המתנות המפתיעות של העכביש הדרום אמריקאי

מחקר חדש גילה כי זן הנפוץ בברזיל, ארגנטינה ואורוגוואי נוהג להביא לבת הזוג שלו חרק עטוף בפקעת קורים – מחווה שהיא חלק מטקס ההזדווגות • אלא שמסתתרת מאחוריה הונאה מתוחכמת שבלעדיה הזכר לא יוכל לשרוד בטבע

עכביש Paratrechalea Ornata / צילום: ויקיפדיה
עכביש Paratrechalea Ornata / צילום: ויקיפדיה

אפרת הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. במדור החדש "תרבות חיות" הוא כותב על התנהגותם של בעלי החיים

מריה אלבו היא ביולוגית המתמחה באבולוציה של התנהגות בעלי חיים מהאוניברסיטה הציבורית של אורוגוואי. מאז 2007, היא עורכת מחקרים העוסקים בעכבישים וחרקים.

במסגרת אחד מחקריה, שפורסם ביולי ב-BMC Biology, כתב עת מדעי מקוון, היא גילתה שעכביש בשם Paratrechalea Ornata (ממשפחת Trechaleidae), הנפוץ בברזיל, ארגנטינה ואורוגוואי, נוהג להביא מתנה לבת הזוג המיועדת שלו, כחלק מטקס הזדווגות. הזכר ילכוד חרק עסיסי, יעטוף אותו בקוריו ויצעד עם המתנה שלו אל עבר הנקבה. הוא יגיש לה אותה ובזמן שהיא תנגוס בה, היא תאפשר לו להזדווג עימה. ברגע שהנקבה תגיע אל החרק ותתחיל לאכול ממנו, הזכר ירד ממנה ויילך לדרכו.

דיפלומטיית הפנדה: כך הפכו החיות האהודות בעולם לקלף מיקוח של סין
מה קרה כשהדג הזעיר הזה נעלם מהאוקיינוס האטלנטי

אלא שבעיתות מחסור במזון, הזכר ירמה את הנקבה: הוא יתור אחר מתנה חסרת ערך תזונתי דוגמת עלה או שארית טרף, יעטוף בשכבה עבה של קורים מבריקים ויגיש את המתנה לנקבה.

מה יש תחת האריזה המושקעת

אלבו ועמיתיה השוו את שכיחותן של המתנות חסרות הערך בשני בתי גידול באורוגוואי. בבית הגידול בדרום אורוגוואי שורר אקלים יציב יחסית. בבית הגידול הצפוני יותר שורר אקלים משתנה ובלתי צפוי, המושפע מאל-נינו (תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, של עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט) ולכן מלחיץ יותר עבור העכביש.

הם אספו עכבישים לאורך הנהרות בבתי הגידול הללו ובדקו מה יש בכדורי המשי שלהם. הם גילו כי הזכרים בבית הגידול הדרומי, הפחות לחוץ, הגישו מתנות חסרות ערך רק ב-38% מהמקרים. ואילו הזכרים בבבית הגידול הצפוני, הלחוץ יותר, הגישו מתנות חסרות ערך ב-96% מהמקרים. אלבו העלתה השערה שעשויה להסביר את הפער הזה: העכבישים בבית הגידול הצפוני ממוקדים יותר בהישרדות, מכיוון שכמות המזון במקום נמוכה יותר. ייתכן והם שומרים את האוכל לעצמם במקום לתת אותו לנקבות.

עוד היא גילתה כי לנקבות שמקבלות את המתנות חסרות הערך, העטופות בשכבת קורים עבה יותר, לוקח זמן רב יותר לפתוח אותן, מה שמאפשר לזכר להזדווג איתן עוד לפני שהתרמית שלו מתגלה. זאת ועוד: העכבישים מבית הגידול הצפוני קטנים יותר, אולי כתוצאה מהמחסור במזון באזור. בבית הגידול הדרומי, הנקבות גדולות יותר וכנראה הן זקוקות לתשורות מכובדות יותר כדי לייצר צאצאים בריאים.

בהתבסס על הממצאים הללו, אלבו הסיקה כי רק באמצעות מתנות חסרות הערך יש לזכר החי בבית גידול בתנאי קיצון סיכוי להזדווג ובכך להמשיך את השושלת שלו.

עוד על עכבישים


1. העכביש Paratrechalea Ornata ממשפחת Trechaleidae
התגלה בשנת 2005. לפיכך למדע עדיין אין הרבה מידע אודותיו.
2. ישנם 40,000 מינים של עכבישים, אולם בשל גודלם הקטן יחסית מעריכים
כי מספר המינים גדול בהרבה.
3. לעכבישים עד שמונה עיניים, שמונה רגליים והם חסרי כנפיים.
4. קורי העכביש הם חוטי חלבון חזקים מאוד, הנוצרים באיברים הנקראים פטמות טווייה (Spinneret) הממוקם בחלק התחתון של בטן העכביש. הקורים משמשים גם לטוויית רשתות, טיפוס, לעטיפת טרף בתוך פקעת ועוד.
5. העכביש בעל מוטת הרגליים הגדולה ביותר הוא ההטרופודה מאקסימה שמוטת רגליו מגיעה ל-30 ס"מ. העכביש הכבד ביותר הוא תראפוזה בלונדי שמשקלו מגיע ל-170 גרם.

לא רק העכבישים מעניקים מתנות נישואין

חוץ מהעכביש Paratrechalea Ornata, ישנן עוד חיות המעניקות "מתנות" שכאלה. חרקים מזן ארוכי כנף, מציעים לנקבות חרק מת או כדור רוק טרום ההזדווגות. זכרי החנקן הגדול, מין השייך למשפחת החנקניים בסדרת ציפורי השיר, מציעים לבנות הזוג הפוטנציאליות שלהם עכבר או לטאה מתים. זכרים ממשפחת החרגוליים מציעים לנקבות "ספרמטופילקס", כדור ג'לטין מחומרים מזינים שהנקבות יאכלו לאחר שיסיימו להזדווג.