גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משודרגות, גם במחיר: שתי משפחתיות חדשות נחתו בארץ

מודלים חדשים של מאזדה 2 וסקודה סקאלה נחתו בארץ, והן מוצעות במחירים גבוהים מבעבר ● מבקר המדינה קבע: ישראל לא ערוכה למעבר לרכבים חשמליים ● וגם: מתקפות בים האדום ממשיכות לפגוע באספקת הרכבים ● השבוע בענף הרכב

המשפחתיות שנחתו בארץ / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המשפחתיות שנחתו בארץ / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הדגמים המחודשים שנחתו בארץ, והתייקרו בכמה אלפים

חברת דלק רכב השיקה בישראל את מודל 2024 המחודש של מאזדה 2 הקומפקטית. הרכב עבר שינויים חיצוניים קלים בגריל, בפגושים ובחישוקים וזכה לקבל שידרוג באבזור התקני בהתאם לגרסה. כל הדגמים מצוידים במערך בטיחות אקטיבי מתקדם.

קבוצת משקיעים רוכשת את הזיכיון להפעלת יאנגו טקסי בישראל
זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס 

המנוע נותר ללא שינוי עם נפח של 1.5 ליטר, ללא טורבו, שמייצר 116 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית של 6 מהירויות.

המחירים מתחילים ב־120 אלף שקל ומגיעים לכ־130 אלף שקל, התייקרות ממוצעת של כ־5,000 שקלים.

מודל 2024 המחודש של מאזדה 2 / צילום: יח''צ

משפחתית קומפקטית נוספת שנחתה בישראל במודל 2024 המחודש היא הסקודה "סקאלה", שיובאה על ידי צ'מפיון. הרכב עבר מתיחת פנים כוללת עם עיצוב מחודש של החרטום והזנב, וקיבל תא נוסעים משודרג, שכולל חומרי דיפון חדשים, מערכת מולטימדיה מורחבת ולוח מחוונים דיגיטלי כסטנדרט.

המפרט התקני כולל גם חישוקי 16 אינץ', מערכת בטיחות אקטיבית מקיפה ועוד. להנעה אחראי כעת מנוע טורבו־בנזין בנפח 1 ליטר, עם הספק של 115 כ"ס. המחיר עומד על כ־137 אלף שקל, התייקרות ממוצעת של כ־2,000 שקלים.

סקודה ''סקאלה'' / צילום: יח''צ

מבקר המדינה: ישראל לא עומדת ביעדי המעבר לרכב חשמלי

חדירת כלי הרכב החשמליים לישראל מתוך סך כלי הרכב המורשים לתנועה מפגרת משמעותית אחר הממוצע באירופה, עד כדי 90%. כך עולה מדוח חדש של מבקר המדינה על הטיפול הממשלתי בנושא משבר האקלים, אשר פורסם השבוע.

על פי המצב כיום, שיעור הפחתת פליטות גזי החממה מסקטור התחבורה, שהוא השני בחשיבותו מבחינת הפליטות, צפוי להיות נמוך ב־2030 בכ־80% מהיעד שנקבע לשנה זו.

המבקר מצא כי כלי הרכב החשמליים מהווים רק 1.14% מכלל כלי הרכב הנעים על הכבישים בישראל, כשהיעד לשנת 2030 נקבע על 25%. על כן עולה ספק אם ניתן יהיה לגשר על הפער עד סוף העשור.

משרד האנרגיה מסר בתשובה כי לפי מודל שבנה, שיעור הרכבים החשמליים מסך הרכבים בשנת 2025 צפוי להיות 5.6%, כלומר כ־230 אלף כלי רכב. המשרד צופה כי בשנת 2027 יעמוד היחס הזה על כ־12.5%, ובשנת 2030 על כ־30% מכלל הרכבים, ו־95% מכלל הרכבים הפרטיים המיובאים.

אין הסדרה בחוק

בדוח פורטו גם ליקויים במוכנות של ישראל בתחום הטעינה החשמלית. המבקר מציין כי בדוח הקודם (2021) עלה כי קיימים בתחום זה חסמים ובהם היעדר תשתית יעילה, וקושי בהתקנת נקודות טעינה בבתים משותפים, שנובע מסיבות משפטיות. ביקורת המעקב העלתה כי "הליקוי תוקן במידה מועטה", והמצב המשפטי של עמדות הטעינה בבתים משותפים קיימים לא הוסדר בחקיקה, כנדרש בהחלטת הממשלה 208.מתקן טעינה מהירה. מחסור חמור בתשתיות / צילום: רפי דלויה

המבקר ציין כי העדכון האחרון של תקנות התכנון והבנייה, שנועד לסייע להקמת עמדות טעינה בבתים חדשים, חל רק על בניינים שהבקשה להיתר לבנייתם הוגשה ממרץ 2023, ואין בו מענה אפילו לבניינים בשלבי הקמה מתקדמים.

עוד נכתב כי ככל שתחול התקדמות בכניסת רכבים חשמליים לשוק הישראלי, הצפי הוא שיהיו ברשות הדיירים בבתים משותפים יותר מ־20% כלי רכב חשמליים, כך שהתקנות הקיימות לא יתנו מענה מספק ליעדים. בתשובה למבקר חשף משרד האנרגיה כי הוא מקדם בשיתוף רשות המסים קביעת סיווג מכס נפרד לעמדות טעינה "חכמות", שיאפשרו טעינה מנוהלת. אלה ייהנו מפטור ממס קנייה בשיעור של 19.2%. ביחס לעמדות טעינה ציבוריות לרכבים פרטיים כתב המבקר כי עד אפריל 2023 הותקנו רק 1,460 שקעי טעינה ציבוריים במימון משרד האנרגיה, שמהווים 58% בלבד מהיעד שקבע המשרד למועד זה.

רובן המוחלט של העמדות שהותקנו הן עמדות להטענה איטית, שמתאימות להטענה של כלי רכב החונים זמן ממושך. "עמדות אלה אינן מיועדות להטענה מהירה עבור נהגים שנמצאים בנסיעה ממושכת בדומה לתדלוק רכב בתחנת דלק; הן אינן מספקות רשת ביטחון לאספקת חשמל רציפה בנסיעות ארוכות ובשל כך אינן מקטינות את חרדת הטווח הנובעת ממגבלת המרחק שרכב חשמלי יכול לעבור בטעינה בודדת".

בנוסף, הדוח מציין כי משרד התחבורה לא הציג הנחיות על אופן השימוש הנאות בעמדות הטעינה הציבוריות וכלים לאכיפתן. כתוצאה, לא בוצעה הסדרה חוקית של מקומות החניה שלצידם הן מותקנות, וכל נהג יכול לחנות בהן ללא מגבלת זמן. ביחס לאוטובוסים חשמליים מציין המבקר כי משרד התחבורה מתכנן להעביר רק את האוטובוסים הציבוריים העירוניים לחשמל, שמהווים רק כ־18% מכלל האוטובוסים והמיניבוסים הנוסעים בכבישי ישראל.

בשורה התחתונה קובע הדוח כי "חלקים ניכרים מהתוכנית להפחתת פליטות גזי חממה מסקטור התחבורה שמקדמים משרדי התחבורה, הגנת הסביבה והאנרגיה נותרים בגדר המלצות או הצעות לנקיטת פעולות וכלי מדיניות… משרד התחבורה טרם גיבש תוכנית מפורטת להפחתת גזי חממה מסקטור זה, אשר משתלבת עם יתר התוכניות האסטרטגיות במשרד התחבורה".

מצוקת המלאים מחריפה בשל המצור בים האדום

המתקפות בים האדום ממשיכות במלוא העוז, ובמקביל מחריפים גם שיבושי האספקה של כלי רכב חדשים, שמיובאים מהמזרח הרחוק. יבואנים מדווחים כי יצרנים רבים מקוריאה, סין ויפן מעכבים כיום את האספקה של כלי רכב לישראל ו/או מקטינים את הכמויות.

זאת, בשל העומס הגובר על קווי הספנות להובלת רכב מהמזרח, והעיכובים המצטברים שנובעים מהצורך לפסוח על תעלת סואץ ולהקיף את כף התקווה הטובה במסלול עוקף אפריקה.

בנוסף, קיימים שיבושים לוגיסטיים שנובעים מהעובדה שרוב כלי הרכב מהמזרח נפרקים בנמלים שונים באירופה ומועברים משם באוניות "גישור" לנמלי מזרח הים התיכון, כולל בישראל. עיקר המחסור מורגש דווקא בדגמי בנזין והייבריד ופחות בפלח החשמלי - בו לרוב היבואנים עדיין יש מלאים, שנבנו בסוף 2023 כהכנה לעליית מס הקנייה בינואר.

מכוניות סיניות נפרקות בנמל חיפה / צילום: יח''צ

האספקה לליסינג תצומצם

בענף אומרים, כי למרות שהצפי לרכישות רכב חדש ברבעון השני נמוך משמעותית מהממוצע השנתי בשל התמשכות הלחימה והמצוקה המשקית, עדיין נוצרים עיכובים של חודשים בזמני המסירה של דגמים מהמזרח ללקוחות.

כדי לטפל בבעיה, פועלים חלק מהיבואנים לצמצם את האספקה לחברות הליסינג לטובת ההקצאה ללקוחות פרטיים. כתוצאה עשויים להיות עיכובים גם בחידוש חוזי ליסינג ללקוחות ציים ו/או צמצום משמעותי באפשרויות בחירת הרכב, שיוצעו לעובדים בשני הרבעונים הקרובים לפחות.

יצוין כי חלק מיצרני הרכב, בעיקר מסין, החלו להפעיל לאחרונה תוכניות חלופיות של הובלת רכב לאירופה באמצעות מכולות. זאת כדי לעקוף את המחסור בספינות להובלת רכב. בין השאר מיוצאים כיום עשרות אלפי כלי רכב חשמליים מתוצרת סין לנמל ברצלונה באוניות מכולה, שהן זמינות הרבה יותר - אם כי מחיר ההובלה בהן גבוה כרגע. מנמל ברצלונה מופצות המכוניות למדינות שונות במזרח הים התיכון, כולל לישראל.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?