הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות שערים; מדד ת"א ביטוח קפץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% • השקל התחזק מול המטבעות הזרים שלושה ימים ברציפות • הביטקוין בשיא של שנתיים וחצי, לאחר שחצה רף שווי של 60 אלף דולר • בהראל מעריכים: המשק מתאושש, צופים הורדת ריבית ברבעון הבא • בבנק אוף אמריקה מדגישים כי מדד ה-S&P 500 צפוי להניב תשואות נמוכות בהרבה ממה שאנחנו רואים היום

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:35

שבוע המסחר ננעל הערב בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ות"א 90 הוסיף לערכו 1%. בקרב המדדים הענפיים בולט לחיוב מדד ת"א ביטוח שקופץ ב-2.2%. מדד ת"א בנקים עלה ב-1.75%.

בשוק החוב נרשמו ביקושים ותשואת  איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-2 נקודות בסיס ל-4.15%, תשואת האיגרת לשנתיים נסחרה ב-3.76%. מדדי האג"ח הקונצרניים רשמו עליות של כ-0.2%.

מחזור המסחר היה ער יחסית והסתכם ב-2.7 מיליארד שקל. 

16:05

חברת פז נפט  הודיעה לפני דקות אחדות כי בעקבות השלמת עסקת רכישת 24.9% משופרסל ע"י האחים אמיר, העבירו האחרונים 100 מיליון שקל לחברה. החברה מעריכה כי בגין קבלת הסכום היא צפויה לרשום רווח בסך 100 מיליון שקל בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2024.

15:15

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.6% ות"א 90 עולה ב-0.8%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביטוח עולה ב-2.6%.

בולטות לחיוב מניות מגדל ביטוח , אנרג'יאן , דלק רכב  ואקרו .

מנגד, דלתא גליל , שפיר הנדסה , ערד  ופריון נטוורק  נסחרות בירידות.

13:21

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. 

חברת איי.סי.אל  דיווחה על רכישת חברה בריזאלית לדישון ביולוגי, Nitro 1000, תמורת 30 מיליון דולר. מוצרי חברת Nitro 1000 יצטרפו באופן מיידי לסל המוצרים של ICL, והחברה תחל למכור אותם ללקוחותיה הקיימים בברזיל. המוצרים של Nitro 1000 מיועדים בעיקר לגידולי סויה, תירס וקני סוכר, והיישום שלהם מחליף או מייעל את השימוש בדשנים באופן המסייע לחקלאים להגדיל את הרווחיות בדרך יותר ברת קיימא.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי מוסיף לערכו 0.1%.

נכסים בגרמניה עדיין מעניינים את המוסדיים. סדרה רחבה של גופים השתתפה בהנפקת סדרה (ד') של חברת הנדל"ן המניב למסחר ולמגורים, בראק קפיטל. האגרת מדורגת BBB + על ידי מעלות ותיפרע תוך חמש שנים. החברה נהנתה מביקושים של 622 מיליון שקל וגייסה לבסוף 360 מיליון שקל בריבית של 5.05%. בין המוסדיים שהשתתפו בגיוס נמצאות חברות הביטוח כלל (90 מיליון שקל), הראל (50 מיליון שקל), ובתי ההשקעות מור (30 מיליון שקל) ופורסט (33 מיליון שקל). ערן אדלמן סמנכ"ל הכספים של בראק מסר כי "החברה ממשיכה להתמקד באסטרטגיה לחיזוק מבנה ההון והחוב של החברה, להקטנת המינוף ולשיפור נזילותה".

בשוק המט"ח, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים. שער הדולר - שקל עומד בשעה זו על 3.58 שקלים. האירו נסחר סביב רמה של 3.88 שקלים.

11:41

מתחזקות העליות בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.8%. בקרב המדדים הענפיים בולט לחיוב מדד ת"א ביטוח שקופץ ב-2.4%. מדד ת"א בנקים 5 עולה ב-0.5%.

מניית חברת אנרג'יאן  הודיעה היום (ה') על חתימת הסכם חדש למכירת גז בהיקף התחלתי של 0.6 BCM לשנה לתחנת הכוח אשכול, כאשר ההיקף יעלה ל-1 BCM לשנה החל מ־2032.

את תחנת הכוח אשכול רכשה דליה אנרגיה מחברת החשמל תמורת כ־9 מיליארד שקל, בתום מכרז סוער שהתגלגל גם לתהליך משפטי שהסתיים. בדצמבר נחתם החוזה בין מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר ומנכ"ל דליה עובד דבי ומועד הסגירה הפיננסית והעברת החזקה באתר נדחה ליוני 2024.

10:29

מניית לייבפרסון צוללת ב-19%. זאת לאחר שחברת התוכנה פרסמה דוחות. לייבפרסון, חברה אמריקאית שנסחרת במקביל גם בבורסה בתל אביב, מספקת פתרונות SaaS לארגונים לצורך ניהול שירות הלקוחות שלהם. ברבעון הרביעי הכנסותיה התכווצו ב-22% ל-95.5 מיליון דולר, סכום גבוה מתחזיות האנליסטים. בשנה כולה ההכנסות ירדו ב-21.9% ל-402 מיליון דולר, והחברה רשמה הפסד נקי של 100 מיליון דולר, לעומת הפסד של 226 מיליון דולר ב-2022. ה-EBITDA השנתי הסתכם ב- 25.8 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי ב-2022.

למרות השיפור בתוצאות, החברה אכזבה בתחזית קדימה, שמשקפת שהמשבר בלייבפרסון עדיין לא חלף למרות השינוי בעמדת המנכ"ל לאחרונה. הרבעון הראשון יסתיים עם ירידה של 17%-21% בהכנסות ל-79-83 מיליון דולר וה-EBITDA יהיה בין שלילי בגובה 2 מיליון דולר לחיובי בגובה 2 מיליון דולר. בשנה כולה ההכנסות יירדו ב-20%-24% ל-300-315 מיליון דולר, וה-EBITDA יהיה 15-26 מיליון דולר.

10:05

יום המסחר בת"א נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.2% ות"א 90 עולה ב-0.1%.

בולטות לחיוב מניות דלק רכב , אופקו הלת' , לפידות קפיטל  ואנרג'יאן .

חברת התעופה אל על פרסמה הבוקר (ה') את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של שנת 2023. נראה כי למלחמת "חרבות ברזל" היו השפעות חיוביות על תוצאות החברה, לאור העובדה שכמעט כל חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל, מה שהפך את אל על למונופול בתחום התעופה בישראל. החברה הציגה זינוק בנתח השוק ליותר מ-80% משוק הטיסות (לעומת כ-22% קודם לכן). הדבר בא לידי ביטוי בתוצאות שמפרסמת אל על לרבעון הרביעי ולשנת 2023 כולה. 

אל על  הרוויחה בשנת 2023 כ-117 מיליון דולר, לעומת 109 מיליון דולר בשנה שעברה. ההכנסות בשנה כולה עלו ב-26% והסתכמו ב-25 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי הרוויחה אל על 39.7 מיליון דולר, זינוק של 370% לעומת 8.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכנסות של החברה ברבעון הרביעי זינקו ב-21% ל-677.8 מיליון דולר, והרווח התפעולי תזרימי (EBITDAR) גדל ל-161 מיליון דולר, עלייה של 58% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. 

08:10

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, הבורסה המקומית ננעלה בירידות. מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.4%. בלט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שהוסיף לערכו כ-1%. מנגד, מדד טכנולוגיה ירד ב-1%. 

מניית מיטרוניקס , יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, בלטה במגמה שלילית לאחר שדיווחה על השקת קו מוצרים חדש, מתחום מנקי בריכה רובוטיים בפלח המחירים הנמוך-בינוני. לצורך המהלך החברה התקשרה עם חברת הפצה הפועלת בסין. קו המוצרים צפוי להיות מושק באפריל הקרוב.

מדוע מכרה משפחת לואיס מניות ישרוטל, לראשונה מאז ייסדה את רשת המלונות 

גם מניית חברת אגירת האנרגיה, נוסטרומו , ריכזה עניין אמש (ד') לאחר שדווח כי קבוצת משקיעים פועלת להגיש הצעת רכש למניות הציבור בחברה, ולהפוך את נוסטרומו לחברה פרטית. 

קבוצת המשקיעים כוללת את קרן ההון סיכון FirsTime (פירסטיים) המתמחה בתחום הקיימות; חברת פריפוינט שמחזיקה ב-9.1% ממניות נוסטרומו; קובי ריכטר שמחזיק ב-8.7% מהמניות וד"ר אברהם כדר. ההצעה היא לרכישת החברה לפי שווי של 30 מיליון שקל, פרמיה של כ-56% על שווייה בבורסה, ובסך הכול תשקיע קבוצת המשקיעים 3.8 מיליון דולר ברכישת החזקות הציבור במקרה של היענות להצעה.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.1%, ההנג סנג עולה ב-0.2%, בורסת שנגחאי מוסיפה לערכה 0.9% והקוספי יורד ב-0.4%.

בארה"ב, הבוקר החוזים העתידיים נסחרים ביציבות. 

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות קלות. הנאסד"ק ירד ב-0.6%, ה-S&P 500 איבד מערכו 0.2% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%. 

חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד  ריכזה עניין אמש לאחר שמנייתה צללה בכ-30% במסחר בניו יורק. מתחילת 2023 ועד תחילת השבוע הנוכחי, זינקה במניה בכ-60% (רוב העלייה מתחילת 2024), אולם הדוחות הכספיים לסיכום השנה החולפת שפרסמה החברה הובילו לירידות שערים חדות. ייתכן שהתחזית של למונייד להכפלת הוצאות השיווק הלחיצה את המשקיעים, אם כי רוב ההוצאות לא ייצאו מקופת החברה. 

מנגד, מניית איביי  זינקה בכ-7% אמש (ד'), לאחר שעקפה את ציפיות האנליסטים ברבעון הרביעי. חברת המסחר המקוון דיווחה על רווח מתואם של 1.07 דולר למניה לעומת צפי של 1.03 דולר. הכנסות החברה היו 2.56 מיליארד דולר כפי שציפו ממנה. בנוסף בישרה החברה שתעלה את הדיבידנד השנתי ושתבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 2 מיליארד דולר.

2. שוקי האג"ח

בשוק המקומי, איגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת אמש (ד'), כשתשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לכ-4.2% ובאיגרת לשנתיים התשואה ירדה לרמה של 3.75%. מדד תל-בונד 20 של האג"ח הקונצרניות עלה קלות ביום ד'.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות הבוקר (ה'). התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 4.28%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל המשיך להתחזק מול הדולר שצנח תוך יומיים בכ-1.5% לשער של 3.59 שקלים, לאחר החלטת בנק ישראל שלא להוריד את הריבית ביום שני השבוע. האירו נחלש מעט אף הוא והתייצב על שער של 3.89 שקלים. 

הכלכלנים הבכירים הסבירו כי התחזקות השקל הגיעה מאירועים המתרחשים בשוק המקומי. קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי, הסביר כי התנועה של המטבע מגיעה בעיקר מסוג מסוים של משקיעים: "המשקיעים זרים קונים שקל, ומוכרים הרבה מט"ח, מהלך שהחל כבר אתמול. אני מעריך שהסיבה לכך היא הריבית שלא ירדה ביום שני והפתיעה את המשקיעים בעולם". 

בשוק המטבעות המבוזרים: הביטקוין המשיך לטפס וחצה את רף ה-60 אלף דולר, לראשונה מאז נובמבר 2021. מדובר בזינוק של 44% מאז האישור שנתנה רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להקמת קרנות הסל על הביטקוין, שהוביל לביקושים גדולים למטבע, ולשאר המטבעות הדיגיטליים.

רוצים לדעת מה עומד מאחורי הזינוק של הביטקוין, תקראו את הכתבה הזו 

הביטקוין השלים זינוק של 120% מאז חודש אוקטובר האחרון, עת החלו השמועות על האישור הצפוי. הזינוק במטבעות הדיגיטליים הוביל גם לעלייה במניות בורסות המסחר, כמו קוינבייס ורובינהוד שעלו בכ-30% כל אחת מתחילת השנה. שיא כל הזמנים של הביטקוין עמד על 68 אלף דולר.

הבוקר, מחירי הנפט יורדים קלות. חבית מסוג ברנט נסחרת ב-82 דולר, ומחיר הנפט הגולמי ירד לרמה של 78.5 דולר לחבית.

4. מאקרו

בהראל אומרים שהכלכלה הישראלית ממשיכה להתאושש, ועפר קליין, ראש אגף המחקר בקבוצה, מדגים זאת בנתונים: "המדד המשולב של בנק ישראל לפברואר עלה ב-3%, בדומה לעלייה בחודש ינואר. עם זאת זה רחוק עדיין מלפצות על הירידה החדה ברבעון הקודם".

לנוכח התאוששות המשק, קליין משרטט את תוואי הורדות הריבית על ידי בנק ישראל: "בהינתן שלא נראה דחייה בתזמון הורדת הריבית בעולם, אנו מצפים שבנק ישראל יוריד את הריבית בתחילת הרבעון הבא. בנוגע להמשך השנה - קצב ההורדה להערכתנו יהיה איטי בהרבה בהשוואה לקצב שבו עלתה, ויושפע בעיקר מהחלטות הריבית של הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם ופחות מהנעשה בשוק ההון המקומי".

בהמשך היום (ה'), צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה במספר מדינות באירופה. במקביל, מדד המחרים של הצריכה הפרטית (PCE) בארה"ב, יתפרסם בשעה 15:30 שעון ישראל. על פי התחזיות המוקדמות, המדד צפוי לרדת ל-2.6% בחודש ינואר בקצב שנתי. במידה והמדד אכן ירד מדובר בחדשות טובות לשווקים שמקווים שהפד יתחיל להפחית את הריבית בארה"ב במידה ולחצי האינפלציה יתקררו.

5. תחזית

בנק אוף אמריקה ערך בדיקה היסטורית של שווי הערך של מדד ה-S&P 500 ומצא כי סטטיסטית בתקופה הנוכחית המדד נחשב היקר ביותר. במחקר, הבנק מדד 20 פרמטרים משנת 1900 כדי להעריך את שווי המדד ומצא כי כ-19 פרמטרים מצביעים על כך שהמדד יקר יותר מאי פעם. במקביל, בבנק מדגישים כי בעוד כעשור המדד צפוי להניב תשואות נמוכות בהרבה ממה שאנחנו רואים היום, סביב ה-3%.  

עוד נמצא במחקר כי בהסתכלות היסטורית המדד פחות מסוכן מבעבר. להערכתם, כיום ה-S&P 500 פחות ממונף, איכותי יותר ותנודתי פחות בהשוואה לעשורים הקודמים. במקביל, בבנק מדגישים כי המדד עבר מתיחת פנים משמעותית בהקשר להרכב שלו לאורך השנים ומציינים כי עבר בהדרגה מ-70% הטיה לחברות ייצור, פיננסים ונדל"ן ב-1980 להרכב של 50% חברות טכנולוגיה ובריאות. עוד צוין כי שבע המופלאות נסחרות במחצית מפרמיית הסיכון של שאר 493 המניות האחרות. 

לצד זאת, בבנק פרסמו את הדירוג של הסקטורים האטרקטיביים ביותר במדד על סמך מחיר, רווחים והערכת שווי. להערכתם, סקטור התקשורת הוא האטרקטיבי ביותר לאור התוצאות החזקות שמטא הציגה ברבעון האחרון של 2023. מיד אחריו מגיע סקטור הטכנולוגיה והנדל"ן נמצא במקום השלישי. מנגד, סקטור חומרי הגלם דורג כסקטור החלש ביותר יחד עם סקטור האנרגיה.