גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו מכונית שתגרום הנאה גם לנהגים טהרנים, רק חבל שהתמחור שלה כה גבוה

הגרסה החזקה של I5 החשמלית מצדיקה את התואר "ספורט סלון" ● היא משלבת בין איכות נסיעה ותא נוסעים של מכונית מנהלים יוקרתית לבין ביצועים אימתניים ● חבל שהמחיר מציב אותה בליגה אחרת ● מבחן דרכים

ב.מ.וו I5 M60 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו I5 M60 / צילום: יח''צ

רבים בתעשיית הרכב האירופית עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות במלחמת הסחר החדשה, שנפתחה בשבוע שעבר בין האיחוד האירופי לבין סין. לכאורה היצרניות האירופיות ירוויחו מהחלטת נציבות האיחוד להיערך לקראת הטלת מכסי עונשין על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין החל מסוף 2024, אבל המצב בשטח מורכב יותר. בפועל ליצרניות אירופיות רבות יש אינטרסים כלכליים בסין שעלולים להיפגע. היצרניות הגרמניות מייצאות לסין מדי שנה כרבע מיליון כלי רכב ומייצרות שם מיליונים, הן עבור השוק המקומי והן עבור יצוא לאירופה.

מבחן דרכים | האבזור נדיב, העיצוב נאה אבל המחיר של הרכב הזה מנצח
מבחן דרכים | מסך ענקי ומחיר תחרותי: האלטרנטיבה האטרקטיבית לטסלה 3
מבחן דרכים | למי שמעריך הנאה מנהיגה, הרכב הזה הוא אופציה נדירה

אחת הדוגמאות היא ב.מ.וו I5 החשמלית החדשה. המכונית מיוצרת גם במפעל באירופה וגם במפעל סופר-מתקדם בסין, שבו השקיעה ב.מ.וו מאות מיליוני דולרים. שני קווי הייצור חולקים ביניהם רכיבים ואם ממשלת סין תחליט להטיל מכסים נגד יצרניות אירופאיות שרשרת הייצור תיפגע.

עיצוב חיצוני

בניגוד לשלל החשמליות הסיניות היוקרתיות, עם העיצוב האווירודינמי הקיצוני, ה-I5 שומרת על מראה "גרמני" מוצק. זו מכונית ארוכה, עם קצת יותר מ-5 מ' בין הפגושים, ויש לה פרופורציות סדאן קלאסיות עם זנב ארוך יחסית למקובל בפלח ועמודי גג אחוריים בזווית מתונה. פרופיל הצד שמרני למעט עיטורים מבריקים במפתני הדלתות וחישוקים גדולים בעיצוב ייחודי בתחתית הדלתות. הזנב מזכיר את סדרה 5 היוצאת וגם עיצוב החרטום טיפוסי למותג ושומר על שכבת מצנן (גריל) כפולה וגדולה, שאופיינית לב.מ.וו. בחרטום ממוקמים פנסים בעיצוב המוכר של המותג ותחתם פגוש ספורטיבי עמוק עם פתחי אוורור גדולים ומושחרים. בסה"כ המכונית סולידית ויוקרתית ומצליחה להסוות את אופייה "החשמלי".

פנים הרכב

גם תא הנוסעים לא נכנע לתכתיבים אופנתיים, דוגמת עיצוב מינימליסטי ונטול מתגים, ושומר על עיצוב ותכנון מסורתיים. מערך הפיקוד דיגיטלי אבל לא תופס את החלל עם מסכי ענק אלא מסתפק במסך רוחבי, שמורכב משני מסכים שמשתלבים זה בזה.

העיצוב הכללי מרגיש קצת "כבד" ביחס לטסלה ושות' אבל מצליח לשדר יוקרה והייטק בזכות תאורת פנים מתוחכמת ושימוש בחומרי דיפון מרהיבים למראה ולמגע. לא תמצאו כאן ריפוד עור "צמחוני" ודיפוני "עץ" מפלסטיק. איכות הייצור והגימור עילית כפי שניתן לצפות מרכב ברמת המחיר הזו ובידוד הרעשים יעיל מאד בכל המהירויות. נסיעה ב־140 קמ"ש מחדירה לתא רק אוושה חרישית.

עם זאת לא ייתכן שמכונית יוקרה גרמנית ברמת המחיר הזו תציע בתשלום פריטים שמוצעים כסטנדרט בסינית שעולה שליש. כמו למשל עיסוי במושבים או סגירת ואקום של הדלתות. נמשיך להגיד את זה עד שהאסימון ייפול אצל האירופים.

החלל הפנימי מרווח, כפי שניתן לצפות מרכב שניצב על בסיס גלגלים באורך של כמעט 3 מ'. מרחב הראש לא נדיב כמו בקרוסאובר IX אבל סביר גם לנוסעים גבוהים. מרחב הרגליים טוב מלפנים ומאחור אם כי המושב האחורי מתוכנן בעיקר עבור שני מבוגרים. מושבי הספורט הקדמיים נוחים ותומכים היטב אבל מסעד המושב האחורי ממוקם בזווית די אנכית ואינו נוח לנסיעות ארוכות.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש מתוכננת היטב וקל להתרגל לנהיגה בזכות כמות סבירה של מתגים פיזיים ומתגי מגע לשליטה על מערכות חיוניות, אם כי השליטה על פתחי האוורור עדיין מסתתרת בתפריטים שעל המסך.

האבזור התקני בדגם ה-M60 מכובד וכולל מערכת קול לאודיופילים, גג פנורמי עם כיסוי חשמלי נגלל ומערך עזרי נהיגה מתקדמים, שמבצעים לא מעט ממשימות הנהיגה המתישות כמו שיוט אוטונומי בפקקי תנועה.

תא מטען

תא המטען רחב ועמוק יחסית ועם נפח של 490 ליטר ניתן להטעין לתוכו סט של מזוודות בגודל מלא או כמה תיקים של מקלות גולף. עם זאת את אופני ההרים שלכם תצטרכו להתקין באמצעות מנשא על הגג.

ה-I5 נמכרת בישראל בגרסה "מתונה" עם מנוע אחורי בודד בהספק של 340 כ"ס או בגרסה כפולת מנועים שנושאת את הסימול המחייב M60 - רמז לכך שתוכננה בחטיבת הספורט של ב.מ.וו. ל-M60 שהתייצבה למבחן יש שני מנועים עם הספק מירבי מרשים של 601 כ"ס ומומנט מירבי של עד כ-83 קג"מ, והיא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות.

ה-I5 מצוידת בסוללה בקיבולת מתונה יחסית של 84 קילוואט-שעה, שהטווח הנקוב שלה בגרסה החזקה הוא עד 497 ק"מ. יש בפלח המחיר הזה, ומתחת לו, דגמים עם סוללות גדולות יותר וטווח גדול משמעותית, כולל שתי הגרסאות של טסלה S המתחרה וה-EQE של מרצדס. עם מזגן פועל ברציפות ושימוש תכוף במצב "בוסט" (ראו בהמשך) - כי בשביל מה קונים M60 אם לא בשביל ליהנות - אפשר לצפות לטווח ריאלי שנע סביב 400 ק"מ ואולי פחות.

כאמור יש כיום בפלח החשמלי המיוחס הזה מתחרות מהירות לא פחות עם טווח גדול יותר. אבל טרם נתקלנו בפלח במכונית חשמלית, שהיא כה מגובשת ומהנה לנהיגה.

על הכביש

ל־I5 יש מתלי אוויר נשלטים אלקטרונית, מנגנון שמפצה על נטיית הגוף, והרבה אלקטרו-מכאניקה מחוכמת שמנתבת את המומנט לגלגלים הנכונים בזמן הנכון. הוסיפו לכך הגה מהיר ומאוזן ובלמים נשכניים וקיבלתם מכונית שגורמת לנהג לשכוח את ממדיה ואת משקלה על כבישים מפותלים. מתלי האוויר עושים עבודה טובה בניטרול זעזועים למעט על פסי הרעדה עירוניים, שגורמים להם להגיב בצורה נוקשה.

מחשב המנוע מציע כמה מצבי נהיגה, שהמתונים שבהם מאפשרים להתנהל עם הרכב כמו נהגים נורמטיביים בעיר ובכבישים עמוסים. מצבי הספורט כבר משחררים את הרסן ומאפשרים לרכב לייצר תאוצות שהודפות את הנוסעים לאחור, גם בעליות. מי שמחפש דרמה ילחץ על ידית ה"בוסט", שממוקמת משמאל להגה, ומשחררת את מלוא פוטנציאל המנוע ומעיפה את הרכב לעבר האופק בקצב מבהיל בכל נגיעה בדוושה. למרבה המזל המצב הזה זמין רק לפרקי זמן של כמה שניות בכל פעם, כך שלנהג יש מספיק זמן לשקול האם הוא באמת רוצה להסתבך בצרות.

מחיר

מחיר גרסת הבסיס החד-מנועית של ה-I5 מתחיל בכ-580 אלף שקל, וגרסת ה-M60 שנבחנה כבר מתחילה ב-850 אלף שקל. זה תמחור שאפתני, אפילו למכונית יוקרה של ב.מ.וו, שמציב את הרכב מול כמה מתחרות אימתניות כולל פורשה טייקן וטסלה S הסופר-מהירה. בשורה התחתונה, זו מכונית שתגרום הנאה גם לנהגים טהרנים, שנשבעו שלעולם שלא יישבו מאחורי ההגה של מכונית חשמלית.

חלק מהמתחרות

טסלה מודל S "פלייד"

730 אלף שקל לטסלה S גרסת PLAID, מאובזרת במערכות בטיחות מתקדמות. הספק כולל של מעל 1000 כ"ס ותאוצה ל־100 ב־2.3 שניות. תא מרווח אך פחות מפואר.

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

פורשה טייקן 2024

835 אלף שקל לגרסת הבסיס של פורשה טייקן המחודשת. הספק כולל של 435 כ"ס, זינוק ל־100 ב־4.8 שניות וטווח סוללה של עד 680 ק"מ. תא הנוסעים עבר שיפור מקיף.

טייקן 2024 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"