גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל המותגים רוצים קשר רגשי אישי עם הצרכן. עכשיו זה אפשרי מתמיד

השיווק הדיגיטלי יתאפיין ב-2024 בשלוש מגמות מרכזיות: היפר־פרסונליזציה הודות להעמקת המידע על הצרכנים, צ'טבוט AI שיכיר אותם יותר מהנציג האנושי ותוכניות נאמנות משוכללות

צ'טבוט ה־AI החדש של אמזון, רופוס / צילום: צילום מסך מיוטיוב
צ'טבוט ה־AI החדש של אמזון, רופוס / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל סבן דיגיטל מרקטינג, קבוצת וואן טכנולוגיות

הרגלי הצריכה הדיגיטליים משתנים כל הזמן: צרכנים בישראל וברחבי העולם מקדישים יותר זמן לצריכת תוכן בטלפונים הניידים, יש פחות קשב לריבוי מסרים, וטכנולוגיות מאומצות באותה מהירות שהן ננטשות לטובת הדבר הבא. בגזרה המקומית נוסף לכך מצב־רוח לאומי ירוד, המשפיע על תרבות הצריכה, ומיתון כלכלי שמביא עמו תחושות חוסר ודאות לצד היעדר בטחון תעסוקתי וכלכלי. 

כל אלה מייצרים בקרב מנהלי שיווק דיגיטלי את ההבנה שחיזוק חוויית הלקוח, חיזוק הנאמנות שלו והגדלת הערך עבורו הם העקרונות המנחים בגיבוש האסטרטגיה. לצד זאת, שלוש מגמות מרכזיות ישפיעו השנה על ניהול תחום השיווק הדיגיטלי. 

השוק הזה מגלגל 250 מיליארד דולר בשנה. מה חושבים עליו בגולדמן זאקס?
בהודו מעריכים חוצפה, ביפן דרוש עיצוב נועז: כך עושים שיווק נכון בחו"ל
התחזית: שיווק בשידור חי, קמפיינים מותאמים אישית וסיפור מותג שניסח AI

מייל אישי לנהג

המגמה הראשונה שתתמוך בעבודה עם לקוחות היא העמקה בדאטה. כדי להכיר טוב יותר את הצרכנים, נדרש לסדר ולארגן את "הדאטה הלקוחית" בארגון. נקודת ההתחלה היא בצד התשתית, כך שיתאפשר "לשלוף" את הדאטה בצורה נוחה, ועל בסיסה לייצר מסעות לקוח פרסונליים, ולהתאים לכל לקוח את המסרים הייעודיים לו. למעשה, נראה פחות עבודה מול קהלים רחבים או קבוצות קהלים (סגמנטציה), ויותר פרסונליזציה מבוססת דאטה.

כך, למשל, יצרנית כלי רכב שבעבר פנתה במייל אחיד לכל מי שרכש רכב משפחתי, תפנה מעתה במייל ייחודי וייעודי לבעל הרכב. היא תתבסס על מידע מביקורים קודמים שלו במרכזי השירות שלה, ותפנה אליו עם מידע ונתונים על הדגם הספציפי שרכש ועל השימושים הייחודיים לו. היא תדע אם מדובר ברכב משפחה, כמה כלי רכב יש במשפחה וכמה נהגים, ועל בסיס המידע הזה תציע לרכוש רכב חדש או נוסף.

המגמה השנייה מהווה המשך ישיר להיכרות קיימת עם הלקוח, ושמה דגש על העמקת הקשר עמו. בתקופות של שינויים עמוקים (קורונה, יוקר מחיה או לחימה מתמשכת) נוצר צורך חזק יותר מבעתות שגרה לשמר לקוחות קיימים. לשם כך יש לעדכן תוכניות נאמנות קיימות או לבנות תוכניות חדשות.

כיום, כל ארגון בכל גודל ותחום שמעוניין לשמר לקוחות קיימים ולהגדיל הכנסה מלקוחות חדשים, חייב לייצר תוכנית נאמנות. הדרך להגדלת תדירות ביקורים והיקף עסקאות עוברת בתוכנית שמייצרת קשר אישי־רגשי עם הלקוח, מלווה אותו באופן רציף, ועל־ידי כך מייצרת זכירות והעדפה ואף המלצה לחברים.

מחקר של Motista מצא כי לקוחות בעלי זיקה גבוהה יותר למותג או קשר רגשי עמו רוכשים בסכום גבוה עד פי שניים או יותר, הם נשארים עם מותג בממוצע 5.1 שנים לעומת 3.4 שנים, וממליצים על מותגים בשיעור גבוה בהרבה ממי שאין לו קשר רגשי: 30% לעומת 7.5%.

לכן חשוב לתמוך בתוכניות האלה באמצעות טכנולוגיות שילוו את הלקוח במסע הצרכני שלו, ומאפשרות עבודה פרסונלית בסקייל גבוה. כדאי לרכז ולנהל את מסעות הלקוח ותוכנית הנאמנות בממשק ניהולי אחד, ולא לפזר את המשימות בין מערכות שונות, כדי לשמור על מוטת השליטה ועל היכולת לסנכרן פעילות מול לקוח בודד.

סייעי ה־AI

המגמה השלישית היא כניסת ה־AI הג'נרטיבי לעולם העסקי ויכולתו לתמוך בשיפור חוויית הלקוח. מנועי חיפוש מבוססי AI ימצאו ללקוח את המוצר או התוכן שהוא מחפש בצורה היעילה ביותר, כך שחוויית החיפוש באתרים תשתפר משמעותית.

לדוגמה, Rufus, הבוט החדש של אמזון, הוכשר על קטלוג המוצרים של אמזון ועל מידע מרחבי האינטרנט, כדי לספק ללקוחות מענה לשאלות הנוגעות לקניות מוצרים והשוואות ביניהם, וכן להמליץ ולהקל על גילוי מוצרים חדשים.

באופן דומה, נראה שימוש בצ'טבוט AI למטרות שירות או תמיכה, שיכיר טוב יותר מנציג אנושי את כל מערכי התמיכה במוצרים, נוהלי השירות בארגון ותסריטי השיחה. צ'טבוט AI אחר יתמוך ויסייע בתהליכי המכירה, תוך ליווי הלקוח בקנייה מודרכת אונליין. כך, למשל, לקוח שעולה לצ'אט עם "אלה" הבוטית של ONEZIRO, יכול לשאול על התנועות שלו בחשבון ולקבל מידע פרסונלי.

לסיכום, השנה הקרובה תניע כמה שינויים מהותיים בתחום השיווק הדיגיטלי. התרחבות השימוש בטכנולוגיות בעולם הקשר עם הצרכן והעמקת הדאטה על הלקוח יאפשרו היפר־פרסונליזציה בשיווק וייצרו עבור המותגים הזדמנויות לקשר ישיר יותר עם צרכנים - קשר שיניב ערך לשני הצדדים. 

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק