איך להשקיע בשוק שורי

כשהאופוריה מתגברת, וול סטריט ג'ורנל דיבר עם משקיעים קטנים על הדרכים שבהן הם מתאימים את אסטרטגיות ההשקעה שלהם

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

ההיי חוזר לשווקים. הטירוף סביב הבינה המלאכותית הזין את עלייתה של מפלצת מניות אנבידיה; מדדי המניות המרכזיים שוברים שיאים לעתים תכופות; ואפילו הביטקוין מאיים לקבוע שיא חדש.

ניתוח | מפסידה בתחרות? משקולת גדולה מרחפת מעל מניית גוגל  
משאירה אבק לאנבידיה: המניה שזינקה ב-1,000% בשנה 

בזמנים כאלה, יועצים פיננסיים מזהירים את הלקוחות לא לתת לפחד מהחמצה לנווט את קבלת ההחלטות שלהם. הם מעודדים אותם לגוון את החזקותיהם ולמצע את עלות ההשקעה, קרי להשקיע סכום כסף קבוע בפרקי זמן קבועים - שכן ניסיונות לתזמן את השוק עולים יפה רק לעיתים רחוקות.

אבל השיאים נוטים להתרחש בצרורות, ונראה שהראלי הזה חסר כמה מהמרכיבים הקלאסיים של בועה. זה עשוי להצביע על כך שלשוק יש עוד לאן להתקדם.

כשהאופוריה גואה, ביקשנו לשמוע מארבעה משקיעים פרטיים (יומיים) כיצד הם מתאימים את גישות ההשקעה שלהם למצב השוק.

מזומן עלול לעלות ביוקר

ג'ורדן ביוקנן, קצין חיל הים בן 35, המוצב בווירג'יניה, בחר שלא לחדש את תעודת הפיקדון שלו כשהיא הגיעה לפדיון בינואר, למרות שיכול היה לקבל תשואה של 5%. במקום זאת, הוא הזרים 10,000 דולר למניות אמזון.קום , סופרמיקרו , אנבידיה  ומיקרוסופט  ונוספות.

שווי תיק ההשקעות שלו גדל ב־17% עד כה השנה, ועקף את העלייה של 8.4% במדד נאסד"ק עתיר הטכנולוגיה.

ביוקנן אומר שהוא מצפה שמניות הצמיחה יזנקו אפילו יותר ברגע שהפדרל ריזרב (הבנק המרכזי, פד) יתחיל להוריד את הריבית, בעוד שהמזומן יתחיל כנראה לאבד מכוחו. טכנולוגיה ומניות צמיחה אחרות רגישות במיוחד לשינויים בשיעורי הריבית, מאחר שלעתים קרובות הן מוערכות על סמך ציפיות לצמיחה עוד שנים קדימה.

"יצאתי מהאזור הבטוח, אחרי שראיתי שדברים מסתדרים הרבה יותר טוב במניות, והחלטתי לכוון לשם", אומר ביוקנן. "כמה שהיה טוב עד כה השנה, לדעתי לא ראינו את קצה הפוטנציאל של מה שיקרה ברגע שהפד יתחיל להוריד ריבית".

המניות עלו בעבר על נכסים אחרים לאורך זמן. כך, מדד ה־S&P500 החזיר יותר מ־10% בשנה, כולל דיבידנדים, על פי נתוני חברת מחקר ההשקעות נד דייוויס, זאת בשעה שאג"ח קונצרניות וממשלתיות עלו ב־5.5% ו־5.1%, בהתאמה, והזהב הוסיף 4.7%.

ביוקנן לא לבד באופטימיות שלו. בחברת ההשקעות צ'ארלס שוואב מצאו כי השוריות בקרב משקיעים יומיים היא הגבוהה ביותר מאז הסקר הרבעוני שלהם שהושק ב־2021. יותר ממחצית מהנשאלים העידו שהם שוריים על שוק המניות, עלייה מ־32% ברבעון הרביעי ב־2023.

ההימורים על כך שהכלכלה נמנעה ממיתון והפד יחל בקרוב בהורדות הריבית מלבים את האופוריה. מדד S&P 500 טיפס ב־7.7% מתחילת 2024 עם 15 סגירות שיא. ועדיין הוא לא נראה מנופח במיוחד ונסחר כיום במכפיל רווח חזוי של כ־21, מתחת לשיא של 24 בספטמבר 2020.

אל תהיו חמדנים מדי

זכרי אסטרס, מוזיקאי וצלם ריאליטי בן 33 מנאשוויל, טנסי, מספר שהקצה כחמישית מתיק ההשקעות שלו למניות שלדעתו מוערכות בחסר, כשהשוק החל לעלות באוקטובר. בין אלו: Arbor Realty Trust ובאריק גולד . הראשונה, מניית חברת המשכנתאות, ירדה השנה ב־15% ומציעה תשואת דיבידנד של 13%, ומניית כריית הזהב ירדה ב־15% ותשואתה 2.7%.

"להיות בסיכון של 100% בכל תיק זו טעות חמורה בכל מקרה, כמו להגיד 'אני מוכן להפסיד הכל', זו חמדנות מסוכנת", אומר אסטרס.

אסטרס מחזיק גם במניות של אדובי , אאלפאבית (גוגל)  , וקרן סל על מדד S&P 500, ובכוונתו לרכוש מניות ערך נוספות במהלך השנה. הכוונה למניות שלרוב נסחרות במחיר נמוך ביחס לערך בספרים או לשווי הנקי שלהן, וכוללות בעיקר מניות בנקים, חברות נפט וקונגלומרטים תעשייתיים.

למרות שאנבידיה וטסלה מובילות את רשימת המניות הפופולריות ביותר בקרב משקיעים פרטיים, ישנם סימנים לכך שיש גם מי שמביטים מעבר לקבוצת מניות הטק הענקיות המכונות "שבע המופלאות".

נתוני חברת המחקר VandaTrack מראים ירידה ברכישות של סוחרים את מניות "שבע המופלאות" ביחס לסך ההשקעות הקמעונאיות מכ־45% בשנה שעברה ל־28%.

 

אבל גם לא לפחד ליהנות

ריצ'רד סטופאן, בן 33 מאילינוי שסוחר במניות במשרה מלאה, מספר כי הוא מתחיל להתנסות במניות ספקולטיביות יותר. השנה הוא הרכיב מחדש כשליש מתיק המניות הטכנולוגיות שלו, ובמקום קרן הסל של SPDR על ה־S&P500, אפל, אמזון, אנבידיה ואלפאבית, הוא רכש קרן סל של iShares על מדד ראסל 2000 של המניות הקטנות (small-cap), קרן SPDR על מדד הביוטק של S&P, ומניות של קבוצת ARK של קת'י ווד, של סופרמיקרו, פלנטיר, יצרנית השבבים ARM ופורטינט.

לנוכח השיאים בביטקוין, סטופאן הגדיל את השקעתו גם בשוק הקריפטו, ורכש מניות של חברות כריית מטבעות קריפטוגרפיים כמו Riot Platforms  ,CleanSpark ו-Marathon Digital . מחיר הביטקוין כבר נושק ל־67 אלף דולר - רמה שלא נראתה יותר משנתיים.

והוא ממש לא לבד שם - 20 ניירות הערך הנסחרים ביותר על ידי משקיעים יומיים הם מניות קריפטו ומוליכים למחצה, יחד עם תעודות סל על השוק הרחב ומניות 'שבע המופלאות', כך עולה מנתוני VandaTrack.

מניות הנחשבות להשקעות ספקולטיביות או בסיכון גבוה נוטות להניב ביצועים טובים כאשר הריבית נמוכה. אם הפד ידחה את הפחתת הריבית או לא יפחית בצורה אגרסיבית כפי שהמשקיעים מקווים, המניות הללו עלולות להיתקל בקיר. סטופאן אומר שהוא לא מודאג מדי, והיה מנצל את ההזדמנות הזו כדי 'לקנות בירידה' ולרכוש עוד מניות.

הגנו על ההון שלכם

צ'ייס שפיגל, סוחר יומי במשרה מלאה בן 38 מליטלטון, קולורדו, השקיע ברשת בתי הקולנוע AMC  בימי הטירוף של מניות ה"ממים". הרווחים שלו מכך ביוני 2021 עלו על 100 אלף דולר, אבל הוא הפסיד הכול תוך חודש.

הוא למד מכך לצמצם את ההפסדים במהירות כדי לשמר את הרווחים. כשהוא מרוויח, הוא מנסה לעבות את ההחזקה לטובת מקסום הפוטנציאל. כמובן שגם להיות בשוק שורי הקל עליו בכך.

"לא היינו ממש בשוק שורי עד לפני כמה חודשים", אומר שפיגל, שהתיק שלו עלה השנה ב־3%. "הייתה בעיקר חוסר יציבות שהובילה בקלות להפסדים אם לא ניהלנו את ההשקעות באופן אקטיבי".

שפיגל מצפה שהמניות ימשיכו לזנק לשיאים חדשים. ההיסטוריה מעידה שזה אפשרי: מאז 1957, מדד S&P 500 רשם כ־1,200 שיאים.