בעקבות אמברגו הנשק הקנדי: המדינות שישראל באמת צריכה לחשוש מהן

הממשלה הקנדית הצטרפה לאמברגו הנשק על ישראל שהטילו כבר ספרד, בלגיה ואיטליה • קנדה אחראית רק ל־0.05% מיבוא הנשק הישראלי, אך החשש הוא שמדינות אחרות יושפעו מהמהלך

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor
נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

ברקע לחץ מצד ארגונים פרו־פלסטיניים, החליטה השבוע קנדה להטיל אמברגו נשק על ישראל, ובכך להפסיק לייצא אליה אמצעי לחימה. קנדה אמנם אינה ספקית נשק משמעותית של ישראל, ואפילו רחוק מכך, אך בתעשייה הביטחונית חוששים כי המהלך יעורר "כדור שלג מערבי", כשמדינות נוספות יצטרפו אליו.

בקנדה תיכננו מהלך דרמטי נגד ישראל. איך זה הסתיים?
מרוץ החימוש: האם אירופה "תעתיק" מישראל את כיפת ברזל?
שאלות ותשובות | טיל שיוט פגע לראשונה בישראל. זו הסכנה שנשקפת ממנו

לפי נתונים של הממשלה הקנדית, היקף היצוא הביטחוני של המדינה לישראל עמד ב־2022 על כ־15 מיליון דולר בלבד. למעשה, בין 2019־2023 היוותה קנדה 0.05% מהיבוא הביטחוני של ישראל. לצורך השוואה, ב־2022 ייצאה בריטניה לישראל אמצעי לחימה בשווי כ־53 מיליון דולר, וגרמניה בשווי 35 מיליון דולר. ארה"ב עוקפת את כולן, כשחבילת הסיוע השנתית שלה לישראל עומדת על 3.3 מיליארד דולר. אם המהלך הקנדי אכן יתרחב למדינות משמעותיות יותר, ההשלכות יהיו כבדות.

אמברגו הנשק האמריקאי

כדי להיזכר באמברגו נשק אמריקאי על ישראל לא צריך ללכת אחורה מדי בציר הזמן. לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000 החליטה ארה"ב להצטרף לאמברגו נשק מערבי שהוטל על ישראל, ולעצור את יצוא החלפים למסוקי קרב שהופעלו לביצוע חיסולים. אולם אותו אמברגו לא נמשך זמן רב, והוסר שנה לאחר מכן, לאחר אסון התאומים. המפנה של האמריקאים בעקבות הפיגועים היה כה משמעותי, שב־2003 הוקצה לישראל מענק בסך מיליארד דולר.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו / צילום: ap, Efrem Lukatsky
 ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו / צילום: ap, Efrem Lukatsky

"המשקל של ארה"ב הוא הכי חשוב עבור מדינת ישראל", אומר לגלובס ד"ר עוזי רובין, לשעבר ראש מינהלת חומה וכיום חוקר במכון בגין־סאדאת באוניברסיטת בר־אילן ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "ישראל חשופה לרכיבים מבחוץ בכל התחומים וכך גם כל המדינות, כולל רוסיה, סין ואפילו ארה"ב. כולם משתמשים ברכיבים מסחריים".

מדינה שהייתה יותר עקבית באותו אמברגו על ישראל במהלך האינתיפאדה היא בריטניה, שכיום מתנהל אצלה קמפיין של ארגון CAAT (Campaign Against Arms Trade) נגד אספקת חלקי חילוף למטוסי F-35 לישראל. לפני כחודש אף דווח בתקשורת הבריטית כי לפי מקורות דיפלומטיים, בריטניה תשקול להטיל אמברגו נשק מוחלט על ישראל, "אם צה"ל יתקוף ברפיח". לפי ארגון CAAT, מאז 2008 אישרה בריטניה יצוא ביטחוני לישראל בהיקף של כ־731.81 מיליון דולר.

החשיבות של גרמניה

מאז פרצה המלחמה ב־7 באוקטובר הודיעו כזכור כמה מדינות באירופה כי החליטו להטיל אמברגו נשק על ישראל. שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני סיפר למשל בינואר האחרון כי מדינתו החליט להפסיק את היצוא הביטחוני לישראל כבר באוקטובר. הצעד הזה התבצע אף שראשת הממשלה האיטלקית ג'ורג'ה מלוני נחשבת מקורבת לנתניהו.

לפי ארגון פאגיה פוליטיקה, איטליה ייצאה לישראל תוצרת ביטחונית בהיקף של כ־130 מיליון דולר בין השנים 2013־2022. היצוא הזה התבטא בחלקים למטוסי אימון וקרב, כך לפי מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI).

בנוסף לאיטליה הורה לפני כחודש בית המשפט בהאג לעצור את העברת החלקים למטוסי F-35 מהמחסנים של הצבא האמריקאי בהולנד לישראל. עם זאת, לגלובס נודע ממקורות המעורים בנושא כי בישראל מצאו במהרה מקורות מקבילים לאותם החלפים, ולא נוצר חוסר עקב המהלך.

איטליה והולנד אינן ספקיות משמעותיות לישראל והמהלכים שלהן לא היוו פגיעה קשה בה, אך גרמניה, שחברה עמן באיחוד האירופי, בולטת מאוד ביבוא הנשק לישראל. גם גרמניה נתונה מאז המלחמה ללחצים בינלאומיים, ומסומנת כעת כסכנה הבולטת ביותר במסגרת אותו "כדור שלג" שממנו חוששים בתעשייה הביטחונית הישראלית. ביום ראשון האחרון ביקר בישראל הקנצלר אולף שולץ, במהלכו הביע דאגה מהמצב ההומניטרי ברצועת עזה. חברי פרלמנט מהשמאל בגרמניה אף יצאו לאחרונה נגד "האספקה חסרת האבחנה" של נשק לישראל, "למרות ביצוע פשעי מלחמה".

לפי דיווח בערוץ ARD הגרמני, מלחמת חרבות ברזל הביאה לזינוק בהיקף הרכש הביטחוני שמבצעת ישראל מגרמניה לכדי כ־350.97 מיליון דולר - מספר הגדול פי עשרה מההיקף ב־2022.

תלויות בישראל

לצד הצורך של ישראל ביבוא נשק ממדינות שונות בעולם חשוב לציין כי גם הן תלויות בפיתוחים הביטחוניים שמבוצעים בישראל. מכון SIPRI שבחן לאחרונה את הסחר הבינלאומי באמצעי לחימה לאורך חמש השנים האחרונות, מצא כי ישראל היא הספקית השנייה בהיקפה של גרמניה (16%), והשלישית בהיקפה של בריטניה (2.7%). בנוסף, לפי הדוח, ישראל הייתה בשנים האחרונות ספקית משמעותית של מרוקו (11%), הודו (37%) והפיליפינים (12%).

עד כמה ואם בכלל תלויה ארה"ב ברכיבים ביטחוניים מישראל? "אינני יודע", עונה בכנות ד"ר רובין. "גם אם הייתי יודע לא הייתי עונה, כי זה מידע חסוי".