גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעיר שמוביל את מהפכת השירות בבנק לאומי

מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי, מגלם את רוח הזמן שנושבת בענף הפיננסים: "הערך הכי גדול ללקוח הוא השירות שהוא מקבל מהבנק. בכל תלונה אני רואה כישלון אישי" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי / צילום: יונתן בלום
מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי / צילום: יונתן בלום

מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי, מגלם את רוח הזמן שנושבת בענף הפיננסים: "הערך הכי גדול ללקוח הוא השירות שהוא מקבל מהבנק. בכל תלונה אני רואה כישלון אישי"

"כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו", היא אחת האמירות המפורסמות שמיוחסות לרב שלמה קרליבך. לפי מה שמספר מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי, האמירה הזאת היא אחד העוגנים שהובילו אותו לתפקיד משמעותי באחד משני הבנקים הגדולים בישראל.

סמיש מבהיר כי הוא חייב חלק ניכר מההצלחה שלו למשפחתו, שהעניקה לו את הבסיס והערכים להצטיין. "גדלתי בקריות, בן למשפחה דתית-לאומית, הצעיר מבין שישה אחים. תמיד הערצתי והערכתי את הוריי על מסירותם בגידול שלנו", הוא מספר. "אין ספק שהאנשים הראשונים שדחפו אותי ואת אחים שלי הם ההורים - וזה הדרייב הבסיסי להצלחה שלנו. בסופו של יום המשפחה היא העוגן האמיתי שלי. זה ערך שאני ואשתי משתדלים להנחיל גם לילדים שלנו".

סמיש הגיע לבנק לפני כשמונה שנים והחל את דרכו כיועץ בחטיבת האסטרטגיה. לאחר מכן מונה למנהל האסטרטגיה של החטיבה העסקית ובהמשך שימש מנהל האסטרטגיה של החטיבה הבנקאית ושל חטיבת המשכנתאות. לפני כן עבד בחברה לייעוץ אסטרטגי. הוא בוגר תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים בהצטיינות מאוניברסיטת חיפה ובעל MBA עם התמחות במימון (במסלול מצטיינים) מאוניברסיטת בר אילן.

מה משך אותך לעולם הבנקאות?

"אני חלק מהעולם הפיננסי מאז שהתחלתי את הקריירה שלי בחברה לייעוץ אסטרטגי. המעבר לבנק לאומי היה טבעי מבחינתי".

בשנה האחרונה הוא אחראי על השירות ללקוחות הבנק, על כל היבטיו ובכל ערוץ שהלקוח בוחר בו. "אנחנו מובילים מהפכת שירות במערכת הבנקאית, ומביאים לכך שבלאומי לקוח יכול לצרוך את שירותי הבנקאות במגוון רב של דרכים. מאחורי כל תהליך כזה יש הרבה מאוד עבודה מאחורי הקלעים. המטרה היא בסופו של דבר להגיע לשירות הטוב ביותר עבור הלקוח, באופן שבו הוא בוחר לפגוש את הבנק - באפליקציה, בסניף או בטלפון", מסביר סמיש.

לפי בנק ישראל, כיום יותר מ־90% מהלקוחות מעדיפים לקבל את השירות שלהם מהבנקים מרחוק ולא להגיע פיזית לסניף. כיצד זה משפיע על אסטרטגיית השירות שלכם?

"מדובר בתופעה מובנת, לאור העולם הדיגיטלי שבו אנו חיים כיום. לכן, לצד חיזוק הסניפים שלנו, דאגנו בשנים האחרונות להפוך את חוויית השירות הדיגיטלית למתקדמת בתחומה. בין השאר, בכך שבאפליקציה שלנו יש את היקף השירות הנרחב ביותר מבין הבנקים, ובכלל, אנחנו היחידים כיום בישראל שמאפשרים לקבל מרחוק שירות בנקאי מלא מקצה לקצה, כולל באמצעות שיחות זום".

"מגיעים ללמוד מההצלחה שלנו"

כראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית, ובמסגרת מהפכת השירות שמובילים בבנק בפרט ובמערכת הפיננסית בכלל, הוביל סמיש את הקמת סיירת מנכ"ל. "זהו מוקד שירות מיוחד שכפוף למנכ"ל הבנק חנן פרידמן ואמון על פתרון פניות של לקוחות שלא טופלו תוך יום אחד", הוא מסביר.

"הבנק שם כיעד אסטרטגי להוביל את השירות במערכת הפיננסית בישראל. במסגרת זאת התמקדנו בפתרון שורת סוגיות שמטרידות לקוחות. אחת מהן היא סגירה מהירה ככל הניתן של הטיפול בפניות לקוחות, במגוון נושאים", מוסיף סמיש.

