גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?

להצטרף לטרנד האחרון שכבש את וול סטריט עשוי להיות יותר מורכב משחשבתם

הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock
הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock

 

 

שתי חברות שניצבות בחזית תנופת הבינה המלאכותית, אנבידיה וסופר מיקרו, צברו רווחים פנומנליים. אולם חלק מקרנות הסל האמריקאיות (ETF) המתמחות בבינה מלאכותית ובטכנולוגיות חדשניות ו"משבשות" משתרכות כל כך מאחורי המניות הללו, שאי אפשר לנחש שהן מחזיקות גם בהן.

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע
חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

זו הסיבה שאי אפשר פשוט לומר "הבינה המלאכותית לוהטת כרגע, אז אני פשוט אקנה קרן של בינה מלאכותית". כי כשמניות כמו אנבידיה וסופר מיקרו עולות בערכן כפי שזינקו לאחרונה (78% ו־298%, בהתאמה, עד כה השנה), קרנות מתמחות עשויות למצוא עצמן מפגרות מאחור, מטבע הדברים.

הלקח כאן הוא שהדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר.

רק שלוש מבין 17 קרנות הסל שמתמחות בתחומי AI וטכנולוגיה משבשת הכו את ביצועי מדד S&P 500 בשנה החולפת (מאפריל 2023). מאחר שצמיחת המדד כל כך ממוקדת בכמה מניות כוכבות, הקרנות לא מגיעות לרמות החשיפה הנדרשות כדי לזנק כמוהן.

הסיבה לכך היא שאת מרבית התשואה הכוללת בשיעור 34% במדד המוביל בשנה האחרונה תרמו אנבידיה וחברות ענק אחרות שנתפסות כמרוויחות מטרנד ה־AI, בהן מטא, אמזון ומיקרוסופט. לנוכח ריכוז הרווחים בכל כך מעט מניות, אפילו קרנות המתמקדות במיוחד באותן מניות 'מנצחות' לא נהנו בסופו של דבר מחגיגת הרווחים.

 

ככלל, התעודות וקרנות הסל לא מחזיקות בשיעורים גבוהים מדי של מניות בודדות כמו אנבידיה, כדי שאלו לא יאפילו על החזקות אחרות בקרן ולא יגיעו למשקלים שלא המנהלים ולא המשקיעים מוכנים לסכן.

זה נכון גם לקרנות מחקות פסיביות שעוקבות אחרי מדד "המשבשות" וגם לקרנות אקטיביות של בחירת מניות שמחפשות את להיטי השוק הבאים.

כמה מהקרנות מקצות משקלים זהים לכל החזקותיהן, ויש בכך מן ההגיון: אם אתם בעניין של חדשנות למה לחפש את המחט המנצחת בערימת שחת בינונית, ולא פשוט לקנות את כל ערימת השחת?

בפועל כמה מניות דוגמת אנבידיה ואחרות מתחום ה־AI ונגזרותיו רצו כל כך קדימה לפני המחנה, שכל קרנות ה"משקל השווה" נשארו הרחק בענן האבק.

האיזונים שבולמים

"אם המטרה שלך היא ניצול המומנטום, המכשיר הזה לא בשבילך, כי אנחנו במהלך ל'איזון מחדש' של הרכב ההשקעות", אמר כריסטופר גנאטי, ראש מחלקת מחקר גלובלי בוויזדום־טרי, שקרן ה־AI שלה מתנהלת בפרקטיקת 'משקל שווה' ועושה התאמות חצי שנתיות למצב שוק. הקרן מחזיקה מניות אנבידיה בהיקף של 2.2%. "אנחנו לא מספיק יודעים לצפות את העתיד כדי להחזיק נתח של 6%-8% במניה כלשהי", הסביר.

קרנות "משבשות" אחרות גמישות יותר במדיניות ההשקעה שלהן ויכולות להחזיק 4%-5% ועד 8% במניה מסוימת. ומאחר שקרן סל העוקבת אחר מדד מסוים נוהגת לבצע איזונים והתאמות כל 6 או 12 חודשים, הרי שבזמן הזה מניית אנבידיה לדוגמה כבר יכולה לחרוג מהמכסה שהקציבה לה הקרן.

למשל בקרן הסל iShares U.S. Tech Breakthrough Multisector מקציבים עד 4% למניה בודדת, אבל אם היא תחרוג מכך, לא יקטינו את הפוזיציה עד לעדכון החצי שנתי שלה ביוני.

אז למשל אנבידיה כבר במשקל 6.4% בקרן הזו, ומטא התנפחה מעבר ל־5%. לשם השוואה, במדד SP 500 אנבידיה מהווה 5% ומטא 2.5%. זה עשויה להסביר למה הקרן הזו כבר רשמה תשואה של 11.3% השנה, מובילה על המדד ב־3 נקודות אחוז.

"אם תהיה פריצת דרך מהפכנית, אפשר יהיה לראות עליות פתאומיות משמעותיות בפרק זמן קצר יותר, כאשר השוק מתמחר מחדש את ערך הפוטנציאל", אומר ג'יי ג'ייקובס, האחראי על קרנות סל ממוקדות ואקטיביות בבלקרוק, המנהלת את קרנות iShares. "ואתה לא רוצה להתאזן מחדש באופן שמתרחק מדי מההרכב הנוכחי".

לא שביל סלול בפארק

השקעה בתוך סקטור הבינה המלאכותית מעמידה אותך בדילמה: אם תקפיד על פיזור אתה עשוי לדלל את כוח העל של סופר־מניה כמו אנבידיה; אם לא תגוון, אתה מסתכן בחשיפת יתר לנפילות עתידיות בקומץ המניות שהניעו את מהלך העליות במדד המוביל. ולצד זאת בחשיפת חסר למניות קטנות אחרות שעשויות להוביל את העליות של גל החדשנות הבא.

"אנשים רוצים רווח מיידי מהחזקת ה־AI ושזה יקרה היום. אבל זה עשוי לקחת יותר זמן ממה שהם צופים והמסע יהיה רצוף מהמורות", אומר אדם בנג'מין, מנהל תיק טכנולוגיות ואנליסט מחקר בחברת קרנות פידליטי.

אני מעריך שגם אם מובילות הטרנד לא ייעלמו בקרוב, הן גם לא יישארו בפסגה לנצח, ועבור חלקן ייתכן שהמסע מטה מתחיל כבר כיום, ובסופו של דבר הן אלו ש"ישובשו".

אם נושא הבינה המלאכותית הולך להתפשט לכל פינה כמו שמצפים, ייכנסו תעשיות נוספות למעגל המרוויחות, ואולי אף יכו את הסקטורים שהיום נהנים מקרבה לליבת התחום.

לכן ייתכן שבעתיד, הדרך ליהנות מיתרונות ה־AI תהיה לא בהחזקת מניות התחום אלא בהחזקת קרן מדד כוללת של שוק המניות. כך, לא משנה מי תפרוץ קדימה את גבולות החדשנות או התשואות, אתה כבר ממילא תחזיק בה.

עוד כתבות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל