גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההדחה והקאמבק: הסיבוב השני ברשויות הניב תוצאות מפתיעות

הסיבוב השני בבחירות לרשויות המקומיות הגיע לסיומו, עם תוצאות דרמטיות בערים חיפה, בית שמש ואריאל ● יונה יהב הוותיק חזר לבניין העירייה בחיפה עם ניצחון מוחץ, ברית המפלגות החרדיות בבית שמש הצליחה להדיח את עליזה בלוך, ובאריאל הלוחם שיצא מעזה רשם ניצחון גדול על אורן חזן

יונה יהב / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
יונה יהב / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

חיפה - ניצחון מוחץ ליונה יהב

יונה יהב, ראש העיר הוותיק של חיפה, חוזר לבניין העירייה לאחר שניצח בסיבוב השני בהפרש גדול במיוחד של 62.6% מהקולות, לעומת 37.4% של יריבו דוד עציוני. למרות ההפרש הגדול, רק 29% מבעלי זכות ההצבעה בחיפה הצביעו בסיבוב השני, מה שעלול להעיד שאף אחד מהמועמדים לא הצליח להלהיב את תושבי חיפה.

לאחר סיבוב ראשון עם לא פחות מ-12 מועמדים, ראש העיר המכהנת של חיפה עינת קליש־רותם כבר הודחה בוודאות (עם תוצאה מהגרועות ביותר שנראו אי־פעם לראש עיר מכהן). אז החל מאבק בין ראש העיר הוותיק של חיפה (2003-2018) יונה יהב, שהיה בעברו חבר כנסת ממפלגת העבודה, לבין דוד עציוני, שנחשב מזוהה עם הימין ועם גדעון סער בפרט. תמכו בו גם ישראל ביתנו וש"ס, כאשר אריה דרעי אף הוקלט קורא להצביע לו כדי להיאבק על צביונה של חיפה. לעומת זאת, יותר מועמדים מהסיבוב הקודם בחיפה תמכו ביהב, מה שסייע לו בניצחון. 

סבב הבחירות השני נפתח ב-35 רשויות מקומיות. זה מה שצריך לדעת

ניר שובר, שרץ בעבר ברשימתה של קליש, אמר לגלובס שחיפה נחשבת למעוז שמאל וכי כינויה, "חיפה האדומה", משקף את עברה כעיר פועלים שמצביעה למפלגת העבודה. יונה יהב, ראש העיר הוותיק של חיפה שנבחר ב-2003 וכעת יתמודד בסיבוב השני - צפוי לזכות בשל כך. ניר שובר אומר כי "יונה יהב הוא ה-DNA החיפאי. עציוני ובורובסקי הם יותר ימניים וחברי מרכז ליכוד. בעיני, יונה ינצח בסיבוב שני כי הוא מחובר ל'חיפה האדומה'. החרדים גם חברו לעציוני ולבורובסקי, וחיפה תבחר במי שהחרדים לא בחרו". ואכן, נראה שהבחירות המקומיות, שמוסגרו, לפחות כלפי חוץ, בצבעי הפוליטיקה הארצית, החזירו את יהב המזוהה עם השמאל חזרה לתפקיד שהחל לפני מעל 20 שנה.

כעת, ראש העיר החדש-ישן יצטרך להתמודד עם האתגרים הגדולים שהמטרופולין השלישי בגודלו עומד בפניהם: התחדשות עירונית ומשיכת צעירים לעיר, שמירת אופי העיר תוך איזון בין האוכלוסיות המגוונות בה, וכן קבלת החלטה בנושא מפעלי המפרץ. אלו מחד מהווים מקור תקציבי משמעותי עבור העירייה, ומצד שני יוצאים חוצץ בינה לבין הקריות. ובנוסף, כיצד ייראה מתווה המסילה שיעבור דרכה ומה יהיה האיזון בין רכב פרטי לתחבורה ציבורית בשימוש בדרכים המפותלות וההרריות של העיר.

אריאל - הלוחם שיצא מעזה ניצח את אורן חזן

יאיר שטבון ניצח בפער גדול את הבחירות לראשות העיר אריאל, עם 62.9% מהקולות, לעומת 37.1% ליריבו הידוע מהפוליטיקה הארצית אורן חזן.

בסיבוב הראשון, הקולות התפזרו בין מועמדים רבים, כששיעור הקולות הגבוה ביותר (25%) הגיע לאורן חזן, לעומת 23% לשטבון. אך למרות הפער לטובת חזן בסיבוב הראשון, שטבון גרף בפער ניכר את הסיבוב השני של הבחירות.

