הסערה שמאיימת על יחסי ישראל ואחת מידידותיה הוותיקות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: צרפת מנסה לקדם את ההצעה להפסקת אש באו"ם, המשלחות הישראליות לארה"ב, וסינגפור סערה בגלל פוסט על איסלאם שפורסם בפייסבוק של שגרירות ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

מה ארה"ב מרוויחה ממערכת היחסים עם ישראל?
הצמיחה מתכווצת והאיומים מתעצמים, אז איך זה שבורסות העולם טסות למעלה?  

1צרפת תנסה לגבש הצעה מקובלת שתקרא ל"הפסקת אש"

אחרי שההצעה האמריקאית ל"הפסקת אש הומניטרית מיידית" נדחתה בימים האחרונים על ידי סין ורוסיה, שדרשו הצעה חריפה יותר, נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי הוא יתערב במגעים במטרה לגבש נוסח מוסכם שעשוי לעלות להצבעה עוד היום (ב'). כך מדווח היום האתר פוליטיקו האירופי.

שתי המדינות הטילו וטו על הצעה אמריקאית שנחשבת לביקורתית כלפי ישראל, משום שלדבריהם "לא הלכה רחוק מספיק" בדרישה להפסקה מיידית. הן עשויות להציע החלטה משלהן הקוראת לכונן הפסקת אש כבר בשבועיים הקרובים, שארה"ב מתכוונת לטרפד. על רקע זה, מקרון הודיע כי "בתיאום עם מדינות ערביות" הוא יציע נוסח חדש, שיאפשר להימנע מווטו סיני-רוסי. בכל מקרה, החלטה של מועצת הביטחון על הפסקת אש כלשהי תסמל החמרה במצבה הבינלאומי של ישראל, אחרי שעד כה היא נמנעה מלעשות כן.

מאת קליאה קלקוט. מתוך פוליטיקו. לקריאת הכתבה המלאה.

2שתי משלחות ישראליות לארה"ב על רקע "יחסים מתוחים"

הוושינגטון פוסט האמריקאי מדווח על ביקורו הקרוב של שר הביטחון הישראלי יואב גלנט בבירה האמריקאית, "בזמן של יחסים מתוחים ההולכים וגוברים עם בעלת הברית והתומכת הצבאית הגדולה ביותר של ארצו". ישראל, נכתב בדיווח, "ממשיכה שלא למלא אחרי הבקשות האמריקאיות להקל על הסבל ברצועת עזה". העיתון מדווח כי שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן התעמת עם הקבינט הישראלי במהלך ביקורו בארץ בסוף השבוע, ודרש מישראל שלא להיכנס לרפיח. במקביל, מדווח העיתון, משלחת ישראלית בראשות השר רון דרמר תבקר גם היא בוושינגטון וגם ראש המל"ל צחי הנגבי יהיה חלק ממנה. מדובר ככל הנראה במשלחת שנועדה להציג לאמריקאים תוכנית לדאגה לאוכלוסייה האזרחית במקרה של פלישה לרפיח, נכתב. אתמול הצהירה סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בתוכנית טלוויזיה כי פלישה לרפיח תהיה "טעות איומה" מצד ישראל.

מאת רייצ'ל פאנט, אנאבל טיסמיט ושרה דאדוש. מתוך הוושינגטון פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

3פוסט על האיסלאם בפייסבוק של שגרירות ישראל בסינגפור מעורר סערה 

היחסים המצוינים בדרך כלל בין ישראל לסינגפור, הכוללים רכש צבאי ושיתופי פעולה מחקריים רבים, חווים סערה פוליטית יוצאת-דופן ביממה האחרונה, בעקבות פוסט של משרד החוץ הישראלי בחשבון הרשמי של השגרירות במדינה. כך מדווח היום הסטרייטס טיימס, עיתון אסייתי בשפה האנגלית בעל תפוצה רחבה, היוצא לאור בסינגפור. לפי הדיווח, הפוסט כלל את הטענה ש"ישראל" מוזכרת בקוראן 43 פעמים בעוד "פלסטין" לא מוזכרת אפילו פעם אחת, כחלק מהמאבק ההסברתי של ישראל במלחמה הנוכחית. הפוסט עורר סערה מיידית במדינה, שחלק מאוכלוסייתה מוסלמית, ושר הפנים נדרש היום לנושא במסיבת עיתונאים שכונסה במיוחד. "זה בלתי מתקבל לחלוטין", אמר השר, וציין כי זעם כאשר ראה את הפרסום. הפוסט הוסר כמה שעות אחרי שפורסם, בעקבות בקשה ישירה של הרשויות בסינגפור.

"הפוסט שגוי בכל כך הרבה רמות", אמר שר הפנים, "והוא גם מסכן את הביטחון וההרמוניה שלנו בסינגפור". הוא גינה ישירות את השגרירות הישראלית ש"עשתה שימוש בטקסט דתי למטרות פוליטיות במצב הנוכחי". הוא גם גינה את תוכנו ואמר כי מדובר "בניסיון מדהים לשכתב את ההיסטוריה". גם שר החוץ הסינגפורי גינה את הפרסום ואמר כי הוא "בלתי הולם באופן יוצא דופן".

מאת דייוויד סאן. מתוך הסטרייטס טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

4מקדולנד'ס במלזיה מוותרת על תביעה ומתייצבת לצד הממשלה בגינוי ישראל

הזכיינית המלזית של רשת מקדולנד'ס הודיעה ביממה האחרונה כי היא תסיר את התביעה שהגישה נגד ארגונים פרו-פלסטינים שקראו להחרים את הרשת על רקע טענות לתמיכתה בישראל. כך מדווח היום הסאות' צ'יינה מורנינג פוסט, היוצא לאור בהונג קונג.

הפרשה מתגלגלת במדינה המוסלמית כבר חודשים ארוכים, ומקדולנד'ס דיווחה בעבר על ירידה במכירות במדינות מוסלמיות כמו אינדונזיה ומלזיה על רקע הטענות. כעת, הזכיינית מבהירה כי תסיר את התביעה "במטרה לסיים את העימות" וכי היא תומכת בעמדת הממשלה המלזית נגד המלחמה. הפגנות נגד עסקים המזוהים כקשורים לישראל הביאו גם לצניחה של 38% במכירות של סטארבאקס ברבעון הרביעי של 2023, וכעת ישנו גם חרם על תמרים מישראל במדינה, למרות הפופולריות שלהם בזמן הרמדאן כדי לשבור את הצום.

מאת האדי עזמי וג'וזף סיפלאן. מתוך ה-SCMP. לקריאת הכתבה המלאה.