גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סבב הבחירות השני נפתח ב-35 רשויות מקומיות. זה מה שצריך לדעת

סבב שני של בחירות מתקיים היום ב-35 רשויות מקומיות שלא הצליחו להכריע מי יהיה ראש העיר הבא ● מדובר ב-14% מן הרשויות בישראל - השיעור הנמוך ביותר מזה 20 שנה ● אילו רשויות ילכו להצביע, מי הם המועמדים בערים שיצביעו בשנית, ובאילו ערים צפוי קרב מעניין? ● גלובס עושה סדר

הבחירות לראשיות המקומיות, סבב א' / צילום: Associated Press, Mostafa Alkharouf
הבחירות לראשיות המקומיות, סבב א' / צילום: Associated Press, Mostafa Alkharouf

לאחר שבסבב הבחירות הקודם לא זכה אף אחד מהמועמדים ב-35 רשויות מקומיות ביותר מ-40% מהקולות, היום (א') מתקיים בהן סבב בחירות שני. מדובר ב-14% מן הרשויות בישראל - השיעור הנמוך ביותר מזה 20 שנה. הבחירות מתקיימות עבור 992,866 בעלי זכות בחירה, לזכותם הוצבו כ-2,083 קלפיות. 70 מועמדים יתמודדו לראשות הרשויות. 

כולם טוענים שהם ניצחו בבחירות המוניציפליות. מה מלמדות העובדות?
ראיון | "לא כיף להפסיד": טליה לנקרי הפכה לכוכבת אולפנים, בבחירות המקומיות פחות הלך לה 
"אני אישה אחת בין 400 לוחמים": אלה הרופאות שמצילות חיים בשדה הקרב 

20:05 - אחוז ההצבעה הממוצע הארצי הגיע בשעה 19:00 לכ-32%

משרד הפנים מעדכן: אחוז ההצבעה הממוצע הארצי בבחירות לרשויות המקומיות הגיע בשעה 19:00 לכדי 31.7%. שיעורי ההצבעה הגבוהים ביותר נרשמו בזרזיר - 62.3%, באבו גוש - 61.8% ובדיר אל-אסד - 60.9%. שיעורי ההצבעה הנמוכים ביותר נרשמו במשהד (2.5%) ובכפר כנא (3.8%).

אחוזי הצבעה בערים נוספות: 
● חיפה - 20.4%
● בית שמש - 43.98%
● רחובות - 33.46%
● יהוד מונוסון - 32.15%

המפקח הארצי על הבחירות ברשויות המקומיות, ריאן גאנם, מוסר כי ההצבעה בכל הרשויות המקומיות מתנהלת כסדרה. גאנם מציין כי הודות לעירנות של מזכירי ועדות קלפי סוכלו במהלך היום מספר ניסיונות הונאה ופגיעה בטוהר הבחירות, בדרך של שיבוש פתקי ההצבעה. לנוכח אותם ניסיונות מועטים הונחו מזכירי הקלפיות להגביר עוד יותר את עירנותם ולוודא תקינות פתקי ההצבעה מאחורי הפרגוד.

קלפיות ייסגרו בשעה 22:00. מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ קורא לבעלי זכות הבחירה שטרם מימשו את זכותם להגיע לקלפיות, להצביע ולהשפיע.

16:00 - אחוז ההצבעה הממוצע לשעה זו עומד על 12.6%

אחוז ההצבעה הממוצע הארצי בבחירות לרשויות המקומיות לשעה 16:00 הינו 12.6%.
מדיווחים המתקבלים מאגף הפיקוח על הבחירות ברשויות המקומיות עולה, כי שיעורי ההצבעה הגבוהים ביותר -30% הם בדיר אל אסד ופקיעין.
אחוזי ההצבעה הנמוכים ביותר 1.5% בלבד, לפי שעה, הם בכפר כנא ובמשהד.
בבית שמש 21.5%
במועצה אזורית אל קסום 17.4%
ברמלה 10.7%
ובחיפה 8.94%

13:50 - 69 מועמדים מתמודדים היום על ראשות הרשות המקומית שלהם

מדיווחים המגיעים לאגף הפיקוח על הבחירות ברשויות המקומיות עולה כי כל הקלפיות נפתחו כסדרן ובכלל זה גם בקלפיות שהוצבו באזורי הלחימה. 69 מועמדים מתמודדים היום על ראשות הרשות המקומית שלהם, לאחר שהמתמודד דרור שור התפטר ממועמדותו לראשות המועצה האזורית באר טוביה. יודגש כי גם לאחר התפטרותו, הבוחרים מוזמנים להגיע לקלפיות ולהצביע בעד או נגד המתמודד בן כהן.

האם יהיה יום שבתון?

בניגוד ליום הבחירות בסבב א', היום לא הוכרז יום שבתון. ע"פ חוק הכנסת, ההצבעה ב-2,083 הקלפיות החלה בשעה 13:00 ותסתיים בשעה 22:00, למעט בישובים קטנים שבהם עד 350 בוחרים ובקלפיות מיוחדות, שם הקלפיות יינעלו בשעה 20:00.

היכן מצביעים בעלי זכות הצבעה שאינם נמצאים סמוך למקום מגוריהם ביום הבחירות?

בדומה לסבב הבחירות הראשון שהתקיים, בסבב ב' יוכלו לוחמי צה"ל באזורי הלחימה והחיילים בבסיסים להצביע ולהשפיע על תוצאות הבחירות ביישוביהם. כך מופעלות היום גם קלפיות למוגבלים בנגישות, קלפיות בבתי החולים, במקבצי דיור למבוגרים וקלפיות שבהן יצביעו נשים במקלטים ובעלי תפקידים במערכת הבחירות. מיקומי הקלפיות שנקבעו לסבב א' נותרים כפי שהם גם בסבב ב'. 

באילו רשויות מקומיות יתקיים סבב בחירות שני? 

אבו גוש, אור עקיבא, אל קסום, אפרת, אריאל, באר טוביה, בוסתאן אל-מרג', בוקעאתא, בית ג'ן, בית שמש, בנימינה-גבעת עדה, בסמת טבעון, בענה, ג'וליס, ג'ת, דיר אל-אסד, זרזיר, חיפה, חריש, טירת הכרמל, יהוד-מונוסון, כפר כנא, לקיה, משהד, נווה מדבר, נס ציונה, עראבה, ערערה, פקיעין (בוקייעה), פרדס חנה-כרכור, קריית גת, קריית עקרון, רחובות, רמלה ושעב. 

איפה צפויים קרבות צמודים במיוחד?

בית שמש
למקום הראשון בבחירות בבית שמש הגיע המועמד החרדי שמואל גרינברג עם 35.7% מהקולות, ובכך העמיד את ראשת העיר בית שמש, עליזה בלוך בפני אתגר דרמטי. לאחר שניצחה ניצחון דחוק בלבד ב-2018, גם הפעם היא עולה לסיבוב השני עם 32.4% בלבד מהקולות. 

חיפה

הסבב הנוכחי יתקיים בין המתמודדים יונה יהב, שמבקש לחזור לתפקיד ראש העיר בו כיהן במשך 3 קדנציות לפני קליש-רותם, וזכה למספר הקולות הגבוה ביותר בעיר (36.6%); לבין עורך הדין המתמודד דוד עציוני (21.9%), ששימש כמשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ואף כסגן עיריית חיפה.

אריאל

קרב צמוד במיוחד צפוי באריאל, בין המתמודדים אורן חזן שזכה ל-25.2% מהקולות, ובין יאיר שטבון שנושק לו עם 23.6% מהקולות. 

קריית גת

ראש העיר המכהן אבירם דהרי הצליח להשיג 33.8% מקולות הבוחרים בלבד, רק חצי אחוז (כ-150 קולות) מעל כפיר סויסה. דהרי מכהן כראש העיר קריית גת מעל 20 שנה, מאז 2003, והתוצאה מהווה אתגר משמעותי עבורו. 

רחובות

הקרב הצמוד מתקיים בין המועמדים מתן דיל, שנושק לניצחון עם 39.3% מהקולות, והמועמד זהר בלום, שזכה ל-27.8% מהקולות. דיל, המועמד המוביל מהסיבוב הראשון, שימש כסגן ראש העירייה לשעבר, חבר מועצה וכיום יו"ר האופוזיציה וראש הסיעה הגדולה בעיר. 

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס