גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל טאואר רוצה להקים מפעל בהודו. בדרך יש לא מעט מכשולים

תעשיית השבבים בהודו עדיין בחיתוליה, ומחסור בחשמל, במים ובעובדים מיומנים עלול לעכב את תוכניותיה של טאואר, גם אם תקבל מענק ממשלתי גדול ● רשות ההשקעות הישראלית: "לא ברור כיצד נאמר שישראל יצאה מהתחרות, בזמן שכלל לא הוגשה כל בקשה להשקעה"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר
ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר

בחודשים האחרונים נראה שראסל אלוונגר, מנכ"ל טאואר סמיקונדקטור, חש משוחרר מעסקת המיזוג המבוטלת עם אינטל, ותהליכים שנשמרו קודם לכן בנפטלין - כמו הקמה של מפעלים חדשים - מתקדמים כעת במהירות עצומה. בחודש האחרון רבו הפרסומים בתקשורת ההודית על כוונתה של טאואר להקים שם מפעל שבבים חדש, בעלות של כ-8 מיליארד דולר, וביום שישי האחרון אישרה ממשלת הודו תמריצים לשלושה מפעלי שבבים חדשים בסך מענקים כולל של 10 מיליארד דולר. שמן של החברות שייהנו מהמענק לא פורסם, אך בתקשורת ההודית קיים קונצנזוס שטאואר היא אחת מהן, נוסף על מפעלים של טאטא ההודית ושל פוקסון הטייוואנית, שגם מייצרת ומרכיבה את מכשירי האייפון של אפל.

"אין לי שום רצון לפרוש": מנכ"ל טאואר טוען שהיא במצב הטוב ביותר אי פעם
אלפי עובדים ואופציות בסכומים אדירים: הצד הישראלי של אנבידיה

בטאואר עצמה בוחרים שלא להתייחס באופן רשמי להקמת המפעל, אך אלוונגר אמר לאחרונה שממשלת הודו מספקת את המענק הגבוה ביותר להקמת מפעל שבבים חדש, בהיקף של עד 75% מעלות הקמת המפעל. זאת בהשוואה לארה"ב, שמספקת תמריץ של 35% באמצעות חוק השבבים החדש, ו-9% בלבד בישראל - מה שהופך לטענתו את ישראל למקום לא כדאי להקמת המפעל הבא.

על פי הדיווח באקונומיק טיימס ההודי, אלוונגר הגיש לממשל ההודי בקשה לסובסידיה להקמת מפעל שבבים בטכנולוגיה של 65 ו-40 ננומטר. לפי ההערכה, אחרי שאינטל ביטלה את עסקת הרכישה, טאואר תשתף פעולה בהקמת המפעל עם התאגיד ההודי רילאיינס בבעלות משפחת אמבאני ההודית, לאחר שבעבר אף פורסם בהודו כי החברה מעוניינת לרכוש את טאואר. אלוונגר אישר כי נפגש עם שר האלקטרוניקה ומערכות המידע ההודי, ולא הוסיף מעבר לכך. בכל מקרה, לגלובס נודע כי ההסכם בין טאואר ובין ממשלת הודו איננו חתום, וכי הצדדים עדיין נמצאים במשא ומתן על חתימתו.

תהליך תיעוש מואץ

הודו עוברת תהליך תיעוש מואץ בשנתיים האחרונות, בשל מדיניות ממשלתית מכוונת, בעידוד אמריקאי, ששמה לה למטרה לקחת יותר ויותר חלקים משרשרת הערך בייצור העולמי מסין, ובמקביל להפוך את הודו למעצמת ייצור. סין לא רק מהווה כוח עולה שמאתגר צבאית וטכנולוגית את מדינות המערב, היא גם הפכה את הפעילות בה לקשה מנשוא, והיא כוללת התערבות של פקידי ממשלה בפעילות העסקית, ולעיתים אף חרם כפוי מלמעלה נגד מוצרים מערביים.

 

על פי BCG, היצוא התעשייתי ההודי צפוי לחצות השנה את רף 900 מיליארד הדולר, בהשוואה ל-770 מיליארד דולר בשנה הקודמת. בואינג מעבירה יותר חלקי רכב לייצור בהודו, טסלה מתכוונת להכפיל את ייצור חלקי המכוניות שלה במדינה, ופוקסקון הטייוואנית - שמייצרת 70% מהאייפונים לאפל - החליטה להשקיע עוד 1.6 מיליארד דולר במפעל בקרנטקה שבדרום הודו. אפל עצמה הודיעה שתגדיל את הייצור במפעליה ליד צ'נאי ל-20 מיליון יחידות עד 2024, וג'יי.פי מורגן צופה שאפל תגדיל עד תחילת 2025 את שיעור האייפונים שהיא מייצרת בהודו ל-25% מהאייפונים שהיא מייצרת.

"הודו היא כבר היום אחת מיצרניות הרכב וחלקי החילוף הגדולות בעולם - כל השחקנים שם", אומרת לגלובס ענת ברנשטיין־רייך, נשיאת לשכת המסחר ישראל אסיה ומנכ"לית בנקאות השקעות ישראל הודו בקבוצת BDO. "סמוך לפונה או בצ'נאי ניתן לראות לא מעט מכוניות של ב.מ.וו, מרצדס, סוזוקי ופולקסוואגן. אבל בקורונה הבינה ממשלת הודו שהיא לא תוכל להיות יותר תלויה בסין באספקת שבבים ולכן יצאה בתוכנית רחבה להיכנס לתחום המוליכים למחצה. מדובר בתכנית בשם "Make and Design" שבה על החברה להראות שיעור מסוים של ייצור שבבים בהודו מכלל הייצור, כדי לקבל תמריץ ממשלתי. על אלה נוספות הטבות מס למוצרים המיועדים ליצוא והקצאת אדמות בהנחה משמעותית".

לדבריה, ראש הממשלה נרנדרה מודי לוקח את פיתוח תעשיית השבבים במדינה כפרויקט אישי, וישיבת הממשלה שאישרה את מענקי הענק בסוף השבוע נוהלה על ידיו. "כולם מבינים שאי אפשר להחליף בבת אחת את סין, אבל אפשר להפוך ליצרנית השניה בגודלה לאחריה, והודו משקיעה בכך רבות בתמריצים, פרסום, פנייה למשקיעים זרים, פנייה לקונגלומרטים ההודים בבעלות משפחות כמו טאטא, אדאני, בירלא ואמבאני ובהסרה של מכשולים בירוקרטיים רבים. הודו קפצה קדימה בתחום הזה כשהיא משדרגת את כל הנגישות הממשלתית כך שבקשות רבות כמו רישום חברה או דיווחי מס תוכל להגיש אונליין".

"התעשייה הכי מורכבת"

דודו קינן, איש עסקים ישראלי שחי כבר שני עשורים בבנגלור, הוא בעל חברת כוח אדם המתמחה בהעסקת עובדים הודים עבור חברות ישראליות. לגלובס הוא אומר, כי הדרך להפיכת הודו למעצמת שבבים, ואפילו דרכה של טאואר להקמת מפעל שם, היא ארוכה ומסובכת.

"מדובר בתעשייה המורכבת ביותר להקמה, ונכון להיום אין להודו היסודות כדי לאפשר אותה - תשתיות מים וחשמל באיכות טובה, כבישי גישה טובים, כוח אדם איכותי ונמל שפתוח ליצוא בנפח גדול. ממשלת הודו יכולה בקלות להכריז על מענקים ותמריצים, אבל עד שהיא לא תשקיע בתשתיות, ייקח עוד זמן רב עד שהמפעלים יקומו".

בסוף השבוע, למשל, הזכירה הממשלה ההודית אזורי תעשייה בגוג'רט ובאסאם, אלא שקינן שופך מים צוננים על הרעיון כי אלה ישמשו בקרוב כמרכזים הומים לייצור שבבים: "לגוג'רט יש נמל טוב, אבל המהנדסים, שבדרך כלל גרים בבנגלור, לא ירצו להגר לשם - מדובר במדינה מרוחקת ו'יבשה' - נטולת אלכוהול. העיר אחמדבאד היא חמה ולא מפותחת, עם בעיות רבות. באסאם, ששם רוצים להקים מפעלי בדיקות והרכבה, אין תשתית ראויה של מים וחשמל.

"ההערכות בהודו מדברות על כך שהמפעל של טאואר יקום במדינת קרנטקה, ליד מייסור, אלא שגם שם ישנן בעיות חשמל ומים, וגישה קשה לנמל: כדי להגיע לנמל צ'נאי הסמוך יש לחצות רכסי הרים".

בהודו פעילים כבר היום מפעלים של נטפים, חוליות ודגניה סיליקון, ואפילו לטאואר יש מפעל קטן, במדינת פונג'ב.

אך ישנם לא מעט מכשולים בהפעלת מפעל בהודו: ועדי העובדים חזקים, ושביתות עשויות להיות תכופות במדינות מסוימות; ומערכת המשפט עובדת באיטיות רבה במקרה שהעסק נקלע לסכסוך משפטי, כפי שגילתה חברת שרין הישראלית במשפט קניין רוחני נגד חברה מקומית.

"הנתון של 9% אינו נכון"

פנינו לרשות ההשקעות במשרד הכלכלה - אותו משרד שניהל משא ומתן קשוח עם אינטל, ולבסוף שילם יחד עם אגף התקציבים מענק בגובה כ-3 מיליארד דולר לאינטל, כ-12.8% מעלות ההקמה. משם נמסר לנו כי "חוק עידוד השקעות הון, שעל פיו פועלת רשות ההשקעות במשרד הכלכלה, הוא כלי משמעותי, איכותי ואטרקטיבי לפיתוח והשקעה בתעשייה הישראלית, והוא כולל, בין היתר, מענק בהיקף של עד 30% מהשקעות מוכרות בציוד ובמבנה, ומס חברות מופחת בגובה 7.5%, במקום 23%.

"ההחלטה של אינטל להשקיע בישראל בהיקף של 90 מיליארד שקל להקמת מפעלה החדש הינה הוכחה כי המענקים הכספיים והטבות המס הם רק חלק מהיתרונות של השקעה בישראל, לצד הון אנושי איכותי, אקו־סיסטם מהמובילים בעולם ועוד.

"אנו לא מכירים מענקים בארה"ב או בהודו בהיקף שצוין. הנתון על 9% מענק בישראל אינו נכון. חברת טאואר כלל לא פנתה לרשות ההשקעות, אך ללא ספק, אם הייתה פונה, בקשתה היתה מתקבלת בברכה והיא הייתה זוכה להצעה תחרותית. לא ברור כיצד נאמר שישראל יצאה מהתחרות, בזמן שכלל לא הוגשה כל בקשה להשקעה. כאמור, נשמח לקבל בקשה שכזו".

מטאואר נמסר: "כחברה ציבורית - במידה ויהיה משהו מהותי, החברה תדווח על כך כנדרש".

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

סרבני תשלומים: ועד הבית לא חייב להציג קבלות על השיפוץ, אולם הדייר חייב לשלם

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל