גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האבזור נדיב, העיצוב נאה אבל המחיר של הרכב הזה מנצח

בתוך פחות מחודשיים נמכר הקרוס–אובר של GEELY במאות יחידות ● האבזור נדיב והעיצוב נאה, אך בעיקר המחיר מנצח ● האם ההייפ הצרכני מוצדק?

זיקר X 2024 / צילום: יח''צ
זיקר X 2024 / צילום: יח''צ

שני נתונים תקדימיים בולטים במסירות הרכב החדש לינואר-פברואר שפורסמו השבוע. הראשון הוא שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, שעומד על כ-24% מכלל המכירות בישראל. הנתון השני, שקשור לראשון, הוא שכלי הרכב מתוצרת סין הפכו לראשונה למובילי המכירות בשוק הרכב הישראלי בחלוקה למקורות הייבוא. הם עקפו את הקוריאנים, שהיו המובילים המסורתיים בעשור החולף.

בעלי רכב חשמלי? החוק שיחייב אתכם בתשלום על כל ק״מ יוצא לדרך
השבוע בענף הרכב | הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל 

מותגי רכב סינים תפסו שבעה מתוך עשרת המקומות הראשונים בטבלת מכירות הרכב החשמלי מתחילת השנה, ומתוכם בולט המותג Zeekr של Geely, שהצליח לעקוף את טסלה והתברג במקום התשיעי ובמקום הראשון במסירות בפלח החשמלי בפברואר. זהו הישג מרשים עבור המותג, שנחת כאן רק לפני חודשיים ורוב הלקוחות אפילו עוד לא למדו לבטא כהלכה את שמו.

לחלק גדול מההצלחה המהירה של המותג אחראי הקרוס--אובר הקומפקטי Zeekr X, שנכנס לשוק עם מחיר חדירה שובר-סגמנטים ועם שאיפות להתחרות בפלח הפרמיום. האם ההייפ הצרכני מוצדק?

עיצוב חיצוני

ל-X יש עיצוב חיצוני עדכני, הרמוני וידידותי לעין. הוא ארוך בכ-16 סנטימטרים מהסמארט 1, שניצב על אותה פלטפורמה, והוא גם די רחב וגבוה. אבל מידותיו עדיין צנועות בהשוואה לרכב קרוס־אובר "משפחתיים". העיצוב מחצין אלמנטים אופנתיים של רכבי פנאי כמו עמוד גג אחורי מושחר, שיוצר אפקט חזותי של "גג צף", וקשתות גלגלים מודגשות. אלה עוטפות חישוקי 19 אינץ' מאסיביים שגורמים ל-X להיראות קצת כמו רכב צעצוע.

החרטום מושחז ואלגנטי עם פנסים דקים ואנכיים, וגם הזנב מצליח להקנות לרכב אופי ייחודי בזכות דלת אחורית אנכית עם שמשה קמורה, שתחתיה גופי תאורה דקיקים. העיצוב הכולל נראה אירופאי ודי ניכר שהוא תוכנן בשוודיה, לא הרחק מהמטה של החברה-האחות וולבו.

 

פנים הרכב

המגע הסקנדינבי לא פסח גם על תא הנוסעים. התא מדבר בשפת עיצוב שקטה ומינימליסטית עם צבעים בהירים וקרירים, משטחי דיפון סימטריים הזורמים זה לתוך זה, צורות גיאומטריות בסיסיות דוגמת קונסול מרכזי אליפטי, וסביבה לחלוטין נטולת מתגים.

את עיצוב הפנים נוסח דירת סטודיו בסטוקהולם משלימה תאורת רקע רכה, פריטי עיצוב קטנים וחכמים נוסח איקאה, כמו כיס לטעינה אלחוטית של טלפונים וחומרי דיפון ידידותיים לסביבה. יש אפילו צג דיגיטלי סמוי, שמוטמע בחלק החיצוני של עמוד הגג ומציג למתבונן מבחוץ את מצב הטעינה. רמת הגימור והחומרים לא מחצינים יוקרה כמו מרצדס או לקסוס, או אפילו כמו בת הדודה סמארט, אבל היא בהחלט מרגישה יותר מושקעת מאשר בכלי רכב "עממיים".

כך גם רמת האבזור התקנית, הנדיבה גם במונחים של מותגי פרמיום. אפילו גרסת הבסיס מצוידת בחישוקי 19 אינץ', מושבים קדמיים חשמליים, דלת אחורית חשמלית, מערכת בטיחות אקטיבית עם כ-20 פונקציות שונות וכו'. הגרסה הבכירה מספקת גם מערכת קול היי־אנד, עיסוי במושבים הקדמיים ועוד.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש "דיגיטלית" למהדרין ועתידה לקטב את הלקוחות: בני דור ה-Z, שנולדו עם מסך ביד, יקבלו בטבעיות את השימוש בתפריטי מגע שעל מסך ה-14.8 אינץ' אפילו לצורך פעולות אלמנטריות, כמו כיוון מראות ושליטה במערכות האקלים והבטיחות. עבורם גם מציע הרכב מוזרויות כמו "מצב חיית מחמד ברכב", שמאפשר להשאיר את הכלב ברכב עם מערכת אקלים המותאמת לנוחותו, או רמקולים שמאפשרים להשמיע לעוברי אורח קולות של בעלי חיים כמו צהלות סוס. סוג של הומור סיני-סקנדינבי.

מנגד בני הדור האנלוגי עתידים לבהות בתפריטים כשדעתם מוסחת מהכביש בניסיון להבין כיצד להפעיל פונקציות בסיסיות. זה כנראה לא רכב אידיאלי לפנסיונרים המבוססים, שמהווים בישראל פלח חשוב.

מרווח הפנים מכובד ביחס לממדים החיצוניים עם שפע של מרחב רגליים, כתפיים וראש לארבעה מבוגרים ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית בדומה לרכבי קרוס־אובר "אמיתיים".

תא מטען

תא המטען מסתפק בנפח של 362 ליטר, כמה עשרות ליטרים פחות משל "בן הדוד" ג'ילי גיאומטרי ומה-ATTO של BYD. אבל הוא נוח לשימוש הודות לדלת חשמלית מנגנון החשמלי ולפתח הטענה רחב, וניתן להעמיס מטענים ארוכים.

מנוע

ה-X חולק הרכב את מערכת ההנעה שלו עם סמארט 1 ועם וולבו EX30 החדשה. הוא מיובא בשתי גרסאות. לבכירה שני מנועים, הנעה כפולה והספק של לא פחות מ־428 כ"ס, המגובה במומנט של 55 קג"מ. גם הגרסה "החלשה" בה נסענו מספקת הרבה יותר מהצרכים והשאיפות של רוב הנהגים. עם מנוע בודד בהספק 272 כ"ס ומומנט של 34 קג"מ הרכב, ששוקל כ-1.9 טון, מאיץ מאפס ל-100 ב-5.6 שניות וספק אם למישהו יהיו תלונות. מצבי התכנות הרגועים מותאמים לנסיעה עירונית ובין-עירונית רגועה, ולמרות תגובת דוושה ראשונית עצלה, יש מספיק רזרבות להאצות מהירות בכל שיפוע. מצב הספורט משחרר יותר ריגושים.

הסוללה בקיבולת של 66 קילוואט אמורה לספק עד 445 ק"מ ב־WLTP אולם נראה שבקיץ הישראלי, עם מיזוג, אפשר לצפות לנתון נמוך יותר ב-10%־20% בהתאם לתנאים.

על הכביש

על הכביש המכונית עושה שימוש בשלדה, שפגשנו כבר בסמארט 1. נראה, שבזיקר X היא מכוילת יותר לטובה רכות ונוחות ופחות לטובת התנהגות כביש מלוטשת; ההיגוי מעט פחות מושחז, נטיית הגוף בפניות הדוקות מוחשית יותר והיא פחות מעודדת את הנהג "לתקוף" כבישים מפותלים והדוקים. עבור רוב הנהגים היא פשרה די מוצלחת בין נוחות להתנהגות.

מחיר

המחיר של זיקר X בישראל מתחיל ב-185 אלף שקל, קרוב לטווח העליון של מתחרים סינים פופולריים ללא יומרות פרמיום או ביצועים דומים. הגרסה החזקה והיותר מאובזרת יקרה ב-20 אלף שקל בלבד, וזה בהחלט פיתוי ללקוחות רבים. אבל ספק אם כדאי להפקיד רכב, שמסוגל להאיץ מהר יותר מפורשה קאררה, בידי נהג צעיר או לחלופין נהג מבוגר, שרגיל לג'יפונים תמימים. זו כניסה מרשימה מאוד עבור מותג צעיר ואלמוני עם שאיפות גבוהות. 5.6 שניות

חלק מהמתחרות

BYD ATTO3

176 אלף שקל עולה גרסת האבזור הבכירה של ATTO3, שהוא הרכב הנמכר ביותר בפלח. המנוע מייצר 204 כ"ס, התאוצה ל־100 קמ"ש 7.3 שניות והטווח עד 420 ק"מ.

BYD ATTO3 / צילום: יח''צ

סמארט #1 פרו פלוס

190 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סמארט #1. העיצוב יותר עירוני ופחות קרוס־אובר. מנוע עם 272 כ"ס מאיץ ל־100 קמ"ש ב־6.7 שניות והטווח עד 420 ק"מ.

סמארט #1 פרו פלוס / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו