בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; מורגן סטנלי חתך את מחיר היעד של טסלה

הנאסד"ק עלה בכ-0.6% • בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית • ביומיקס הישראלית זינקה בכ-200% • פוט לוקר צוללת בכ-20% בעקבות הדוחות • למרות שפאוול הדגיש כי הריבית בארה"ב לא תרד בקרוב, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות קלות • מזרחי טפחות: "נאום פאוול ודוח התעסוקה יגררו תנודות ניכרות בשער הדולר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

נעילה ירוקה בוול סטריט. הנאסד"ק עלה ב-0.6%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו כ-0.5% והדאו ג'ונס עלה ב-0.2%.

בקרב ענקיות הטק, אנבידיה  עלתה בכ-3%, מטא  עלתה ב-1.3%, מיקרוסופט  ירדה ב-0.1%, גוגל  ירדה ב-0.9% ואפל  השילה מערכה 0.6%. טסלה  ננעלה בירידות של 2.4%.

התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרה ביציבות סביב רמה של 4.1%.

21:48

מניית מובילאיי  מזנקת בכ-11% לאחר שהחברה דיווחה כי היא צפויה למכור כ-3.4 מיליון שבבי EyeQ ליצרניות רכב ברבעון הראשון של שנת 2024, וכי היא צופה כי המכירות אף יכפילו את עצמם ברבעון השני של השנה. 

21:17

המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת. הנאסד"ק עולה בכ-0.7%, ה-S&P 500 מוסיף לערכו 0.5% והדאו ג'ונס עולה בכ-0.2%.

בקרב ענקיות הטק, אנבידיה  מטפסת בכ-4%, מטא עולה בכ-1.3% ומיקרוסופט  נסחרת סביב רמות הבסיס. 

מנגד, טסלה  יורדת בכ-1.7% לאחר שהאנליסט אדם ג'ונאס מבנק מורגן סטנלי חתך את מחיר היעד שלו על מניית יצרנית הרכבים החשמליים בכ-25%. ג'ונאס הוריד מחיר היעד של טסלה ל-320 דולר מ-345 דולר אך שמר על דירוג המניה ב'משקל יתר'. ג'ונאס גם הוריד את תחזית הרווח למניה של טסלה לשנת 2024 ל-1.51 דולר, כאשר התחזית הקודמת שלו עמדה על 2.04 דולר למניה. מתחילת השבוע מניית טסלה ירדה בכ-12%.

20:18

מניית הבנק האזורי ניו יורק קומיוניטי בנקורפ  צוללת בכ-40% לאחר שדווח כי הבנק הפסיק לשלם דיבידנד וריתק 500 מיליארד דולר לכיסוי חובות אבודים על שתי השקעות בנדל"ן. על פי דיווחים ברויטרס ובוול סטריט ג'ורנל, הבנק מחפש משקיעים חיצוניים כדי לחזק את המאזן שלו. 

19:18

מתחזקות העליות בוול סטריט. הנאסד"ק קופץ בכ-1%, ה-S&P 500 מוסיף לערכו 0.8% והדאו ג'ונס עולה בכ-0.5%.

חברת ביומיקס הישראלית, אשר מפתחת תרופות המבוססות על פאג'ים, וירוסים שתוקפים חיידקים מסויימים, מתמזגת עם חברה פרטית באותו התחום, Adaptive Phage Therapeutics, והחברה הממוזגת מגייסת 50 מיליון דולר בהנפקה פרטית. בעלי המניות הקיימים של ביומיקס יחזיקו 55% בחברה הממוזגת. בעקבות ההודעה, מניית ביומיקס עולה בכ-150%, למחיר המגלם לה שווי של 27 מיליון דולר, עדיין נמוך מסכום ההנפקה. 

מניית קראוד סטרייק הולדינגס  מזנקת בכ-12% לאחר שהציגה דוח רבעוני חזק. חברת אבטחת הסייבר היכתה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח ברבעון האחרון של 2023 כאשר הרווח המתואם שלה עמד על 95 סנט למניה, בעוד האנליסטים ציפו ל-82 סנט למניה. גם הכנסות עקפו את הצפי המוקדם והסתכמו ב-845 מיליון דולר.

