גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השכונה המבוקשת של רמת גן כורעת תחת עומס הפקקים

עם מיקום מרכזי וקרבה לפארק הירקון, שכונת חרוזים ברמת גן הפכה לשכונה מבוקשת מאוד בקרב משפחות צעירות ● אלא שהביקוש הרב מביא איתו בעיות כמו עומס של פרויקטי התחדשות עירונית ופקקים כבדים ● "מאוד צפוף בין המבנים, ואי אפשר להתחמק מרעש הבנייה באתרים"

שכונת חרוזים רמת גן / צילום: שלומי יוסף
שכונת חרוזים רמת גן / צילום: שלומי יוסף

מאז החלו להיבנות בארץ פרויקטים של התחדשות עירונית, שכונות רבות שינו את פניהן ואף הכפילו את כמות האוכלוסייה שמתגוררת בהן. לפי נתוני מדלן, השכונה שהתווספו בה הכי הרבה יחידות דיור (יח"ד) בארץ במסגרת התחדשות עירונית, ובעיקר תמ"א 38, היא שכונת חרוזים ברמת גן, השוכנת בין מתחם הבורסה לפארק הירקון.

ליד הים עם בריכת מי מלח: בכמה נמכר דו משפחתי בראשון לציון? 
בלעדי | מינוי חדש: זה יהיה האיש החזק בשוק הנדל"ן של תל אביב 

השכונה הפכה למבוקשת במיוחד בקרב משפחות צעירות שמחפשות איכות חיים גבוהה ורוצות לגור במרחק הליכה מפארק הירקון.

בתוך שנים ספורות השכונה גדלה משמעותית, והיא אף צפויה להכפיל את עצמה בשנים הקרובות - בעיקר בשל מספר רב של פרויקטי תמ"א38/2 (הריסה ובנייה מחדש).

לפי נתוני עיריית רמת גן, 25% מהמבנים בשכונה כבר השלימו תהליכי התחדשות עירונית, ובשנים הקרובות 51% מהמבנים יסיימו התחדשות עירונית. עד היום התווספו כבר 740 יח"ד וסה"כ בסיום הבנייה צפויה תוספת של 760 יח"ד נוספות, ובסך הכול תוספת של 1,500 יח"ד.

 

השכונה שוכנת בחלקה הצפון מערבי של העיר, בסמוך למתחם הבורסה ולפארק הירקון. בשנים האחרונות משתנה תמהיל התושבים בשכונה שהייתה כבר ותיקה ומזדקנת.

המיקום - בסמוך לריאה ירוקה (פארק הירקון), לשכונת בבלי, למחלף ההלכה ולמתחם הבורסה - הפכו אותה למבוקשת, והיזמים פעלו בהתאם.

המחירים: מגדילה את הפער מכלל העיר

לפי נתוני מדלן, שיאניות ההתחדשות העירונית (פרויקטים שהסתיימו מאז 2021) הן שכונת חרוזים, ואחריה שכונת נגבה ברמת גן, עם תוספת של 689 יח"ד; שכונת רמת יצחק ברמת גן עם תוספת של 674 יח"ד; מרכז הרצליה עם תוספת של 625 יח"ד; מרכז חדרה, עם תוספת של 555 יח"ד; רובע ו' באשדוד עם תוספת של 529 יח"ד; ושכונת נווה שאנן בתל אביב עם תוספת של 517 יח"ד.

עדות לפריחה שבה נמצאת השכונה ניתן לראות במחירי הדירות בה - שגבוהים משמעותית מהמחירים ברמת גן בשנים האחרונות. המחיר הממוצע בשכונה עומד כיום על 3.4 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל בממוצע בכל רמת גן. ב־2020 מחיר הממוצע לדירה בשכונה עמד על 2.8 מיליון שקל, לעומת ממוצע של 2.3 מיליון שקל בכלל רמת גן.

כיום ישנן 63 דירות למכירה בשכונה ומתוך 87 עסקאות שנעשו בשנה האחרונה המחיר הממוצע למ"ר הנו 44.2 אלף שקל. השכירות הממוצעת לפי מדלן היא 8,299, בחודש.

