הערת עסק חי לחברה הרפואית אינסייטק, שרצתה להגיע לוול סטריט בשווי 1.9 מיליארד דולר

החברה מישראל שגייסה עד היום כחצי מיליארד דולר עדכנה על הצטמקות קופת המזומנים, גידול משמעותי בהתחייבויות וחשש מפני אי עמידה בהלוואות שנטלה • הפסידה אשתקד יותר מ-100 מיליון דולר

ד''ר קובי וורטמן, מייסד אינסייטק / צילום: פאול אורלייב
ד''ר קובי וורטמן, מייסד אינסייטק / צילום: פאול אורלייב

לדוחותיה הכספיים השנתיים של חברת המכשור הרפואי אינסייטק הוצמדה הערת "עסק חי" - כך עולה מדיווח של החברה הבורסאית אלביט מדיקל , המחזיקה ב-3.1% מהון המניות של אינסייטק (2.5% בדילול מלא).

החברה הישראלית שעשויה לפרוץ דרך לדור חדש של טיפולי אלצהיימר 
לאחר נפילה של 99% במניה: משקיע טוען שהאב סקיוריטי הפכה לחדלת פירעון

לפי הדיווח, "אינסייטק הפנתה את תשומת-לב החברה לכך שבדוחותיה הכספיים נכללת הערת עסק חי לאור היקף המזומנים הקיים (שאינו מספק ל-12 חודשים קדימה), הגידול המשמעותי בהתחייבויות החברה לעומת הרבעון השלישי של שנת 2023, ולאור חשש מפני אי עמידה בתנאי ההלוואות שנטלה לצורך מימון פעילותה".

אינסייטק פיתחה מערכת מבוססת אולטרסאונד לצריבה סלקטיבית של רקמות בגוף באופן זעיר פולשני. לפני מספר שנים, בראיון לגלובס אמר מנכ"ל החברה, מוריס פרה, כי בחזונו אינסייטק, שפיתחה טכנולוגיה פורצת דרך, תגיע יום אחד לאקזיט בסכום של 30-50 מיליארד דולר. פרה מנהל את אינסייטק משנת 2016.

הון עצמי שלילי

אלא שנתונים מדוחות החברה שצורפו לדיווח הנוכחי מצביעים על מגמת הרעה: הכנסות החברה, שב-2022 הסתכמו ב-96 מיליון דולר לאחר שצמחו גם בשנים קודמות, ירדו ל-86.5 מיליון דולר, כששיעור הרווח הגולמי דווקא עלה, מ-54.9% ל-55.8%. ההפסד לתקופה העמיק ב-16.5% לכ-101 מיליון דולר.

היקף המזומנים, שווי מזומנים ופקדונות בסוף השנה הסתכמו ב-46.7 מיליון דולר, סך הנכסים היה 142 מיליון דולר וסך ההתחייבויות - 199 מיליון דולר, כך שהחברה עברה להון עצמי שלילי של 57.2 מיליון דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת אשתקד היה שלילי בגובה 85.9 מיליון דולר.

אינסייטק הוקמה בשנת 1999 על-ידי ד"ר קובי וורטמן כספין־אוף של חברת אלביט הדמיה לתחום הרפואי, בשותפות עם חברת ההדמיה הרפואית הבינלאומית GE. החברה קיבלה אישור FDA לשיווק מוצריה בארה"ב ב-2004 ועד היום גייסה הון בהיקף של למעלה מ-500 מיליון דולר. בעלי השליטה באינסייטק הם משפחת קוך האמריקאית.

לפני כשנתיים וחצי, הודיעה אינסייטק שהיא במגעים לקראת מיזוג לחברת SPAC לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר. ההודעה הגיעה כבר בשלהי תקופת השיא של ה -SPAC בוול סטריט. כזכור, חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף מהציבור בבורסה במטרה למזג לתוכן פעילות קיימת תוך פרק זמן מוקצב, או שיחזירו את הכסף למשקיעים. ב-2020-2021 התופעה הייתה בשיאה, אך בהמשך השוק התקרר כשמשקיעים הבינו שמספר רב ש חברות שמוזגו ל-SPAC והחלו להיסחר הגיעו לשוק מוקדם מדי או סיפקו תחזיות ורודות מדי, והשווי שלהן ירד.

אינסייטק לא הספיקה להפוך לציבורית, וכעבור חודשים ספורים דווח כי לאור תנאי השוק, אם אכן המיזוג ייצא לפועל, הוא יבוצע בשווי נמוך יותר. בסופו של דבר המיזוג לא יצא אל הפועל.