ענף הבנייה | בלעדי

שר הבינוי והשיכון: זאת הסיבה שאין פתרון למשבר בענף הבנייה

השר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף שלח מכתב לרה"מ, בו הוא קורא לכינוס חירום של ועדת השרים לענייני יוקר המחיה • השר כתב כי "חסמים מהותיים המונעים ממני לממש את החלטות ממשלה" בנוגע להבאת עובדים זרים לענף הבנייה

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: יואב דודקביץ , "ידיעות אחרונות"
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: יואב דודקביץ , "ידיעות אחרונות"

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, שיגר ביום רביעי שעבר מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצורך כינוס דחוף של ועדת שרים לענייני יוקר המחיה. זאת בעקבות המשבר החריף של כוח-האדם בענף הבנייה והבאת עובדים זרים, שמוביל לעיכובים במסירות דירות. במכתבו מסביר גולדקנופף כי החלטת הממשלה להבאת העובדים לא מתקדמת בעקבות חסמים בהסדרים רגולטוריים מול משרדי הממשלה השונים. 

בממשלה הבטיחו להביא 45 אלף עובדי בניין זרים. בפועל הגיעו 357
האוצר מתכנן הטבת מס דרמטית לרכישת דירה. מי יוכל ליהנות ממנה?
שאלות ותשובות | נתניהו שוב הבטיח קרקעות לחיילים משוחררים. איפה החסמים?

"מאז תחילת המלחמה, עולם הנדל"ן נמצא במשבר חריף מאין כמוהו. אלפי אתרי בנייה לא פעילים, לנוכח המצוקה המשמעותית של כוח-אדם בענף. כתוצאה מכך, משבר הדיור בישראל מחמיר עוד יותר, ועשרות אלפי משפחות נאלצות להמתין זמן רב עד לקבלת המפתח לדירתן", כתב השר גולדקנופף לנתניהו.

מצוקת כוח-האדם בענף הבנייה נובעת מכך שלא מצליחים להביא עובדים זרים, למרות החלטות הממשלה להגדלת של מכסות העובדים ואף מיון של למעלה מ-20 אלף עובדים זרים ממדינות שונות.

"על-מנת להתמודד על המשבר, הובלתי שתי החלטות ממשלה להגדלה משמעותית של מכסות להבאת עובדים זרים. כבר מיינו למעלה מ-20 אלף עובדים ממגוון רחב של מדינות, ביניהם אוזבקיסטן, הודו סרלילנקה ועוד," כתב שר השיכון. "אולם למרות הצעדים שנעשו, עדיין מתגלים חסמים מהותיים המונעים ממני לממש את אותן החלטות ממשלה. הבאת עובדים זרים תלויים בהסדרים רגולטורים מול משרדי ממשלה רבים, ביניהם משרד האוצר, החוץ, משפטים, העבודה, הרווחה, רשות האוכלוסין ועוד".

במכתב מבקש גולדקנופף לכנס את ועדת השרים ליוקר המחיה ולא את קבינט הדיור, כדי שכלל המשרדים העוסקים בכך ישתתפו בדיון החסמים: "אבקש לכנס בהקדם האפשרי דיון דחוף ברשותך בוועדת שרים לענייני יוקר המחיה, על-מנת שנוכל, ביחד עם כלל השותפים, לגבש מתווה סופי בנוגע להבאת עובדים זרים. צעד זה יכול לפתור את המשבר ולהביא לישראל עוד עשרות אלפי ידיים עובדות, שיוכלו לצמצם משמעותית את העיכובים בניית דירות חדשות, ולהגדיל את היצע יחידות הדיור בשוק לטובת כלל אזרחי מדינת ישראל", נכתב.

תכניות להבאת 65 אלף עובדים זרים ובפועל הגיעו מאות בודדים

על-פי התוכניות העדכניות של משרד האוצר לענף הנדל"ן שאושרו, אמורים להגיע לישראל 45 אלף עובדים זרים חדשים במסגרת ההסכמים הבילטרליים, בעיקר בין ישראל להודו - אך גם בין ישראל לסרי לנקה ולאוזבקיסטן. לצד זאת, בעקבות בקשת משרד הבינוי והשיכון סוכם כי ניתן יהיה להביא עד 20 אלף עובדים נוספים במסלול הפרטי, כלומר שלא במסגרת ההסכמים הבילטרליים. אך בפועל הגיעו מאות בודדות של עובדים.

בדיון שהתקיים בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בראשות ח"כ אלי רביבו הוצגו נתוני רשות האוכלוסין וההגירה שנכחו בדיון. לפי נתונים אלה, התקבלו 1,584 בקשות לכניסה לישראל בשם עובדים זרים ובאמצעות תאגידי כוח-האדם האמונים על הבאתם, ומתוכן כ-1,150 אושרו עקרונית. מתוך אלה, 790 עובדים כבר קיבלו אישור עלייה למטוס, אך רק כ-357 עובדים הגיעו לישראל עד כה.