מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל • זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

מרוואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות
מרוואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ישראל ביצעה בשבוע שעבר תקיפה נרחבת בנוסיראת, שנועדה לחסל את סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם - מרוואן עיסא בן ה־59. הערב (ב') אישר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, כי עיסא אכן חוסל.

עיסא, המכונה "אבו אל־בראא", נחשב ליד ימינו של מוחמד דף ושלישי בהנהגת חמאס ברצועת עזה בראשות יחיא סינוואר. השלושה, לפי הערכות, ניהלו עד המלחמה תקציב צבאי בסך כ־350-100 מיליון דולר.

ראיון | האלופה שקובעת באילו מטרות של חמאס מותר לצה"ל לפגוע
המומחה שמסביר: כך נראה העתיד של יחסי ישראל-ארה"ב
שאלות ותשובות | ג'ו ביידן הכריז על הקמת נמל סיוע הומניטרי לעזה. כך זה יעבוד

התקיפה בנוסיראת מהווה את ניסיון החיסול השני שלו, כאשר הראשון התרחש בפגישה של הנהגת חמאס, שכללה גם את מוחמד דף, בשנת 2006. עיסא יצא מן הצללים כחמש שנים לאחר מכן, כאשר בקבלת פנים למשוחררי עסקת שליט - נחשפו פניו. ביתו נהרס בתקיפות אוויריות ישראליות ב־2014 וב־2021, כשבתקיפה השנייה נהרג אחיו. במהלך מלחמת חרבות ברזל, שפרצה בשל מתקפת 7 באוקטובר שעיסא נחשב מאדריכליה, נהרג גם בנו - מוחמד.

אבו אל־בראא נולד כ־16 שנה לאחר תום מלחמת העצמאות במחנה הפליטים אל־בורייג' במרכז רצועת עזה, אבל לאורך כל קריירת הטרור שלו הוא שאף להשיב את משפחתו לכפר בית טימא, דרומית־מזרחית לאשקלון, שממנו פונו ב־1948. הוא התחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים, שהשפיעו על פעילותו. את מעמדו החברתי צבר גם בשל גובהו, שסייע לו גם בקבוצת הכדורסל חדמת אל־בורייג'.

בכלא הישראלי הוא הפך מזוטר לדמות בולטת בחמאס

עיסא נחשב לדמות מסוכנת הן בעיני ישראל והן בעיני הרשות הפלסטינית. ישראל עצרה אותו במהלך האינתיפאדה הראשונה ב־1987, והוא נאסר לכחמש שנים. אותו מאסר ומערכת היחסים שיצר עם טרוריסטים מקבילים הפכו אותו מאיש זוטר שמזוהה עם חמאס לדמות בולטת בגדודי עז א־דין אל־קסאם. החל מ־1996, עיסא שכבר הספיק לצבור את מעמדו בארגון הטרור היה ממובילי הכוונת פיגועי הנקמה על חיסולו של יחיא עיאש. בעקבות כך, מי שהגיבו היו הרשות הפלסטינית שעצרו אותו כעבור שנה - ושחררו אותו בשנת 2000, עת פרצה האינתיפאדה השנייה.

כבר בתחילת שנות ה־2000 הוביל עיסא את התהליך של הפיכת גדודי עז א־דין אל־קסאם מארגון טרור מבוזר לצבאי למחצה. בהנהגתו נוצרו חטיבות, גדודים ופלוגות עם היררכיה צבאית - כזו שהתהדקה אף יותר לאחר הפיכת חמאס ברצועת עזה ב־2007. מאז, הוא התבלט בהמשך הכוונת הפיגועים, במעורבות במשא־ומתן לשחרור מחבלים ובצבירת עוצמה צבאית עם אמצעים כמו רחפנים. את תפקיד סגנו של דף הוא קיבל לאחר שמתכנן חטיפת גלעד שליט, אחמד ג'עברי, חוסל ב־2012.

בנאום שנשא בערוץ "אל־אקצא" של ארגון הטרור לפני כשנה, עוד הרבה לפני מתקפת 7 באוקטובר, עיסא אמר כי "מתן הזדמנויות להתנגדות בגדה המערבית לא אומר לנטוש אותה. עזה לא תשתוק, ואנחנו נגן על עמנו בכל כוח. אנחנו צריכים להצית את ההתנגדות בכל פלסטין ולתמוך בה כלכלית, מוסרית ותקשורתית".