גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמעט 70% מסגל משרד המשפטים הוא נשים, אבל רק 44% מצליחות לטפס למעלה

נתונים אלה הוגשו במסגרת הליך שדן בשאלת מינויו של רשם הפטנטים החדש, עו"ד מוטי שורק, ובאי-מינויה של סגנית הרשם המכהנת, עו"ד ז'קלין ברכה ● בין טענותיה של ברכה ביחס להחלטת ועדת האיתור בעניינה, ישנה גם טענה הנוגעת להחלטת הוועדה שלא לתת מקום לשיקול של ייצוג הולם בעניין

בניין משרד המשפטים בתל אביב / צילום: עינת לברון
בניין משרד המשפטים בתל אביב / צילום: עינת לברון

שיעורן של נשים בקרב הסגל הבכיר המוביל במשרדי הממשלה עומד על 40% - כך עולה מהודעה שהגישה המדינה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. במשרד המשפטים עומד שיעור הנשים בקרב הסגל הבכיר המוביל על 44% בלבד. כאשר בוחנים את המשרד בכללותו, עומד שיעורן של הנשים על 69.62%, מה שמעלה את השאלה מדוע המספרים הללו לא נשמרים כאשר מטפסים מעלה.

סגנית רשם הפטנטים טוענת: המועמד שנבחר לראש הרשות לא עומד בתנאי הסף
ניתוח | מבחני לשכת עורכי הדין מגלים: המכללה שהפתיעה, האוניברסיטה שאיכזבה

הנתונים הוגשו במסגרת הליך שדן בשאלת מינויו של רשם הפטנטים החדש, עו"ד מוטי שורק, ובאי-מינויה של סגנית הרשם המכהנת, עו"ד ז'קלין ברכה, הליך שעליו כתבנו לראשונה בגלובס.

בין טענותיה של ברכה, המיוצגת בידי עו"ד גלעד ברנע, ביחס להחלטת ועדת האיתור בעניינה, ישנה גם טענה הנוגעת להחלטת הוועדה שלא לתת מקום לשיקול של ייצוג הולם בעניין - טענה שהובילה גם להצטרפותה של שדולת הנשים להליך כידידת בית המשפט, חרף התנגדותה של המדינה לכך. 

ז'קלין ברכה, סגנית רשם הפטנטים / צילום: אתר משרד המשפטים

בהחלטת ועדת האיתור נכתב בנושא הייצוג ההולם כי "רוב חברי הוועדה סברו כי אין כישורים דומים בין המועמדת הזכאית לייצוג הולם אל מול המועמד המומלץ", תוך שצוין כי "בבחינת נתוני הייצוג ההולם במשרד המשפטים אחוז הנשים בתפקידים הנמנים עם הסגל הבכיר עומד על 70%".

טענה זו נטענה גם בתגובת הראשונה והמרכזית שהגישה המדינה בבית הדין לעבודה. מהנתונים העדכניים שהגישה המדינה לבית הדין ב-22 בפברואר, היא טוענת לשיעור של 65% בסגל הבכיר של המשרד (ולא 58.49% כפי שטענה קודם לכן).

לא נמסר עדכון לבית הדין ביחס לשיעור הנשים בסגל הבכיר המוביל, ובמענה לשאלה קונקרטית מגלובס בעניין, נמסר על-ידי נציבות שירות המדינה כי "הודעות מטעם המדינה הועברו כחלק מהליך משפטי תלוי ועומד. עמדת המדינה בכללותה תדון במסגרת ההליך המשפטי".

ניתן אפוא ללמוד מכך כי שיעור הנשים בסגל הבכיר-מוביל במשרד המשפטים עומד על 44%. יצוין כי נתונים אלה גבוהים מן הנעשה בשירות המדינה בכללותו, שם - על-פי נתוני דוח השוויון המגדרי משנת 2022 - שיעורן של נשים בסגל הבכיר-מוביל עומד על 33% בלבד. 

יצוין כי עמדת המדינה, כפי שהוגשה בהליך בעניין רשם הפטנטים, היא שאין לבחון עמידה ביעדי ייצוג הולם ביחס ל"תתי-קבוצות", כמו סגל בכיר-מוביל למשל. משמעות קבלת גישתה של עו"ד ברכה, לפיה יש לבחון את שיעור הנשים בסגל הבכיר המוביל, נכתב, "יש בה כדי להוות פתח לטענות אחרות ביחס לבחינת עמידה ביעדים ביתר הרמות".

לעמדת המדינה, את הבחינה יש לערוך ביחס למבחן המכונה "המבחן המשולש", הכולל התייחסות לשיעור הייצוג ההולם במשרד הממשלתי הנבחן כולו, בדירוג או העיסוק הקונקרטי שבו מדובר, וביחס לדרגות שירות המדינה. על-פי פרמטרים אלה, נכתב בתגובת המשרד, שיעור הנשים עולה על 50%. "המדיניות המיושמת היא סבירה ונגזרת מהוראות החוק, ואין עילה להתערב בה".

כזכור, ההליך שבמסגרתו הוגשו נתוני המדינה בדבר ייצוג הולם נסב על טענותיה של עו"ד ברכה, סגנית רשם הפטנטים המכהנת, כלפי היבחרו של עו"ד שורק לתפקיד הרשם וראש רשות הפטנטים - ואי-בחירתה שלה. טענותיה של ברכה כוונו בעיקר כלפי עמידתו של שורק בתנאי הסף לתפקיד, אך גם בהתנהלותה של ועדת האיתור בהיבטים נוספים, ובהם ביחס לסוגיית הייצוג ההולם.

בתגובה שהגישה המדינה להליך, היא דחתה את טענותיה של ברכה, הדגישה כי הליך ועדת האיתור ומינויו של שורק לתפקיד התקיימו באופן תקין ונאות, ואין כל עילה להתערב בהם; כי שורק עומד בתנאי הסף; וכי הוא נמצא כמתאים ביותר לתפקיד, בעוד ברכה לא.

בכל הנוגע לייצוג ההולם טענה המדינה כי "מתן עדיפות למועמדים מקרב קבוצה הזכאית להעדפה מתקנת וחובת ייצוג הולם ניתנת כאשר אותם מעמדים בעלי כישורים דומים לכישורי מועמדים אחרים", וכי "רוב חברי הוועדה סברו כי אין כישורים דומים בין המבקשת (ברכה - נ"ס) לעו"ד שורק". 

משרד המשפטים: סוגיית הייצוג ההולם אינה רלוונטית לענייננו

ממשרד המשפטים נמסר: "ועדת האיתור מצאה את עו"ד מוטי שורק כמועמד המתאים ביותר לתפקיד רשם הפטנטים, זאת בהתאם לכישוריו ויכולותיו כפי שהוצגו בפני הוועדה. אין ספק בדבר חשיבותו של עיקרון הייצוג ההולם, אולם הוועדה לא מצאה כי יש למועמדים כישורים דומים, ולכן סוגיית הייצוג ההולם אינה רלוונטית לענייננו.

"מעבר לצורך, בהקשר לנתוני ייצוג הולם במשרד המשפטים, יודגש כי בכל מכרז או וועדה ניתנת התייחסות לחברי הוועדה בדבר חשיבות מתן ביטוי לשוויון המגדרי והעדפה מתקנת בנסיבות הנדרשות, ולראיה - שיעור הנשים הגבוה בקרב עובדי המשרד ובקרב בכירים בכלל. בהתאם לכך, בתקופת ההנהלה הנוכחית נבחרו לתפקידים בכירים מספר נשים, בהן המשנה למנכ"ל, ראש החטיבה החברתית, פרקליטות מחוז, ראש היחידה להסדרת תחום ביקורת פנים ומנהלת אגף בכיר דוברות, הסברה ותקשורת.

"משרד המשפטים רואה לנגד עיניו את הצורך המהותי בבחירת האנשים והנשים הטובים והטובות ביותר כעובדיו וכעובדותיו, הן במשרות זוטרות וביתר שאת באיוש המשרות הבכירות. מעבר לכך לא נוכל להתייחס, מאחר שההליך עומד ותלוי בבית הדין לעבודה". 

עוד כתבות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות