אפליקציית טמפרופ / צילום: צילום מסך

המחזור החודשי הנשי מאופיין בשינויים דרמטיים בפעילות ההורמונלית, המשפיעים על מגוון משתנים בריאותיים ובמקביל מושפעים מגורמים כמו סטרס, נטילת תרופות והנקה. אבל הגורמים האלה כמעט שאינם מובאים בחשבון בפרוטוקולים רפואיים, אומרת טל רון, יזמת בתחום בריאות האישה, פסיכולוגית בהתמחות רפואית, מנהלת חממת בוראות של קרן בריאה ומייסדת שותפה של חברת Tempdrop.

אפליקציות לניהול המחזור משווקות בעיקר ככלי עזר לנשים שרוצות לתכנן או למנוע היריון, אבל נשים רבות כבר משתמשות בהן כדי להבין כיצד המחזור שלהן משפיע על בריאותן, וזו הייתה מטרתה העיקרית של רון כשייסדה את החברה. "המידע על המחזור חשוב לרפואה מותאמת אישית והיום רופאים לא כל כך פתוחים אליו", אומרת רון. "רק סביב ההיריון יש פתאום עניין במועד הווסת האחרונה. כאשר מדובר ברופאים שאינם גינקולוגים, הם לפעמים רואים במידע על המחזור מידע שלא קשור אליהם".

עולמות הביג דאטה צפויים לשנות את תחום הבריאות המותאמת אישית בכך שהם יאפשרו כתיבת פרוטוקולים הרבה יותר מורכבים, שמביאים בחשבון מספר משתנים עצום לגבי כל מטופל, בהשוואה להיום. התקווה היא שגם למחזור צפוי להיות מקום של כבוד בפרוטוקולים הללו אי שם בעתיד. לשם כך יש לבנות כמעט מאפס גוף מחקר וגוף מידע שיתאר את ההשפעות ההדדיות, של הסביבה על המחזור ושל המחזור על גוף האישה.

השפעת סגרי הקורונה והמלחמה באוקראינה

ואכן האפליקציות מאפשרות צעדים ראשונים בכיוון. בעבודת התזה שלה, רון השתמשה בטמפדרופ כדי לעבות במידע את ההבנה שהמחזור מושפע ממתח נפשי. היא השתמשה בתקופת הסגרים בקורונה כניסוי טבעי. היא אספה נתונים מהאפליקציה נתונים אנונימיים של נשים שלפני הסגר המחזור שלהן היה סדיר, ומצאה שרובן הגיבו בשינויים באורך המחזור (התקופה שבין שתי התחלות וסת) בתקופת הסגר. רק אצל מיעוטן נשאר המחזור ללא שינוי.

טל רון / צילום: דוד סקורי
 טל רון / צילום: דוד סקורי

אצל רוב הנשים, המחזור שב לקדמותו בתום הסגר. כיוון שהתחלואה בתקופת הסגר הראשון הייתה נמוכה, הסיבה לשינויים היא כנראה המתח וחוסר הוודאות בתקופה זו. עדות לכך שאכן מדובר בשינוי שנובע מסטרס ניתן לראות בנתונים דומים שהגיעו ממחקרים שנערכו באוקראינה סביב תחילת המלחמה שם.

רון תציג את הנתונים בכנס הפמטק השנתי לקידום חדשנות טכנולוגית עבור צורכי נשים, שייערך ב-8.3 בתל אביב. לדבריה, בעתיד, "אנחנו מאמינים שנוכל לבדוק כך לעומק את הקשר בין אורך המחזור והמקום שבו נמצאת אישה על פני המחזור האישי שלה, לבין שינויים במטבוליזם של תרופות, או תנודות במצבים פסיכיאטריים, התקפים של מיגרנה, תנודות ברעב ובשובע שמשפיעות על התזונה, הפרעות למחזורי השינה ועוד".

זו לא הדוגמה היחידה. אפליקציית קלו האמריקאית שימשה, לדוגמה, מקור מידע במחקר שבחן את השפעת הקורונה עצמה והחיסון נגדה על המחזור. על בסיס נתונים מאלפי נשים, נמצא שהמחזור הממוצע התארך כמעט באותה מידה גם כתוצאה מהמחלה וגם כתוצאה מהחיסון (ביום וחצי בשני המקרים), אך חזר לקדמותו בחודש שלאחר מכן.

מחקר נוסף מצא שנשים שסבלו ממחלות מין דיווחו על תסמינים קשים יותר של המחזור בחודשים שלפני אבחון המחלה. מחקרים נוספים שטרם הושלמו בוחנים את הקשר בין אורך המחזור החודשי לבין הסיכון לסרטן השד, ואת השפעת זיהום האוויר על אורך המחזור. ואלה רק חלק מהדוגמאות.

חוק ההפלות בארה"ב מאיים על המחקר

אלה עדיין לא מאמצי איסוף מידע שיובילו לרפואה מותאמת אישית, אך גם בתחום הזה יש התקדמות. לדוגמה, מחקר שנערך בימים אלה באוניברסיטת סטנפורד פועל למפות את ההשפעות המשולבות של שינה, תמיכה חברתית, ספורט, עישון ושימוש באלכוהול על המחזור של נערות. המחקר הזה יבחן נתונים מכ-10,000 משתמשות באפליקציית קלו.

בארה"ב ישנו חשש מסוים משימוש באפליקציות ניהול מחזור או מדיווח נתוני אמת באפליקציות הללו, לאחר שעלתה האפשרות שהנתונים הללו יוכלו לשמש כלי בניסיון להוכיח שנשים ביצעו הפלות - פעולה שהפכה בלתי חוקית במדינות מסוימות בארה"ב. לכן ייתכן כי תיווצר הזדמנות מיוחדת לתחום המחקר הזה במדינות מחוץ לארה"ב, למשל בישראל.