שטבון נולד למשפחה מעולי צרפת, ואחיו הוא יוני שטבון, חבר כנסת לשעבר מהבית היהודי. יאיר שטבון, ששירת במלחמה האחרונה כסמג"ד במילואים בחטיבת הקומנדו בחאן יונס בעזה ובאיו"ש כאחד, חזר רק בפברואר לנהל את המירוץ שלו לראשות עיריית אריאל בשומרון. הוא ניהל את תיכון אמי"ת אלירז בפתח תקווה במשך שבע שנים, והקים וניהל בתי ספר בשומרון.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ברך את שטבון: "יאיר היה בחודשים האחרונים עם חייליו בעזה. את רוח הנתינה והשליחות שלו הוא מביא מהחזית אל העורף. אני מברך את תושבי אריאל על בחירה ראויה שתוביל את העיר קדימה. יאיר - אנחנו איתך בכל הכוח. לטובת כל תושבי העיר עלה והצלח".

אורן חזן, שהפסיד בבחירות למרות מוכרוּת רבה, היה חבר הכנסת בין 2015 ל-2019 והיה ידוע בצבעוניותו: העביר חוק שקובע ששמה הרשמי של ישראל הוא "ישראל", הזמין חבר פרלמנט ירדני לדו קרב במעבר הגבול ומרפק את דרכו לסלפי עם נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ. לקראת בחירות 2019, מצביעי הליכוד הציבו אותו במיקום לא ריאלי, מה שהביא אותו לפרוש מהפוליטיקה הארצית. ב-2021, הוא גם זכה בעונה הרביעית של תוכנית הריאליטי "האח הגדול VIP".

אביו של אורן, יחיאל חזן, היה גם הוא חבר כנסת עד שהסתבך בפרשת "ההצבעות הכפולות" ב-2003, ובניסיון לשבש את משפטו באמצעות פריצה למחסן של הכנסת. חזן האב החל לרוץ לראשות העיר בבחירות הקודמות ב-2018, אך בסופו של דבר פרש. הבן אורן כעת הלך בעקבות אביו הן לפוליטיקה הארצית והן למקומית, וכמוהו - לא הצליח להיבחר לזירה המקומית.

יאיר שטבון, למרות מוכרוּת נמוכה יותר וזמינות מועטה יותר בשל שירות המילואים, הצליח לסחוף אחריו את תושבי אריאל - שבשל המלחמה הנושא הבטחוני חשוב להם במיוחד.

בית שמש - ברית המפלגות החרדיות הדיחה את עליזה בלוך מראשות העיר

שמואל גרינברג מדגל התורה הוא ראש העיר הנבחר של בית שמש, עם 58.7% מקולות הבוחרים בסיבוב השני, לעומת 41.3% לראש העיר המכהנת עליזה בלוך.

העיר בית שמש, שהחלה כיישוב עם אוכלוסיה מגוונת, היא היום עיר חרדית ברובה הגדול (71%). היא גם העיר השלישית בישראל בכמות האבסולוטית של אוכלוסיה חרדית, מה שהופך אותה למשמעותית גם בתוך העולם החרדי. ובכל זאת, מי שניצחה בבחירות 2018 בבית שמש, היא דווקא מנהלת תיכון דתית־לאומית, עליזה בלוך. אך היא עשתה זאת בהפרש של 533 קולות בלבד - שמשקלם היה אחוז בודד מהמצביעים.

הפעם, הסיבוב הראשון בבחירות לראשות העיר הסתיימו כמעט בתיקו משולש: שמואל גרינברג (דגל התורה) הוביל עם 35.7% מהקולות, ראש העיר המכהנת עליזה בלוך עם 32.4%, וראש העיר לשעבר מש"ס משה אבוטבול עם 31.9% בלבד.

לקראת הסיבוב השני, נכרתה ברית בין שלוש המפלגות החרדיות העיקריות: דגל התורה, אגודת ישראל וש"ס, במטרה להחליף את בלוך ולהביא את שמואל גרינברג לראשות עיריית בית שמש. בתמורה לכך, ש"ס אמורה להיתמך בבחירות הבאות, ובכך להביא למעין "הסדר רוטציה", כפי שמקובל בערים חרדיות רבות. ברית זו הצליחה לנצח את הבחירות בבית שמש בהפרש ניכר.

ראש עיריית בית שמש החדש יצטרך להתמודד עם הרצון בבניה מסיבית בעיר, יחד עם מיעוט אפשרויות התעסוקה בה - והצורך לממן את הוצאות הרשות הגדלות תוך מיעוט של מקורות הכנסה.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"