גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשי הערים רק נבחרו וכבר עומדים לאבד סמכויות בתחום הדיור

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה בהפיכת הוותמ"ל לוועדה קבועה ● לאורך השנים ראשי ערים השמיעו ביקורת רבה על "הדורסנות" של הוועדה, שלשיטתם מתעלמת מהצרכים המקומיים ● רגע אחרי הבחירות, כמה סמכויות באמת יישארו להם?

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

יום לאחר הבחירות המקומיות מתברר, כי בעוד התושבים חושבים שבחרו בשריף שלהם, בממשלה פועלים להפוך את ראשי הרשויות לזרוע ביצועית בשרשרת התכנון הלאומית.

הסיבוב השני המותח, ההדחה הדרמטית וההישג של המפלגות החרדיות: ההפתעות של הבחירות
זה נראה כמו ההפסד הצורב ביותר אי־פעם לראש עיר מכהן

ביום רביעי נדון במועצה הארצית לתכנון ובנייה תזכיר החוק לקידום הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). מטרתו: לתת מעמד קבע לוועדה, שכיום פועלת מכוח הוראות שעה שמתחדשות מפעם לפעם. בד בבד, החוק מקבע בפועל את עולם הגרלות הדירות כחזית מדיניות הדיור הממשלתית, וזאת משום שתוכניות הותמ"ל מהוות חלק משמעותי מהדירות שמוגרלות במסגרת תוכניות הדיור המסובסד השונות, נוסח מחיר למשתכן.

הוועדה נהגתה ב־2014, ע"י מי שכיהן אז כשר אוצר וכיום כיו"ר האופוזיציה - יאיר לפיד. אלא שבעוד לפיד ייעד אותה לאיתור ותכנון מתחמים לבניית דירות להשכרה ארוכת טווח, אצל מי שהחליפו בתפקיד, משה כחלון, היא שימשה כתחנה בפס ייצור עצום של יחידות דיור.

 

הפס הזה החל בהסכמי גג שנחתמו בין משרדי הממשלה לבין רשויות מקומיות, שבמסגרתם התחייבה הממשלה לממן הקמת תשתיות במאות מיליוני שקלים ובתמורה הסכימו ראשח הרשויות שלא להערים קשיים על תוכניות לאלפי יחידות דיור שקודמו אצלם באמצעות הותמ"ל. בתחנה שלאחר מכן שווקו הקרקעות הללו ע"י רמ"י ליזמים פרטיים, ולאחר מכן הוגרלו לזוכים.

תוכנית אחת - ועדה אחת

הותמ"ל עבדה קשה. מאז הקמתה אישרה 360 אלף יחידות דיור, שהן כ־30% מכלל יחידות הדיור שאישרו ועדות התכנון והבנייה המחוזיות והארציות; במהלך אותה תקופה. יותר מ־100 אלף דירות הוגרלו במהלך התקופה במסגרת "מחיר למשתכן" והתוכניות שהמשיכו אותה וחלקן הגדול, במיוחד בשנים האחרונות, הוא על אדמות שתוכננו ע"י הוועדה הזו.

מהם יתרונות הותמ"ל? בניגוד לתוכניות רגילות, שבהן הדיונים מתחילים בוועדות המקומיות, ולאחר מכן עולים לוועדות המחוזיות ולעתים אף לוועדות ארציות, במסגרת הליכים שיכולים לארוך שנים - הותמ"ל פועלת בהפוך: הליך התכנון של הותמ"ל מתחיל בהכרזת מתחם כמתחם מועדף ע"י הממשלה, שגם קובעת את מספר יחידות הדיור שיתוכננו בו, ומשום עובר הלאה לטיפול הוועדה.

היא עומדת בכלל "תוכנית אחת - ועדה אחת". היא מבטיחה התגייסות כלל ממשלתית להקצאת משאבים ופתרון חסמים, היא אינה מוגבלת בתוכניות קיימות ויכולה לאשר תוכניות שסותרות תוכניות נקודתיות ואף מתאריות ברמה מקומית, מחוזית ואף ארצית. כל זה מבטיח, שקידום תוכניות גדולות ייעשה לעתים בפחות משנה, בעוד שבוועדות האחרות זה יכול היה לקחת חמש שנים ויותר.

ואולם, היתרונות של הותמ"ל מהווים גם חסרונות ובמה לביקורת קשה. זו טוענת ביסודה, כי מטרת העל של הותמ"ל היא להגדיל את היצע הדירות בישראל, וככזו, היא פועלת כזרוע ממשלתית תוך התעלמות, או מתן עדיפות נמוכה לצרכים מקומיים, לטובת כמויות של דירות שהיא מאשרת.

גימוד התנגדויות

עניין נוסף הוא המהירות שבה מתקבלות ההחלטות שלה. זו מושגת לא רק באמצעות עבודה ממשלתית טובה יותר בפתרון חסמים, אלא גם בגימוד התנגדויות שמוגשות לתוכנית.

לפני כשש שנים דחה בג"צ עתירות שהוגשו נגד טיפול הותמ"ל בתוכנית מתחם סירקין בפתח תקווה, אך השופטים שדנו בתיק, יצחק עמית (יו"ר ההרכב), דפנה ברק ארז ויוסף אלרון, לא היו רגועים. "החוק נועד לקצר עד מאוד את לוחות הזמנים של התכנון, אך ההיסטוריה (ויש שיאמרו ההיסטריה) הנוגעת למשברי דיור קודמים ולחוקים דומים בעבר מלמדת כי לצד המהירות וקיצור ההליכים יש להישמר מפני פרוייקטים שעלולים להתברר כבכייה לדורות.

"דווקא בשל חשיבותו ותכליתו של החוק והכלים "הכבדים" שהעניק המחוקק ליישומו ולביצועו, נוכח הרכב הצוות המייעץ, נוכח הרכב הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, ונוכח הרכב ועדת המשנה להתנגדויות שבכולם יש רוב מובהק ומוחלט לנציגי הממשלה - בהינתן כל אלה, ניתן להבין את חשש העותרות כי מספר יחידות הדיור שנקבע בהכרזת קבינט הדיור הוא נתון קשיח שהתכנון העתידי והמפורט ייעשה בכפוף אליו", כתבו בהחלטתם.

"בהיבט זה יש להכרזה משמעות גורלית, פשוטו כמשמעו, להתפתחותם ולצביונם של יישובים ושל אזורים רבים ברחבי הארץ. מכאן החשיבות של קבלת החלטה מושכלת גם בשלב המקדמי של ההכרזה, ודומה כי לרשות המקומית הרלוונטית תפקיד חשוב בשלב זה, בבחינת שיתוף מינימלי של הציבור בהליך קבלת ההחלטה על ההכרזה. לשם כך, גם אם אנו מקבלים את גישת המשיבים שאין מקום להליך סדור ומקיף של טיעון טרם קבלת החלטת ממשלה כגון דא, לא מצאנו טעם של ממש מדוע טרם התכנסותו של קבינט הדיור למתן הכרזה, לא תינתן הודעה פרק זמן סביר מראש לרשויות המקומיות שההכרזה אמורה ליפול בשטחן". כלומר למהירות והיעלות של הוועדה יש מחיר, והוא כולו מקומי.

מחירי הדירות לא ירדו

רק לפני כשלושה שבועות יצא ראש עיריית חדרה, ניר בן חיים, באמצע ישיבת ותמ"ל שהתקיימה בנושא שטח בשכונת בית אליעזר בעיר, בדיוק משום שטען, כי נוספו לתוענית המקורית כ־1,200 דירות שלא ידע על קיומן. בסופו של דבר, כשבוחנים מספרית את מידת הצלחת "פס הייצור" של כחלון להוריד מחירי דירות, התוצאות ידועות, ורק בשלוש השנים האחרונות שבהן הוועדה אישרה 100 אלף דירות, המחירים עלו ב־27%.

ועל אף זאת, על פי ההסבר לתזכיר החוק, קיבוע הוועדה נחוץ "הן לאור התמשכות משבר הדיור והצורך במוסד תכנון ארצי קבוע שיעסוק בתכנון יחידות דיור לצד הוועדות המחוזיות, והן בשל הסמכות הנתונה לפי החוק הקיים, לוועדה למתחמים מועדפים לתכנן את המתחמים הסובבים את תחנות המטרו - הליך שצפוי להימשך שנים ארוכות".

עיון בביצועים של הוועדות המחוזיות מורה על שיפור הביצועים שלהן במידה ניכרת בשנים האחרונות, במיוחד ב־2022 ו־2023. במינהל התכנון טוענים, שזו תוצאה של "התחרות שהכניסה הותמ"ל", אך עולם ועדות התכנון אינו אמור להיות תחרותי, ואף לא כזה שמבוסס רק על כמויות וזמנים קצרים.

נראה, כי הממשלה רוצה שהתכנון בישראל, כולל של ערים ויישובים - יגיע בעיקרו מהממשלה, ולא מהרשויות המקומיות. המשמעות של חוק הותמ"ל היא שהממשלה רואה בראשי הרשויות זרוע ביצועית לקידום יעדי התכנון הממשלתיים, ולא כראשי גופים מקומיים שצריכים לפעול לפי הצרכים של תושביהם.

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?