"כחלק מהתהליך של טיפול מהיר ויעיל בלקוחות הבנק, הובלתי בשנה האחרונה את ההקמה ואת הניהול של סיירת מנכ"ל. זאת במסגרת ההתחייבות חסרת התקדים של לאומי לפתור באופן מלא כל פנייה של לקוח תוך 24 שעות לכל היותר.

"אני חושב שמהלך מהסוג הזה, שבו המנכ"ל שם את עצמו בחזית ומתחייב באופן אישי לטפל בבקשות של לקוחות שלא טופלו, הוא יוצא דופן, ויש בו אמירה משמעותית מול הלקוחות. זה מהלך שהשפיע גם על לקוחות לאומי וגם על העובדים. הרצון להיות חלק מסיירת מנכ"ל נתן לכולם מוטיבציה ענקית להיות חלק מההצלחה הזאת.

"נוסף על כך, אני חושב שהסיירת השפיעה באופן דרמטי על התודעה הציבורית: אין מי שלא שמע על היוזמה הייחודית הזאת. אנחנו חווים בשנה החולפת זרם בלתי פוסק של אנשי שירות מגופים עסקיים בתחומים מגוונים, שמגיעים ללמוד מההצלחה שלנו".

מעבר לכך הוביל סמיש מהלך נוסף שמלמד על הלך הרוח בבנקים, ועל כך שמבינים שם שכשהעולם כולו עובר למודל של בנקאות פתוחה והכוח נמצא אצל הלקוח, לעתים התועלות בשיתוף פעולה עם צד שלישי, בין היתר עם חברות פינטק, גבוהות יותר מאשר לעשות הכל "בתוך הבית".

"ברמה המקצועית, הישג אחד שאני גאה בו היה בתפקידי הקודם כמנהל האסטרטגיה של החטיבה הבנקאית והמשכנתאות, שם הובלתי והוצאתי לפועל, תחת ראש החטיבה איל אפרת, את העסקה שבה הבנק רכש 20% מחברת מימון בקליק, בה אני מכהן כדירקטור כיום". בפברואר 2022 השקיע לאומי 85 מיליון שקל בחברה המתמחה במתן אשראי בנקודות מכירה (BNPL - Buy Now Pay Later), חברה בת של ERN שבשליטת חברת הביטוח מנורה מבטחים. 65 מיליון מתוך הסכום הועברו בתמורה למניות, ו-20 מיליון שקל נוספים הועמדו כהלוואת בעלים לחברה.

במה שונה ההתנהלות כדירקטור לעומת התפקיד כמנהל מקצועי?

"במסגרת תפקידי כדירקטור אני נחשף לגיבוש אסטרטגיות עסקיות חדשות, ומסייע להנהלת החברה יחד עם שאר הדירקטורים לוודא שאנחנו עומדים ביעדים שהוגדרו בתוכנית העבודה, ושהחברה מכינה את עצמה בצורה מיטבית לאתגרי המחר".

"שאיפות משיגים בעבודה קשה"

באמצע מרץ פרסם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל את הסקר השנתי שלו על אודות השירות בבנקים. לפי סמיש, "אנחנו בעיצומו של תהליך מהפכת השירות שהכרזנו עליו, ואנחנו נחושים להמשיך בו עד שנהיה במקום הראשון".

היו לך כישלונות לאורך הדרך? מה למדת מהם?

"בכל פעם שאני מקבל תלונת שירות מלקוח, אני רואה בכך כישלון אישי שלי. אנחנו שואפים לשירות הכי נוח עבור הלקוחות שלנו - וזו לא רק סיסמה. זו התחייבות שאנחנו עובדים עליה קשה".

כפי שהוא אומר בעצמו, השירות הוא פקטור שיכול להביא את הלקוח לבחור אם להישאר בבנק בו הוא מנהל כיום את חשבונותיו, או לעבור לבנק אחר.

אילו שינויים המערכת הבנקאית צריכה לעבור לקראת השנים הבאות? מה אתה עושה כדי להביא את הבנק לשם?

"אני חושב ששיפור השירות במערכת הבנקאית הוא גיים צ'יינג'ר - זה הדבר הכי משמעותי עבור על הלקוח. בסופו של דבר, לכל בנק יש את המוצרים שלו, אבל ברוב המקרים הערך הכי גדול שניתן להשיא ללקוח הוא השירות שהוא מקבל מאיתנו".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

"בתפקיד ניהולי משמעותי בעולם העסקי עם השפעה רחבה על המשק. ההשתתפות בפרויקט היא מחמאה אישית ענקית כמובן, אבל את השאיפות והיעדים בקריירה - במיוחד בתחום השירות - צריך להשיג בהרבה מאוד עבודה קשה, מסירות ודחף בלתי מתפשר להצטיין כל הזמן. בזה אני ממוקד". 

עוד כתבות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי