בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% • מדד שנגחאי עלה ב-1% • מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל • מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה • היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה • מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo
וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

22:00

המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות שערים. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.8%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.6% והדאו ג'ונס עלה ב-0.2%.

בלטו לחיוב מניות טסלה  ואלפאבית  שזינקו בכ-6% ו-4% בהתאמה והובילו את עליות השערים ב-S&P 500. גם מטא  קפצה בכ-3%. אנבידיה  עלתה בעליות שערים קלות של 0.9%. גם אפל  עלתה ב-1.4% ומיקרוסופט  עלתה ב-0.7%. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עמדה על 4.33% והתשואה על אג"ח לשנתיים 4.73%.

21:22

לקראת סיום המסחר בוול סטריט, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה חיובית.

אנבידיה  ממשיכה במומנטום החיובי לאחר שאנליסטים מ-Truist מעריכים אפסייד של 34% במניה. 

מניית אתר הנדל"ן הגדול בארה"ב זילו  מרכזת עניין לאחר שהתאחדות המתווכים הלאומית הגיעה להסדר עם מוכרי בתים שעלול להוביל להורדת עמלות עבור המתווכים.

מחירי הנפט מזנקים בכ-2% לשיא של ארבעה חודשים לאחר שדווח על ירידה בייצוא הגולמי מעיראק ומערב הסעודית לצד ביקוש חזק וצמיחה כלכלית בסין ובארה"ב. 

19:53

המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת. מדד הנאסד"ק עולה ב-1%, ה-S&P 500 מוסיף לערכו 0.8% והדאו ג'ונס עולה ב-0.2%.

מניית טסלה  בולטת לחיוב לאחר שהודיעה כי היא להעלות את המחיר של דגם Y שלה ב-1,000 דולר החל מחודש אפריל.

גם מניית פפסיקו  בולטת לחיוב לאחר שזכתה משדרוג בדירוג המניה שלה על ידי מורגן סטנלי ל-'עודף משקל' מ-'משקל שווה'. 

מנגד, מניית אובר  לאחר שחברת שיתוף הנסיעות הסכימה לשלם יותר מ-175 מיליון דולר לנהגי מוניות אוסטרליים כדי ליישב תביעה ייצוגית. בתביעה נטען כי אובר פעלה באופן לא חוקי במדינה.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עולה קלות ונסחרת סביב 4.34%.

18:57

בורסות אירופה ננעלו בירידות קלות: הפוטסי הבריטי השיל מערכו 0.1%, הדאקס ננעל סביב רמות הבסיס והקאק ירד ב-0.2%.

17:42

המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת. הנאסד"ק עולה ב-1.3%, ה-S&P 500 ב-1% והדאו ג'ונס מוסיף לערכו 0.4%.

מנגד, באירופה, הבורסות נסחרות בירידות קלות.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט עולים בשעה זו במעל ל-1%. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 86 דולרים.

מחיר הביטקוין עומד בשעה זו על 67,325 דולרים, לאחר שבשבוע שעבר שבר את שיא כל הזמנים כשנסחר מעל רמה של 73,000 דולרים.

15:57

מניית חברת סופר מיקרו קומפיוטר , המייצרת שרתים המסייעים ביישומי בינה מלאכותית מזנקת בחדות ביום המסחר הראשון שלה במדד S&P 500.

גם מניית אנבידיה  נסחרת בעליות עם פתיחת הועידה השנתית של חברת השבבים בקליפורניה היום - ה-GTC. הכנס יארך שבוע ומי שישא את הנאום המרכזי הוא מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג שיספק כנהוג הצצה ראשונה אל המוצרים החדשים של החברה, שבבי AI חדשים ואפליקציות שונות בעלות ביצועים משופרים, ובהינתן ההשפעה הגדולה שיש לאנבידיה על שוקי הטכנולוגיה ומניות, דבריו בוודאי יהדהדו אל השווקים בכלל ואל שוק ה-AI בפרט. 

סיבה נוספת לעליות במניה נובעת מדיווח שפורסם מוקדם יותר כי חברת ההחזקות HSBC העלתה את מחיר היעד של המניה ל-1,050 דולר מ-880 דולר למניה.

15:33

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה בעליות חדות. הנאסד"ק קופץ ב-1.4%, ה-S&P 500 ב-1% והדאו ג'ונס מוסיף לערכו 0.4%.

בולטות לחיוב מניות אנבידיה , אפל , גוגל , טסלה , וסופר מיקרו קמפיוטר 

15:18

במסחר המוקדם בוול סטריט נרשמות עליות שערים - נאסד"ק עולה ב-1.2%, S&P 500  ב-0.8% ודאו ג'ונס ב-0.2%.

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market שלה, על רקע השינויים בשוק בשנים האחרונות. 130 עובדים יפוטרו בהמהלך, מתוכם לפי הערכות כ-90 בישראל. נכון לסוף 2023, מובילאיי העסיקה כ-3,700 עובדים ברחבי העולם (עלייה של כ-200 איש יחסית לשנה קודם לכן), כך שסגירת היחידה תשפיע למעשה על כ-3.5% ממצבת כוח האדם של החברה. 

14:17

המסחר באירופה מתנהל הבוקר בעליות, מדד דאקס עולה ב-0.2%, מדד קאק נסחר ביציבות ומדד הפוטסי הבריטי יורד ב-0.2%. 

שתי מניות יחלו להיסחר היום לראשונה במדד S&P 500 - השתיים הן סופר מיקרו קמפיוטר  ודקרס אאוטדור . השתיים יחליפו את ווירפול וזיונס בנקורפ שיעברו להיסחר במדד S&P MidCap 400. 

12:39

על פי דיווחים, שתי ענקיות טכנולוגיה נמצאות במגעים לשיתוף פעולה, במסגרתו מערכת ה-AI של גוגל, ג'מיני, תוטמע במכשירי אפל כבר השנה. גורמים המכירים את הנושא אמרו לבלומברג ששיתוף פעולה כזה, אם יצא לפועל, צפוי לנער את עולם הבינה המלאכותית ואף כינו אותו "בלוקבסטר דיל". עם זאת, שיתוף הפעולה לא צפוי להיחתם עד הכנס השנתי שעורכת אפל ביוני, בו היא חושפת את המכשירים החדשים שהיא מוציאה לשוק. 

 11:05

סוק ין יונג, אנליסטית בבנק ניהול העושר יוליוס בר: "הצמיחה בהודו נותרת חזקה, למרות היות האינפלציה מעל ציפיות השוק. ההאצה בצמיחה והשיפור ביחסי החוץ של הודו ככל הנראה יובילו את ראש הממשלה הנוכחי נרנדרה מודי לניצחון בבחירות הקרובות"

האינפלציה בהודו נותרה ללא שינוי ועומדת על רמה של 5.1% משנה לשנה בפברואר, מעט מעל לציפיות השוק, זאת בשל עליית מחירי המזון (+8.7% משנה לשנה), המונעת בעיקר על ידי מחירי הירקות (+30.25% משנה לשנה). אינפלציית הליבה, לעומת זאת, ירדה עוד יותר ל-3.3% משנה לשנה בפברואר, ככל הנראה בשל ירידות במחירי הסחורות.

"עם זאת, תנופת הצמיחה הכלכלית בהודו נותרה חזקה, מה שהוביל את הממשלה להעלות את תחזית הצמיחה שלה לשנת הכספים הנוכחית המסתיימת במרץ 2024 (FY 2024) ל-7.6%, לעומת 7.3% קודם לכן. הנתונים המוקדמים מצביעים על כך שהאינפלציה במרץ צפויה להיות דומה לזו של פברואר, אם כי הקיצוץ שהודיעה הממשלה לאחרונה במחירי הגז הנוזלי (LPG) כדי לסייע בהקלת נטל העלויות על משקי הבית אמורה לתרום להורדת מחירי הדלק, מה שעשוי לגרום להאטה באינפלציה במרץ".

בינתיים, הייצור התעשייתי צמח בקצב איטי יותר של 3.8% משנה לשנה בינואר, לעומת צמיחה חזקה של 4.2% בדצמבר, עקב האטה בפעילות הייצור והכרייה. גם מגזר התשתיות צפוי לצמוח בחודשים הקרובים, שכן הממשלה פועלת על מנת לעמוד ביעד הוצאות ההון שלה, שיתמקד בהוצאות על תשתיות, כגון רכבות.

"בנושא הבחירות הכלליות הקרובות, ועדת הבחירות של הודו הודיעה כי הן יתקיימו במשך שישה שבועות החל מה-19 באפריל. מפלגת Bharatiya Janata (BJP) של ראש הממשלה נרנדרה מודי צפויה לזכות במנדט לכהונה שלישית ברציפות, לאחר שהאיצה את צמיחתה של הודו ושיפרה את קשרי החוץ".

"לאור תחזיות הצמיחה החזקות שלה, יחד עם המשכיות המדיניות הכלכלית הנוכחית והצפי להכללה במדד האג"ח העולמי, הודו ראתה זינוק בתזרימי ההון לשוק האג"ח הריבוניות שלה. התשואות של אג"ח ממשלתיות הודיות ל-10 שנים ירדו ב-13.6 נקודות בסיס מתחילת השנה, אך הן צפויות לחוות עליות על רקע המשך התזרים חזק".

10:42

המסחר באירופה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, מדד דאקס עולה ב-0.2%, מדד קאק נסחר ביציבות ומדד הפוטסי הבריטי יורד ב-0.2%. 

באסיה נרשמו הבוקר עליות שערים - הניקיי ננעל  בעלייה של 2.5%, שנגחאי עלה ב-0.1%, ההנג סנג ב-0.2% ומדד קוספי עלה ב-0.6%. 

08:40

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה חיובית. הניקיי ננעל הבוקר בעלייה של 2.5%, שנגחאי עולה ב-0.5%, ההנג סנג יורד ב-0.1% ומדד קוספי עולה ב-0.6%. 

החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בעליות קלות - נאסד"ק עולה ב-0.4%, דאו ג'ונס ב-0.1% ו-S&P 500 ב-0.3%. 

בוול סטריט יפתח השבוע שבוע די סוער שיבוא לשיאו ביום רביעי 20:00 שעון ישראל עת יודיע יו"ר הפד על החלטת הריבית. בשישי ננעלו בורסות וול סטריט ננעלו. מדד הדאו ג'ונס רשם ירידות של כ-0.5% , S&P 500 השיל כ-0.6% וסגר שבוע שני ברציפות של ירידות, הנאסד"ק ירד בכמעט 1%.

אירוע נוסף שצפוי לעורר גלים - היום יפתח בקליפורניה הועידה השנתית של אנבידיה    - ה-GTC. הכנס יארך שבוע ומי שישא את הנאום המרכזי הוא מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג שיספק כנהוג הצצה ראשונה אל המוצרים החדשים של החברה, שבבי AI חדשים ואפליקציות שונות בעלות ביצועים משופרים, ובהינתן ההשפעה הגדולה שיש לאנבידיה על שוקי הטכנולוגיה ומניות, דבריו בוודאי יהדהדו אל השווקים בכלל ואל שוק ה-AI בפרט. 

הכנס יכלול לא פחות מ-900 סשנים על השימושים ב-AI וכ-300 מצגים ו-20 קבוצות עבודה, חלקם בתוך הכנס וחלק באונליין. הכנס הזה מתקיים משנת 2009 ברציפות וכ-80,000 איש צפויים להשתתף בו. מניית אנבידיה עלתה ב-77% מתחילת השנה וב-238% בשנת 2023, בתחילת מרץ זינקה לשיא כל הזמנים (974 דולר למניה) ומאז השילה כ-10%.

בשולי עונת הדוחות, השבוע צפויים להתפרסם הדוחות של נייקי ו- FedEx.

היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?  

בשוק החוב בארה"ב נרשמו בשישי עליות בתשואות, תשואת האג"ח לעשר שנים עלתה ל-4.3% ותשואת האיגרת לחמש שנים עלתה ל-4.32%. 

אלכס זבז’ינסקי הכלכלן הראשי של מיטב כתב בסקירות ש"שוק האג"ח האמריקאי איבד ביטחון בתרחיש שהנחה אותו בחודשים האחרונים של תחילת ירידה בריבית עד אמצע השנה והגיב בעוצמה גדולה להפתעה יחסית מינורית באינפלציה. עליית התשואות באג"ח לשנתיים ול-5 שנים היו בשבוע שעבר החזקות ביותר מאז מאי 2023".

"השווקים מתמקדים בנתוני האינפלציה, אך נזכיר שב-5 מתוך 6 פעמים האחרונות בהם ה-FED הוריד את הריבית, זה לא קרה בגלל האינפלציה, אלא בגלל היחלשות בכלכלה. הנתונים האחרונים משקפים סימני חולשה מתגברים".

ב שוקי הסחורות והמטבעות - מחירי הנפט נסחרו בשישי האחרון ביציבות. מחיר הנפט האמריקאי נסחר ב-81 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט ב-85 דולר.

המטבעות הדיגיטליים השילו ב-7% מאז שנגעו בשיא בשבוע שעבר: הביטקוין נסחר כעת ב-68,600 דולר, והאת’ריום ב-3,600 דולר.

בעוד 40 יום זה קורה: האירוע שכל תעשיית הקריפטו מחכה לו 

מאקרו - בחודשיים הראשונים השנה עלו המכירות הקמעונאיות בסין ב-5.5%, לעומת צפי של 5.2%, מדד היצור התעשייתי טיפס ב-7% (5%). 

