זו מכונית שתגרום הנאה גם לנהגים טהרנים, רק חבל שהתמחור שלה כה גבוה

הגרסה החזקה של I5 החשמלית מצדיקה את התואר "ספורט סלון" • היא משלבת בין איכות נסיעה ותא נוסעים של מכונית מנהלים יוקרתית לבין ביצועים אימתניים • חבל שהמחיר מציב אותה בליגה אחרת • מבחן דרכים

ב.מ.וו I5 M60 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו I5 M60 / צילום: יח''צ

רבים בתעשיית הרכב האירופית עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות במלחמת הסחר החדשה, שנפתחה בשבוע שעבר בין האיחוד האירופי לבין סין. לכאורה היצרניות האירופיות ירוויחו מהחלטת נציבות האיחוד להיערך לקראת הטלת מכסי עונשין על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין החל מסוף 2024, אבל המצב בשטח מורכב יותר. בפועל ליצרניות אירופיות רבות יש אינטרסים כלכליים בסין שעלולים להיפגע. היצרניות הגרמניות מייצאות לסין מדי שנה כרבע מיליון כלי רכב ומייצרות שם מיליונים, הן עבור השוק המקומי והן עבור יצוא לאירופה.

מבחן דרכים | האבזור נדיב, העיצוב נאה אבל המחיר של הרכב הזה מנצח
מבחן דרכים | מסך ענקי ומחיר תחרותי: האלטרנטיבה האטרקטיבית לטסלה 3
מבחן דרכים | למי שמעריך הנאה מנהיגה, הרכב הזה הוא אופציה נדירה

אחת הדוגמאות היא ב.מ.וו I5 החשמלית החדשה. המכונית מיוצרת גם במפעל באירופה וגם במפעל סופר-מתקדם בסין, שבו השקיעה ב.מ.וו מאות מיליוני דולרים. שני קווי הייצור חולקים ביניהם רכיבים ואם ממשלת סין תחליט להטיל מכסים נגד יצרניות אירופאיות שרשרת הייצור תיפגע.

עיצוב חיצוני

בניגוד לשלל החשמליות הסיניות היוקרתיות, עם העיצוב האווירודינמי הקיצוני, ה-I5 שומרת על מראה "גרמני" מוצק. זו מכונית ארוכה, עם קצת יותר מ-5 מ' בין הפגושים, ויש לה פרופורציות סדאן קלאסיות עם זנב ארוך יחסית למקובל בפלח ועמודי גג אחוריים בזווית מתונה. פרופיל הצד שמרני למעט עיטורים מבריקים במפתני הדלתות וחישוקים גדולים בעיצוב ייחודי בתחתית הדלתות. הזנב מזכיר את סדרה 5 היוצאת וגם עיצוב החרטום טיפוסי למותג ושומר על שכבת מצנן (גריל) כפולה וגדולה, שאופיינית לב.מ.וו. בחרטום ממוקמים פנסים בעיצוב המוכר של המותג ותחתם פגוש ספורטיבי עמוק עם פתחי אוורור גדולים ומושחרים. בסה"כ המכונית סולידית ויוקרתית ומצליחה להסוות את אופייה "החשמלי".

פנים הרכב

גם תא הנוסעים לא נכנע לתכתיבים אופנתיים, דוגמת עיצוב מינימליסטי ונטול מתגים, ושומר על עיצוב ותכנון מסורתיים. מערך הפיקוד דיגיטלי אבל לא תופס את החלל עם מסכי ענק אלא מסתפק במסך רוחבי, שמורכב משני מסכים שמשתלבים זה בזה.

העיצוב הכללי מרגיש קצת "כבד" ביחס לטסלה ושות' אבל מצליח לשדר יוקרה והייטק בזכות תאורת פנים מתוחכמת ושימוש בחומרי דיפון מרהיבים למראה ולמגע. לא תמצאו כאן ריפוד עור "צמחוני" ודיפוני "עץ" מפלסטיק. איכות הייצור והגימור עילית כפי שניתן לצפות מרכב ברמת המחיר הזו ובידוד הרעשים יעיל מאד בכל המהירויות. נסיעה ב־140 קמ"ש מחדירה לתא רק אוושה חרישית.

עם זאת לא ייתכן שמכונית יוקרה גרמנית ברמת המחיר הזו תציע בתשלום פריטים שמוצעים כסטנדרט בסינית שעולה שליש. כמו למשל עיסוי במושבים או סגירת ואקום של הדלתות. נמשיך להגיד את זה עד שהאסימון ייפול אצל האירופים.

החלל הפנימי מרווח, כפי שניתן לצפות מרכב שניצב על בסיס גלגלים באורך של כמעט 3 מ'. מרחב הראש לא נדיב כמו בקרוסאובר IX אבל סביר גם לנוסעים גבוהים. מרחב הרגליים טוב מלפנים ומאחור אם כי המושב האחורי מתוכנן בעיקר עבור שני מבוגרים. מושבי הספורט הקדמיים נוחים ותומכים היטב אבל מסעד המושב האחורי ממוקם בזווית די אנכית ואינו נוח לנסיעות ארוכות.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש מתוכננת היטב וקל להתרגל לנהיגה בזכות כמות סבירה של מתגים פיזיים ומתגי מגע לשליטה על מערכות חיוניות, אם כי השליטה על פתחי האוורור עדיין מסתתרת בתפריטים שעל המסך.

האבזור התקני בדגם ה-M60 מכובד וכולל מערכת קול לאודיופילים, גג פנורמי עם כיסוי חשמלי נגלל ומערך עזרי נהיגה מתקדמים, שמבצעים לא מעט ממשימות הנהיגה המתישות כמו שיוט אוטונומי בפקקי תנועה.

תא מטען

תא המטען רחב ועמוק יחסית ועם נפח של 490 ליטר ניתן להטעין לתוכו סט של מזוודות בגודל מלא או כמה תיקים של מקלות גולף. עם זאת את אופני ההרים שלכם תצטרכו להתקין באמצעות מנשא על הגג.

ה-I5 נמכרת בישראל בגרסה "מתונה" עם מנוע אחורי בודד בהספק של 340 כ"ס או בגרסה כפולת מנועים שנושאת את הסימול המחייב M60 - רמז לכך שתוכננה בחטיבת הספורט של ב.מ.וו. ל-M60 שהתייצבה למבחן יש שני מנועים עם הספק מירבי מרשים של 601 כ"ס ומומנט מירבי של עד כ-83 קג"מ, והיא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות.

ה-I5 מצוידת בסוללה בקיבולת מתונה יחסית של 84 קילוואט-שעה, שהטווח הנקוב שלה בגרסה החזקה הוא עד 497 ק"מ. יש בפלח המחיר הזה, ומתחת לו, דגמים עם סוללות גדולות יותר וטווח גדול משמעותית, כולל שתי הגרסאות של טסלה S המתחרה וה-EQE של מרצדס. עם מזגן פועל ברציפות ושימוש תכוף במצב "בוסט" (ראו בהמשך) - כי בשביל מה קונים M60 אם לא בשביל ליהנות - אפשר לצפות לטווח ריאלי שנע סביב 400 ק"מ ואולי פחות.

כאמור יש כיום בפלח החשמלי המיוחס הזה מתחרות מהירות לא פחות עם טווח גדול יותר. אבל טרם נתקלנו בפלח במכונית חשמלית, שהיא כה מגובשת ומהנה לנהיגה.

על הכביש

ל־I5 יש מתלי אוויר נשלטים אלקטרונית, מנגנון שמפצה על נטיית הגוף, והרבה אלקטרו-מכאניקה מחוכמת שמנתבת את המומנט לגלגלים הנכונים בזמן הנכון. הוסיפו לכך הגה מהיר ומאוזן ובלמים נשכניים וקיבלתם מכונית שגורמת לנהג לשכוח את ממדיה ואת משקלה על כבישים מפותלים. מתלי האוויר עושים עבודה טובה בניטרול זעזועים למעט על פסי הרעדה עירוניים, שגורמים להם להגיב בצורה נוקשה.

מחשב המנוע מציע כמה מצבי נהיגה, שהמתונים שבהם מאפשרים להתנהל עם הרכב כמו נהגים נורמטיביים בעיר ובכבישים עמוסים. מצבי הספורט כבר משחררים את הרסן ומאפשרים לרכב לייצר תאוצות שהודפות את הנוסעים לאחור, גם בעליות. מי שמחפש דרמה ילחץ על ידית ה"בוסט", שממוקמת משמאל להגה, ומשחררת את מלוא פוטנציאל המנוע ומעיפה את הרכב לעבר האופק בקצב מבהיל בכל נגיעה בדוושה. למרבה המזל המצב הזה זמין רק לפרקי זמן של כמה שניות בכל פעם, כך שלנהג יש מספיק זמן לשקול האם הוא באמת רוצה להסתבך בצרות.

מחיר

מחיר גרסת הבסיס החד-מנועית של ה-I5 מתחיל בכ-580 אלף שקל, וגרסת ה-M60 שנבחנה כבר מתחילה ב-850 אלף שקל. זה תמחור שאפתני, אפילו למכונית יוקרה של ב.מ.וו, שמציב את הרכב מול כמה מתחרות אימתניות כולל פורשה טייקן וטסלה S הסופר-מהירה. בשורה התחתונה, זו מכונית שתגרום הנאה גם לנהגים טהרנים, שנשבעו שלעולם שלא יישבו מאחורי ההגה של מכונית חשמלית.

חלק מהמתחרות

טסלה מודל S "פלייד"

730 אלף שקל לטסלה S גרסת PLAID, מאובזרת במערכות בטיחות מתקדמות. הספק כולל של מעל 1000 כ"ס ותאוצה ל־100 ב־2.3 שניות. תא מרווח אך פחות מפואר.

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ
 טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

פורשה טייקן 2024

835 אלף שקל לגרסת הבסיס של פורשה טייקן המחודשת. הספק כולל של 435 כ"ס, זינוק ל־100 ב־4.8 שניות וטווח סוללה של עד 680 ק"מ. תא הנוסעים עבר שיפור מקיף.

טייקן 2024 / צילום: יח''צ
 טייקן 2024 / צילום: יח''צ