גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא נכשל בעשרות ראיונות, שגרמו לו לבסוף להקים חברה משלו. סודות הניהול של מנכ"ל פלייטיקה

הוא נכשל בעשרות ראיונות, שגרמו לו לבסוף להקים חברה משלו ● היום, כשהוא מנהל יותר מ-3,000 איש, אחד העקרונות שהכי חשובים לו הוא תהליך הגיוס ● זו גם הסיבה שהוא נפגש עם המועמדים בעצמו ● בשיחה עם ערן גפן מספר רוברט אנטוקול, מייסד ומנכ"ל פלייטיקה, מה בדיוק הוא מחפש בעובדים ואיך הוא מביא אותם לקצה כדי להוציא מהם את הטוב ביותר ● חצי שעה של השראה

מאסטר קלאס. ערן גפן בשיחה עם מייסד ומנכ''ל פלייטיקה, רוברט אנטוקול / צילום: אוהד רומנו, מנחם רייס
מאסטר קלאס. ערן גפן בשיחה עם מייסד ומנכ''ל פלייטיקה, רוברט אנטוקול / צילום: אוהד רומנו, מנחם רייס

 

חצי שעה של השראה עם ערן גפן · מנכ״ל פלייטיקה רוברט אנטוקול: השיטה שלי לבחור אנשים

ערן גפן, מנכ"ל G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי, בשיחה עם רוברט אנטוקול.

רוברט אנטוקול נכשל בצורה סדרתית בכל ראיונות העבודה שהיו לו בשנות ה־30 לחייו. הוא לא הצליח למצוא עבודה, עד שהגיע לראיון לתפקיד מנהל מכירות ביורוקום, ששינה את חייו.

אמנם גם אותו הוא לא צלח, לאחר שהתבשר שאין לו את ההכשרה הנדרשת, "אמרו לי שאני נחמד, אבל למכור אני לא יודע". אבל אותו הכישלון הוביל לדבר מדהים: "כשיצאתי משם הגעתי הביתה שבור, זו הייתה טראומה עבורי. בזכות הראיון הזה הקמתי סטארט־אפ ראשון".

לסטארט־אפ הזה הוא קרא פלייטיקה. היום ענקית המשחקים הישראלית כבר נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כמעט 3 מיליארד דולר עם יותר מ־3,000 עובדים, רובם בישראל.

 

היום אנחנו בפורמט שנקרא מאסטרקלאס, שבו מנהלים שכבר שוחחתי איתם בעבר חוזרים להתארח אצלי ויחד אנחנו לוקחים נושא אחד ומפרקים אותו. ממה שזכור לי, לך יש יכולת מדהימה בבניית צוות. תן לי דוגמה מתחילת הדרך בפלייטיקה על היכולת שלך לבחור אנשים.
ביררתי עליך ויש לי מידע עליך, אני לא יודע אם אתה יודע, אבל בשם גילוי הנאות, אני עובד עם פלייטיקה, אני עובד עם סלוטומניה.

"דרך אגב, אם אתה עובד איתנו, אז למה בפתיח של הפודקאסט אתה לא מזכיר את השם שלנו? אני שומע את הפודקאסט, ואני שומע המון חברות שאתה עובד איתן, אבל את פלייטיקה אתה לא מזכיר. אני מבקש לשנות את הפתיח (צוחק).

"כשהחברה התחילה אורי שחק, השותף שלי, ואני היינו צריכים לגבש צוות ועשינו הכול בעצמו. כשאני נפגש עם מישהו אני אומר לעצמי: אני יכול להיות חבר שלו? נעים לי לשבת איתו? אם לא נעים לי להיות איתו בחדר, אז לא משנה כמה מוכשר הוא, יהיה לי פחות רצון לבלות איתו, ואז העבודה לא תהיה שוטפת. זה מה שהנחה אותנו".

קרה לך פעם שגויס לחברה מישהו תותח אבל לא היה לך כיף איתו?
"לא פעם ולא פעמיים. לפעמים אתה מתאכזב מעצמך ואתה אומר 'וואלה, הוא באמת טוב אבל הוא לא בא לי בטוב'. אז מה אני אעשה? אני מעדיף להתקדם. כשאתה מסתכל על הצוות היום בפלייטיקה, אלה אנשים שעובדים איתנו מההתחלה. אנחנו בחרנו אותם ואנחנו כמו משפחה. הדבר הזה עובד. עם השנים הצלחתי למצוא את הדרך לעשות הפרדה בין חברות לעבודה, וגם אנשים שאני עובד איתם יודעים לעשות את ההפרדה הזאת".

נשמע שבהתחלה הייתה קצת שכונה.
"בהתחלה, כשהיינו עשרה אנשים, אז ברור שהכול היה יחד, מעורבב. אבל כשהחברה גדלה רציתי שזה ייעשה נכון, אז כן צריך לעשות את ההפרדה. לשמחתי בחברה שלי יודעים לעשות את זה, עובדה שרובנו עדיין יחד זו השנה ה־14".

מה עוד אתה מחפש בעובד מלבד ש"יבוא לך בטוב"?
"אנשים לא יודעים, אבל עד לפני שנה הייתי מראיין כמעט כל עובד מדרג מסוים לעשר דקות. ראיינתי עשרות אנשים בשבוע, מאות אנשים בשנה".

איך אפשר בעשר דקות לקלוט משהו?
"לא יודע".

מה אתה שואל?
"אני לא שואל על עבודה. אם אני מראיין מישהו שהוא לתפקיד R&D, מה אני יודע לשאול אותו על העבודה? אני בעצמי לא יודע לפתוח קובץ אקסל".

ומה אתה מחפש?
"אני תמיד מחפש אנשים שמתמסרים לעבודה. אני מחפש אנשים שיודעים לעבוד בצוות, אנשים שמגבים זה את זה ומנגד יודעים להתחרות. כשאתה מסתכל על החבר'ה שסביבי כבר המון שנים הם אנשים מאוד תחרותיים אבל שגם יודעים לעזור למתחרה. זה נשמע כאילו זה לא עובד ביחד, אבל זה עובד. אז כשאני מראיין מישהו במשך עשר דקות, זה לא לתפקיד הספציפי, אלא יותר ברמת הדנ"א של החברה".

"מחפש אנשים תחרותיים"

אמנון כלב, המנהל של סלוטומניה (המשחק המוביל של פלייטיקה), אמר לי שאתה שם לב לאנרגיה של הגוף, לאופן שבו אדם מתהלך במסדרונות.
"אוי, איך ידעתי שזה יעלה".

זה נכון?
"כן, אני מחפש אנשים אנרגטיים, אנשים שהולכים מהר, אנשים שחושבים מהר, אנשים שמחליטים מהר, גם אם הם טועים. מי שלא זז, קופא, מי שלא יודע לקבל החלטה - לא מתקדם לשום מקום.

"אני מחפש את האנרגיות והתשוקה. אתה לא חייב להיות הכי מבריק בעולם, זה לא מעניין אותי, אבל צריך שיהיו לך אנרגיות, שתדע להרים ולדחוף אחרים. אני לא אוהב אנשים ישנים. זה לא מתאים לפלייטיקה".

יש שני אנשים שאני מעריך במיוחד בחברה, אחד זה עופר קינברג, מנהל ההכנסות הראשי, והשני זה אמנון כלב. מעניין אותי מה זיהית בהם בהתחלה.
"תראה, אמנון הוא הבן של רופאת השיניים שלי. כשנכנסתי לפני המון שנים לטיפול אצלה, הוא נכנס ודיבר איתי 30 שניות. אמרתי לה, זה צריך להיות אצלי".

למה?
"הוא דיבר, והוא היה חד עם מחשבה מהירה. התחברתי לילד. אז אמא שלו אמרה לי: לא לא, הוא באמצע התואר. אמרתי לה: בסדר, הוא חכם, הוא ידע לעשות את שניהם במקביל. אחרי משא ומתן הוא בא ליומיים בשבוע. הבאתי אותו לפלייטיקה לפני עשר שנים והיינו חברה קטנה מאוד. היום הוא חלק מהדנ"א".

ומה הדנ"א של החברה חוץ מהאנרגטיות?
"לדעת להבחין בין עיקר לטפל. אני משתגע מאנשים שמסתכלים על דברים לא חשובים. זה הרי יותר קל. קשה לגעת באמת, בעיקר. אני גם רואה מסביבי איך חברות מבזבזות שעות וימים על דברים לא חשובים, על התעסקות בדברים שהם לא התוכן והביזנס האמיתי".

אז זה עוזר שבמהות אין לך סבלנות. כך אתה מגיע לעיקר.
"תראה, עם השנים הפכתי להיות לא סבלני כי אין לך ברירה אחרת. אתה צריך לקבל פחות החלטות, אבל ההחלטות הן הרבה יותר קשות".

אז התרבות היא להגיע לעיקר ומהר?
"כן. פחות סליידים, פחות מלל בסליידים, יותר תמונות, והכי חשוב מספרים".

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

"לא חייב להיות מספר אחת"

איך אתה יודע שעומד מולך עובד שהוא עופר קינברג הבא?
"מי שהביא את עופר זה השותף שלי אורי, והיה לי חיבור מיידי איתו. עופר הוא בחור שמסתכל על העיקר. נתתי לו מלא הזדמנויות, והוא לקח את כולן. הרגשתי שזה מישהו שיכול לרוץ איתי כל הדרך.

"אני אגיד לך מתי התאהבתי בו לגמרי. עבדנו שנה יחד והיה לנו אירוע אז אספתי אותו מהבית. הגעתי לדירה שלו, ואמרתי לו: תגיד לי, למה אתה גר בקומה רביעית במקום רועש? בוא תעבור לידי לשכונה שקטה. עופר חשב, ובאותו הערב פרסם את הדירה. למחרת הוא מכר אותה. שבועיים אחרי זה הוא קנה בית לידי. זה מה שאני אוהב. טק סיים רץ קדימה".

אם יש עובד שאתה רוצה לתהות על קנקנו, מה אתה עושה?
"אני מכניס אותו ללחץ. אני מתפקד הרבה יותר טוב בלחץ. אם תיתן לי משימה אחת ביום, רוב הסיכויים שאני אכשל בה. אם תיתן לי 20 משימות ביום, את כולן אני עובר. הרבה פעמים כדי לבדוק מישהו אתה שם אותו בלחץ. אתה מתקשר אליו, מתקיל אותו, שואל אותו שאלות, ואז אתה רואה את התפקוד שלו. אני לא עושה את זה בכוונה, זה יוצא לי טבעי".

תספר לי על מקרה שבו הבנת כמה חשוב לשים כל עובד במקום הנכון לו.
"זה א'־ב' של ניהול, כי זה ההבדל בין הצלחה לכישלון. אין אדם שיכול להתאים לכל תפקיד. הרבה פעמים כמנהלים אנחנו נכשלים כשאנחנו שמים מישהו במקום שלא מתאים לו ואנחנו מצפים ממנו. זה כמו שתיקח חלוץ ותשים אותו בשער. החלוץ הכי טוב בעולם יכול להיות שוער? כנראה שלא. עם הזמן למדנו לזהות את זה והעברנו אנשים לתפקידים שהם הצליחו בהם".

 

איך אתה קולט מוטיבציה של עובד?
"יש המון אנשים שלא רוצים להיות מספר אחת. הרבה פעמים אנחנו כמנהלים חושבים שאם עובד הוא מצוין אז הוא צריך להיות מספר אחת, ואז אנחנו עושים את הטעות הגדולה ומשכנעים אותו להיות מספר אחת. וזהו, שרפנו אותו".

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על-ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: אנחנו צריכים להתכונן לתרחיש עלטה מקומי

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח