מיזם הטיפול הנפשי לחיילים שהקימה אמו של סרן יהל גזית ז"ל

מתוך האבל העמוק החליטה מיה גזית, פסיכולוגית במקצועה, לסייע לחיילים שמתמודדים עם קשיים בעקבות המלחמה, ויזמה את "אור כי יהל" • לדבריה, "גיליתי דור של צעירים מדהימים. זה נותן תקווה" • ישראל מתגייסת

סרן יהל גזית ז''ל עם אמו מיה
סרן יהל גזית ז''ל עם אמו מיה

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ב־7 באוקטובר ביקש סרן יהל גזית ז"ל מאמו, מיה גזית, להביא לו את ציוד המילואים שלו לדירתו בתל אביב עוד לפני שקיבל צו 8, ואז נסע "לחפש טנק". המראות הלא פשוטים בהם נתקל באזור כרם שלום וניר עוז היכו בו ובחבריו, אך הוא ניסה לעודד ולהעביר את המסר שיהיה בסדר. פחות מחודשיים אחר כך, בכניסה לסג'עיה, הוא נהרג. בן 24 היה במותו. 

ישראל מתגייסת | גוגל, אמדוקס ואוניברסיטת רייכמן משיקות בית ספר להייטק בשדרות
ישראל מתגייסת | תוכנית חדשה מוציאה עשרות קבוצות מהעוטף לשמונה ימים בקפריסין

מתוך האבל העמוק החליטה מיה, פסיכולוגית במקצועה, לתת אור לחיילים שמתמודדים עם קשיים בעקבות המלחמה, ויזמה את "אור כי יהל" - מיזם לטיפול נפשי לחיילי עוצבת ברק (188). המיזם מאפשר לכל חייל/ת בחטיבה בסדיר, ואף שנה לאחר השחרור, לקבל טיפול נפשי מתמשך ללא תשלום למשך שנה.

לדברי גזית, למרות ההערכה הרבה לעבודה המאומצת של מערך בריאות הנפש בצבא, בעקבות המלחמה קיים עומס גדול על המערכת, ומטרת המיזם היא להרחיב את האפשרויות העומדות בפני החיילים. עד כה התנדבו לפרויקט כ-240 מטפלים, ביניהם פסיכואנליטיקאים, פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים, המוכרים במשרד הבריאות.

"מפקד עם נפש של מוזיקאי"

"שם המיזם מגדיר את המטרה: לתת אור לחיילים שמתמודדים עם קשיים, כי יהלי שלי היה ילד של אור", אומרת גזית. "הוא תמד ראה את החיילים והנערים שעבד עמם בשנת השירות, והחיילים שהגיעו לאחר שנפל סיפרו לנו על הקשר המיוחד שלו עמם. הוא היה מפקד מאוד מקצועי ואנושי, ונהג לומר שלמפקד צריכה להיות נפש של מוזיקאי".

לדבריה, בתוך שבוע הגיעו כ-24 פניות, כמות שהפתיעה אותה. "חיילים מודים לנו, ומרגישים שזו הזדמנות לעבד חוויות שחוו במלחמה בנוסף לחוויות אחרות. חלק מהחיילים הכירו את הבן שלי, וחלק מהאירועים הטראומטיים שבגינם פנו לטיפול קשורים אליו. בתוך האסון האישי והלאומי, גיליתי דור של צעירים מדהימים גם בנתינה וגם ביכולת הרגשית להתמודד עם הדברים. זה נותן תקווה".

אנשי המקצוע התנדבו להעניק טיפולים בהתנדבות במשך שנה, אולם גזית החלה בגיוס כספים על מנת לתחזק את הפרויקט לאורך זמן, ובעתיד לשלם למטפלים, כך שחיילים יוכלו להמשיך להגיע לטיפולים ללא תשלום. "ההתחייבות להתנדבות ארוכת טווח מרגשת מאוד, ולא מובנת מאליה. המטרה שלי היא לתת טיפול מעמיק יותר", היא מסבירה.