 

מנכ"ל מדלן טל קופל מסביר כי אמנם השכונה מבוקשת בגלל המיקום והריאה הירוקה שבה, אך מצד שני הבנייה בה עוד בעיצומה - והתושבים חיים בתוך אתר בנייה. לדבריו, "אף שהיא אינה גדולה במיוחד, שכונת חרוזים היא שיאנית תוספת הדירות בתמ"א 38. העובדה שהיא אחת משכונות המגורים הבודדות שגובלות בפארק הירקון, הפך אותה במהירות משכונת מעמד ביניים מנומנמת לזירה נדל"נית צפופה, שבה מתחדשים רחובות שלמים.

"עם זאת, התשתיות בשכונה לא טופלו באותה מהירות, ותושבי השכונה נתקלו ונתקלים במגוון בעיות, החל מצפיפות יתר והעובדה שהם חיים הלכה למעשה בתוך אתר בנייה - רעש, אבק וחסימות כבישים - וכלה בפקקים כבדים מדי בוקר ואחר הצהריים ומחסור בבית ספר יסודי בשכונה".

הקונים: "עוברים מרמת אביב ומהצפון הישן"

צח בן בסט, מנהל משרד תיווך מור נכסים ברמת גן, וגם שוכר דירה בשכונה עם משפחתו, מספר על הריאה הירוקה של הפארק בשילוב בנייה חדשה שיצרה ביקוש גבוה בקרב משפחות צעירות בעיקר מצפון תל אביב.

לדבריו, "מי שגר בשכונת חרוזים הם צעירים שרוצים שקט בלב העיר, וגישה לפארק הירקון שזו ריאה ירוקה מדהימה במרחק דקות הליכה. השכונה עולה במחירים כי יותר ויותר מכירים אותה, ועוברים אליה מרמת אביב ומאזור בבלי והצפון הישן של תל אביב.

"הרבה פשוט לא ידעו שיש ממנה גישה לפארק הירקון וליער מדהים - זה לא יאמן שזה במרחק 10 מטר מהבית שלך. גם בשכונת הוותיקים הסמוכה, המחירים עולים. בעלי הנכסים שם אומרים שאם בחרוזים כבר 45־50 אלף שקל למ"ר', אז בשכונה שלהם צריך לקחת 52 אלף שקל למ"ר.

"בוותיקים יש גם הרבה בתים פרטיים. אנחנו משווקים שם למשל מגרש בשטח של 450 מ"ר עם 'בית סבתא' בשטח של 110 מ"ר במחיר של כ־9 מיליון שקל. שכירות על בית כזה היא לא ממש גבוהה והוצאת היתרי בנייה לוקחת כשנתיים, כך שסביר שמי שיקנה את השטח יצטרך לשלם גם משכנתה. המחירים בשכונה מאוד התייקרו, גם בשכירות: דירות 4 חדרים עולה 9,000־10,000 שקל לחודש - תלוי בגודל והאם יש נוף לפארק".

לגבי המעבר של תל אביבים לשכונה מסביר בן סט כי "יש לגור ברמת גן, ויש לגור בחרוזים, ורואים את זה באנשים שבאים לכאן - אין סיכוי שהם יגורו במרכז רמת גן. וגם בשכונה פה לא תמיד קל להם - בערב יש רעש נורא ואיום של תנים מהפארק. הם הולכים בחבורות ומעירים את הכלבים. בערב אני מרגיש בטוח בפארק, אבל אני כן ערני ודרוך כשאני שם".

התחבורה: "מצלמים ריאליטי מהפקקים"

בן סט מספר גם על בעיות התנועה, הצפיפות והעומס בשכונה. לדבריו, "השכונה עברה התחדשות עירונית בטעם לא טוב. מאוד צפוף בין המבנים, ואי אפשר להתחמק מרעש הבנייה באתרים. במקביל העירייה מקימה שביל אופניים לכיוון איילון צפון וזה תוקע את כל השכונה בכל שעות היום.

"שביל אופניים זה מגניב ויפה, אבל כרגע יש שם פקקים נוראיים לכיוון תל אביב או איילון צפון. מאבא הלל לכיוון ביאליק - הכל תקוע בפקק. יש קבוצה של תושבי השכונה שמצלמים את המצב כל הזמן - ממש ריאליטי שלהם עומדים בפקקים. זה לא טוב כי מי שקונה במחירים הגבוהים - קשה לו לקבל את זה שהוא צריך להיתקע בפקקים כאלו".

בן בסט מוסיף כי "אחד היתרונות של השכונה זה הכניסה לאיילון צפון - שתי פניות ואתה שם. אני צופה שבתקופה הקרובה רק מחירי השכירות בשכונה יעלו ולא מחירי הקנייה. אנשים יהיו מוכנים להוסיף 1,000־2,000 שקל לחודש כדי לגור בדירה עם ממ"ד".

העתיד: "המחירים ימשיכו לעלות"

המתווך איל כץ מסקיי וויו נכסים, מספר שהוא ומשפחתו עזבו לאחרונה את השכונה בגלל הבעיות בה. לדבריו, "אני ומשפחתי גרנו עד לפני שלושה חודשים בשכונת חרוזים במשך 4 שנים וחצי.

"אני מכיר את השכונה נהדר וגם תיווכתי קצת נכסים בה. הגענו לחרוזים משכונת בבלי בתל אביב, ועברנו ממנה כי נהיה קשה עם הפקקים ואתרי הבנייה, ובגלל שרצינו מרחבים. החלטנו שלא משלמים סכומים מטורפים של 12 אלף שקל בחודש על מגורים באתר בנייה ועברנו למושב ליד שוהם.

"אני בטוח שיש עוד תושבים שעוזבים את השכונה, אבל היא מאוד מבוקשת ויש גם הרבה שנכנסים לגור בה. אין ספק שזו שכונה לחזור אליה בעוד שמונה שנים כשתסתיים הבנייה של ההתחדשות העירונית.

"בשנים האחרונות הרבה שכבות חזקות באוכלוסייה נכנסו לגור בשכונה בגלל המבנים החדשים, ויש מיני פנטהאוז ודירות גן גדולות. בדירות המיוחדות שכירות חודשית של דירת ארבעה חדרים יכולה להגיע ל־12 אלף שקל. הגענו לשכונה כשהמחירים של דירות ארבעה חדרים עמדו על 7,000־8,000 שקל לחודש ופתאום כבר מבקשים 12 אלף שקל".

בשונה מבן בסט שהעריך שרק מחירי השכירות בשכונה יעלו בתקופה הקרובה, כץ חושב שגם מחירי הקנייה יעלו, משום שההיצע נמוך ביחס לביקוש. לדברי כץ, "שכונת החרוזים מאוד מבוקשת וקטנה יחסית אז הביקוש גבוה מההיצע ואני לא מאמין שהמחירים שם ירדו".

תגובה: "העירייה פועלת לאפשר שגרת חיים"

מעיריית רמת גן ציינו לגבי ריבוי אתרי הבנייה בשכונה כי "העירייה פועלת רבות בנושא, בשיתוף פעולה עם הקבלנים, במטרה לאפשר שגרת חיים לצד העבודות בשכונה. בתוך כך העירייה מבצעת פיקוח על הקבלנים בשכונה ביתר שאת, ומוודאת כי הם עומדים בהנחיות ובכללים בנושא.

"חברת נתיבי איילון מקדמת את פרויקט אופני־דן שיחבר בין חמש ערים בגוש דן בשבילי אופניים באורך כולל של 19 ק"מ, בשיתוף עם עיריית רמת גן. העבודות בשכונת חרוזים מתבצעות בימים אלו ועתידות להסתיים בעוד שלושה חודשים.

"בסיום העבודות יוחזר נתיב הנסיעה שנחסם בשל העבודות לשימוש הציבור. עיריית רמת גן מעדכנת באופן תדיר את תושבי השכונה והאזור כולו על התקדמות העבודות והשינויים בתנועה, ובוחנת כל העת כיצד ניתן להקל על המצב התחבורתי באזור בתקופת העבודות. לאחרונה אף דרשה שינוי של הסדר התנועה במטרה לנסות ולהקל על התושבים.

"צר לנו על חוסר הנוחות הזמני שנגרם לתושבים כתוצאה מהעבודות אבל החזון התחבורתי של גוש דן מחייב ביצוע עבודות מסוג זה".

עוד כתבות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"