טילי השיוט והדלפת שיחות: משבר חדש ביחסי גרמניה-רוסיה

בסוף השבוע הדליפה רוסיה שיחה בין קצינים בכירים בצבא הגרמני, שדיברו על השפעת אספקת טילי "טאורוס" לאוקראינה • בגרמניה רואים את ההדלפה כניסיון רוסי להשפיע על אופי הדיון ועל החלטות המדינה

אולף שולץ, קנצלר גרמניה, בעת ביקור בבסיס חיל הים הגרמני / צילום: ap, Kay Nietfeld
אולף שולץ, קנצלר גרמניה, בעת ביקור בבסיס חיל הים הגרמני / צילום: ap, Kay Nietfeld

במשך חודשים ארוכים מתלבטת גרמניה עם עצמה ומול בעלות בריתה אם לספק לאוקראינה טילים מסוג "טאורוס". מדובר בטילי שיוט מתקדמים, מתוצרת שבדית-גרמנית, בעלי ראש קרב גדול יחסית וטווח רחב של מאות קילומטרים, להם אוקראינה זקוקה כדי לסייע להם לבלום את המתקפה של הצבא הרוסי, שצוברת תאוצה בחודשים האחרונים.

כותרות העיתונים בעולם | "בתוך שישה עד שמונה חודשים": הסיכוי למלחמה עם לבנון הולך וגדל
בזמן המלחמה: ארה"ב קיימה תרגיל ימי משותף עם איראן ורוסיה

גישת גרמניה בנושא חימוש אוקראינה עבר שינוי מתחילת המלחמה. בתחילתה הודיעה גרמניה כי בכוונתה לספק לקייב רק קסדות ואפודי מגן. ואילו כעת תוכניות היצוא הגרמני לאוקראינה כוללת אפילו טנקים. אבל טילי ה"טאורוס" הסתמנו כקו אדום עיקש, והקנצלר הגרמני אולף שולץ, למרות לחץ מפנים ומחוץ, סירב עד כה לאשר את יצואם.

הדלפת השיחה שעוררה סערה בגרמניה

כעת, נראה כי רוסיה עצמה החליטה להתערב בדיון הגרמני. שירות המודיעין הרוסי (GRU) יירט, הקליט ואז פרסם לתקשורת שיחה חשאית בת 38 דקות שהתקיימה בין קצינים בכירים בחיל האוויר הגרמני. הקצינים דנים ביניהם ביצוא טילי ה"טאורוס" לאוקראינה ובאפשרויות הצבאיות החדשות שהמהלך יאפשר לאוקראינים לבצע. בשיחה, שפורסמה בתקשורת הרוסית, הם מסכימים ביניהם בין היתר כי אספקת טילי השיוט המדויקים תאפשר לאוקראינים להשמיד את הגשר הקריטי המחבר בין חצי האי קרים לשטחי רוסיה.

ההדלפה פורסמה בסוף השבוע ועוררה סערה בגרמניה. ראשית, בשל העובדה כי קצינים בכירים השתמשו ככל הנראה בתקשורת לא מאובטחת כדי לדון בנושאים רגישים מסוג זה. שנית, בשל העובדה כי כוחות הביון הרוסיים מאזינים באופן קבוע לאנשי צבא גרמנים בפלטפורמות שונות. אבל נדמה כי יותר מכל, מה שגרם לתגובה העזה היתה העובדה שמוסקבה בוחשת ללא שום חשש או העמדת פנים בענייניה הפנימיים של גרמניה, ומדליפה שיחות כדי להשפיע על אופי הדיון ועל ההחלטות בברלין.

שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס אמר לתקשורת הגרמנית בתגובה כי "התקרית היא הרבה מעבר ליירוט ופרסום של שיחה... אלא היא חלק ממלחמת מידע שפוטין מנהל. זו מתקפה היברידית שנועדה לזרוע מחלוקת ולערער את אחדותנו". הקנצלר שולץ הבטיח לציבור כי "התקרית נחקרת כעת באופן מהיר ומעמיק". גורמי ביטחון אנונימיים אמרו לעיתון שפיגל כי השיחה היתה חלק מוועידת וידיאו בין בכירים בצבא שהתקיימה בעזרת הפלטפורמה WebEx, ולא ברשת צבאית מוצפנת.

רוסיה מצדה, הודיעה כי היא "דורשת הבהרות" מגרמניה אחרי פרסום השיחה, ושגריר גרמניה במוסקבה נקרא לשיחה במשרד החוץ הרוסי. נשיא וראש ממשלת רוסיה לשעבר, דמטרי מדבדב, אף כתב כי ההקלטות מוכיחות שגרמניה מתכוננת לעימות מול רוסיה. "היריבים ההיסטוריים שלנו, הגרמנים, שוב הפכו לאויבים שלנו", כתב מדבדב ברשתות החברתיות.