יהל היה מוזיקאי, וניגן בלהקת "רעש לבן", שלאחרונה הוציאה שיר שכתב בעזה. "זו נפילתי הסופית והיום מתחיל חורבן", מתחיל השיר, ומסתיים במילים "עוד תגיע אדמה ובית ומשכן, ותגיע אהבה, גם אם ייקח קצת זמן". גזית מסבירה שהמסר של הפרויקט דומה לזה של השיר. "גם כשקשה, עוד יהיה טוב. עוד תגיע אהבה. וזה המסר שחשוב לי להעביר".

לתרומות: בנק אוצר החייל סניף 365, חשבון 233838

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קבוצת Aman

בנובמבר האחרון החלו בסטודיו של חברת Aman Digital ליצור שורה של עבודות אמנות דיגיטליות לצרכי הסברה סביב החזרת החטופים, וחיזוק הנרטיב הישראלי בעולם. לאחר מכן הובילו מהלך משותף עם חברת הפרסום הבינלאומית AdFreeway, שבמסגרתו היצירות הופיעו באתרי חדשות גדולים כמו BBC, אלג'זירה ו-CNN, ופורסמו במדינות בריטניה, ארה"ב, דרום אפריקה, ברזיל ועוד.

כעת הוחלט בקבוצת Aman להפוך את יצירות האמנות לתערוכה פיזית בשם "ויהי אור", כדי להעניק כוח לציבור ובפרט למשפחות. בתערוכה מוצגות יצירות המראות את השלבים השונים במלחמה - מבוקר השבת השחורה ב-7 באוקטובר, דרך המחאות לשחרור החטופים ועד המלחמה אותה מנהלת מדינת ישראל במטרה להשמיד את ארגון הטרור חמאס.

מיכל גרוטס ליד תכני ההסברה של קבוצת Aman / צילום: גיל דבלודובסקי
 מיכל גרוטס ליד תכני ההסברה של קבוצת Aman / צילום: גיל דבלודובסקי

התערוכה מוצגת בשלב ראשון במשרדי Aman ברח' שמשון 9, פתח תקווה, ובשבועות הקרובים תעבור לכיכר החטופים בת"א

טרמינל X ומיקרוסופט

אתר האופנה טרמינל Xוחברת מיקרוסופט משתפים פעולה עם עמותת מאמאטכ"ל, ארגון נשות חיילי מילואים, ביוזמה למען ילדיהן. במסגרת היוזמה יוענקו שוברי רכישה בשווי 100 שקל למימוש באתר טרמינל X, לטובת רכישת אביזרים ותחפושות לחג הפורים.

השוברים יחולקו במסגרת עבודת מאמאטכ"ל עם 120 קהילות נשות חיילי מילואים ברחבי הארץ, כאשר לרשותם יעמדו כלל פריטי האופנה באתר, במשלוח מהיר.

Hidoc

חברת Hidoc, פלטפורמה לרפואה פרטית אונליין, מעניקה שירות ייעוץ מומחים ללא עלות למפונים מהדרום ומהצפון. השירות כולל שיחת וידאו עם רופא/ה, העלאת מסמכים, קבלת סיכום טיפול חתום ומרשם דיגיטלי במידת הצורך.

לפרטים ניתן לפנות בהודעת ווטסאפ: 052-6001369

לקט ישראל

לאור הקיצוץ הצפוי בתקציב משרד החקלאות ובצל מלחמת חרבות ברזל, ארגון הצלת המזון הלאומי יוצא בקריאה לבחור בתוצרת חקלאית מקומית על פני התוצרת המיובאת, ובתוך כך לסייע לחקלאים להציל את הענף הנמצא בתקופה המאתגרת. במסגרת היוזמה, מזמין הארגון את הציבור לחתום על עצומת העדפת תוצרת חקלאית ישראלית.

להצטרפות למאבק: leket.org