גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יזמים: המיסוי הכבד לאורך תוואי המטרו מעכב תכנון ובנייה

אמנם התכנון של המטרו מתקדם, אולם יזמים מזהירים שהיטל ההשבחה הגבוה שנקבע לפרויקטים בשטחים שמסביב לתחנות מהווה חסם לפעילות עסקית ● לדבריהם, ניתוח של גיאוקרטוגרפיה מלמד שהתוצאות כבר נראות בשטח

תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא
תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא

מכתבי הפקעה לשטחים בקרבת המטרו כבר החלו להגיע לבעלי קרקעות, אולם בשוק טוענים שבכיוון אחר המטרו דווקא תקוע: העסקאות בתוואי תקועות בגלל היטל ההשבחה הגבוה שנקבע.

העלות הכוללת של הפרויקט הוערכה באוצר ב־150 מיליארד שקל, אולם בענף מעריכים שתהיה גבוהה בהרבה. כמחצית מהמימון אמור להגיע מהיטלי ההשבחה המוגדלים שנקבעו לפרויקט: 75%. ההיטל בתוקף מתחילת 2023.

קאמבק ענק: הוא עזב את נת״ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?
שמאים לא יעריכו נכסים בצפון ובדרום במלוא שווי השוק  

קבוצה של יזמים, בשיתוף לשכת שמאי המקרקעין, שמנסה עתה לקדם שינוי של תמ"א 70 - תוכנית המתאר של המטרו שטרם אושרה, טוענים שהיטל ההשבחה הגבוה כבר עוצר את העסקאות בפועל. הקבוצה הזמינה חוות דעת כלכלית־תכנונית שבמסגרתה נבדקו עסקאות בשנים 2021־2023, בסכום של 15 מיליון שקל ויותר, על מבנים ובניינים, קרקעות ומגרשים לאורך תוואי המטרו.

במסגרת הבדיקה, שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה, נבחנו עסקאות במעגל הקרוב - "מעגל ההשפעה", ברדיוס של כ־500 מטר - ל־49 תחנות מטרו מתוכננות ב־13 ערים - בת ים, חולון, ראשון לציון, הרצליה, רעננה, רמת השרון, הוד השרון, כפר סבא, תל אביב, לוד, רמת גן, גבעתיים ופתח תקווה.

על פי חוות הדעת, בכלל המרחב בוצעו בשנים 2021 ו־2022 כ־67 עסקאות בממוצע בכל שנה, ואילו בשנת 2023 רק 18, כלומר ירידה של 73% בשנה החולפת לעומת השנתיים שקדמו לה. בתל אביב נרשמו 26 עסקאות בממוצע ב־2021 וב־2022 (בכל אחת מהשנים), ורק שש ב־2023; במרחב ראשון לציון־חולון־בת ים־לוד נערכו שלוש עסקאות ב־2023, מול 10 בממוצע בכל אחת מהשנתיים שלפניה; במרחב רמת גן־גבעתיים־פתח תקווה, נערכו 13 בעסקאות בממוצע בשנת 2021 ובשנת 2022, מול 2 ב־2023; באזור השרון - 19 בממוצע בכל שנה, ורק 6 ב־2023.

אדריכל אבישי קימלדורף, קרן ריאליטי / צילום: טל גבעוני

העבודה כללה גם ניתוח של עסקאות מחוץ לרדיוס ההשפעה של תחנות המטרו באותם יישובים כ"קבוצת ביקורת" בשנת 2023. ניתוח זה העלה כי מחוץ לרדיוס ההשפעה נערכו 25 עסקאות בשנת 2023, לעומת 17 בלבד ברדיוס ההשפעה, קרי מספר העסקאות מחוץ לרדיוס תחנות המטרו היה גבוה ב־47% ממספר העסקאות שנעשו בתוך רדיוס התחנות, בערים שנבדקו.

המסקנה, לפי מנסחי העבודה, היא כי "בשנת 2023, בערים שנבחנו, מספר העסקאות השנתי ברדיוס הקרוב לתחנות המטרו ירד מאוד, וזאת גם ביחס למספר עסקאות הנמצאות מחוץ לרדיוס השפעה של תחנות המטרו".

יזמים רבים טוענים כי תוצאות אלו משקפות את מה שהם אומרים כבר חודשים רבים: מס המטרו הכבד, לצד העצמת זכויות שאינה מספקת לאורך תוואי המטרו, יוצרים מצב שבו רוב הפרויקטים הפוטנציאליים לאורך התוואי אינו כדאי כלכלית - ולכן היזמים אינם מוציאים אותם לפועל. זאת, להשקפתם, הסיבה העיקרית לירידה המשמעותית במספר העסקאות לאורך התוואי ב־2023, שבתחילתה נכנס לתוקף מס המטרו הכבד.

אדריכל אבישי קימלדורף, שותף ומנהל פרויקטים ראשי בקרן ריאליטי, המובילה את הקבוצה המתנגדת לחוק המטרו, אומר: "כשהתחלנו לקדם עסקאות באזורי ההשפעה של המטרו במטרה לפתח אותם, גילינו לדאבוננו, כמו יזמים אחרים, שהמיסוי הכבד אינו מקבל ביטוי של זכויות יתר שמביאות לכלכליות של פרויקטים - בעיקר בערים שבהן כבר אושרו תוכניות כוללניות שקבעו זכויות בנייה מסוימות.

"זה עניין של מזל איפה הפרויקט שלך נמצא"

"פרויקטים בתוואי הזה, שהוא תוואי בנוי ולא פנוי, הם פרויקטים מורכבים ויקרים יותר, ולצד המיסוי הכבד ומגבלת הזכויות שקבעה תמ"א 70, המערכת שנרקמה כאן לא מעודדת יזמות ועסקאות. כשגילינו את זה, פשוט הפסקנו לאסוף קרקעות, וכמונו רבים אחרים. המחקר של גיאוקרטוגרפיה מגלה שהמצב קשה: השוק מגיב לאי־הוודאות, למיעוט הזכויות ולמיסוי הגבוה - ברגליים.

קובי ארדיטי, מנכ''ל חברת RMA / צילום: אפרת בלוססקי

"זה עניין של מזל, של איפה הפרויקט שלך נמצא", אומר קובי ארדיטי, מנכ"ל חברת RMA מקבוצת רם־מוגרבי־ארדיטי. "פרויקט שלנו ברדיוס ההשפעה של תחנת כצנלסון בגבעתיים יושפע מחוק המטרו, ובניין שנמצא שני בלוקים משם - לא. לכן הרבה יזמים בוחרים שלא לקדם פרויקטים כרגע באזור הזה.

"יש לנו פרויקטים רבים - בחולון, בהרצליה, ברמת גן, בפתח תקווה, גם פינוי־בינוי וגם קרקעות, עם פוטנציאל של אלפי יחידות דיור. אנחנו לא מתכוונים לוותר, וננסה בכל דרך לקדם את הפרויקטים האלה, אבל אני מכיר הרבה מאוד יזמים שהחליטו שהם לא פועלים באזורים האלה כרגע.

"שווי הקרקעות שנמצאות ליד המטרו, בעיקר בטבעת השנייה (מ־300 מטר רדיוס מהתחנה ועד לגבול התוכנית - י"נ) ששם הזכויות נמוכות יותר, יורד. הן לא מקבלות זכויות מוגדרות, אבל כן יחול עליהן היטל ההשבחה הגבוה. גם אם בעל הקרקע רוצה לפתח את הקרקע ולא למכור, הוא ייזהר שבעתיים, כי הוא לא רוצה לשלם היטל השבחה גבוה כל כך. התוצאה היא שיש כרגע קיפאון כמעט מוחלט".

פחות זכויות בנייה דווקא בתמ"א 70

ארדיטי מציין כי ישנם מצבים שבהם תמ"א 70, אשר אמורה לאפשר העצמת זכויות רבה לאורך כל תוואי המטרו, דווקא מאפשרת מתן זכויות מצומצמות יותר בהשוואה למה שמאפשרות תוכניות המתאר של העיריות.

אספנו כמה דוגמאות לכך, המשוות בין התוכניות מבחינת הרח"ק - רצפה חלקי קרקע: אם הרח"ק הוא 4, לדוגמה, שטח הבנייה האפשרי הוא פי ארבעה משטח הקרקע, קרי שטח המגרש. הרח"ק שקובעת תמ"א 70 הוא מינימלי, בעוד בתוכניות המתאר זהו רח"ק קבוע, אך היזמים טוענים כי לעיריות לא יהיה תמריץ להעניק זכויות מעל למינימום שנקבע.

כך, בתחנת רמת אביב הרח"ק המינימלי שקבעה תמ"א 70 הוא 3, בעוד תא/5500, תוכנית המתאר המעודכנת של תל אביב המתגבשת בימים אלו, מאפשרת רח"ק של 5; במרחב תחנת השלום קובעת תמ"א 70 רח"ק מינימלי של 7.5, ואילו תא/5500 קובעת רחק של 12.8; במתחם וולפסון שבדרום העיר (על גבול חולון) מאפשרת תמ"א 70 רח"ק מינימלי של 4, ואילו תא/5500 מאפשרת רח"ק 5; בתחנת המטרו בהרצליה פיתוח מאפשרת תמ"א 70 רח"ק של 4־6, ואילו בתוכנית המתאר נקבע רח"ק של 7־12; ובתחנות של מרכז הוד השרון מאפשרת תמ"א 70 רח"ק של 3־7.5, ואילו מסמך המדיניות של העירייה מאפשר 3־8.

במינהל התכנון אומרים כי אינם מזהים ירידה משמעותית בעסקאות, וכי במסגרת התוכנית ניתנו זכויות מוגדלות במטרה להפוך את הפרויקטים לכלכליים. כך לדוגמה, בתוכנית גלילות דרום שאושרה לאחרונה גדל מספר יחידות הדיור מ־12,000 ל־18,500 בתמ"א 70; בח/500 בחולון גדל המספר מ־13,400 ל־20,000 יח"ד, בבאר יעקב מ־1,550 ל־2,650, ובכפר סבא מ־0 ל־2,459 יח"ד.

דור אוחנה, שותף בקרן מרתון להשקעות נדל"ן בישראל, מוסיף: "מתחם המייסדים בנס ציונה שבו רכשה הקרן קרקע לאחרונה (מקבוצת חנן מור - י"נ), נמצא בתוך רדיוס ההשפעה של תחנת מטרו. אם לא יבוצעו שינויים בתוכנית המטרו, שווי הקרקע נטו לאחר אישור תוכנית הנובעת מתוכנית המטרו, יהיה נמוך יותר מאשר בתוכנית הנובעת מתוכנית המתאר המחוזית.

"גם העיתוי בגביית התשלום בעייתי, מכיוון שהגבייה ככל הנראה תהיה מוקדמת הרבה יותר מעליית ערך הקרקע כתוצאה מהפעלת המטרו. קרן מרתון מאמינה מאוד באזורים הסמוכים למטרו, אך בימי אי־ודאות אלה היא משתדלת להימנע מרכישת קרקעות בסכומים גדולים, שכן מצב כזה עלול להוביל בסופו של דבר לעסקאות אטרקטיביות פחות מבחינה עסקית".

"לבטל את תמ"א 70 ואת מס המטרו"

יש מי שמתבטא בחריפות רבה יותר, אומנם בעילום שם, בנוגע למצב הקיים: "זה הולך להיות הכשל הכלכלי הגדול ביותר לדעתי בעשור הזה", אומר גורם בכיר באחת הרשויות המקומיות הכלולות בתוכנית. "המתווה הנוכחי יוביל לעשור של קיפאון לאורך תוואי המטרו. צריך לבטל את תמ"א 70, ולבטל את מס המטרו, ולחשוב על מנגנוני מימון מתוחכמים יותר - כאלו שמביאים בחשבון את כל המערכת העירונית שנהנית מהמטרו, ולא רק את הרדיוס הקרוב לתחנה.

"צריך לעשות העצמה מדודה, אחראית, ועל כל המרחב המוניציפלי של הרשויות שבהן המטרו מתוכנן לעבור. אבל נזק מסוים כבר נעשה: גם אם יבוטל הכול, כפי שאני מציע, ייקח לשוק עוד הרבה מאוד זמן לחשב מסלול מחדש ונחווה עוד שנה־שנתיים של סטגנציה".

עו"ד ארז קמיניץ, שותף וראש תחום רגולציה וממשל במשרד EBN ארדינסט בן נתן טולידאנו ולשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, היה אחד ממקדמי המטרו. כיום הוא מייצג את קרן ריאליטי ואת לשכת השמאים במאמץ שלהם לשנות את החקיקה בעניין המטרו. לדבריו, "מתחמי ההשפעה של התחנות סובלים כרגע מהפוך ממה שתכלית החקיקה התכוונה: אין לכידת ערך אלא בריחת ערך. זאת המציאות. אין עסקאות. לא מגישים תוכניות חדשות במתחמי ההשפעה.

"העבודה הזו מוכיחה שיש באמת מיעוט של עסקאות שלא נגרם מסיבות אחרות, אלא באמת בגלל שילוב של שלושה דברים: האחד, העלאת היטל ההשבחה החל מה־1.1.2023, השני, שהשוק כבר רואה לאן תמ"א 70 הולכת, כי התוכנית כבר הועברה להערות ועדות מחוזיות, והשלישי, חוסר אמונה שהמטרו יקרה בסוף.

"הקונספט היה שהמדינה מגדילה את המס אבל כנגד זה נותנת כמות משמעותית של זכויות בנייה. הם חשבו שזה עדיין משתלם, אפילו שיישארו ליזם 25%, להמשיך בפרויקט. הוא אולי ירוויח פחות אבל עדיין ירוויח הרבה. אז מסתבר שזה לא כ"כ פשוט לתת כל כך הרבה זכויות.

"השוק לא מאמין שהוועדות המקומיות יסכימו לפרוץ את הרח"ק המינימלי. אם עשו חשבון שבמגרש גנרי בדרום תל אביב אם הרח"ק המינימלי הוא 5, הם יצטרכו להגיע ל־10, ואנחנו לא נהיה פה הונג קונג".

ההנחה היא שהיזמים ירוויחו בעתיד גם מעליית שווי הקרקע ליד המטרו.
"זה נכון ששווי הקרקע עולה, אבל זה יהיה רק בסמוך לתחילת הפרויקט. השוק מתמחר קרבה למטרו רק כאשר רואים את המטרו קורם עור וגידים, וזה לא המצב".

רינה דגני, מנכ"לית חברת גיאוקרטוגרפיה שערכה את הבדיקה, מוסיפה זווית נוספת: "מעל רח"ק 8, הבנייה עצמה לפעמים כבר לא כדאית. מדובר על בניינים מאוד מאוד גבוהים עם יסוד ות מאוד עמוקים, אין המון קבלנים בארץ שבונים ככה. לא יכול להיות שהמדינה תבנה על זה תוכנית מימון שלמה. אני חושבת שחלק גדול יותר מהמימון צריך להגיע מהמדינה ומהרשויות המקומיות. הערים ירוויחו מהמטרו, תהיה להן יותר יכולת למשוך משרדים, הן יקבלו יותר ארנונה".

עו''ד צבי שוב / צילום: ליאת מנדל

​לדבריה מצטרפים עו"ד צבי שוב ועו"ד רונית אלפר, מומחים לתכנון ובנייה: "המצב כיום הוא שהמדינה גובה מס מטרו על רכבת שעדיין לא קיימת בפועל, ויחלפו שנים רבות עד שתאסוף נוסעים, כך שלמעשה מטילים על בעלי הקרקעות מסים כבדים מתוך הנחה שאכן האזור יושבח - אך השוק עדיין לא הפנים את תוכנית המטרו העתידית, וערכי הקרקעות לא עלו כפי שחשבו שכבר יעלו.

"המשמעות מבחינת היזמים היא שיש פה סיכון גדול מדי בכל הנוגע לבנייה ופיתוח של הקרקעות. הריביות גבוהות מאוד, ויש מחסור חמור בכוח אדם.

"תשלום היטל ההשבחה הוא בעת מימוש, כלומר בעת קבלת היתר בנייה או בעת מכירה, קרי בשלב מוקדם הרבה יותר ממימוש תוכנית המטרו, כך שגם אם בדיעבד יתברר שההשבחה לא מגיעה, עדיין התשלום הינו מראש ויש אפקט מימוני גדול ליזמים.

עו''ד רונית אלפר, מומחית לתכנון ובנייה / צילום: רז רוגובסקי

"בעיה נוספת נוגעת לקרקעות מוחכרות בבעלות רמ"י. בעלים של קרקע מוחכרת שנמצאת בתחום ההשפעה של המטרו וירצה לממש את הזכויות המוגדלות, יצטרכו לשלם גם לרמ"י בגין תוכנית שמגדילה זכויות - קרי לא רק את מס המטרו בשיעור של 75%, אלא גם דמי היתר בשיעור של 31% + מע"מ בגין 'שינוי ייעוד/ניצול'. זה מביא את שיעור המיסוי בפועל ליותר מ־100%, כך שברור שאין פה שום רווח ולכן נראה כי אין שום היתכנות שתהיה עסקה, כשמדובר בקרקע בבעלות המדינה.

"יש כאן מיסוי גבוה, שכן המדינה מעריכה שהבעלים ישביח משמעותית את הקרקע בעקבות המטרו, אבל מי יודע היום מה עתיד להיות ומתי. אנחנו סבורים שהמדינה חייבת למצוא פתרון לנושא, ושלפחות החלק ממס המטרו שאמור להגיע לקופת המדינה ייגבה רק בעתיד - כשהמטרו כבר יהיה עובדה מוגמרת ותהיה אינדיקציה מדויקת יותר לעניין ההשבחה".

מה ההצעה שלכם?
קמיניץ: "לייצר מיסוי מדורג. כל מה שהוא לפי תכנון כוללני קודם, מאושר או מופקד, יישאר ב־50% היטל השבחה. בהינתן מצבים שבהם הוועדה המקומית תעלה מעל המינימום, אז על התכנון הזה שעלה יחסית משמעותית אפשר יהיה לקבל 75%.

"כרגע אין אמון מצד השוק, כי יזמים מבינים שמאוד מסובך להוציא לפועל את המטרו ויש הרבה חסמים בדרך. זה הפרויקט הלאומי הכי חשוב לנו עכשיו לצד הסדרת ההתיישבות של הבדואים בנגב".

ממשרד האוצר נמסר כי "במסגרת פרויקט המטרו נעשה שימוש בכלים של לכידת ערך, בין היתר מס השבחת מטרו, על מנת לקחת חלק מהתועלות הכלכליות שיוצר הפרויקט לטובת מימונו וכך להשיג חלוקה שוויונית של העושר בישראל.
מבדיקה מקצועית שנעשתה במינהל התכנון, הטענות בנושא אינן מדויקות בלשון המעטה. הנושא יידון בבג"ץ ושם נתייחס לטענות לגופן".

דיון בחוק המטרו, שהיה מתוכנן להתקיים במקור בעוד כשבועיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, הוקדם וייערך כבר מחר (ג').

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק