גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, הבהיר בכנס התשתיות של גלובס: "המטרו הוא תשתית לאומית, וצריכה להיות לו חברה נפרדת" ● על אגרת הגודש: "אנחנו חושבים שבעת הזו זה לא נכון להטיל אגרות על מי שנוסע מהדרום לכיוון המרכז"

משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף
משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו רגילים שמאשימים אותנו בעיכובים, ודוגמה טובה היא ועדת האיתור לרשות המטרו" - כך אמר מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בראיון ראשון. "מרגע שנכנסנו לתפקיד אנחנו מקדמים את ועדת האיתור לרשות המטרו, קרו בדרך דברים, היה 7 באוקטובר. עכשיו אנחנו בדרך לסיים את הסאגה. יש דיונים עדיין והתייעצות, כי אחד המועמדים החליט לפרוש. אני מאמין שנקבל החלטה בימים הקרובים".

אליאב פולק ממקינזי: "פער משמעותי בפריון בישראל לעומת העולם, המחסור בתשתיות מסביר 30% ממנו" 

בן זקן דיבר עם כתב התחבורה אסף זגריזק בכנסת התשתיות של גלובס. 

תיקון חוק המטרו חזר לשולחן הדיונים - אלה הנושאים שנמצאים על הפרק
בלעדי | קאמבק ענק: הוא עזב את נת"ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?
מסתמן: זה המועמד המוביל למנהל רשות המטרו

לפני שמונית תהו רבים מה הקשר בינך - איש ליכוד, ראש המטה של מירי רגב, מארגן הליכודיאדה, יחצ"ן מסיבות - לתחום התחבורה.
"בכניסתי לתפקיד היו כל מיני אמירות על הרקע שלי, אבל אני, שגדלתי והתחנתי בעיר אשדוד, מביא איתי את כל מה עשיתי לפני שנכנסתי לתפקיד. אני גאה בהכול, ואני לא רוצה להעיד על עצמי, אבל המעשים שאנחנו עושים למען ישראל זה מה שמכתיב את סדר היום שלי. עם זה אני קם בבוקר. מה שחשוב זה לקום לעבוד למען אזרחי ישראל".

ישראל בפקק תנועה אדיר. לאגרות גודש אתם לא מסכימים, התחבורה הציבורית לא תוגברה, השרה אומרת שלא חייבים לבנות את המטרו, ולגבי הנת"צים - אתם רוצים שכולם ייסעו עליהם.
"הדברים שציינת רחוקים מהמציאות. לגבי הפקקים, המדינה חווה אותם לא מהיום. השרה מובילה מדיניות וחזון של האבים תחבורתיים וחיבור ישראל ברכבת מקריית שמונה ועד אילת.

"לגבי הנת"צים, ראינו שאם אין מספיק אוטובוסים, והנתיב עומד ריק, אין צורך להשאיר אותו ריק, אז צריך להעביר לשם את התנועה ולהגביר תדירויות של תחבורה ציבורית. 

משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף

"מאיפה נולדה השמועה שלא צריך מטרו? הייתי ראש מטה במשרד התחבורה, ובאחד הדיונים שישבנו על תקציב לגוש דן בנוסף לקו האדום, הירוק והסגול, ולאופנידן, ובנוסף למטרו שיכול להגיע ל-200 מיליארד שקל, בירכנו על כל אלה, ועלה הנושא של שביל לאופניים לילדים בבית שאן ובעפולה. זה עולה עשרות מיליוני שקלים בודדים, ואין לזה כסף. השרה שאלה, למה יש כסף למרכז תל אביב, ולפריפריה אין? אז היא אמרה שאם לא יהיו תקציבים לשבילי אופניים לילדים בבית שאן, נראה מה עושים עם המטרו. הוא אף פעם לא עצר, והוא בשלבי תכנון. ברגע שהייתה הסכמה על זה, המשכנו.

"התקציב האחרון הוא תקציב גדול מאוד, 53 מיליארד שקל שהבאנו, מתוך זה 30 מיליארד שקל לתוכנית חומש ו-2.4 מיליארד שקל לחיבור ישראל מקריית שמונה ועד אילת. 200 מיליון שקל מתוך זה לתכנון הציר לאילת. לא האמינו בזה, ואמרו שזה לא יקרה, אבל היא העבירה את זה בתקציב, ואני מאמין שזה יקרה".  

"רוצים לקדם את המטרו" 

מי החברה שתוביל את המטרו?
"אנחנו חושבים שהמטרו הוא תשתית לאומית, וצריכה להיות לו חברה נפרדת. מיטב המומחים צריכים להתעסק רק בזה, ולא בעוד קווים, עם אפס בירוקרטיה. אנחנו רואים ממינהלת תקומה איך דברים מתקדמים כשעושים אותם באפס בירוקרטיה. אחרת יש עיכובים ובזבוזי כספים וחריגות לא קטנות בתקציב, ומדובר פה במיליארדים.

