גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משלחת ישראלית-אמריקאית הגיעה לבית הלורדים כדי לדבר נגד UN Women

המשלחת לבריטניה כללה בין היתר את שגרירת ארה"ב לשעבר ליסה גייבל ואת יועצת הפנטגון לשעבר דיינה וויט ● היזמת דניאל אופק: "דוח האו"ם האחרון עשה גזלייטינג. אסור לשבת בשקט" ● ישראל מתגייסת 

המשלחת הישראלית בבית הלורדים הבריטי / צילום: איתי ראובני
המשלחת הישראלית בבית הלורדים הבריטי / צילום: איתי ראובני

 

בשבוע שעבר הגיעה משלחת מישראל ומארה"ב לבית הלורדים בבריטניה, ושם, בחסות הלורד איאן אוסטין, הוצג דוח מקיף הקורא לשינוי מדיניות ופיקוח על ארגון הנשים הבינלאומי UN Women. זאת בעקבות תגובתו הרפה של הארגון לאלימות הקשה שנקטו חברי ארגון הטרור חמאס נגד נשים ישראליות ב־7 באוקטובר.

בין משתתפי המשלחת נמנו שגרירת ארה"ב לשעבר ליסה גייבל, יועצת הפנטגון לשעבר דיינה וויט, השחקנית והזמרת לירז צ'רכי, היזם ג'ונתן בר שדה, דובר NGO Monitor איתי ראובני, יזמת האימפקט שירן מלמדובסקי סומך ואסף אדמוני מארגון איחוד והצלה. את המשלחת הובילה היזמת דניאל אופק, מייסדת קבוצת אנגל ותנועת #MeToo_Unless_Ur_A_Jew.

הדוח, שהופק על ידי הפורום ליחסי חוץ בראשות קתרין פרז־שקדם וד"ר סטפן סטפננקו, קובע כי בוצעו פשעים נגד האנושות, ומפרט שורה של צעדים שעל ארגונים בינלאומיים לבצע, ובהם חקירה מקיפה, הגברת מודעות, הקמת כוח משימה ייעודי, רפורמות פנימיות וסיוע מיידי לקורבנות.

למחרת הצגת הדוח התקיימה הקרנת בכורה בריטית לסרט התיעודי "סופר נובה" במועדון יוקרתי בלונדון. האירוע כלל פאנל מומחים שדנו בסוגיות הנוגעות לזכויות נשים ולמחדלים בטיפול בפשעי החמאס, לצד ניצולים מהטבח בנובה ובני משפחות חטופים, ששיתפו את סיפוריהם.

"הרגשתי נבגדת"

"הצביעות של UN Women פוגעת בהסברה הישראלית", קובעת אופק, בשיחה מוושינגטון הבירה. "תמיד האמנתי שצריך לדבר גם עם מי שלא אוהב אותנו, אבל ב־7 באוקטובר הארגון הזה עבר כל גבול. עם אפס תקציב הצלחנו לגייס יותר מ־400 אלף חתימות על העצומה שלנו, להגיע לכ־1.5 מיליון כניסות לאתר, ו־100 מיליון חשיפות לכל הפעילות".

אופק מזכירה כי ארגון UN Women ממומן על ידי שני מקורות: מדינות וחברות מסחריות. לכן, היא מספרת, כתבה מכתבים לרבות מהחברות. "ציינתי שם: הכוונות שלכם טובות, אבל הארגון לא עובד בהלימה להצהרות המשימה שלו או לערכים שאתם רוצים לשקף לעולם. ביקשתי מהם לעצור את המימון, וחלק אמרו שיעשו זאת. אני רואה לזה סימנים, אבל הן לא רצו לצאת עם זה לתקשורת".

לדבריה, דוח האו"ם בנושא שפורסם בתחילת החודש "ממש עושה גזלייטינג. לכן חייבים להילחם בכל החזיתות - גם בפרלמנטים". על הבחירה להתחיל את המסע דווקא בבית הלורדים היא אומרת כי "בריטניה שמה המון כסף ב־UN Women, והיא ידועה היסטורית כמדינה שפועלת למען שוויון ורושמת הישגים בתחום. לכן, חשבתי שיהיה נכון לבוא לשם, ולהפיץ את הדוח שלנו דרכם".

היזמת שירן מלמדובסקי סומך, שמחברת טכנולוגיה לעשייה חברתית, פועלת יחד עם אופק מאז פרוץ המלחמה. היא מתמחה בסיוע לנשים בסיכון שחוות אלימות, ולאורך השנים עבדה בשיתוף עם UN Women. "אחרי ה־7 באוקטובר הייתה לי איתם שיחת עבודה שגרתית לחלוטין, ודיברנו על פרויקטים בנושא סחר בבני אדם ויום הנערה הבינלאומי. הם התרשמו, ואמרו שישמחו לשתף פעולה.

"במשפט הבא שאלתי אם הם יודעים מה קרה בישראל, ואז נגמרה השיחה. באתי מוכנה לחלק הזה, לא שלפתי מהמותן, היו לי סרטונים ומצגת, אבל דקה אחרי שראינו הכול עין בעין, הם אמרו 'אנחנו לא יכולים לדבר על כך, כי זה פוליטיקה'. לא הייתה אמפטיה מצדם לכל הדברים המזעזעים. הרגשתי נבגדת, כי אני חלק מהפעילות שלהן בארץ ובעולם, ופתאום לא הייתה חמלה".

מתוך תחושת הנבגדות הצטרפה למשלחת שיזמה אופק והגיעה לבית הלורדים. "קבלת הפנים הייתה חיובית, הרגשנו שיש פתיחות לשמוע. אבל זו גם הייתה יציאה מחוץ לאקו צ'אמבר, כי נשמעו קולות אחרים - היה מי שרצה מספרים כמה נשים נאנסו, שאל איפה העדויות. הוא מייד קיבל בקלאש מהנוכחים".

גם מלמדובסקי סומך סבורה שצפוי תהליך ארוך עד לשכנוע. "המטרה היא להביא את הדוח לפרלמנטים באירופה ובארה"ב, ובהמשך לצאת גם מחוץ לעולם המערבי. הדברים מתנהלים כעת בדרך מעוותת ולא מוסרית. אם נשפיע על UN Women יתרחש אפקט הפרפר - מתחילים איתם, זה עובר לשאר הארגונים, משם לשיח הציבורי ואז נראה את השינוי".

"אנחנו דוחפים מכל הכיוונים, ורואים את הסדקים ואת ההשפעה", מסכמת אופק. "בסוף, לאף אחד מאיתנו אין את הפריבילגיה לשבת בשקט. אנחנו במצב קריטי. אנחנו חייבים לעמוד כולנו יחד נגד האנטישמיות".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מיזם "הפנתר הוורוד בעננים"
בקיבוץ שפיים הוקם מרכז השראה ויצירה לפעילויות חברתיות עבור ילדי השבט המשותף של צופי כפר עזה ושפיים, בתכנונה ועיצובה של מעצבת הפנים ברברה ברזין.

המרכז כולל מספר מתחמים, ביניהם בית קולנוע "הפנתר הוורוד בעננים", שבו המבקרים יוכלו לשבת בכיסאות מטוס אמיתיים כשהם מוקפים בחלונות מטוס ותאי מזוודות.

בתוך אוטובוס אגד שיצא משירות הוקמה סדנת מייקרים עם שולחנות עבודה, לצד זאת פועל מתחם להכנת אוכל שמבוסס על מטבחי המטוסים, ויש גם גינות תבלינים. כשתושבי כפר עזה ישובו חזרה לביתם, יועבר המרכז בשלמותו למתחם קבוע שייבחר על ידי חברי קהילת כפר עזה.

את הקונספט למרכז הגה ארז בלושטיין, איש חינוך וקיימות, אשר רתם למשימה חברות מובילות במשק כמו התעשייה האווירית, אשר תרמה חלקי מטוסים ששולבו במתחם. חברות נוספות רתמו כ-70 מעובדיהן לסייע בעבודות ההקמה.

"את עיצוב מרכז ההשראה והיצירה לקחתי בשתי ידיים יחד עם הסטאז'ריות שלי, מתוך רצון אמיתי לעזור ולתרום לקהילה בימים מאתגרים אלה", מספרת ברזין. "מימשנו את חזונו של ארז, ויצרנו עבור בני הנוער מתחם חי, דינמי ותוסס, שיאפשר להם להתנתק ולו במעט מהמסכים ולעסוק בין היתר בעבודות כפיים ובמלאכות יצירה מסוגים שונים".

מיקרוסופט ישראל
עובדות ועובדי מיקרוסופט ישראל ובני משפחתם ציינו השבוע את חג הפורים באירוע מיוחד שהתקיים בקמפוס החברה בהרצליה, בסימן "מחבקים את אנשי המילואים ובעלי עסקים מהדרום והצפון".

כל הפעילויות והמזון באירוע היו של עסקים של מילואימניקים ותושבים אשר פונו מיישובי הדרום והצפון. בנוסף, שלושה שורדי מסיבת הנובה - אמן הקרקס עדי קסם וולקוב, אמנית האיפור אלינה טובברג, ומעצבת הצמות מור כהן - העבירו פעילות לילדי העובדים באירוע.

אורט כפר סבא
תלמידי תיכון אורט שפירא בכפר סבא, יחד עם צוות המורים וההורים, אפו עוגיות ומעדנים האהובים על החטופות והחטופים שנמצאים כעת בשבי החמאס, בהתאם למתכונים שפרסמו בני משפחותיהם.

העוגיות נארזו, ולכל מארז צורף סיפורו של אחד החטופות או החטופים. המארזים חולקו לעובדות ולעובדי העירייה במטרה להעלות את המודעות לנושא.

עוגיות החטופים שאפו תלמידי אורט כפר סבא / צילום: עיריית כפר סבא

לדברי ראש העיר, רפי סער, "כל מערכת החינוך בכפר סבא נרתמה לטובת יום מעשים טובים, עם יוזמות מרגשות למען הקהילה ולמען החטופים. כולי תקווה ואני נושא תפילה להחזרתם במהרה של כולם".

עוד כתבות

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב