גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה אפיק ההשקעה הכי מסוכן בבורסה. האם הוא מתאים לכם?

קרנות ממונפות, שעוקבות אחר נכסים ומכפילות את התשואה שלהם, התברגו בצמרת שוק קרנות הנאמנות עם תשואות תלת ספרתיות גבוהות במיוחד - אבל גם בתחתית עם הפסדים של עד 95% ● למי מתאימה רכבת ההרים הזו ולמה כדאי לשים לב? המדריך למשקיע הממונף

האפיק הכי מסוכן בבורסה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
האפיק הכי מסוכן בבורסה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כבר חודשים שוול סטריט מפגינה ראלי חסר מעצורים והמדדים המובילים שוברים את שיאי כל הזמנים. גם בבורסה בתל אביב הסנטימנט החיובי דוחף את מדדי המניות כמעט לרמות היסטוריות, והשקעות עתירות סיכונים צוברות תאוצה. בבורסה בתל אביב, מדובר בקרנות הממונפות: בשנה האחרונה היקף הנכסים המנוהלים בקרנות ממונפות ואסטרטגיות עלה ל-2.6 מיליארד שקל - עלייה של 400 מיליון שקל בשנה. עם זאת, עדיין מדובר בשיעור זעום משוק קרנות הנאמנות, כ-0.5% בלבד. למי מתאים הנכס המסוכן ומה כדאי לדעת לפני שמהמרים עליו? גלובס עושה סדר.

תשואה של 85% בשנה: כך תיחשפו לטרנד שמדהים את וול סטריט 
מתחברות לטרנד הגלובלי: מה מקפיץ שורה של מניות הייטק קטנות בת"א במאות אחוזים 

מהן קרנות ממונפות?

קרנות ממונפות הן קרנות סל בדרך כלל שמציעות מעקב אחר מדדי השקעה תוך הכפלת ואף שילוש התשואה שמציע נכס המעקב. לרוב מדובר במעקב שמתבצע על בסיס חודשי ולא יומי. בתחום המסוכן הזה ניתן לרשום תשואה משולשת על ביצועי הדולר מול השקל, על מדדי אג"ח, וכמובן על מדדי מניות פופולריים כמו תל אביב 35, הנאסד"ק ו-S&P 500. כך, ניתן לרשום תשואה גבוהה במיוחד ובפעמים רבות גם תלת ספרתית, או הפסד צורב שקשה לתת לכוחות השוק לתקן. אם מדד S&P 500 ירד ב-30% בשנה מסוימת, כדי להחזיר את ההשקעה בקרן ממונפת פי 3 למשל על המדד, יש לקוות לתשואה של 1000%.

ירון ויס, מנכ"ל מגדל עשיית שוק מסביר כי "בבורסה בתל אביב נסחרות מגוון קרנות נאמנות ממונפות. בחלק מהמקרים מדובר בקרנות סל (ETF) שהן קרנות נאמנות שמחקות מדד מסוים והן נסחרות באופן תוך יומי (ניתן להזרים פקודת קנייה ומכירה בכל רגע בשעות המסחר, ח"ש). הקרנות האלה נותנות תשואה ממונפת ביחס למדד הייחוס שלהן". מהתשואה הממונפת יש להוריד את דמי הניהול (עליהם נפרט בהמשך) ואת התנודות בשוק המט"ח במקרה שמדובר במדד זר כמו הנאסד"ק או S&P 500.

אופוריה או קטסטרופה

בדיקת גלובס העלתה כי הקרנות הממונפות הצליחו להתברג בצמרת טבלת התשואות של כלל קרנות הנאמנות בישראל, ובו זמנית - גם בתחתית. בחמש השנים האחרונות מי שהחליט להשקיע בקרן הסל הממונפת שהשקיעה במדד הנאסד"ק 100 של חברת קסם, קרן סל שמעניקה תשואה ממונפת חודשית של פי 3 על המדד מוטה הטכנולוגיה, רשם תשואה פנטסטית של 497%, בזמן שנכס הבסיס (נאסד"ק 100) רשם באותה תקופה תשואה של 150%.

כאן נכנס מרכיב חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון לפני שמשקיעים בקרן ממונפת. כמו בקרנות עוקבות אחרות, המעקב עצמו לא מדויק, ובקרן ממונפת "טווח הטעות" הזה הרבה יותר גדול. הקרן המדובר של קסם למשל אמורה הייתה לרשום תשואה של 450%, אבל נהנתה מעודף של כמעט 47%. במקרה הנוכחי מדובר בסטייה לטובת המשקיע, אבל באותה מידה התמונה יכולה להיות הפוכה.

בתחתית קרנות הנאמנות לאותה תקופה, שוב נמצאת קרן סל של קסם, הפעם קרן ממונפת בחסר פי 2 חודשי, כלומר קרן "שנהנית" מירידות שערים. היא איבדה 95% מערכה באותה תקופה.

גם בתקופה של עשור מתבררת תופעה זהה, קרן הנאמנות הממונפת, מגדל נאסד"ק כפליים רשמה תשואה חלומית של 960% (בזמן שמדד הנאסד"ק עלה ב-265% בעשור האחרון). סמוך לתחתית, (מקום שלישי מהסוף) נמצאת בסוף העשור גם קרן נאמנות ממונפת. מדובר בקרן איילון ת"א 35 פי 3, שירדה ב-12.2% בעשור. יש לציין שרבות מקרנות הנאמנות שרושמות תשואה גרועה במיוחד על פני שנים, בסוף משנות את המדיניות שלהן, ואז רבות מהגרועות נופלות מהרשימה במהלך השנים.

ההתברגות של הקרנות הממונפות בצמרת התשואות של כלל ענף קרנות הנאמנות מפתיעה. שכן לכאורה השנים הקשות בשוק אמורות לפגוע בתשואות שלהן, אז איך בכל זאת הן הצליחו להכות את המתחרות? רבות מקרנות הנאמנות שרושמות תשואה גרועה במיוחד על פני שנים, משנות את המדיניות שלהן כך שלא ייכללו ברשימות. לכן, הקרנות הגרועות ביותר נופלות מהטבלאות במהלך השנים.

גם בשנה קרן הנאמנות המצטיינת הייתה ממונפת. מדובר בקרן של איילון: איילון אקסטרים נאסד"ק 100 פי 3, שעלתה ב-176% (המדד עצמו עלה ב-45%). הגרועה ביותר הייתה קרן בחסר (שורט) של הראל על אותו מדד שאיבדה 54% מערכה בשל הזינוק במדד מוטה הטכנולוגיה.

לא לבעלי לב חלש

אל תסתנוורו מהתשואות הפנומנליות. מדובר במוצר השקעה שלא מתאים לכל אחד ומתאפיין במסחר ברמה היומית. "הקרנות האלה מתאימות לאופי מסוים של משקיע", אומר ויס. "כדי לסבר את האוזן מחזור המסחר היומי הממוצע של הקרנות הסל הממונפות בבורסה של תל אביב מהווה כמעט 10% מסך הממוצע של כלל קרנות הסל. בדרך כלל משקיעים בהם סוחרים שהם קצרי טווח באופיים. הם באים לעשות 'סיבוב יומי'. הגופים המוסדיים למשל וקופות הגמל, רחוקים מאוד מפרופיל כזה. הם נוהגים לבצע השקעה ו'לשבת' עליה במשך שנים".

גורם אחר בענף קרנות הנאמנות אומר לגלובס כי בדרך כלל פרופיל המשקיעים שמתעניינים בקרנות האלה הם "אנשים פרטיים שרוצים 'לעשות מכה'". לדבריו הקרנות הממונפות מציעות למי שחושב שבפרק זמן קצר יחסית תתפתח מגמה מסוימת במדד שאותו הן מחקות. כלומר, מי שחושב שבחודשים הקרובים צפויה מפולת או לחילופין ראלי במדד מניות מסוים, ימצא בקרנות האלה פתרון מצוין ונוח. לדברי אותו גורם, למשקיעים בסדרי גודל קטנים עם תיקי השקעות של עד מאות אלפי שקלים, קשה מאוד לבנות אסטרטגיה סביב מדדי מניות מבלי הידע המתאים. לכן הקרנות הממונפות הן פתרון זול יחסית. בנוסף, לאותם משקיעים יש יכולת גם לבצע חשיפה מוגבלת לקרנות האלה כרכיב קטן מהתיק.

וזה לא רק הסיכון, גם דמי הניהול באפיק ההשקעה הזה גבוהים במיוחד. אם בקופת גמל להשקעה או בחשבון ניירות ערך בבנק תשלמו כ-0.6% בשנה, על קרן ממונפת תידרשו לדמי ניהול גבוהים בהרבה שיכולים להגיע גם ל-2.8% בשנה. עם זאת, באמצעות סקר שוק ניתן למצוא אפשרויות הרבה יותר משתלמות.

איך נכנסים לתחום?

ניתן להשקיע בקרן ממונפת דרך מערכת המסחר בבנק או בחשבון מסחר עצמאי (ברוקראז'). לצורך העניין מדובר בהשקעה דומה לזו הנעשית בקרנות נאמנות. ויס מסכם, "כל משקיע צריך לדעת במה הוא משקיע. וזאת בלי קשר לשאלה אם הוא רוצה להשקיע בקרנות ממונפות, שהן 'קרנות על סטרואידים'. אז כדאי לעשות תיאום ציפיות מלא, כדי לא להיות אחר כך מופתעים לרעה. לקרוא ולהבין, לראות את רמת המינוף, גובה דמי ניהול, באיזה מדד מדובר. כדאי גם להסתכל אחורה ולראות מה עשו הקרנות ברמה ההיסטורית ביחס למדד הבסיס ולפעול בצורה אחראית".

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; מניות השבבים צוללות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין