המשקולת של קרפור: כמה הפסידה רשת המזון בשנה החולפת

מחיקת ענק שבוצעה לאחר השקעה של משקיע צרפתי בקרפור ישראל, לצד שחיקה והפסדים כבדים של חברת גלובל ריטייל, שמפעילה את הרשת הצרפתית בארץ, היוו משקולת על תוצאות אלקטרה צריכה ב-2023

סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא
סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא

רשת קרפור ישראל, שאותה הקימה ומפעילה אלקטרה מוצרי צריכה , המשיכה לרשום הפסדים של מאות מיליוני שקלים בסיכום שנת 2023. עם זאת, בעלת הבית מעריכה כי קרפור עשויה לעבור לרווחיות במהלך הרבעון הנוכחי. קרפור רשמה הפסד של 188 מיליון שקל בסיכום השנה שחלפה, ירידה ביחס להפסד של 207 מיליון שקל בשנה הקודמת. 

אלקטרה צריכה החלה בפעולות ל"סגירה משמעותית" של רשת סבן אילבן
שתי רשתות, פער כמעט בלתי נתפס: שווי שופרסל גבוה פי 20 מזה של קרפור ישראל
השקעה של 80 מיליון שקל: נחתם ההסכם בין קרפור למשקיע הצרפתי

רואי החשבון שבחנו את שוויה של רשת קרפור, המופעלת על-ידי חברה בשם גלובל ריטייל שבה מחזיקה אלקטרה צריכה (48%), הובילו לרישום מחיקה של 67 מיליון שקל בדוחות אלקטרה מוצרי צריכה. ההפסדים של קרפור גררו את אלקטרה מוצרי צריכה לרשום הפסד של 101 מיליון שקל לבעלי המניות, מול רווח של 102 מיליון שקל בשנת 2022.

הכנסות קרפור (גלובל ריטייל) הסתכמו ב-3 מיליארד שקל בסיכום השנה שחלפה. הן צמחו ב-9.2% ביחס לשנה הקודמת. אך שיעור הרווחיות הגולמית נשחק מ-31.7% ל-29%, כשהסיבה היא מבצעי ההשקעה של הסניפים שהוסבו למותג הצרפתי. לגלובל ריטייל יש כיום 85 סניפי קרפור שהושקו עד כה.

אלקטרה צריכה עצמה רשמה עליhה של 5.3% בהכנסות ל-6.5 מיליארד שקל, הודות לגידול במכירות מגזר קמעונאות המזון. הרווח הגולמי נשחק ל-28.2% מההכנסות מרמה של 29.5%, על רקע אותה פעילות המזון שכללה סגירת סניפים לצורך הסבתם למותג הצרפתי. אלקטרה צריכה הציגה הפסד תפעולי של 12.3 מיליון שקל למול רווח תפעולי של 210 מיליון שקל ב-2022, זאת בשל המחיקה שביצעה בגין קרפור, לצד גידול בהוצאות המכירה והשיווק. 

שווימר: ממשיכים בתהליך ההסבה של הסניפים 

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, ציין כי החברה סיימה את הרבעון הרביעי עם "עלייה בהכנסות שאותה הובילו מגזרי קמעונאות מזון, קמעונאות חשמל ופעילות סער המחזיקה ברשתות Columbia, אאוטסיידרס ושבילים, שהיא חלק ממגזר ספורט פנאי. אלה נתנו מענה לביקושים שהתעצמו כחלק מהשפעות המלחמה". 

צביקה שווימר, מנכ''ל אלטקטרה צריכה / צילום: איל יצהר
 צביקה שווימר, מנכ''ל אלטקטרה צריכה / צילום: איל יצהר

שווימר ציין עוד כי החברה ביצעה "מספר מהלכים אשר חיזקו את איתנותה הפיננסית של הקבוצה ויאפשרו לה להמשיך ולהציג גידול בהכנסות ובפרמטרים התפעוליים". הוא הזכיר את ההשקעה של משקיע צרפתי בקרפור שבוצעה ברבעון האחרון של השנה, ושלאחריה זינק שיעור החזקת אלקטרה צריכה בקרפור ישראל ל-48%. לדבריו, השקעה זו הובילה ל"חיזוק ההון העצמי בקרפור בהיקף של כ-270 מיליון שקל". כמו כן, הושלם תהליך ארגון מחדש ברשת.

שווימר ציין כי "אנו ממשיכים בתהליך ההסבה של סניפי הרשת ונמצאים כיום במשאים-ומתנים להארכת הסכמי השכירות בחלק גדול מנכסיה. תהליך ההבראה וההתייעלות העמוק שביצענו בקרפור, יחד עם פרויקט הכשרות הגדול במהלכו אושרו מאות ממוצרי הרשת והשקת מועדון הלקוחות שלנו, יעניקו תרומה משמעותית מאוד לחיזוק הקבוצה כולה ולהאצת צמיחתה כקבוצת מוצרי הצריכה המובילה בארץ, ויאפשרו לנו לפתוח את שנת 2024 עם חוסן עסקי ופיננסי בכל חברות הקבוצה ולהציג צמיחה ורווחיות במהלכה".