"אומרים שאנחנו לא רוצים לקדם את המטרו, אבל אנחנו רוצים, ורוצים חברה מיוחדת לשם כך. בעוד שבועיים נקבל החלטה סופית בעניין".

אולי אתם רוצים למנף את האיום מעל ראשה של יו"רית נת"ע לקראת בחירת מנכ"ל חדש?
"זה לא הסגנון שלנו והשיטות שלנו. אנחנו ביחסים מצוינים עם מיה ליקוורניק. אנחנו מאמינים שאם תתקבל החלטה להקים חברה, זה לטובת הפרויקט והאזרחים".

הקו האדום בירושלים אמור היה להיפתח מזמן, ולא נראה שאתם מפגינים נחישות כלפי החברה המבצעת כפי שהפגנתם כלפי נת"ע. המסילה הרביעית מתקדמת לאט, הקווים הנוספים בגוש דן נדחו לסוף העשור. מה הפתרון?
"זה מתחבר למה שאמרתי, שצריך להקים חברות שמתמחות בדברים מסוימים. נת"ע בונה את התשתית ומפעילה, שזו אחריות גדולה. חוץ מזה, תוך כדי תנועה אנחנו לומדים לשפר ולייעל. תוך כדי הלחימה יש מחסור בעובדים. יש כאלה שחזרו לארצות שלהם, יש הסכמים שמתעכבים. אנחנו לא מקלים בזה ראש ועושים הכול כדי שפרויקטים יתקדמו".

מה לגבי עבודה בשבת? זו דרך לקדם פרויקטים, אבל נראה שבינתיים הפוליטיקה מנצחת את התשתיות.
"יש בישראל מדיניות ברורה, ויש סטטוס-קוו. לא בנו מסילות וכבישים בשבת, רק ביצעו עבודות מצילות חיים. כל השאר - עובדים ביום חול. אם הייתה המלצה שהעבודות מסכנות חיים ביום חול - יש ועדת היתרים, והיא מאשרת את העבודה".

אז המטרו לא יעבוד בשבת.
"קודם שיעבוד".

רבים סבורים שאתם עוסקים במינויים פוליטיים.
"אנשים שאני עובד איתם במשרד הם אנשים ראויים ביותר, מקצועיים, זה פשוט לעשות להם עוול לשייך אותך למפלגה כזו או אחרת. נתיבי ישראל היא אחת החברות המובילות בכל רמות הביצוע, מסירות של עבודות לפני הזמן. צריך למדוד רק ביצועים ומקצועיות ותרומה לאזרחים". 

מתגייסים למאמץ המלחמתי

מה חלקו של משרד התחבורה במאמצי השיקום ובמהלך המלחמה? בהתחלה הייתה ביקורת על כך שלא הפעלתם את הרכבת מספיק מוקדם ולא פעלה בשבת.
"פתחנו את החמ"ל כבר בשבת בבוקר, והבנו שזו מלחמה. עבדנו רק לפי הוראות פיקוד העורף ומשרד הביטחון. לא ידענו אילו צירים חשופים, יש פה אחריות. היינו ערוכים משבע וחצי בבוקר לפתיחה מלאה, אבל מכיוון שקראו לחיילים הגיבורים שלנו בנקודות ריכוז שיש בהן תחנות רכבת, והם קיבלו הנחיות לא לעלות לרכבות אלא להסעות, אז יצאו תמונות שחיילים ממתינים, ולא פותחים. זה פייק שהריצו, וזה לא נכון. הרכבות היו ערוכות. עד היום אנחנו עושים הרבה. יש טיסות חינם למפונים שנמצאים באילת, היסעים לבתי החולים, וזו רק טיפה בים. העובדים המסורים של משרד התחבורה עזבו את בתיהם והתגייסו למאמץ המלחמתי".

מדברים הרבה על חשיבות התחבורה הציבורית. היא לא תוגברה, ולא ניתנו תוספות שירות.
"אנחנו מוטרדים מזה. עושים מאמצים רבים מול משרד האוצר שיפשירו לנו תקציב, זה ישליך על הנת"צים".

אבל התקציב הותנה באגרות גודש.
"רוצים שוב להטיל על הפריפריה אגרות גודש, שיצטרכו לשלם בכל מעגל, ואנחנו חושבים שבעת הזו זה לא נכון להטיל אגרות גודש על מי שנוסע מהדרום לכיוון המרכז.

"השרה הביאה את רפורמת צדק תחבורתי, היא הכניסה 50% הנחה לתושבי הפריפריה באשכולות 1-5, שנה חינם לחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי, 33% הנחה לצעירים עד גיל 26 ולאנשים עם מוגבלות. הרפורמה תיכנס לתוקף בשבוע הבא. השליחות שלנו היא לעשות טוב לאזרחי ישראל".

*** גילוי מלא: הכנס בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד

עוד כתבות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית