מה מחפשים קובי ריכטר ויונתן בן ארצי במניה הקורסת של נוסטרומו

לאחר שחברת אגירת האנרגיה נטולת ההכנסות איבדה 96% משווייה, פועלת קבוצת משקיעים לרכוש את מניות הציבור ולמחוק אותה מהמסחר בת"א

קובי ריכטר / צילום: גל חרמוני
קובי ריכטר / צילום: גל חרמוני

כשלוש שנים חלפו מאז שחברת אגירת האנרגיה הקטנה נוסטרומו  הפכה לחברה ציבורית, לפי שווי של למעלה מ-360 מיליון שקל (באמצעות מיזוג לשלד בורסאי). היא איבדה מאז 96% מערכה ונסחרת כיום בשווי של פחות מ-20 מיליון שקל. עם זאת, יש מי שרואה בה כעת הזדמנות השקעה. קבוצת משקיעים פועלת להגיש הצעת רכש למניות הציבור בחברה, ולהפוך את נוסטרומו לחברה פרטית.

מדוע מכרה משפחת לואיס מניות ישרוטל, לראשונה מאז ייסדה את רשת המלונות 
בצל חשד לביצוע עבירת ני"ע בחברת ביומד: 70 מיליון שקל מהשווי התאדו ביום 

קבוצת המשקיעים כוללת את קרן ההון סיכון FirsTime (פירסטיים) המתמחה בתחום הקיימות; חברת פריפוינט שמחזיקה ב-9.1% ממניות נוסטרומו; קובי ריכטר שמחזיק ב-8.7% מהמניות וד"ר אברהם כדר. ההצעה היא לרכישת החברה לפי שווי של 30 מיליון שקל, פרמיה של כ-56% על שווייה בבורסה, ובסך הכול תשקיע קבוצת המשקיעים 3.8 מיליון דולר ברכישת החזקות הציבור במקרה של היענות להצעה.

לרוב, קרנות הון סיכון כמו פירסטיים משקיעות בחברות פרטיות, אך במקרה זה הקרן, שבה יונתן בן ארצי הוא מייסד ושותף מנהל, מצטרפת למהלך להשקעה בחברה ציבורית והפיכתה לפרטית.

נוסטרומו מנוהלת על-ידי יורם אשרי, ומייסד החברה הוא ירון בן נון, בנו של מפקד חיל האוויר לשעבר אביהו בן נון. החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות לאגירה תרמית ולניהול של ביקושים על רשת החשמל בבנייני משרדים, קניונים וגופים מסחריים אחרים. המערכת של נוסטרומו מאפשרת לאגור אנרגיית קור בזמן שהחשמל זול ומיוצר ממקורות מתחדשים, ולהשתמש בה להפעלת מערכות מיזוג אוויר בזמן שייצור החשמל יקר ומתבסס על מקורות מזהמים. בכך היא מייצרת ללקוחותיה חיסכון בעלויות ומסייעת בהפחתת פליטות הפחמן.

הערת "עסק חי" בדוחות

בנוסטרומו הושקעו מעל 100 מיליון שקל עד שהגיעה לבורסה ב-2021. היא הצטרפה לבורסה בשנת השיא של הנפקות הטכנולוגיה, וכמו חברות רבות בתחומה (וחברות טכנולוגיה בכלל) מחקה חלק גדול משווייה, על רקע השינויים בשווקים. בין היתר בשל עליית הריבית בעולם, ירידה בשוקי המניות מהשיאים של 2021 וכן ביצועי החסר של הבורסה הישראלית בשנה החולפת.

נוסטרומו עצמה סיימה את המחצית הראשונה של שנת 2023 ללא הכנסות, ועם גידול של 5.4% בהוצאות התפעוליות ל-12.9 מיליון שקל. ההפסד בתקופה זו היה 11.8 מיליון שקל, ולדוחות החברה צורפה הערת "עסק חי".

נוסטרומו ניסתה בעבר להלהיב את המשקיעים, ללא הצלחה מתברר, כשדיווחה ב-2022 שהייתה לה תרומה משמעותית בגיבוש נוסח הצעת חוק של ממשל ביידן בתחום האנרגיה המתחדשת, הצעה שכללה חבילת תמריצי מס וזיכוי מס להשקעה במתקני אגירת אנרגיה. גם כיום הכיוון הוא השוק האמריקאי ובמצגת שפרסמה החברה לאחרונה, היא ציינה שבקליפורניה יש תנאים כלכליים אופטימליים לטכנולוגיות אגירת אנרגיה, כולל אופציות מימון פדרלי לגופים פרטיים.

נראה שקבוצת המשקיעים מזהה הזדמנות צמיחה והצפת ערך בחברה, שלהערכתם השוק הציבורי מפספס, והם מנצלים את רמות השפל להציע הצעת רכש.

נוסטרומו פנתה לבית המשפט לאשר הסדר שבמסגרתו תועבר השליטה בה לקבוצת המשקיעים והמניה תימחק ממסחר. לפי הדיווח, החברה הגיעה למסקנה שאינה מצליחה לגייס הון וכמוצא אחרון יזמה את ההסדר המוצע.

יורם אשרי, מנכ"ל נוסטרומו התייחס לדברים: "החברה יוצאת היום למהלך של מחיקה מהמסחר, כאופציה הנכונה ביותר לחברה בעת הנוכחית והכרחית על מנת שתוכל לממש את הפוטנציאל העסקי שלה. אנו סבורים שהמהלך המוצע הוא גם טוב והוגן לבעלי המניות, שכן הוא משאיר בידיהם את הבחירה המלאה בין האפשרות למכור את מניותיהם בפרמיה גבוהה על מחיר השוק או לחילופין להמשיך ולהישאר עם החברה כפרטית, ובנוסף לכל בעל מניות שיבחר להישאר תהיה גם אפשרות להגדיל משמעותית את החזקותיו".