גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סביר מאוד שכל מודל גדול שמאומן היום ב-AI עובר דרך הטכנולוגיה של מארוול"

הזינוק במניית מארוול משקף מגמה רחבה יותר מ"הייפ" ה-AI, אומר רג'יב חוסיין, נשיא למוצרים וטכנולוגיות בחברה ● בראיון לגלובס מספרים הוא ונועם מזרחי, סמנכ"ל הטכנולוגיה, איך השפיעה הבינה המלאכותית על הפעילות, ומדוע הייצור העתידי ידמה לעבודת חייטות

נועם מזרחי, סמנכ''ל הטכנולוגיה העולמי של מארוול, ורג'יב חוסיין, נשיא הטכנולוגיות / צילומים: כדיה לוי ויח''צ מארוול
נועם מזרחי, סמנכ''ל הטכנולוגיה העולמי של מארוול, ורג'יב חוסיין, נשיא הטכנולוגיות / צילומים: כדיה לוי ויח''צ מארוול

הבינה המלאכותית, שפרצה לחיינו בסערה בשלהי 2022, רבות הודות לצ'אט-בוט הפופולרי ChatGPT, הפכה את שוק השבבים לשוק לוהט, והראשון שמצליח לייצר הכנסות מהטכנולוגיה שעתידה, כך מבטיחים לנו שוב ושוב, לשנות את פני העולם.

ראיון | הבכירה שעזבה את מטא כדי למצוא לאנבידיה מנוע צמיחה חדש
בדיקה טכנולוגית | מגיוס עובדים ועד עולם הרכב: בשורת ה־AI של אנבידיה

חברות שבבים, ובראשן אנבידיה, אף הצליחו למשוך איתן למעלה את הבורסות. לראיה, מאז תחילת השנה הנוכחית, טיפסו מדדי נאסד"ק ו-S&P 500 ב-10% וב-8.4%, בהתאמה. מדדי השבבים של פילדלפיה ו-SMH, מדד מוביל נוסף בבעלות חברת ואן-אק, עלו ב-24.6% וב-33.6%, בהתאמה, כפי שפורסם לאחרונה בגלובס.

ענקיות הטכנולוגיה במרוץ להקמת מודלים מבוססי בינה מלאכותית יוצרת, והביקוש אצל חברות השבבים עולה בהתאמה. מלבד אנבידיה, שהפכה ליקירת וול סטריט בשנה החולפת, פועלת בארץ חברת שבבים נוספת, שנמצאת גם היא בלב זירת הבינה המלאכותית. "סבירות גבוהה מאוד שכל מודל גדול שמאומן היום ב-AI עובר דרך הטכנולוגיה של מארוול", אומר לגלובס נועם מזרחי, סמנכ"ל הטכנולוגיה העולמי של החברה. לראיה, שווי מנייתה עלה בכ-70% ב-12 החודשים האחרונים.

 

"מיקוד בתשתית נתונים"

מארוול , אשר מחזיקה מעל 500 עובדים בישראל, עוסקת בייצור ופיתוח יחידות מעבדי נתונים הכוללים מעבדי איתות דיגיטליים ורכיבים המשמשים לתקשורת בפס רחב. קו המוצרים שלה מאפשר בין היתר תקשורת בין מעבדים, ביניהם גם המעבדים הגרפיים של אנבידיה. רג'יב חוסיין, נשיא למוצרים וטכנולוגיות במארוול, יחד עם מזרחי, מספרים בראיון לגלובס על פעילות החברה, על הקשר לבינה מלאכותית ועל התוכניות לעתיד, גם בזירה המקומית.

האם בדומה לאנבידיה למשל, ההשקעה המוקדמת שלכם בבינה מלאכותית היוותה את המנוע העיקרי שדחף את שווי המניה למעלה?
לדבריו של חוסיין, הזינוק בשווי המניות של מארוול ב-12 החודשים האחרונים משקף מגמה רחבה יותר מה"הייפ" סביב ה-AI. הוא מסביר כי החברה לא מתמקדת רק בפיתוח בינה מלאכותית, אלא בפיתוח פתרונות לאחסון נתונים, שאלו בתורם דורשים שימוש יעיל בבינה מלאכותית.

חוסיין מסביר כי "האסטרטגיה שלנו מבוססת על מיקוד בתשתית נתונים, לא מיקוד בבינה מלאכותית". לדבריו, בעוד שאנבידיה הייתה חלוצה בתחום הבינה המלאכותית עם המעבדים הגרפים ופלטפורמת ה-CUDA שלה, כיום מתחרות רבות פועלות להקים יכולות AI משלהן, זאת כדי לתת מענה פנימי בלתי תלוי ליישומים ומגוון דרישות מצד המשתמשים.

משרדי מארוול בקליפורניה, ארה''ב / צילום: Shutterstock

"הרצון לבנות יכולות בינה מלאכותית גורם לעלייה בדרישה לאותם פתרונות שביכולתם לשפר את העיבוד וההעברה של הנתונים. אזי, התמקדות אסטרטגית בפתרונות אלו ממקמת את מראוול כשחקנית מפתח במתן המענה לביקוש".

מזרחי מוסיף על ההכרה בחשיבות הבינה המלאכותית. "אני משווה אותה למהפכה התעשייתית. השינוי שהאדם עשה מבנייה בידיים למעבר למכונות, שאפשרו ייצור המוני, מהיר, מדויק וגדול יותר. האדם עבר ממצב שבו רוב הייצור הוא על ידיו, למצב שבו ישנה שליטה במכונות בקו הייצור". לדבריו, "הבינה המלאכותית תאפשר יכולות חדשות לבני האדם".