גם מניית פלנטיר טכנולוג'יס  מזנקת בחדות לאחר שדווח כי החברה חתמה על חוזה עם צבא ארה"ב לפיתוח עשר תחנות קרקע שיופעלו על ידי בינה מלאכותית בשווי 178.4 מיליון דולר.

מנגד, מניית צ'רג'-פוינט הולדינגס  יורדת בכ-3% לאחר שספקית עמדות הטעינה לרכבים חשמליים אכזבה את התחזיות המוקדמות בנוגע לתחזית ההכנסות של החברה לרבעון הראשון של שנת 2024. החברה צופה כי ההכנסות ברבעון הראשון יגיעו בין 100 ל-110 מיליון דולר, בעוד שאנליסטים ציפו כי ההכנסות יעמדו על 126.6 מיליון דולר. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות בירידות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת בשעה זו על 4.09% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.52%.

18:45

בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית. הדאקס עלה ב-0.1%, הפוטסי הבריטי הוסיף לערכו 0.5% והקאק הצרפתי עלה ב-0.3%.

17:42

כחלק מהכנס הדו שנתי אל מול הועדה לשירותים פיננסים בקונגרס האמריקאי, הגיע יו"ר הפד ג'רום פאוול בכדי למסור את הדיווח על המדיניות המוניטרית בארה"ב:

בנאומו לוועדה התייחס פאוול לאינפלציה בארה"ב והדגיש כי למרות שהאינפלציה ירדה משמעותית במהלך השנה, היא עדיין מצויה מעל יעד יציבות המחירים של הפד והדגיש כי החשש מעלייתה עדיין קיים. במקביל, פאוול ציין את הצמיחה החזקה במשק האמריקאי, שצמח ב-2.5% בשנה החולפת. אך מנגד אמר כי שוק התעסוקה עדיין הדוק. 

פאוול הדגיש כי ככל הנראה הריבית לא תעלה עוד במהלך הסבב הנוכחי, וציין כי הריבית תרד ככל הנראה במהלך השנה, אך בנימה ניצית קבע "אנו מעריכים כי לא נכון להוריד את הריבית עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה אכן מתרכזת לכיוון רמת 2%".

17:08

מתמתנות העליות בוול סטריט. הנאסד"ק עולה ב-0.1%, ה-S&P 500 מוסיף לערכו כ-0.3% והדאו ג'ונס עולה בשיעור דומה.

פוט לוקר  צוללת בכ-20% לאחר שדיווחה מוקדם יותר על הפסד רבעוני ופרסמה תחזית פושרת לשנה הקרובה.

16:30

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. הנאסד"ק עולה ב-0.9%, ה-S&P 500 מוסיף לערכו 0.6% והדאו ג'ונס עולה ב-0.5%.

היום בשעה 17:00 שעון ישראל, ישא יו"ר הבנק המרכזי, ג’רום פאוול את נאומו החצי שנתי מול הסנאט, המשקיעים ממתינים לעדותו של נגיד הפד בנוגע לכלכלה האמריקאית, המאבק מול האינפלציה ובעיקר, מתי תחל הורדת הריבית. בבלומברג צופים שלוש הורדות ריבית השנה החל מיוני. 

16:06

מאקרו ארה"ב: מדד התעסוקה של ADP בחודש פברואר הצביע על תוספת של 140 אלף מועסקים בחודש פבראואר, נמוך מהצפי המוקדם שעמד על 149K.

15:19

בריינסוויי דיווחה לפני שעה קלה על תוצאות כספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2023. החברה שעוסקת בטיפול מתקדם ולא פולשני בהפרעות מוחיות, הכניסה ברבעון הרביעי כ-9 מיליון דולר, ב-50% יותר לעומת הרבעון המקביל אשתקד ו-9% יותר לעומת הרבעון השלישי.

הרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם בכ-100 אלף דולר, בהשוואה להפסד נקי בסך של כ-3.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד והפסד נקי של כ-200 אלף דולר ברבעון השלישי של 2023.

מנכ"ל החברה הדר לוי סיפק תחזית חיובית - "אנו צופים כי ההכנסות השנתיות בשנת 2024 יהיו בין 40-37 מיליון דולר, כלומר, גידול של בין 26-16% לעומת 2023".

15:08

מניית פוט לוקר  נופלת במסחר המוקדם לאחר שדיווחה על הפסד רבעוני ואף סיפקה תחזית פושרת למדי לשנה הקרובה. בהנתן הנתונים החברה דוחה את ההגעה לרווחיות בשנתיים. החברה  הפסידה 390 מיליון דולר או 4.13 דולר למניה, לעומת הפסד של 19 מיליון דולר ו-20 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.  

הרווח המתואם של החברה עמד על 38 סנט למניה, לעומת צפי של 32 סנט. ההכנסות היו 2.38 מיליארד דולר לעומת הצפי שעמד על 2.28 מיליארד דולר. 

היפו הולדינגס חברת ביטוחי הבתים הישראלית מזנקת בכ-35% במסחר המוקדם לאחר עקפה את התחזיות ברבעון הרביעי. לעומת זאת החברה סיפקה תחזית הכנסות פושרת אבל צופה שההפסד (לפני הפחתות) יצומצם וברבעון הרביעי אף תעבור לרווח (לפני הפחתות).

14:31

ממשלת הולנד מנסה למנוע מהחברה הכי גדולה בארצה, ענקית השבבים המקומית איי.אס.אם.אל הולדינג  להקים מפעלים בחו"ל. כך דווח ברויטרס. ברקע הדברים מדיניות האי-הגירה בהולנד שכוללת את האפשרות להפסקת הפטור ממס למהגרים ואי מתן ויזות לסטודנטים.. מנכ"ל ASML פטר ווניק אמר בעבר שהחברה שלו נסמכת על עובדים מהגרים רבים.

"ההשלכות של הגבלת הגירת עובדים הן גדלוות, אנו צריכים את האנשים הללו כדי להיות חדשניים", אמר ווניק, "לולא הם לא נוכל לצמוח". כ-40% מ-23 אלפי עובדי ASML אינם הולנדים. החברה מרכיבה את המכונות שלה בוולדהובן, הולנד לפני שליחתן ליצרני שבבים.

12:20

המסחר באירופה עובר כעת לעליות קטנות. בשוק יש דריכות לקראת שני ארועים משמעותיים שיקרו היום - בצהריים יפרסם משרד האוצר הבריטי את תקציב המדינה, ואחר הצהריים יעיד יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול בפני הסנאט על המצב הכלכלי במדינה. 

מדדי הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי עולים כעת ב-0.3%, הפוטסי הבריטי ב-0.4%. 

11:03

שר האוצר הבריטי, ג'רמי האנט, יציג היום את תקציב המדינה. כלכלני קומרזבנק מנתחים את השפעת הצגת התקציב על על המטבע המקומי. "התגובה תלויה ברמת ההקלה הפיסקלית ומעל הכל, האם אפשר לסמוך על הבנק המרכזי שידע לנהל את ההוצאה הגדלה". כלכלנים מצפים שבהנתן שזו שנת בחירות, שר האוצר יציע מספר הקלות מס. 

"דבר אחד בטוח, הרחבה פיסקלית תקשה על הבנק המרכזי להוריד את האינפלציה או לשלוט בה לאורך זמן. כך או כך, התקציב שיוצג היום יגרום לתנודתיות רבה בליש"ט". 

10:28

המסחר באירופה נפתח הבוקר בעליות קטנות. המדדים המובילים, הדאקס הגרמני, הקאק הצרפתי והפוטסי הבריטי עולים בכ-0.1%. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות מייחס הבוקר חשיבות רבה לעדותו של פאוול הערב. "עד לאחרונה השיח בארה"ב היה על התמתנות של סביבת האינפלציה והמשך נתונים חזקים על הפעילות הכלכלית והתעסוקה. אולם, לאחרונה, מדדי מנהלי הרכש לענפי השירותים (החלק הארי של הפעילות העסקית בארצות הברית) וההזמנות של מוצרים בני קיימא ממפעלים הצביעו על חולשה מפתיעה וערערו במשהו את תרחיש הנחיתה הרכה". 

"בתוך כך", אומר מנחם, "מדדי המחירים לצרכן ושל הצריכה הפרטית הפתיעו כלפי מעלה והראו כי האינפלציה הבסיסית, בעיקר של מחירי השירותים, עדיין דביקה. במצב דברים זה אי הוודאות לגבי תוואי הריבית השנה עצומה והדעות נעות בין 3-4 הורדות, שיחלו בחודש אפריל, או יוני השנה, לבין תרחיש שהריבית לא תרד כלל". 

"מטבע הדברים, הדבר גורר תנודות ניכרות הן של שערי הדולר בעולם והן של תשואות  איגרות החוב. כמו כן, סימני השאלה, יחד עם העליות החדות עד כה, גרמו לשוק המניות בארה"ב להיכנס לעמדת המתנה ואנו רואים דשדוש עם נטייה לירידות. התכונה בשוק היא גם לקראת דוח התעסוקה של חודש פברואר, שיצביע האם האיתנות בשוק העבודה נמשכת ויש מקום לחשוש מחצי שכר על האינפלציה. סביר להניח כי התגובתיות בשווקים תהייה חזקה הן לקראת דוח התעסוקה והן בעקבות הדברים".

08:34

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. מדד ניקיי נסחר ביציבות, מדד שנגחאי עולה ב-0.2%, הנג סנג מוסיף 1.8%% וקוספי יורד ב-0.2%. 

האיש העשיר ביותר בדרום קוריאה הוביל את החברה שלו מתא כלא  

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית, נאסד"ק עולה ב-0.3%, S&P 500 ב-0.1% ודאו ג'ונס נסחר כעת ביציבות. 

אתמול ננעל השוק בירידות שערים. נאסד"ק ירד ב-1.6%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 ב-1%. בין "שבע המופלאות" למעט אנבידיה , כל מניות הטכנולוגיה הגדולות נסחרו בירידות שערים והשילו אתמול כ-240 מיליארד דולר בשווי שוק. לעומת זאת, בסקטור הפיננסים ובסקטור הקמעונאות נרשמו עליות. 

טסלה  ירדה לשער הנמוך ביותר מאז מאי, 2023, המניה ירדה ב-11% מתחילת השבוע וב-27% מתחילת השנה. 

אתמול ירדה מניית החברה לאחר שנודע על חשד להצתה במפעל שלה בברלין. האש שפשטה במפעל אילצה את הפסקת היצור בו. המפעל יוותר ככל הנראה ללא חשמל במשך כמה ימים לפחות. המשטרה חוקרת. 

לפני כמה שבועות פורסמו תוצאות משאל-עם מקומי שהתקיים בעיירה הסמוכה למפעל , לאחר שהחברה האמריקאית, הודיעה כי היא רוצה להרחיב את המפעל. התושבים, כך הסתבר מתוצאות המשאל, לא אהבו את זה. 

אפל  מוכרת פחות אייפונים בסין, בסיכום ששת השבועות הראשונים של 2024 ירדו המכירות ב-24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, החברה נפגעת מהתחרות הצפופה על ידי המתחרים המקומיים, וואווי  למשל, שהמכירות שלה נסקו ב-64%. אפל השילה כ-10% משוויה מתחילת השנה.

טרגט , ענקית הקמעונאות האמריקאית זינקה במסחר לאחר שהיכתה את צפי האנליסטים בכל הפרמטרים ואף לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

ריסקיפייד  הישראלית שנסחרת בנאסד"ק זינקה לאחר הדוח הרבעוני והשנתי. רווחי החברה (לפני הפחתות) עקפו את הצפי ב-37% מה גם שהחברה סיימה את השנה עם תזרים מזומנים חיובי. 

מניית חברת הסייבר קראוד סטרייק הולדינגס  נסקה ב-25% במסחר המאוחר לאחר שפרסמה את הדוח הכספי. בתוך כך הודיעה החברה על רכישת החברה הישראלית פלואו סקיוריטי בתמורה ל- 200 מיליון דולר.

 ● ניתוח | מניות השבבים מזנקות בוול סטריט, והטרנד מגיע גם לקופות הגמל בישראל  

בשוק הנפט, מחיר חבית מסוג ברנט ירד בשלישי ל-81.6 דולר. בסקירה השבועית של ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, הוא מציין שבשבוע החולף מחירי הנפט התאפיינו בעלייה מתונה, כשבמקביל נמשכו גם הסיכונים בים האדום.

"למרות האי שקט בים האדום, נראה כי מחירי משלוחי הנפט עמידים יחסית למתרחש במזרח התיכון", כתב בפמן. להערכתו, בטווח הארוך יותר, הביקוש הצומח לרכבים חשמליים והיברידיים עשוי להוביל לירידה בביקוש לנפט ותזקיקים, וכתוצאה מכך ללחוץ את מחיר הסחורה מטה.

מחיר הביטקוין עלה במשך המסחר אתמול בוול סטריט לשיא כל הזמנים, 69,200 דולר, שבר את השיא שנקבע בנובמבר 2021 ומיד החל בירידה תלולה של כ-9%. אתמול בלילה נסחר המטבע ב-61,900.

גם מחיר הזהב זינק אתמול לשיא כל הזמנים, 2,141 דולר ובכך שבר את השיא שנקבע בתחילת דצמבר בשנה שעברה. מחירו זינק תוך ציפייה להקלה מוניטרית מצד הפדרל ריזרב, המתח הגאופוליטי שעולה והסיכון שיתרחש תיקון בשוק המניות.

"הסיכון העולה לתיקון בשוק המניות עלה בעקבות נתוני הייצור החלשים שהתפרסמו בשישי האחרון, אלה אולי שכנעו את המשקיעים להעביר את כספם לזהב", כך אמר אולה הנסן, אנלסיט הסחורות בבנק סאקסו.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מצביע בסקירתו לגבי ארה"ב, ש"קצב עליית המחירים בארה"ב ממשיך להתמתן, כך ב-12 החודשים האחרונים עד לינואר מדד מחירי ההוצאה לצריכה פרטית עלה ב-2.4%, אך קצב עליית מחירי השירותים (3.9%) עדיין כפול מיעד הבנק המרכזי. קצב עליית המחירים בשילוב שוק העבודה החזק יחייבו להערכתנו את בנק המרכזי להיות סבלני ולהשאיר את הריבית ללא שינוי בחודשים הקרובים". 

היום ב-17:00 שעון ישראל, ישא יו"ר הבנק המרכזי, ג’רום פאוול את נאומו החצי שנתי מול הסנאט, המשקיעים יקשיבו קשב רב לעדותו על הכלכלה האמריקאית, המאבק מול האינפלציה ובעיקר, מתי תחל הורדת הריבית. בבלומברג צופים שלוש הורדות ריבית השנה החל מיוני. קליין צופה שנאום יו"ר הפד יהיה ניצי. 

בשישי יתפרסם דוח התעסוקה הצפי הוא לתוספת של 190 אלף מועסקים שהתווספו בחודש האחרון וששיעור האינפלציה יעמוד על 3.7%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מתריעים מפני המשבר הבא: "קיימים סיכונים הולכים וגדלים למשבר מתפתח בשוק הנדל"ן המסחרי, בעיקר בארה"ב אך גם באירופה", הם כותבים בסקירה השבועית. "חוב של כ-900 מיליארד דולר ייפדה השנה ולבעלי החוב לא תהיה ברירה אלא למחזר אותו בריביות גבוהות או למכור את הנכסים בהפסד".

בלידר מציינים כי בנק אזורי בשם ניו יורק קומיוניטי בנקורפ  הפסיק לשלם דיבידנד וריתק 500 מיליארד דולר לכיסוי חובות אבודים על שתי השקעות בנדל"ן. מניית הבנק נפלה עקב כך ב-65% השנה.

נתונים שהם מצרפים מ-NBER, ארגון העוסק במחקר כלכלי, מראים כי ב-14% מהחוב בנדל"ן מסחרי ו-44% מהחוב בנדל"ן משרדי, ערכם של הנכסים נמוך מגובה החוב. הם מזכירים כי בין הרבעון הראשון של 2022 לסוף 2023 ירדו מחירי הנדל"ן המסחרי ב-22% ומחירי הנדל"ן המשרדי ב-35%. ונוספת לכך מגמת העבודה מהבית המתגברת גם אחרי הקורונה, כך שהביקוש למשרדים נותר ממותן גם לאחר ההתאוששות במשק האמריקאי.

קליין מהראל צופה שבחמישי הבנק המרכזי בגוש האירו ישאיר את הריבית ללא שינוי על 4.5 אחוזים (4.0% ריבית הפיקדונות), תרחיש שמגולם כעת בהסתברות גבוהה בשווקים. הפוקוס של המשקיעים יהיה לתחזיות המעודכנות לצמיחה ולאינפלציה שבינתיים ירדה לאט יותר מההערכות המוקדמות.