אברכהן יעזוב את שופרסל עם כיסים מלאים: 35 מיליון שקל בחמש שנים

העברת השליטה ברשת שופרסל עוברת דרך תשלום "מצנחי זהב" לבכירים הפורשים - היו"ר איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן - שיקבלו בסה"כ 25 מיליון שקל בשנתיים • בעלי הבית החדשים ברשת, האחים יוסי ושלומי אמיר, יזכו לשכר של עד 7 מיליון שקל בשנה כל אחד עבור אותם תפקידים

אורי וטרמן ואיציק אברכהן / צילום: תמר מצפי
אורי וטרמן ואיציק אברכהן / צילום: תמר מצפי

האחים יוסי ושלומי אמיר, בעלי הבית החדשים ברשת שופרסל מאז תחילת השבוע, לא מבזבזים זמן. זימון לאסיפת בעלי מניות של הרשת לחודש הבא מגלה את תנאי השכר להם יזכו השניים בתפקידי יו"ר ומנכ"ל שופרסל בהתאמה, לצד "מצנח הזהב" יוצא הדופן לו יזכו היו"ר הנוכחי איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן, שאולצו לעזוב את תפקידיהם בשבועות הקרובים. 

השמות הבולטים והישיבות לתוך הלילה: הכירו את הכוורת של האחים אמיר
האחים אמיר נכנסו לשופרסל: מי הדירקטורים החדשים שמונו? 
פער כמעט בלתי נתפס: שווי שופרסל גבוה פי 20 מזה של קרפור ישראל

בעוד שעלות העסקתם של האחים אמיר תעמוד על עד 14 מיליון שקל בשנה, בחלקים שווים, הרי שלצמד הבכירים הפורשים - אברכהן ווטרמן - מובטחת עלות שכר מצרפית של 25 מיליון שקל בשנתיים (2023-2024), ממנה יעמוד חלקו של אברכהן על 14 מיליון שקל, וזה של של וטרמן יעמוד על 11 מיליון שקל. מבחינתו של אברכהן, מדובר על נתון מרשים במיוחד: בסיכום 5 השנים האחרונות, שבמרביתן כיהן כמנכ"ל שופרסל, הסתכמה עלות עסקתו המצטברת בסכום כולל של כ-35 מיליון שקל.

אברכהן כיהן במשך מעל לעשור, עד סוף מרץ 2022, כמנכ"ל שופרסל, ומספר חודשים לאחר מכן (יוניאותה שנה) הוא מונה לתפקיד היו"ר לאחר דרמה שבה הודח למעשה יקי ודמני, היו"ר הקודם של הרשת, שהתנהלה ללא גרעין שליטה.

שופרסל עדיין לא פרסמה את תוצאותיה לשנה החולפת, אך מהזימון לאסיפה עולה כי אברכהן ייהנה בשנת 2023 מעלות שכר של 8.3 מיליון שקל, ממנה כ-6 מיליון שקל בתגמול הוני. עבור שנת 2024 יורכבו תנאי העסקתו משכר ומענק פרישה בסכום כולל של 5.7 מיליון שקל.

"במהלך תקופת כהונתו הארוכה בחברה", מסבירה שופרסל בזימון לאסיפה, היה אברכהן "מעמודי התווך של החברה... תרם תרומה משמעותית לפעילותה, לפיתוח עסקיה ולתוצאותיה העסקיות ולמיצובה כחברה מובילה בישראל". 

באשר למנכ"ל וטרמן, עלות שכרו בשנת 2023 תסתכם ב-6 מיליון שקל, מתוכה כ-2.6 מיליון שקל בתשלום מבוסס מניות. באשר לשנת 2024, יקבל וטרמן שכר ומענק פרישה בסכום כולל של 4.9 מיליון שקל.

שופרסל מסבירה כי התפתחות החברה והצלחתה משקפים, "בין היתר, את פרי פועלו של מר וטרמן כמנכ"ל החברה, לרבות קבלת החלטות עסקיות והובלת מהלכים אסטרטגיים משמעותיים בחברה, אשר תרומתם לחברה משתקפת כבר בתוצאות החברה". 

בנוסף סוכמו גם עם אברכהן וגם עם וטרמן תנאי אי-תחרות, שימנעו מצמד המנהלים הוותיקים לפעול בחודשים הקרובים אצל מתחרים בעולם הקמעונאות. היו"ר הפורש אברכהן מתחייב לאי-תחרות ולאי-שידול עובדים או ספקים של רשת שופרסל, לתקופה של חצי שנה ממועד סיום הכהונה (קרי עד סוף ספטמבר 2024); ואילו וטרמן מתחייב לתקופת אי-תחרות דומה שתסתיים במועד מאוחר יותר, שכן מדובר בחצי שנה מתום החפיפה שיעביר למנכ"ל הנכנס, שלומי אמיר - כך שההסכם לאי-התחרות כובל אותו עד לסוף נובמבר. 

שכר בעלות כוללת של עד 14 מיליון שקל לאחים אמיר

בד-בבד עם תנאי הפרישה החלומיים של צמד הפורשים, יתבקשו בעלי המניות בשופרסל לאשר את תנאי ההעסקה של בעלי הבית החדשים - היו"ר הנכנס יוסי אמיר והמנכ"ל שלומי אמיר, שאמורים לקבל כל אחד שכר בעלות כוללת של עד 7 מיליון שקל בשנה. שכרם של השניים יורכב מדמי ניהול של 3 מיליון שקל ובונוס שנתי שעשוי להגיע ל-4 מיליון שקל בכפוף לעמידה בתנאי הרווחיות. בנימוקי הדירקטוריון נכתב כי "ועדת התגמול והדירקטוריון בדעה כי תנאי הכהונה ראויים, הולמים וסבירים בנסיבות העניין ומקדמים את טובת החברה".

האחים אמיר, בעבר בעלי רשת פרשמרקט (שנמכרה לפז), השלימו בשבוע שעבר את העסקה בה רכשו מידי גופים מוסדיים כ-25% ממניות שופרסל תמורת 1.5 מיליארד שקל לפי שווי של 6 מיליארד שקל לרשת.

מאז הגישו את הצעת הרכישה לפני כשלושה שבועות, זינקה מניית שופרסל  בכ-30% ומשקפת לרשת שווי של 6.7 מיליארד שקל, כך שהאחים אמיר מורווחים "על הנייר" כ-170 מיליון שקל על המניות שרכשו.