רשות נ"יע צפויה לבדוק: למה מניית תמר פטרוליום קפצה יום לפני עסקת ענק

יממה לפני פרסום עסקת הענק בה רכש אהרון פרנקל נתח ממאגר הגז תמר, זינקה מניית תמר פטרוליום בצורה חריגה • למרות שהעסקה לא מחויבת בדיווח, קיימת אפשרות שמידע מהותי שנוגע לביצועה עשוי להיחשב לכאורה כמידע פנים

מתקן קידוח תמר / צילום: יח''צ
מתקן קידוח תמר / צילום: יח''צ

רשות ניירות ערך עשויה לפתוח בבדיקה קרובה באשר לשאלה האם מידע רגיש דלף בנוגע לעסקת ענק במאגר הגז תמר, והוביל לכאורה לזינוק החריג במניית חברת תמר פטרוליום  הבורסאית. חברה המחזיקה בנתח מהמאגר.

תמורת מיליארד שקל: אהרון פרנקל רוכש 3.5% נוספים במאגר תמר 
בנקים, אנרגיה ותקשורת: האנליסט מברקליס שמסמן שלוש מניות ישראליות 

ביום שני השבוע, יממה לפני שנודע על עסקת ענק בשוק הפרטי בה רכש אהרון פרנקל נתח ממאגר הגז תמר מידי שותפות בשם אוורסט של חברת הביטוח הראל וקרן תש"י, זינקו מניות תמר פטרוליום בצורה חריגה.

פרטי העסקה של פרנקל ושותפות אוורסט התפרסמו ביום שלישי, כלומר למחרת הזינוקים החדים במניית תמר פטרוליום. השותפות מחזיקה ב-3.5% ממאגר הגז תמר, והיא מכרה את הנתח תמורת כ-970 מיליון שקל לידי פרנקל. העסקה משקפת למאגר שווי של כ-29 מיליארד שקל (7.1 מיליארד דולר). פרנקל מחזיק במקביל בכ25% ממניות של תמר פטרוליום, שמחזיקה בעצמה ב-16.75% ממאגר תמר. כך שלאחר עסקת אוורסט הוא הגדיל את שיעור אחזקתו הישירה והעקיפה במאגר ל-14.5%.

בימים שקדמו להיוודעות העסקה במאגר תמר עם אוורסט, זינקה מניית תמר פטרוליום בשיעורים חריגים. ביום שני ה-18.3 קפצה המניה ב-18% ובמחזור סוער של 13.6 מיליון שקל, גבוה פי 7.5 מהמחזור היומי הממוצע בשנה החולפת במניה שעמד על 1.8 מיליון שקל. מניית תמר פטרוליום נסחרה בעליות חדות בסיכום השבוע שהסתיים ביום שני, שבו זינקה כאמור בשיעור חריג במיוחד. בסיכום אותו שבוע זינקה מניית תמר פטרוליום ב-31%.

יש לציין שהעסקה של פרנקל מול שותפות אוורסט היתה פרטית ולא באמצעות חברות ציבוריות שמחויבות לדווח לציבור על העסקה. לכן תמר פטרוליום, שכאמור לא היתה צד ישיר באותה עסקה, כלל לא מחויבת לדווח עליה. ועדיין קיימת אפשרות שמידע מהותי שנוגע לביצוע העסקה עצמה, כן עשוי להיחשב לכאורה כמידע פנים, שכן הוא מאפשר תמחור עדכני של מאגר הגז. ככל שאותו מידע "הסתובב" בשוק, ייתכן והוביל לכאורה לביצוע עסקאות חריגות במניות תמר פטרוליום ערב הפרסום.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה: "איננו מוסרים או לא מוסרים מידע על בדיקות שאנו מבצעים."