"הדחה בלתי סבירה באופן קיצוני": בג"ץ ביטל את החלטת קרעי ואמסלם לפטר את יו"ר הדואר

בג"ץ קיבל היום את העתירה לביטול החלטת השרים שלמה קרעי ודודי אמסלם לפטר את יו"ר הדואר מישאל וקנין • השופטים קבעו פה אחד כי יש לבטל את החלטת השרים, וציינו כי היא עלולה לגרום ל"אפקט מצנן שירתיע דירקטורים המכהנים כיום בחברות ממשלתיות מלהמשיך במילוי תפקידם תוך הפעלת שיקול-דעת עצמאי ומקצועי"

יו''ר הדואר מישאל וקנין / צילום: עופר עמרם
יו''ר הדואר מישאל וקנין / צילום: עופר עמרם

בג"ץ קיבל היום (ה') את העתירה לביטול החלטת שר התקשורת שלמה קרעי והשר לשיתוף-פעולה אזורי דודי אמסלם לפטר את יו"ר הדואר מישאל וקנין. השופטים קבעו פה אחד כי יש לבטל את החלטת השרים. 

כבר לפני כחודשיים המליצו השופטים לשרים למשוך את העתירה, אבל אלה סירבו ותקפו את בג"ץ המבקש להתערב בהחלטתם. 

הדואר בבג"ץ ניגודי פיטורי היו"ר: "יהיה אפשר לפטר את כולם"
ניתוח | 50 שנה זה לא קרה: הדחת יו"ר הדואר הגיעה לבג"ץ
מנהלת רשות החברות נגד הדחת יו"ר הדואר: "פגיעה באינטרס הציבורי"

"אפקט מצנן" 

השופטים יצחק עמית, דוד מינץ וחאלד כבוב קבעו כי החלטת השרים עלולה לגרום ל"אפקט מצנן שירתיע דירקטורים המכהנים כיום בחברות ממשלתיות מלהמשיך במילוי תפקידם לטובת החברה שבניהולם תוך הפעלת שיקול-דעת עצמאי ומקצועי".

השופט עמית כתב כי "בחינה ממעוף הציפור של העברת העותר מתפקידו מלמדת כי ענייננו בהדחה חריגה ביותר, בלתי סבירה באופן קיצוני".

נקבע כי בהחלטה ובהתנהלות של השרים קרעי ואמסלם נפלו פגמים משמעותיים. "הפגם במקרה זה לא נעוץ בכך שהשרים החליטו שלא לאמץ את עמדת הגוף עמו נדרשו לקיים היוועצות סטטוטורית או את עמדת העותר שלגביו נדרש קיום חובת שימוע. בנסיבותיו הייחודיות של מקרה זה, הצטברות נתונים עולה כי ההחלטה על העברת העותר מתפקידו התנהלה באופן לא כשר, תוך הפרה משמעותית של חובת היוועצות סטטוטורית וחובת השימוע, אשר עולה כי נעשו למראית עין בלבד. מדובר בתמונה חריגה וברורה שאינה משתמעת לשני פנים, שאין בחזקת התקינות עליה ביקשו השרים להישען, כדי ליישרה".

השופטים קבעו כי החוק מפרט מצבים מתי ניתן להעביר דירקטור מתפקידו, וכי לא ניתן לעשות זאת לפי רצון השרים. "השרים לא הוסמכו לפטר דירקטור בכל עת לפי שיקול-דעתם, אלא רק בהתקיים אחת מהנסיבות שפורטו". נקבע כי על-מנת להעביר מתפקידו דירקטור יש צורך בתשתית מוצקה מבוססת וברורה כי הוא סטה מההתנהלות המצופה ממנו - וכי במקרה הנוכחי לא קיימת כזו. 

"תשתית עובדתית רעועה" 

השופטים קבעו כי ההחלטה של השרים להעביר את וקנין מתפקידו התקבלה בשלב מוקדם במרץ 2023, וכי לא הייתה כל תשתית לכך. "מדובר בתשתית עובדתית רעועה ביותר".

עוד נקבע כי הליך ההיוועצות והשימוע לא עומדים בדרישות החוק. "שר התקשורת הודיע לעותר כבר בחודש מרץ 2023 על כוונתו להעבירו מתפקידו; התשתית העובדתית שהוצגה ברקע להודעה זו היא חלשה ביותר; השר עצמו התבטא באמצעי התקשורת כי ההחלטה על הדחת העותר התקבלה כבר בחודש מרץ 2023; ולמכתב ההיוועצות שנשלח לאחר מכן לרשות צורפה טיוטת מכתב שימוע, שהעתק דומה וכמעט זהה לו נשלח מאוחר יותר לעותר בגדר הליך 'שימוע', תוך התעלמות ממענה מפורט מטעם הרשות, להתייחסות שניתנה ולנתונים שהוצגו במענה מטעמה".

נקבע כי להחלטה של קרעי במרץ 2023 לא קדמה התייעצות עם רשות החברות הממשלתיות שהתנגדה למהלך. 

עיתוי רגיש ביותר

השופט עמית הסביר כי וקנין כיהן בתפקיד במשך שנה וחודש בלבד בטרם נמסרה ההודעה בחודש מרץ 2023 על הכוונה להדיחו. "ההתדרדרות ברמת השירות לציבור ובמצב הפיננסי של חברת הדואר, לא החלה עם כניסתו של העותר לתפקיד. נהפוך הוא - העותר נכנס לתפקידו במיוחד על-מנת להחזיר את דואר ישראל למסלול השיקום לקראת ההפרטה".

עוד נקבע כי לאחר כניסתו לתפקיד נמחקה הערת "עסק חי", והוא הצליח תוך זמן קצר להגיע להסכם הבראה עם העובדים, מה שלא עלה בידי קודמיו.

עוד קבע עמית כי הדחתו של וקנין נעשתה בעיתוי רגיש ביותר, שעה שהדואר עמד בישורת האחרונה לפני הפרטתו. "הדחת העותר הייתה עלולה לחבל, ושמא אף חיבלה, בעצם הליכי ההפרטה, או שהייתה עלולה לגרום, ושמא אף גרמה, לכך שלא יתקבל המחיר המקסימלי האפשרי במסגרת ההפרטה". 

ויו"ר הדואר המודח קנין יוצג על-ידי עורכי הדין גיורא ארדינסט, עמיחי ורסטיל ואוהד מייזליק ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו. השרים קרעי ואמסלם יוצגו על-ידי עורכי הדין הלל ברק, מאור קייקוב ואפרים דמרי.

שר התקשורת קרעי מסר בתגובה לפסק הדין: "אבל אחר-כך, כשתהיה קטסטרופה בשירותי הדואר, כשראשי רשויות יעתרו לבג"ץ נגד חרפת השירות לציבור בדואר, בג"ץ יבקש את תגובת שר התקשורת ויאשים את נתניהו. פסק הדין של בג"ץ, שלוקח את הסמכות מידי נבחרי הציבור לעצמו ומשאיר את האחריות עליהם, הוא הפרה יסודית היורדת לשורש המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. נתקן בעזרת השם".