היועמ"שית לנתניהו: לא ניתן לאשר מתווה הצהרתי לפטור מגיוס

בהודעתה לרה"מ ציינה בהרב-מיארה כי כל החלטה שתעבור בעניין המתווה לפטור מגיוס חרדים, צריכה לכלול צעדים מהותיים שיבואו לביטוי בשטח • עפ"י העמדה שהגישה היועמ"שית בחודש שעבר לבג"ץ, אם לא יקודם חוק - צה"ל יידרש לגייס תלמידי ישיבות • פורום העסקים: הנוסח המוצע של חוק הגיוס לוקח את הכלכלה 20 שנים לאחור

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הודיעה אתמול (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הממשלה לא תוכל לאשר מתווה לפטור מגיוס חרדים הנושא אופי הצהרתי בלבד כשהוא ריק מתוכן, וכי כל החלטה צריכה לכלול לוחות זמנים ברורים. 

ראש אגף התקציבים על חוק הגיוס: "שחזור של טעויות העבר, דוחפים את החרדים להישאר בישיבה"
המשמעויות הכלכליות של חוק הגיוס החדש, ולמה אגף התקציבים מתנגד
גיוס שוב על הפרק: איך נולד הפטור החרדי, וכמה חרדים מתגייסים בשנה?
בג"ץ הורה למדינה: נמקו מדוע לא יגויסו תלמידי ישיבות

במכתב ששלח אתמול המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס, ופורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות", הודיעה בהרב-מיארה כי כל החלטה שתעבור צריכה לכלול צעדים מהותיים שיבואו לביטוי בשטח. בהרב-מיארה הבהירה כי לא ניתן שוב לטעון בבג"ץ כי הממשלה תעביר בקרוב חוק, וכי על המתווה לכלול לוחות זמנים מפורטים.

עוד נכתב כי ההחלטה צריכה לכלול מהות ופרוצדורה. זאת לאחר שבג"ץ המתין במשך שנים להחלטות שיבהירו כיצד הממשלה תפעל בכל הנוגע למתן פטור מגיוס לחרדים. תגובת היועמ"שית תוגש לבג"ץ ביום רביעי השבוע. 

על-פי העמדה שהגישה בהרב-מיארה בחודש שעבר לבג"ץ, אם לא יקודם חוק - צה"ל יידרש לגייס תלמידי ישיבות. היא הבהירה כי על הממשלה לקדם החלטה הכוללת לוחות זמנים להשלמת חקיקה ראשית. 

בכירי המשק: הנוסח המוצע לוקח את הכלכלה 20 שנים אחורה

בתוך כך, פורום העסקים, הכולל כ-200 מראשי המשק בהם ראשי הבנקים ומנכ"לי החברות הגדולות בארץ, קורא לעצור את חקיקת מתווה הפטור לחרדים. לדברי חברי הפורום, "הצעת החוק שעולה מחר לדיון בממשלה תחריף את אי-השוויון בנשיאה בנטל דווקא בתקופה הקשה ביותר למדינת ישראל, באופן שעלול לפורר את המרקם החברתי שמאז 7 באוקטובר כולנו מבינים שהוא יסוד קיומנו כאן".

עוד הם מוסיפים כי "חוות-הדעת של בכירים במשרד האוצר מבהירות את הנזק הכלכלי, הנוסף לנזק הערכי והביטחוני של ההצעה המוצעת. הנוסח הנוכחי לוקח את הכלכלה הישראלית 20 שנים לאחור, ואסור לאפשר זאת.

"חלקים מרכזיים בציבור החרדי מבינים שמה שהיה לא יכול להמשיך להיות, וזו השעה להתעלות מעל שיקולים קצרי-טווח ולגבש מתווה המבטיח שוויון אמיתי בנשיאה בנטל. אנו קוראים לראש הממשלה להסיר את ההצעה הזו מסדר היום, ויחד עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ להביא הצעה אשר יוצרת תשתית לנשיאה שוויונית בנטל".

לפי המתווה הזוכה להתנגדות שר הביטחון גלנט והשר גנץ, גיל הפטור מגיוס חרדים צפוי לעלות מ-26 ל-35, כאשר החוק לא כולל יעדי גיוס לציבור החרדי.