מחר יפרסם הבנק המרכזי של יפן את החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שהבנק יעלה את הריבית בפעם הראשונה מזה 17 שנה. 

בארה"ב, ביום שלישי תחל פגישת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב. הפגישה תארך יומיים ובסיומה, ברביעי 20:00 שעון ישראל תתפרסם החלטת הריבית. הריבית עומדת עתה על 5.25%-5.5%.

מעט מאד אם בכלל מצפים להורדת ריבית, המשקיעים מקווים לדברים ברורים יותר שיצאו מפיו של יו"ר הפד ג’רום פאוול לגבי תזמון הורדת הריבית. כעת התחזית עומדת על יולי. המשקיעים ישימו לב גם למה שנקרא ה"דוטס פלוט" - התחזית של 19 חברי הפד לגבי הריבית ומתי? הדוט פלוטס אינה תחזית רשמית, אך נותנת משהו לגבי עמדת או השקפת חברי הפד.

השבוע גם יתפרסמו על ידי לשכת הסחר מספר התחלות הבניה. הקונסנזוס עומד על 1.44 מיליון בחישוב שנתי, לעומת 1.33 בשנה הקודמת, אחר כך יתפרסמו מכירות הבתים הקיימים, התחזית עומדת על 3.95 מיליון בתים בפברואר, מעט יותר מינואר, 4 מיליון.

בעוד שכל עיני המשקיעים במניות נשואות לוול סטריט או לבורסות הגדולות במערב אירופה,  זבז’ינסקי ממיטב מכוון אותנו למחוזות אחרים: "יש שוקי מניות זולים בהרבה מארה"ב שמשיגים ביצועים טובים ממנה", הוא כתב, "הבורסות של מזרח אירופה עקפו משמעותית את S&P 500 בשנה האחרונה, כמו גם הבורסה ביוון ובאיטליה".

"מכפילי הרווח במדינות אלה הם בין מחצית ועד שני שליש מהממוצע ההיסטורי שלהם. לכל מדינה יש סיפור אחר. איטליה לדוגמה - כלכלתה צמחה בשנה שעברה ב-0.9% יותר מאשר צרפת, גרמניה וגוש האירו כולו. הממשלה מקדמת שורה של רפורמות, היא מקבלת מגוש האירו את חבילת המימון הכי גדולה באירופה לפרויקטים בתחומי התשתיות, האנרגיה, הטכנולוגיה ועוד בסך של כמעט 200 מיליארד אירו".

"מכלול של גורמים דוחף את הבורסה של איטליה לעליות חזקות לאחרונה. איטליה ומדינות אחרות שציינו עשויות להיות יעד לפיזור מסוים בתיקים מהמדדים היקרים בארה"ב".

אחת הדרכים לצפות או לחזות האם מתקרב מיתון היא צפייה בעקום התשואות. כך עושה הפדרל ריזרב של ניו יורק מזה 60 שנה. בכל חודש מנתח הפד של ניו יורק את הפער (spread) בין תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים לבין תשואת שטרות האוצר הממשלתיות לשלושה חודשים (T-biils) כדי לקבוע את הסיכוי למיתון בארה"ב בעתיד הנראה לעין.

לרוב, באופן נורמלי, שיפוע עקומת התשואה (yield curve) עולה משמאל לימין -  תשואת האג"ח לעשר שנים גבוהה יותר מזו ל-3 חודשים, או זו של שנה אפילו. התשואות עולות עם הזמן לפדיון.

אבל, כעת, עקום התשואות אינו "נורמלי", או במילים אחרות, התהפך, כלומר תשואת האג"ח הקצרה עולה על תשואת האג"ח שתפדה בעוד זמן ארוך. כשכך קורה, זהו סימן שהמשקיעים מודאגים ממה שעומד לקרות בכלכלה בזמן הקרוב.

אמנם זהו לא מדע מדוייק - אבל לפי האתר Motley fool, לכל מיתון שקרה מאז מלחמת העולם השנייה, קדם היפוך שכזה בעקום התשואות. ולפי נתוני הפד של ניו יורק, ההסתברות שארה"ב תכנס למיתון עד פברואר 2025 היא 58%, וזוהי אחת ההסתברויות הגבוהות ביותר מזה 42 שנה. רק פעם אחת, מציינים באתר, ב-65 השנים האחרונות הנתון-צופה-מיתון הזה טעה, ויש לו הצלחה מלאה ב-58 השנים האחרונות, מאז 1966, בכל פעם שההסתברות למיתון היתה 32% או יותר, היה מיתון בארה"ב.