מדד בינלאומי מוביל: ישראל כבר לא דמוקרטיה ליברלית

לפי מדד מכון V-dem, הכולל מאגר מידע למדידת האופי הדמוקרטי של משטרים בעולם, ישראל הוגדרה כ"דמוקרטיה אלקטרולית" בלבד, לאחר שאיבדה את דירוגה כ"דמוקרטיה ליברלית" • הסיבה: התערבות בסמכותו של ביהמ"ש העליון לפסול חוקים במסגרת המהפכה המשפטית ומתקפות השרים על מערכת המשפט

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

לראשונה מזה 50 שנה, ישראל הוגדרה כ"דמוקרטיה אלקטרולית" בלבד באחד המדדים המובילים בעולם לבחינת אופי משטרים, לאחר שאיבדה את דירוגה כ"דמוקרטיה ליברלית". הסיבה: התערבות בסמכותו של בית המשפט העליון לפסול חוקים במסגרת המהפכה המשפטית ומתקפות השרים על מערכת המשפט. 

מדובר במדד מכון V-dem (זנים של דמוקרטיה - Varieties of Democracy), הכולל מאגר מידע למדידת האופי הדמוקרטי של משטרים בעולם.   

המדד כולל ארבע קטגוריות: אוטוקרטיות סגורות, אוטוקרטיות אלקטורליות, דמוקרטיות אלקטורליות ודמוקרטיות ליברליות. 

דוח האושר העולמי: שתי המדינות המפתיעות שנדחקו ואיך השפיעה המלחמה על ישראל?
המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

לפי הדוח, המזרח התיכון וצפון אפריקה הם האזור האוטוקרטי ביותר בעולם, כאשר 98% מאוכלוסייתו מתגוררת באוטוקרטיות. 45% חיים באוטוקרטיות סגורות כמו איראן, לוב וסעודיה; 53% חיים באוטוקרטיות אלקטורליות, כמו טורקיה ועיראק. 2% מאוכלוסיית האזור מתגוררים בתוניסיה שנמצאת בקטגוריית האוטוקרטיה האלקטורלית "האזור האפור". 2% הנותרים חיים בישראל, שכאמור איבדה את הדירוג הגבוה ביותר. 

בין המדינות שהוגדרו לצידה של ישראל כ"דמוקרטיות אלקטורליות" נמצאות פנמה, אוסטריה, קפריסין, מולדובה וארגנטינה.