דסי (Deci.ai) | בלעדי

הסטארט־אפ הישראלי שהפך לשותף של החברה הגדולה ביותר בעולם

לחנות הענן של מיקרוסופט נוספו לאחרונה מודלי ה־AI שפיתח הסטארט־אפ הישראלי דסי, שם הוא מתחרה בקוד הפתוח של הענקיות מיסטרל, OpenAI ומטא • אחרי שפיאסקו ניסיון ההדחה של סם אלטמן תפס אותה בהפתעה, מיקרוסופט מפזרת סיכונים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ
מייסדי Deci / צילום: יח''צ

הדחתו של סם אלטמן מתפקיד מנכ"ל החברה שהוא עצמו הקים, OpenAI, הייתה מהלך מפתיע שהיו שותפים לו ככל הנראה רק מתי מעט בדירקטוריון החברה. היא תפסה בהפתעה גם את מיקרוסופט, השותפה הגדולה ביותר של החברה והמממנת המשמעותית ביותר שלה, שגם הובילה בה השקעה של 13 מיליארד דולר וחתמה עמה על הסכם אקסקלוסיביות בשירותי ענן.

האם התשובה הישראלית לסרטונים של OpenAI תעמוד במבחן המסחרי?
30 שנה אחרי שהוקמה: המניה שהפכה לסנסציה בוול סטריט

ההדחה הביאה את מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, להכריז שהחברה תשמח לקלוט לשורותיה את אלטמן. אלא שבתוך יממה הסתיימה הסאגה - אלטמן חזר לתפקידו ב־OpenAI, ומיקרוסופט, כמו גם ארגוני ענק רבים שמהווים לקוחותיה של החברה, נותרו עם טעם חמוץ בפה.

הפיאסקו ב־OpenAI - שנגרם ככל הנראה מיריבות אישית בין אלטמן למייסד הנוסף, איליה סוצקבר - הייתה רק הוכחה נוספת עבור מיקרוסופט שאסור לה להמר על סוס אחד ולהיתלות בחברה אחת עבור פיתוח של מודלים חכמים ליצירת טקסטים, וידאו וקוד תוכנה.

כעת, היא מרחיבה את שיתוף־הפעולה שלה עם חברות בינה מלאכותית נוספות. לגלובס נודע כי מיקרוסופט מאפשרת ללקוחותיה להשתמש במודלים של הסטארט־אפ הישראלי דסי (Deci.ai). חברת הבינה המלאכותית הוקמה על ידי יוצאי גוגל, והיא נשענת על שימוש באלגוריתמים המבוססים על רשתות נוירוניות שפורסמו בעבר במחקרים אקדמיים של ענקית החיפוש.

Deci.ai

תחום עיסוק: מפתחת מערכת לאימון ויצירת מודלים של בינה מלאכותית
היסטוריה: נוסדה בשנת 2019 על ידי יוצאי גוגל
עובדים: 81 עובדים. 58 בארץ והיתר בחו"ל
נתונים: גייסה 55 מיליון דולר. מחזיקה בעשרות לקוחות בתחומי הרכב, מכונות ייצור ותעשייה, קמעונאות, סייבר, בריאות ופיננסים

פתח לאיחוד האירופי

למרות היותה של OpenAI חלוצה בתחומה, מי שהביאה לעולם את ChatGPT ואת קופיילוט, וכעת מובילה את תחום הוידאו עם טכנולוגיה שמאפשרת להפיק סרטונים כמו מציאותיים בפקודה קולית אחת, היא הולכת ומאבדת את היתרון התחרותי שלה - כשמסביבה קמות מתחרות בעלות מודלים לא פחות טובים המיוצרים על ידי חברות אמריקאיות כמו גוגל, מטא ואנטרופיק, וחלקם על ידי ענקיות זרות כמו מיסטרל הצרפתית, TII מאבו דאבי ו־AI21 מישראל.

הגישה לטכנולוגיה של דסי ניתנת דרך חנות ענן הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, Azure AI Studio, שם מתחרה דסי לא רק ב־OpenAI אלא גם בקוד הפתוח של מיסטרל ושל מטא, נוסף על המודלים החדשים של אנבידיה.

הבדיקות שערכו רשויות ההגבלים העסקיים בארה"ב ובבריטניה לפני כחודשיים בדבר שיתוף־הפעולה בין מיקרוסופט ל־OpenAI רק החישו את התהליך שמנהלת מיקרוסופט לבזר את התלות שלה בחברות נוספות. ואכן, לפני כשבועיים הודיעה מיקרוסופט כי היא חוברת למיסטרל הצרפתית ותשלב את המודלים הפתוחים שלה בטכנולוגיה שלה. מיקרוסופט הגדילה לבצע השקעה קטנה בחברה, למרות שלא קיבלה בתמורה מניות. ללא ספק, למיקרוסופט טוב לשתף פעולה גם עם חברת בינה מלאכותית מובילה באיחוד האירופי, כחלק מהרגולציה ההולכת וגוברת בתחום.

כפי שמיקרוסופט מציעה גם טכנולוגיות מתחרות, גם דסי איננה מחויבת בבלעדיות לענקית התוכנה מרדמונד. את המודל של דסי ניתן למצוא בשירות "האגינג פייס" וישירות דרך האתר שלה. כמו כן, החברה נמצאת בתהליכי כניסה לספקיות ענן נוספות. 

את החברה שהוקמה על ידי הישראלים ד"ר יונתן גייפמן, פרופ' רן אל־יניב מהטכניון - לשעבר חוקר בכיר בגוגל ויונתן אליעל, הכירה מיקרוסופט עוד מהתוכניות שערכה עבור חברות בתחילת דרכן. "מיקרוסופט היא שותפה שלנו - דסי נמצאת על החנות שלה ובצורה זו מאפשרים ללקוחות שלנו להשתמש בענן של שלה", אומר גייפמן, שמספר כי החברה עשתה את צעדיה הראשונים בתכנית ההאצה של החברה, Microsoft for Startups, בנתה יחד איתה את תהליכי היציאה לשוק, כשהיא שותפה לתוכנית לחברות צעירות ולאחר מכן בתכנית המיועדת לחברות הבוגרות יותר, "פגסוס". השותפות עם מיקרוסופט מאפשרת ללקוחותיה, לדבריו של גייפמן לעשות שימוש במודלים של דסי "בשתי לחיצות כפתור, בצורה שרצה בענן שלה, עם כל האפליקציות שנמצאות שם", בדיוק כמו מפתחים שעובדים עם OpenAI, למשל.

7 מיליארד פרמטרים

דסי הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר מקרנות כמו אמרג' ואינסייט, לאחר ששלושת המייסדים התייאשו מהעלויות הגבוהות שמכתיב עיבוד הבינה המלאכותית בשל החומרה היקרה שהיא דורשת לשם כך, וחיפשו פתרון מעולם התוכנה שיוכל להאיץ את השימוש בבינה מלאכותית ולאפשר ליותר מפתחי תוכנה להנות ממנה.

אנבידיה, שמחזיקה במונופול על שרתים ומעבדים לבינה מלאכותית הכפילה לפי ההערכה את מחירי המעבדים שלה מאז החל טרנד ה־AI לפני כשנה וחצי, זמן רב אחרי שדסי כבר הוקמה - דבר שהאיץ בתורו את התמריץ לחפש פתרון שכזה.

על מנת להפחית את עלויות החומרה, פיתחו בדסי אלגוריתמים המחליפים חלק מפעילות השבבים ומאיצים אגב כך את כוח העיבוד. בתחילת דרכם סייעו בהפעלה של יישומי בינה מלאכותית פשוטים יחסית על גבי מכשירי קצה כמו טלפונים ורכבים, אלא שעם הזמן הבינו בחברה כי יוכלו לפתח באמצעות אותם האלגוריתמים מודלים לא פחות טובים מאלה של OpenAI או גוגל, ופנו לאמן מודלים בעצמם.

בחודש דצמבר האחרון רשמו הישג כאשר המודל שפותח בחברה, המכונה DeciLM, דורג במקום הראשון על ידי המדרגת הרשמית של מודלי הבינה המלאכותית, האגינג פייס, בקטגוריית המודלים הכוללים 7 מיליארד פרמטרים.

דסי עקפה את שאר המתחרות בתחום הקוד הפתוח, ביניהן מטא עם מודל לאמה ומיסטרל הצרפתית שגייסה לאחרונה 4 מיליארד דולר. מאז איבדה דסי את מעמדה כמובילת הטבלה, כאשר גוגל השיקה את המודל החדש Gemma בסוף החודש שעבר, אך עדיין שומרת על יתרון ביחס למיסטרל ולטנסנט הסינית.

"הוצאנו שישה או שבעה מודלים בחצי שנה בעלויות ענן זעירות ביחס למה שמצליחות לעשות חברות אחרות, כמו מיסטרל למשל", אומר לגלובס ד"ר יונתן גייפמן, מנכ"ל החברה וממייסדיה. "בבדיקות מסוימות המודל שלנו מהיר מזה של מיסטרל ו־OpenAI גם ב־90%". כעת, עליה להוכיח כי היא שומרת על מיקום גבוה גם במודלים הכוללים 15 ו־25 מיליארד פרמטרים.

דסי מתחרה בנישת הקוד הפתוח, ובכך היא משרתת באופן חינמי חברות שמעוניינות לקחת מודל קיים ועל בסיסו לפתח מודל משלהן. התשלום מתקבל עבור השימוש בחבילת התוכנה המשלימה למפתחים שמעוניינים לעשות במערכת שימוש מסחרי ולבצע התאמות של המודל עבורם.

לפי ההערכה, החברה הצעירה מייצרת הכנסות בקצב שנתי של מיליוני דולרים בודדים (ARR) ומחזיקה כבר בעשרות לקוחות - בהן יצרניות רכב, מכונות ייצור ותעשייה, קמעונאות, סייבר, בריאות ופיננסים.

בחברה לא מסגירים את רשימת הלקוחות, אך טוענים כי עד כה רכבים עושים שימוש במודלים שלה כדי לעבד במהירות רבה יותר את תמונת הדרך, וכי יצרן צ'ט־בוט עסקי גדול החליף לאחרונה את המודלים של מיסטרל ושל מטא באלה שלה.

על אף ההצלחה הטכנולוגית והצמיחה העסקית הבריאה, דסי עוד צריכה לקבל החלטות שמזכירות את אלה שגם הנהלת OpenAI מתחבטת בהן: האם לגייס מיליארדי דולרים, כפי שעשתה מיסטרל, ולהפוך לספקית מרכזית של מודלים של שפה, או דווקא להתמקד בפיתוח השריר המסחרי ולמכור כמה שיותר מודלים ותוכנות בזמן הקרוב. בנוסף, כמו OpenAI, גם בחברה שוקלים להקים פעילות חומרה במטרה למכור את הפתרון גם על גבי כרטיסי ושרתים שונים, כפי שעושה אנבידיה.