פברואר המצוין של קרנות ההשתלמות: כלל בראש, ומי בתחתית?

עליות השערים החדות בתל אביב ובבורסות ברחבי העולם היטיבו עם החוסכים הישראלים • אחרי שסיימה את 2023 בתחתית הטבלה, כלל הצטיינה גם במסלול הכללי וגם במסלול המניות

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock
חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

תשואה ממוצעת של 2% במסלולים הכלליים של קרנות ההשתלמות ותשואה ממוצעת של 4.5% במסלולי המניות, זו התפוקה של הקופות הגדולות בחודש פברואר. התשואה יוצאת הדופן הגיעה אחרי שבחודש ינואר הקרנות רשמו תשואות כמעט אפסיות של 0.2% במסלולים הכלליים ו-0.3% במסלולי המניות.

האינפלציה ממשיכה להתקרר; האם בנק ישראל יפחית את הריבית? 
הוא קנה ביטקוין כשהיה שווה 20 דולר, אבא שלו אמר לו - "מה אתה דפוק, תקנה מניות טבע" 

מי שהובילה בפברואר את שני המסלולים היא חברת הפנסיה והגמל של כלל. מדובר במיני קאמבק אחרי שהחברה אכזבה את עמיתיה במהלך השנה שעברה כשסיימה בתחתית הטבלה ובפער ניכר אל מול הממוצע בתעשייה.

עם זאת, בחודש פברואר הציגה כלל תשואה של 2.21% במסלול הכללי ושל 4.87% במסלול הכללי. צמודה אליה במסלול הכללי הקרן הקטנה של אינפיניטי ואחריהןהפניקס , מור  ואנליסט  שסדרו את החמישייה הראשונה.

במקום השני בחודש פברואר במסלול המנייתי התברגה מור ואחריה הפניקס, אנליסט ומנורה . לעומתן, בתחתית שתי הטבלאות נמצאות חברות הגמל והפנסיה של מיטב  ואלטשולר שחם  שדווקא הצטיינו בחודשים האחרונים.

כאשר בוחנים טווחים רחוקים יותר, של שלוש שנים, מי שעדיין נמצאים במקומות הראשונים הם בתי ההשקעות, אנליסט (19.5% במסלול הכללי ו-30.6% במסלול המניות), מור (19.1% בכללי ו-24.2% במניות) ילין לפידות (18.5% בכללי ו-32.2% במניות), ואינפיניטי (19% במסלול הכללי).

התשואות הגבוהות בפברואר הושגו בעקבות עליות שערים חזקות בשוקי המניות בארץ ובעולם. בישראל, מדד ת"א35 עלה ב-6.3%, מדד ת"א 125 עלה ב-6.4%, מדד ת"א 90 עלה ב-7% ואילו מדד יתר 60 עלה ב-6.1%.

עליות בבורסות מסביב לעולם

בארה"ב, הדאו עלה ב-2.2%, ה-S&P 500 עלה ב-5.2% ומדד הנאסד"ק עלה בשיעור חד של 6.1%. הכוכב של החודשים האחרונים, מדד הניקיי היפני, עלה בשיעור חד במיוחד של 8.6%.

גם באירופה נרשמה מגמה חיובית כשה-DAX הגרמני עלה ב-4.2%,ה-CAC הצרפתי עלה ב-3.5% וה-Eurostoxx 50 עלה ב-4.9%.

לעומת שוק המניות, באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל נרשמו עליות מתונות (מדד התל בונד 20, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 עלו בשיעורים של 0.5%, 0.5% ו-0.6% בהתאמה), אולם גם הן תרמו לתשואה של הקופות. מנגד, תיסוף השקל גרע כ-0.3% מתשואות הקופות.