מה בעצם מארוול מפתחת?
"ניתן להסביר זאת באופן פשוט מאוד. הנתונים הקיימים אצל מגוון חברות הולכים ומצטברים, ואז חברות צריכות לעבד את הנתונים, כשהצורך הוא גם לעבד אותם במהירות. כדי להעביר את הידע מהמעבדים, נצרכת קישוריות ברוחב פס גבוה. כאן מארוול נכנסת למשחק", אומר חוסיין. "את אותה יכולת המרת הנתונים לידע בזמן קצר ויעיל מאפשרת בין היתר הבינה המלאכותית".

"נדרש זמן להטמיע מוצר"

פעילותה של מארוול מתפרסת על פני מספר תחומים, כאשר מלבד תחומי התקשורת ומרכזי הנתונים, החברה פועלת גם בעולם הסיבים האופטיים והחיבורים האופטיים בפרט.

בעברה התמודדה החברה עם קשיים, בין היתר בשל העובדה כי פיתחה מגוון רחב של מוצרים וניסתה למכור אותם גם ללקוחות פרטיים וגם לארגונים. משקיעים אקטיביסטים, שהמובילה שבהם היא קרן סטארבורד, היו בין האחראים העיקריים לשינוי, מסביר חוסיין. לדבריו, מארוול טכנולוגיות אומנם הוקמה ב-1995, אך רק ב-2016 "המשקיעים האקטיביסטים סייעו במימוש הפוטנציאל שלה. הם זיהו שהכנסות החברה מתבזבזות בין היתר על ניהול לא נכון ושלל ניסויי שווא.

"הוחלט על מינוי הנהלה חדשה, ומאט מרפי מונה למנכ"ל. כמו כן, החלו במהלכים פנים-ארגוניים, שמטרתם למקד את פעילות החברה, לנקות את חוסר היעילות הכללי שנוצר, ובפרט לייעל את הוצאת המזומנים. שם התחילה דרכה החדשה של מארוול".

רג׳יב חוסיין, נשיא מארוול טכנולוגיות העולמי / צילום: כדיה לוי

נקודה נוספת אליה מתייחס חוסיין בהקשר לצמיחת החברה, היא פרק הזמן הארוך במיוחד שמאפיין מוצרים בתעשיית השבבים עד לשלב שבו הם מניבים רווחים. לדבריו, פרק הזמן הממוצע להגיע לשיא ההכנסות מאותם מוצרים עומד על בין חמש לשבע שנים.

"כשמתחילים לעסוק בפיתוח קונספט למוצר חדש, המצב האופטימלי הוא פרק זמן של כשלוש שנים רק כדי להגיע לייצור. אחר כך נדרש פרק זמן שבו מטמיעים את המוצר במערכת. לאחר מכן, נדרש פרק זמן נוסף של עוד כשנה או שנתיים כדי לתפעל את המוצר באופן מלא, לבצע את הבדיקות בשטח ולהתחיל לייצר בנפחים מסחריים. להגיע לאותם נפחים זה סיפור שעשוי להימשך כשנה נוספת".

"תופרים מוצר במדויק"

כיצד ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, כמו גם התנאים הכלכלים והגיאופוליטיים, משפיעים על צורכי הלקוחות ועל רצונותיהם?
מזרחי מספר כי אצל חברות רבות מתעורר החשש מכשלי אספקה, וכנגזרת מכך, הבנת חשיבות יכולת הייצור העצמית של ספקיות. הוא מסביר, כי "כיום, אנחנו רואים לקוחות רבים שאומרים לנו שהם רוצים לדעת שבאמתחתנו אלטרנטיביות ייצור, זאת אם חלילה מתרחש איזשהו כשל במקום מסוים, אזי יש ביכולתנו לספק את הנדרש בנתיב אחר".

כמו כן, לדבריו, הצורך העתידי של החברות אינו מוצרים מוגמרים. "חברות לא רודפות אחרי מוצרים אלא אחרי חברות שמחזיקות בטכנולוגיה שיכולה לייצר את המוצרים שיתאימו להן". מזרחי מדמה את המוצרים העתידיים שתספק החברה לעבודת חייטות. "תמיד אפשר לקנות פרטי לבוש מוכנים, אבל למען הפרטים החשובים באמת, הולכים לחייט והוא תופר בדיוק למידות הנדרשות".

ומה לגבי הפעילות המקומית?
"למארוול כיום מעל 500 עובדים בישראל. מרכז הפיתוח המקומי הוקם בשנת 2000, זאת לאחר שהחברה רכשה את חברת גלילאו טכנולוגיות. מזרחי הצטרף לחברה במסגרת אותה רכישה. "פעילות הליבה של חטיבת הנתבים של מארוול מתרחשת בישראל, ומרביתה היא אותה חטיבה מיתולוגית מגלילאו", הוא מספר. חוסיין מוסיף כי מבחינת יחידת הנתבים, כמעט כל המחקר והפיתוח של יחידה זו ממוקם בישראל, כ-80%-90%.

על שאלת הרחבת הפעילות המקומית, עונה מזרחי כי "מארוול ביצעה בשנים האחרונות מספר רכישות מאוד משמעותיות של חברות, ואין מניעה שזה יקרה גם בישראל".

עוד כתבות

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית